Begagnat köpt på Swec.

Permalänk
Medlem

Begagnat köpt på Swec.

Hej!

Köpte en nätdel av en *pip* människa här på Swec.

#11416899 bilder finner ni längst ner.

Som ni ser så har han klippt av diverse sladdar och även tejpat ihop kontakter, det ser riktigt förjävligt ut rent ut sagt. Och detta framgick aldrig i annonsen inte heller via mail. Har redan lagt in en polis anmälan på han.

Finns där något annat jag borde göra? om ni inte vill skriva det i tråden skicka ett PM!.

brott mot §1.2 i reglerna
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drekthor:

Hej!

Köpte en nätdel av en *pip* människa här på Swec.

#11416899 bilder finner ni längst ner.

Som ni ser så har han klippt av diverse sladdar och även tejpat ihop kontakter, det ser riktigt förjävligt ut rent ut sagt. Och detta framgick aldrig i annonsen inte heller via mail. Har redan lagt in en polis anmälan på han.

Finns där något annat jag borde göra? om ni inte vill skriva det i tråden skicka ett PM!.

Även om du är missnöjd så är det inte fritt fram att påstå vad som helst om människor du inte känner. Håll dig till ämnet och reglerna (speciellt §1.2).

*inlägg redigerat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vilket konstigt svar från mod. Vilka regler är det han bryter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BenVilio:

Vilket konstigt svar från mod. Vilka regler är det han bryter?

Som du kanske ser är hans inlägg editerat, vilket jag gjorde istället för att radera det helt. Eftersom det inte fanns några fler inlägg förstår jag inte hur det kan missförstås.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenVilio:

Vilket konstigt svar från mod. Vilka regler är det han bryter?

Där "pip" är stog det tror jag: en mindre efterbliven person.

Till ts, polisanmälan kommer inte göra någon skillnad, eftersom summan är så liten, ta kontakt med Snubben, sök efter han hiss Skatteverket eller Eniro!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet redan att polis anmälan inte kommer göra någon skillnad men om han har annat på sig o det väcks åtal kan jag kanske få tillbaka mina pengar. Fattar inte vad du menar med "hiss"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drekthor:

Vet redan att polis anmälan inte kommer göra någon skillnad men om han har annat på sig o det väcks åtal kan jag kanske få tillbaka mina pengar. Fattar inte vad du menar med "hiss"?

Han menar "hos", inte "hiss"...

Permalänk
Medlem

känns väl ganska meningslöst vet redan var snubben bor men det är galet långt ifrån mig.

Permalänk
Medlem

Det finns inte så mycket du kan göra, lagligt sett mer än att anmäla. Hoppas Swec-red tar tag i sådant här. Ett förslag kan ju vara att införa ett bedömningssystem likt tradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divil:

Det finns inte så mycket du kan göra, lagligt sett mer än att anmäla. Hoppas Swec-red tar tag i sådant här. Ett förslag kan ju vara att införa ett bedömningssystem likt tradera.

jag mailade o frågade vf inte inte har omdömmes system för ca ett år sen men fick ett kort svar att det ska dem inte ha.

synd när det blir så här men inte mkt du kan göra har du pratar med säljaren och vad säger han? Mvh

Permalänk
Medlem

Räknar inte med att få mycket till svar ... har inte provat nätdelen ens blev bara så arg när jag packade upp den helt utan tillbehör bara ren "skit" i lådan. Egentligen ska man få till en fin låda o sådant men inget sådant fanns med. Bara en trasig nätdel. Som tur är så har jag en vän som kan fixa ihop nätdelen med lite nya sata kontakter och sådant men det betyder att jag måste punga ut mer pengar helt i onödan.

Permalänk

Synd. Blev också lurad av en snubbe här på swec. En som desutom fick delar från tillverkare för göra saker vilket är helt åt skogen. Fick aldrig några pengar tillbaka och slängde produkten ifråga. Dock hängde jag ut han ett litet tag och han blev väl avstängd 1 månad men thats about it. Vilket suger rätt hårt. Skulle vara ypperligt om vi fick ett bedömmins-system bredvid användarna så man ser vem man kan lita på och vem inte.

Swec gogogoogogo! fix this!

Så försök få pengarna tillbaka och anmäla etc. Bra början.

lycka till.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Mitt råd är ta reda på namn sen personnummer och ring sedan folkbokföringen och ta reda på vilka hans föräldrar är. Därefter tar du reda på deras telefonnummer och sen tycker jag att du ringer upp dom och berättar vad som har hänt. Är han under 20+ och hans föräldrar har lite vett bakom pannbenet så kan det bli så att det löser sig snabbare än du tror. Om inte så vet han att du vet vem han är och kommer tycka att det är lite obehagligt.

Edit: Vill bara förtydliga mig lite extra att du absolut inte skall ta till hot eller andra olagliga metoder. Men så länge det är lagligt så utöva alla påtryckningsmetoder du kan komma på.

Permalänk
Medlem

Finns ju internetgirot, som om det användes skulle förhindra mycket sånt här elände, men klart var väl inte många pengar inblandat, och tar några extra dagar med IG

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Finns ju internetgirot, som om det användes skulle förhindra mycket sånt här elände, men klart var väl inte många pengar inblandat, och tar några extra dagar med IG

Internetgirot är dock inte helt säker det heller....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perhuden:

Mitt råd är ta reda på namn sen personnummer och ring sedan folkbokföringen och ta reda på vilka hans föräldrar är. Därefter tar du reda på deras telefonnummer och sen tycker jag att du ringer upp dom och berättar vad som har hänt. Är han under 20+ och hans föräldrar har lite vett bakom pannbenet så kan det bli så att det löser sig snabbare än du tror. Om inte så vet han att du vet vem han är och kommer tycka att det är lite obehagligt.

Edit: Vill bara förtydliga mig lite extra att du absolut inte skall ta till hot eller andra olagliga metoder. Men så länge det är lagligt så utöva alla påtryckningsmetoder du kan komma på.

Tycker faktiskt att det är ett bra råd, kan vara mycket effektivt. Jag skulle nog vara ännu mera extrem och börja ringa mitt i natten och likn.

Skrivet av ggustavsson:

Finns ju internetgirot, som om det användes skulle förhindra mycket sånt här elände, men klart var väl inte många pengar inblandat, och tar några extra dagar med IG

Internetgirot/payson eller likn. är dock skit för säljaren. Du har ingen garanti att köparen accepterar paketet och då får du inga pengar. Hur ska man kunna bevisa att det faktisk var en vara och inte en tegelsten som man skickade? Hade en köpare som visade sig att vara en skojare. Påstod att han aldrig hade fått varan och vägrade därför att acceptera den på Payson. Enda problemet var att nöten hade hämtat ut paketet och att utlämningsstället hade sett hans leg. Ändå tog det mig 3 mdr att få pengarna från Payson 0_o

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har du kontaktat säljaren? vad säger han då till sitt försvar?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tycker faktiskt att det är ett bra råd, kan vara mycket effektivt. Jag skulle nog vara ännu mera extrem och börja ringa mitt i natten och likn.

Internetgirot/payson eller likn. är dock skit för säljaren. Du har ingen garanti att köparen accepterar paketet och då får du inga pengar. Hur ska man kunna bevisa att det faktisk var en vara och inte en tegelsten som man skickade? Hade en köpare som visade sig att vara en skojare. Påstod att han aldrig hade fått varan och vägrade därför att acceptera den på Payson. Enda problemet var att nöten hade hämtat ut paketet och att utlämningsstället hade sett hans leg. Ändå tog det mig 3 mdr att få pengarna från Payson 0_o

Vet inte hur det är med payson, men med internetgirot så om man inte accepterar varan man får som köpare så måste man skicka tillbaka det man köpt innan man får tillbaka dom pengar man redan har betalat in, och som köpare måsta man betala innan säljare skickar varorna, kanske inte idiotsäkert, men hyffsat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

En variant är ju att skapa en tråd och sedan skriva tex Köpare: jag Säljare: kalle.. nätaggregat. Och ett betyg på affären.. så finns det ju iallafall chans hitta åt en bra/dålig säljare/köpare.

Kanske rörigt i längden..

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - i5 2500K@4,5Ghz - MSI Radeon R9 280X 3GB - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Windows 10 64bit - Fractal Design R2 800W - OCZ Trion 150 2,5" SSD 240 GB - 1TB WD Caviar Black - Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag ska inte komma å kasta skit över Swec men om någon ansvarig läser detta så skulle ajg vilja väcka frågan till hur ni kan ta betalt för att annonser ska läggas ut här på forumet men det finns inget safetynet i sånna här fall, det är tillräckligt många som använder eran "marknad" för att det skulle vara vettigt med något sorts betyg/rekomendations flik.

//
Hakke

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

en menar du
han hade skrivit sitt mobil numer i annonserna

Bara så du vet får man inte hänga ut personer så om du vill undvika skäll borde du undvika detta.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Tipset om att kontakta Olofs (blåsaren) föräldrar tyckte jag var riktigt bra, och han är ju också i den åldern då något sådant borde vara effektivt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Tipset om att kontakta Olofs (blåsaren) föräldrar tyckte jag var riktigt bra, och han är ju också i den åldern då något sådant borde vara effektivt.

Detta låter faktiskt som en bra plan!:):up: Om inte föräldrarna nu är socfall och har skickat ut grabben för att dra in lite pengar.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsundell2:

Synd. Blev också lurad av en snubbe här på swec. En som desutom fick delar från tillverkare för göra saker vilket är helt åt skogen. Fick aldrig några pengar tillbaka och slängde produkten ifråga. Dock hängde jag ut han ett litet tag och han blev väl avstängd 1 månad men thats about it. Vilket suger rätt hårt. Skulle vara ypperligt om vi fick ett bedömmins-system bredvid användarna så man ser vem man kan lita på och vem inte.

Swec gogogoogogo! fix this!

Så försök få pengarna tillbaka och anmäla etc. Bra början.

lycka till.

Visst var det denna tråd?:) http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1003739-kop...

Kan vara bra att ha som påminnelse för alla andra potentiella köpare så att man inte stöter ihop med denna säljare (vilket han inte borde få kallas:)) igen.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Om du inte får kontakt med föräldrar etc så gör en polisanmälan.
Anmäl via telefon 114 14
Telefonanmälan är lämpligt för:

Brott mot person, exempelvis misshandel, rån och hot
Stölder
Inbrott
Förlorade eller borttappade tillhörigheter
Bedrägerier
Skadegörelse och klotter

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Precis det numret jag har ringt och anmält det på :D. Har även fixat fram nummer till hans släktingar ska bara se vem av dem som är lämpligast o ringa kanske måste ta en sen semester i luleå

Permalänk
Medlem

Det är bara att ligga på skojaren. Polisanmäla har du ju redan gjort även om polisen inte lär bry sig. Fortsätt ringa och maila honom, ring hans föräldrar och var allmänt jobbig. Så länge han inte betalar tillbaka så ska han inte få vara ifred.

I övrigt håller jag med tidigare inlägg om att du själv ska hålla dig på rätt sida lagen så inga dumheter med fysiskt våld.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Wow vilken ton! Ibland måste jag titta upp om jag verkligen skrivit in sweclockers.com och inte flashback.org.

Finns ingen anledning till att uppmana till våld även om jag antar att det är på skämt. Går att lösa såna här problem på andra sätt, ha en dialog med försäljaren. Fungerar det inte så är det bara att beklaga och hoppas swec bannar försäljarens IPnummer.

Edit: Stark.Jr var nog en millisekund snabbare med att posta samma budskap ser jag

Ja jag anser att det säljaren har gjort är riktigt jävla korkat och att det inte är riktigt normalt att lura någon på det sättet.
Där emot tycker jag inte man behöver skriva någon sådant även på skämt för vissa fattar fel och det är ett otroligt dumt sätt att bli av med sitt konto.

//S.jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Inaktiv

Fortsätt att kontakta säljaren tills han tröttnar och betalar tillbaks, har du pratat med föräldrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag håller med aml417 förutom den delen att du ska slå honom.
Besök honom/plinga på hans dörr och prata med honom då han kanske tar det på mer allvar.
Be honom även betala din resa fram och tillbaka

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415