Permalänk
Medlem

Vad "ska man ha"? Hög eller låg ms?

Hej!

Jag undrar vad som är "bäst", hög eller låg ms. Vad står ms för?

Jag vet att det har något men en bildskärms responstid att göra. Googlade på det men hittade inget om det.

Tacksam för snabba svar,

MvH, moltix

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk
Inaktiv

Ms står för millisekunder och i detta förhållandet är det hur lång tid det tar för skärmen att byta färg på en pixel. Du ska alltså ha så låg ms som möjligt.

Response time (technology)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Ms står för millisekunder och i detta förhållandet är det hur lång tid det tar för skärmen att byta färg på en pixel. Du ska alltså ha så låg ms som möjligt.

Tack för svaret, har nu bestämt mig för vilken skärm jag ska köpa.

http://www.inet.se/artikel/2204705/samsung-tft-24-s24a350h-le...

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk
Medlem

Däremot är det inte nödvändigtvis bäst att ta skärmen med lägst responstid, då den är sämre på andra saker, som svärta, betraktningsvinklar eller färgåtergivning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

responstiden i ms är en siffra som saknar något praktiskt värde, förutom att vilseleda kunder och använda som försäljningsknep.
Det avgör inte hur snabb den är eller hur bra den lämpar sig till spel, utan det upplevs mer av input-lag m.m.
Jag anser att om man inte är väldigt kräsen så är de flesta nya skärmar tillräckligt snabba för geneman, dvs man borde titta mer på andra egenskaper på skärmen.

Men ja, rent teoretiskt vill man självklart ha så låg ms som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

responstiden i ms är en siffra som saknar något praktiskt värde, förutom att vilseleda kunder och använda som försäljningsknep.
Det avgör inte hur snabb den är eller hur bra den lämpar sig till spel, utan det upplevs mer av input-lag m.m.
Jag anser att om man inte är väldigt kräsen så är de flesta nya skärmar tillräckligt snabba för geneman, dvs man borde titta mer på andra egenskaper på skärmen.

Men ja, rent teoretiskt vill man självklart ha så låg ms som möjligt.

Aha, men vad är det som avgör att en skärm är bra eller dålig?

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moltix:

Aha, men vad är det som avgör att en skärm är bra eller dålig?

Svärta, färger, betrakelsevinklar, input lag, livslängd på bakclight, ljusstyrka, jämnhet i backlight, lightleakge, tja - många saker som inte står i databladet tyvärr. Det innebär att man måste testa själv eller läsa seriösa tester för att hitta en bra skärm eftersom det inte går att läsa ut det enbart genom de data som presenteras av tillverkarna.

Läs tester är rådet och testa själv också. En bra bildskärm är värt mycket, men tyvärr så är de ofta ganska mycket dyrare än de billigaste skärmarna.

Permalänk
Medlem

Du ska ha så låg responstid som möjligt på skärmen totalt. Men det anges aldrig. Och en lågt angiven responstid(ms) är inget som säger att skärmen är snabb, tyvärr.

Permalänk

Bara skriv in vad du vill ha i storlek, prisklass samt användningsområde så ska du se att här finns duktigt folk som hjälper dig till bästa möjliga köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Bara skriv in vad du vill ha i storlek, prisklass samt användningsområde så ska du se att här finns duktigt folk som hjälper dig till bästa möjliga köp

Har gjort det men ingen har svarat än.

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moltix:

Aha, men vad är det som avgör att en skärm är bra eller dålig?

Först när jag läste det där så tänkte jag bara... vilken oerhört korkad fråga. >.< Användaren av skärmen är det ju såklart som avgör ifall skärmen är bra eller dålig.

Men givetvis så finns det ju en massa andra aspekter som man kan titta på och höra vad andra tycker... t.ex. kvalitén på skärmen och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moltix:

Har gjort det men ingen har svarat än.

Erhm, var då? Ser ingen budget eller hur du skall använda den. Bara att du undrar över Ms siffror.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Erhm, var då? Ser ingen budget eller hur du skall använda den. Bara att du undrar över Ms siffror.

Den frågan är i en annan tråd.

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 AM3 | Processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 3,4GHz | RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 @ 1600Mhz XMS3 | Nättaggregat: Deltaco PSU-423 500W

http://www.youtube.com/watch?v=F7DEL5rb4yE&feature=plcp&conte...

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Samsung Syncmaster SA350 2ms, 1790:- på Komplett.se, klarar 1920x1080p och jag är sjukt nöjd! Skitsnygg och helt enkelt en allmänt härlig skärm Kan jag rekommendera, om du inte vill ha högre upplösning förstås. Ser ingen anledning till varför man ska ha högre upplösning dock, då allt känns komprimerat och litet, men det är bara vad jag tycker.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!