Är fraps inte bäst?

Permalänk
Medlem

Är fraps inte bäst?

Fraps är jobbigt för om man ska recorda i 30 fps så måste man också spela på 30 fps. Programmet begränsar ens fps till det den ska spela in i. Detta gör att man inte kan prestera lika bra i spelet som i normala fall, pga lagg osv. Och man vill ju inte öka inspelnings fpsen för då blir ju filerna så otroligt stora.

Ni har säkert känt denna frustration själva.

Vet ni några andra bra inspelningsprogram? Vad brukar ni använda? Hur gör ni?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Fraps är jobbigt för om man ska recorda i 30 fps så måste man också spela på 30 fps. Programmet begränsar ens fps till det den ska spela in i. Detta gör att man inte kan prestera lika bra i spelet som i normala fall, pga lagg osv. Och man vill ju inte öka inspelnings fpsen för då blir ju filerna så otroligt stora.

Ni har säkert känt denna frustration själva.

Vet ni några andra bra inspelningsprogram? Vad brukar ni använda? Hur gör ni?

Jag kör med MSI Afterburner. Men det hjälper inte särkillt mycket det heller. Ligger normalt på runt 90FPS med mina 5870CF och i5 750 @ 4,0Ghz, men så fort jag bärjar recorda så dippar den ner till runt 30, vilket gör det helt ospelbart, och jag börjar prestera skit...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Jag kör med MSI Afterburner. Men det hjälper inte särkillt mycket det heller. Ligger normalt på runt 90FPS med mina 5870CF och i5 750 @ 4,0Ghz, men så fort jag bärjar recorda så dippar den ner till runt 30, vilket gör det helt ospelbart, och jag börjar prestera skit...

Exakt, det är riktigt irriterande.

Det program man är ute efter är något som spelar in i bakgrunden till någon cache-fil utan att påverka den FPS man har, och sedan när man recordat klart så vill man kunna ändra runt i inställningarna och välja runt hur mycket fps klippet ska ha osv, sen konvertar den cache-filen till ett videoklipp med dom inställningar man valt i efterhand... Skulle vara så grymt bra.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Aha, Fraps sänker alltså FPSen :D? Därför jag blir sämst på CS så fort jag drar igång det, trodde det var psykologiskt hahaha

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Exakt, det är riktigt irriterande.

Det program man är ute efter är något som spelar in i bakgrunden till någon cache-fil utan att påverka den FPS man har, och sedan när man recordat klart så vill man kunna ändra runt i inställningarna och välja runt hur mycket fps klippet ska ha osv, sen konvertar den cache-filen till ett videoklipp med dom inställningar man valt i efterhand... Skulle vara så grymt bra.

Ja, typ som LoLReplay.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Annars kan man köpa Fraps fullversion och spela in i vilken fps man vill

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Skrivet av vikham:

Exakt, det är riktigt irriterande.

Det program man är ute efter är något som spelar in i bakgrunden till någon cache-fil utan att påverka den FPS man har, och sedan när man recordat klart så vill man kunna ändra runt i inställningarna och välja runt hur mycket fps klippet ska ha osv, sen konvertar den cache-filen till ett videoklipp med dom inställningar man valt i efterhand... Skulle vara så grymt bra.

Denna funktion finns i cod4. man spelade in matchen till en cache fil. sedan när allt var klart så ställde man in inställningarna man villa ha och drog igång fraps och recordade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Annars kan man köpa Fraps fullversion och spela in i vilken fps man vill

Upp till den punkt där hårddisken börjar flaska vilket gör att spelet blir ännu laggigare.

Till TS rekomenderar jag Wegame eller Xfire istället för FRAPS.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Annars kan man köpa Fraps fullversion och spela in i vilken fps man vill

Det kan man väll i gratisversionen också? Jag kan i alla fall välja mellan 60, 50, 30 och sedan en ruta där man kan skriva in hur mycket man vill ha.

Skrivet av putte_rolf:

Denna funktion finns i cod4. man spelade in matchen till en cache fil. sedan när allt var klart så ställde man in inställningarna man villa ha och drog igång fraps och recordade det.

Skrivet av Fyren:

Ja, typ som LoLReplay.

Mjo.. Synd att det inte funkar till andra spel också. :S

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Aha, Fraps sänker alltså FPSen :D? Därför jag blir sämst på CS så fort jag drar igång det, trodde det var psykologiskt hahaha

Fast jag hoppas verkligen du förstår att dom menar när man spelar in med fraps inte när fraps bara är igång och visar din fps.

Ni kan ändra att det inte halverar fpsen alltså ni måste inte spela in i 30fps.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Upp till den punkt där hårddisken börjar flaska vilket gör att spelet blir ännu laggigare.

Till TS rekomenderar jag Wegame eller Xfire istället för FRAPS.

Ok, måste genast prova dom. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om kvalitén på videoklippen, bara den inte påverkar min FPS!

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast jag hoppas verkligen du förstår att dom menar när man spelar in med fraps inte när fraps bara är igång och visar din fps.

Ni kan ändra att det inte halverar fpsen alltså ni måste inte spela in i 30fps.

Nej vi vet. Men gör man det så blir filerna så otroligt stora. Man vill gärna hålla sig på 30 fps. :/

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Nej vi vet. Men gör man det så blir filerna så otroligt stora. Man vill gärna hålla sig på 30 fps. :/

Använd då istället MSI afterburner. Där kan du ha riktigt fin kvalitet som MJPG och 85%.
Tar inte upp mycket alls och du väljer storlek på skärmen och fpsen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Ok, måste genast prova dom. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om kvalitén på videoklippen, bara den inte påverkar min FPS!

Alla inspelningsprogram kommer påverka prestandan men frågan är bara hur mycket. FRAPS är ett bra exempen på ett väldigt krävande inspelningsprogram med få inställningar. Enligt mina erfarenheter så är Wegame ett av de minst krävande inspelningsprgrammen och Xfire är det med flest inställningar och det kan även spela in i full HD utan att vara lika krävande som FRAPS.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

SKa man ägna sig åt seriös videoredigering av eget material (såsom trådskaparen vill göra) så ska man ha åtminstone en 2TB dedicerad disk som används ENBART för att lägga råmaterialet på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

SKa man ägna sig åt seriös videoredigering av eget material (såsom trådskaparen vill göra) så ska man ha åtminstone en 2TB dedicerad disk som används ENBART för att lägga råmaterialet på...

Yeah, jag märkte det... Det var så det började med att jag gjorde en tråd här på SweC, när jag märkte att min mapp med filmklipp från fraps var ca 450gb stor... Och då har jag inte ens spelat in så mycket som jag egentligen hade tänkt. Har bara en hårddisk på 1TB på min main rigg så..

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

för mig fungerar MSI afterburner hur bra som helst, gick från ungeför 55-60fps i bf3 till 45-50 fps vilket inte jag tycker är någon jätte drop, i andra spel lite lättare typ WoW och liknande så droppar den aldrig under 60fps

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Spela in filmen på annan disk, löser hur mycket problem som helst. Själv kör jag från två 160gb SSD i raid0, till en annan SSD på 120gb som dump, flyter på som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Yeah, jag märkte det... Det var så det började med att jag gjorde en tråd här på SweC, när jag märkte att min mapp med filmklipp från fraps var ca 450gb stor... Och då har jag inte ens spelat in så mycket som jag egentligen hade tänkt. Har bara en hårddisk på 1TB på min main rigg så..

Räkna lite på hur mycket rådata det blir säg tex FullHD (1920*1080)*24*60 så får du hur många bits/s det blir per minut....

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Räkna lite på hur mycket rådata det blir säg tex FullHD (1920*1080)*24*60 så får du hur många bits/s det blir per minut....

Eller så tar han egenskaper på filen och kollar där?
Jag skulle rekommendera msi afterburner för man kan får mycket mindre filer, identisk kvalité i 85% jämfört med fraps, det blir bara en fil och så blir inte FPSn låsta i spelet när du spelar in.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara öka fps då?
Jag frapsar i 120fps för att inte sabba mitt eget spel.

Storleken kan man fixa senare.

Permalänk
Skrivet av definition:

Varför inte bara öka fps då?
Jag frapsar i 120fps för att inte sabba mitt eget spel.

Vilken upplösning???

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Vilken upplösning???

1080p om det inte är något extremt krävande spel.
Om det är mer krävande så half size.

Provat frapsa i 30fps men de går verkligen inte spela då
60fps fungerar dock,

Permalänk
Skrivet av definition:

1080p om det inte är något extremt krävande spel.
Om det är mer krävande så half size.

Och vilka spel är "extremt" krävande? Vad har du för SSD?

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Skaffa Dxtory. ;>

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MightyKLARA:

Och vilka spel är "extremt" krävande? Vad har du för SSD?

Intel 320, funkar bra med 7200 rpm disk också.
Spel som min dator inte riktigt pallar med som BF3.

Har dock mest recordat wow innan jag slutade med det.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte spelar cs där spelmotorn på något sätt går snabbare om man har högre fps så är det bara att köra fullversionen och recorda i 60

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Playclaw ska vara ett bra alternativ till FRAPS. Själv har jag inte testat det än då jag knappt har tid över till spel.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Skrivet av definition:

Intel 320, funkar bra med 7200 rpm disk också.
Spel som min dator inte riktigt pallar med som BF3.

Har dock mest recordat wow innan jag slutade med det.

En fraps film i full hd med 120 fps tar över 380mb/sec;)
Din ssd klarar alltså inte ens av att läsa så snabbt? Detta betyder att du inte ens kan spela upp filen pga att din ssd flaskar;)
Sen så testade jag att spela in cod 4 i 120 fps på min ssd och jag går max upp i 60 fps då för att man ssd flaskar filsparningen;)
Så hur kan du spela in i 120 fps utan lagg på din hårddisk då?;)

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Kör själv med FRAPS i Half-Size och 50fps(1080p) och det fungerar bra om man bortser från de gigantiska filerna. Har en 2tb F4 som bara har 300gb kvar, och det suger den slut på på bara några timmar.

Skulle vilja hitta ett program som kan spela in i 1080p 60fps men som kan konvertera filerna när man är klar till något komprimerat format. Ibland vill man ju spara filmerna efter att man kollat på dem nån gång

På bara några GB kan du ju få in en hel film i h.264 @ 1080p.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.