problem med boot av datorn

Permalänk
Medlem

problem med boot av datorn

Jag har nyligen bytt moderkortet och CPU. Försöker nu boota datorn men den hittar ingen disk. Står något i stil med "no bootable disk found" osv. Men den verkar iaf hitta disken vid start. Den är helt omformaterad med win7 idag som jag fixa på en annan dator. Vad beror detta på?

Ska tilläggas att Jag har varken cdrom, diskettenhet i kopplat. Men Hdd har några år på nacken.
http://i52.tinypic.com/2r53g3s.jpg bild på att den hittar disken

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in SATA kabeln på den mörkblå SATA0 eller SATA1 porten på moderkortet, och sedan bör du använda en DVD eller ett USB minne för att göra en helt ny installation av Windows 7 för att det skall fungera bra.

Det kan fungera att installera Windows 7 på en hårddisk i en annan dator men då måste det vara nästan exakt likadana komponenter i båda datorerna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Nä man ska aldrig installera i en annan dator, man kan förbereda disken, men aldrig göra färdigt installationen.
Nu har du som det ser ut installerat utan att ha ahci aktiverat, flyttat disken till en dator där du kör ahci och då saknas drivrutinerna till diskkontrollern, installera om i rätt dator så bör allt fungera ok

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.