Min dator tror att den är kvar på Dreamhack

Permalänk
Medlem

Min dator tror att den är kvar på Dreamhack

Hej!
Satt och pillade lite i nätverksinställningarna, och upptäckte att min dator verkar tro att den är kvar på Dreamhack, där jag var för ca ett år sedan (japp, upptäckte det nu).
När jag skriver in ipconfig/all i cmd och får upp min nätverksinformation, står det under ip-konfiguration för Windows:

Söklista för DNS-suffix: event.dreamhack.se

Under Anslutning till lokalt nätverk står det:
Anslutningsspecifika DNS-suffix: event.dreamhack.se

Anslutningsspecifik söklista för DNS-suffix: event.dreamhack.se

Under Tunnelanslutning (som jag inte ens vet vad det är för något) står det:

Anslutningsspecifika DNS-suffix: event.deramhack.se
Det står också att statusen på "tunnelanslutning" är frånkopplad.

Mitt internet har alltid känts ganska segt, undrar om detta kan ha något att göra med det? Är det alltså några inställningar i mitt nätverkskort som kan ha "låst sig"? Vad kan jag göra åt det?

Är i princip helt grön på det här med nätverk, så var snälla och använd inte massa termer som jag inte förstår (vet inte ens vad DNS-suffix är för något...)

Tack på förhand!

Felix

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Avstängd

DNS står för Domain Name System och är ungefär en telefonkatalog för internet. Alla adresser som vi har till olika sidor är inte deras riktiga adresser. Den riktiga adressen till en sida är ett IP-nummer, typ 82.17.223.114. Men då det är svårt att komma ihåg alla dessa nummer så använder man DNS istället så att man bara behöver komma ihåg exempelvis sweclockers.com istället för 83.140.33.3 som är sweclockers IP-adress.

Antagligen har du fått in en annan DNS-server när du var på dreamhack som fortfarande används. Din internetleverantör har en DNS-server som du kan använda, det är det normala, men du kan också använda exempelvis Googles öppna DNS (8.8.8.8 och 8.8.4.4). Vill du använda din internetleverantörs DNS så är det antagligen bara att gå till din anslutnings egenskaper och dubbelklicka på TCP/IP v4 och i den ruta som kommer upp välja att allt ska fås automatiskt (jag sitter på engelskt Windows nu så jag är inte helt säker på vad allt heter).

Permalänk
Medlem

Har redan "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" ikryssad, så det borde ju inte vara såhär :S Står massa grejer jag kan ändra om jag klickar på Avancerat så jag kommer in på "Avancerade TCP/IP inställningar", men har inte riktigt koll på vad allting är för något så vågar inte riktigt klicka runt :S
Är detta med att det står "event.dreamhack.se" något jag över huvud taget behöver bry mig om, eller påverkar det inte alls?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Funkar det så behöver du ju inte bry dig om att ändra något.
Är ju snart DHW11 med så

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Har redan "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" ikryssad, så det borde ju inte vara såhär

Automatiskt kanske betyder att den testar den senaste varje gång du ansluter till internet och byter automatiskt varje gång det blir problem.
När du for på dreamhack försökte datorn koppla sig till din dåvarande dns men eftersom det inte fungerade byttes den automatiskt till dreamhacks. När du kom hem försökte datorn koppla upp sig med dreamhacks dns och eftersom det fungerat har den aldrig behövt byta.
Ta det jag sagt med en näve salt för jag vet inte vad jag pratar om

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Funkar det så behöver du ju inte bry dig om att ändra något.
Är ju snart DHW11 med så

Jo men är ju bara det att mitt internet ofta strular och är mycket instabilt :S Enligt min ISP ser allt perfekt ut från deras sida, inga tappade paket mm, men från min sida ser det värre ut. Ibland OTROLIGT långsam buffring av video, t.ex på YouTube och Gametrailers, och ibland mycket långsam nedladdningshastighet. Har 8mb bredband, så borde inte vara såhär, förstår inte varför :S Har en ganska nyinköpt router som ska vara bra, Netgear DGN2200, så den borde det inte vara något fel på. Tänkte att detta med "dreamhack" kanske kunde vara någon anledning till att det är så instabilt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Automatiskt kanske betyder att den testar den senaste varje gång du ansluter till internet och byter automatiskt varje gång det blir problem.
När du for på dreamhack försökte datorn koppla sig till din dåvarande dns men eftersom det inte fungerade byttes den automatiskt till dreamhacks. När du kom hem försökte datorn koppla upp sig med dreamhacks dns och eftersom det fungerat har den aldrig behövt byta.
Ta det jag sagt med en näve salt för jag vet inte vad jag pratar om

EEh, ok, och hur ändrar jag så att det inte blir såhär längre då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör cmd som admin och skriv "ipconfig /flushdns" och starta om datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kör cmd som admin och skriv "ipconfig /flushdns" och starta om datorn

Ok, och vad gör detta kommando? Kommer allt fungera efter att jag gjort det, eller måste jag ställa in massa grejer sen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

/flushdns kräver inte omstart av dator utan det kräver omstart av applikationer som kan tänkas läsa dns cachen. I vanliga fall ska det räcka med att starta om browsern.

Men om du inte redan försökt kan du göra en ipconfig /release och sen /renew
alternativt använda en öppen dns som tex googles eller opendns.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

/flushdns kräver inte omstart av dator utan det kräver omstart av applikationer som kan tänkas läsa dns cachen. I vanliga fall ska det räcka med att starta om browsern.

Men om du inte redan försökt kan du göra en ipconfig /release och sen /renew
alternativt använda en öppen dns som tex googles eller opendns.

Ok, och vad gör dessa kommandon då? Som sagt, är helt grön på detta området och jag vill att allt ska fungera efteråt utan att jag måste pilla runt allt för mycket i massa inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ok, och vad gör dessa kommandon då? Som sagt, är helt grön på detta området och jag vill att allt ska fungera efteråt utan att jag måste pilla runt allt för mycket i massa inställningar.

släpper din ip gör det första, förnyar din ip för den andra och det jag skrev släpper dina dns inställningar, efter du gjort detta starta om datorn så ska du få ny ip och dns av din leverantör automatiskt

Permalänk
Medlem

Så, har testat alla tre grejerna nu, men inget av dem fungerar :/ Någon annan idé?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

körde du cmd som administratör? för det funkar inte om du inte gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

körde du cmd som administratör? för det funkar inte om du inte gör det

Så, gjort allt igen nu som administratö, och startat om datorn. Fortfarande samma :S Fler idéer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Töm din DNS-Suflix lista

Du ahr säkert dessa som adresser i din dns-lista.

Gå bara in på ditt nätverkskort -> TCP/IP inställningar - > Avancerat sen in på DNS fliken.
Där har du sparade Fuflix adresser som systemet kör igenom när den ska hitta en DNS.
Dessa är bara att ta bort då de förnyas varje gång man startar upp datorn(FlushCash).
Kör du ett vanligt hemmanätverk så behöver du inga DNS.

Det enda DNS gör är att göra om ett IPnummer till en text.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Eftersom han nämnde att han sitter bakom en router, borde det inte vara där man tittar på DNS-inställningarna då?

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Permalänk
Medlem

Om du inte får lösning på de, så kan du ju alltid formatera Tar ju inte mer än 20 min max

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Du ahr säkert dessa som adresser i din dns-lista.

Gå bara in på ditt nätverkskort -> TCP/IP inställningar - > Avancerat sen in på DNS fliken.
Där har du sparade Fuflix adresser som systemet kör igenom när den ska hitta en DNS.
Dessa är bara att ta bort då de förnyas varje gång man startar upp datorn(FlushCash).
Kör du ett vanligt hemmanätverk så behöver du inga DNS.

Det enda DNS gör är att göra om ett IPnummer till en text.

Ok, så egentligen spelar det alltså ingen roll att det står "event.dreamhack.se" överallt? Påverkar inte alls min uppkoppling?

Det står inga sparade adresser där :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Ok, så egentligen spelar det alltså ingen roll att det står "event.dreamhack.se" överallt? Påverkar inte alls min uppkoppling?

Nej, det har ingen som helst betydelse.
DNS har inget med "performance" att göra. Att den är kvar gör inget för din dator.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybson:

Eftersom han nämnde att han sitter bakom en router, borde det inte vara där man tittar på DNS-inställningarna då?

Nja, det är det jag tycker är lustigt. För datorn har sparat sina DNS när han var på Dreamhack.
Och jag tror inte han hade med sin router dit... eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"ipconfig /flushdns" ändrar inte din dns server utan tar bara bort cachen som den har lagrat.

Öppna kommandotolken och skriv: "ipconfig /release" följt av "ipconfig /renew" så ska det försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Prova från CMD som Admin skriva in kommandot : ipconfig /registerdns
Den används för att manuellt framtvinga en uppdatering av det registrerade klientnamnet i DNS

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan väl först säga att jag inte tror det påverkar ditt internt negativt.
Det lite roliga är att det inte direkt har med DNS-servern att göra.
folmeroN; DNS var som sagt för att översätta IP-adresser till mer läsbara namn. En DHCP-server delar ut IP-adresser till klienter som inte har något (när de startar upp). Din router har en sådan inbyggd, likaså (självklart) hade de på dreamhack en sådan maskin. Man delar inte bara ut en IP-adress utan kan skicka med lite inställningar. En sådan, (kod/tag 15) säger vad domännamnet är. Ungefär som att den säger vad datorns efternamn är om förnamnet är själva datornamnet i nätverket.
Din DHPCP-server hemma skickar inte med något sådant här och datorn behåller sitt gamla tydligen.

Reaverinc nämner var man kan se DNS-suffix inställda. Om du sätter eget där, klickar OK på alla rutor, öppnar igen och tar bort det och klickar OK så kanske det försvinner (en chansning).

Edit:
/registerdns är nog enklare än att ställa in och ta bort suffix manuellt. Följ Reaverincs tips alltså och se om det går (men det handlar inte riktigt om samma sak).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar Om det nu inte gör någon skillnad på min uppkopplingshastighet eller så, så struntar jag nog i att pilla runt mer med inställningarna.
Dock är det en annan sak som är lite underlig. Jag bor i Älmhult i södra Småland, men när jag kollar mig geografiska position på ipnr.nu (som visar var i landet jag befinner mig, beroende på min publika ip-adress) så visar den Jönköping, där Dreamhack är. Antar att denna geografiska felvisning också beror på detta fel med DNS-tjofräset.

Kan detta på något sett påverka min uppkoppling?

Visa signatur