Asus UX-serien Ultrabook blir Zenbook

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Jag gillar att Apple visar vägen för design

Knappast. Apple i princip copy and pasted konceptet från Sony Vaio X505.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Knappast. Apple i princip copy and pasted konceptet från Sony Vaio X505.

Apple är dock bättre på att hitta på nya behov för folk och att även få dem att öppna plånboken.

Önskar visserligen att folk kunde sluta nämna Apple så fort någon nämner ultrabook, tablet, mobiltelefon, mp3-spelare osv. Det här är en Ultrabook från ASUS och det enda den har gemensamt med Apple är formfaktorn.

Permalänk
Skrivet av formerself:

Apple är dock bättre på att hitta på nya behov för folk och att även få dem att öppna plånboken.

Önskar visserligen att folk kunde sluta nämna Apple så fort någon nämner ultrabook, tablet, mobiltelefon, mp3-spelare osv. Det här är en Ultrabook från ASUS och det enda den har gemensamt med Apple är formfaktorn.

Det ändrar fortfarande inte faktum att Apple Air, som så många okunnigt refererar som något nytt och genombrytande, har tagit sitt koncept och grund design från en Sony produkt som har varit på marknaden fyra år innan Apple Air.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

UX31 ser riktigt, riktigt trevlig ut. Precis vad jag är ute efter i en laptop.

Måste tvinga mig själv att vänta tills Ivy Bridge versionerna kommer innan jag slår till ändå.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Idiotiska upplösningar!

Jättefina datorer, men helt idiotiska upplösningar! När ska tillverkarna inse att de måste sluta höja skärmupplösningen? Visst, det är jättefint med hög upplösning om man ska titta på film eller spela spel, men det är helt värdelöst så fort man ska arbeta. Sitter själv på en 13" Asus U31JG som har 1366x768 i upplösning, och redan där är det ansträngande att läsa text. Jag är dessutom ung och har utmärkt syn på nära håll, så hur har de tänkt att något äldre personer eller personer som är långsynta ska kunna använda dessa datorer? Värdelöst.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Jättefina datorer, men helt idiotiska upplösningar! När ska tillverkarna inse att de måste sluta höja skärmupplösningen? Visst, det är jättefint med hög upplösning om man ska titta på film eller spela spel, men det är helt värdelöst så fort man ska arbeta. Sitter själv på en 13" Asus U31JG som har 1366x768 i upplösning, och redan där är det ansträngande att läsa text. Jag är dessutom ung och har utmärkt syn på nära håll, så hur har de tänkt att något äldre personer eller personer som är långsynta ska kunna använda dessa datorer? Värdelöst.

Hört talas om höjning av DPIn?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Hört talas om höjning av DPIn?

Talar du om skalning av text i Windows och webläsare? Det vet vi ju alla hur bra det funkar

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Bara jag som blev förvånad att det bara skilde en tusenlapp på modellerna? Större skärm, bättre batteritid och processor, känns som den borde varit minst 2k dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Talar du om skalning av text i Windows och webläsare? Det vet vi ju alla hur bra det funkar

I Windows 7 har du en lite trevligare funktion som förstorar det mesta (även om vissa program ännu inte hänger med). Jag tänker på denna (engelska) sökväg: Control Panel\All Control Panel Items\Display (att klistra in i utforskaren kan nog funka).
På min HTPC kör jag 150% och allt jag använder där funkar perfekt.

/Linuxs

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

I Windows 7 har du en lite trevligare funktion som förstorar det mesta (även om vissa program ännu inte hänger med). Jag tänker på denna (engelska) sökväg: Control Panel\All Control Panel Items\Display (att klistra in i utforskaren kan nog funka).
På min HTPC kör jag 150% och allt jag använder där funkar perfekt.

/Linuxs

Precis, fungerar fint för mig också de få gånger jag behöver det. Vissa ikoner och en del grafik i dåligt skrivna applikationer skalas inte ordentligt, men annars så har jag aldrig upplevt nå problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

I Windows 7 har du en lite trevligare funktion som förstorar det mesta (även om vissa program ännu inte hänger med). Jag tänker på denna (engelska) sökväg: Control Panel\All Control Panel Items\Display (att klistra in i utforskaren kan nog funka).
På min HTPC kör jag 150% och allt jag använder där funkar perfekt.

/Linuxs

Jag vet precis vilken funktion du menar, och den fungerar långt ifrån perfekt. Texten får inte plats under ikoner och det mesta ser bara riktigt fult ut. Skalning är inte ett substitut för lägre upplösning. Det vore smartare att göra skärmar med lagom upplösning och undvika dålig skalning. Men just nu verkar tillverkarna köra ett upplösningsrace, och de har tyvärr helt glömt bort användarvänligheten.

Skrivet av Arzei:

Precis, fungerar fint för mig också de få gånger jag behöver det. Vissa ikoner och en del grafik i dåligt skrivna applikationer skalas inte ordentligt, men annars så har jag aldrig upplevt nå problem.

Dåligt skrivna applikationer så som det egna operativsystemet Windows 7 menar du? (ta en titt på skrivbordet och filer med någorlunda långa filnamn när du skalar). Jämför sedan utseendet på ett skalat operativsystem och ett som kör i korrekt (lägre) upplösning.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Men HD 3000 klarar ändå förvånansvärt mycket.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MacEnkronan:

Tänk på att detta är Apple wannabe copys!:P:/ Nej inget för denna MacEnkrona!:) Är så nöjd så med min Apple MacBook Pro!:):)<3

Håller med till 100%

Men för att vara en pc maskin börjar de iaf se bättre ut

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur lång livstid har SSDdisken och går den att byta då den dör ?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Medlem

Finns förutsättningarna för UX 31 att klara av att spela upp 1080p via hdmi på tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Dåligt skrivna applikationer så som det egna operativsystemet Windows 7 menar du? (ta en titt på skrivbordet och filer med någorlunda långa filnamn när du skalar). Jämför sedan utseendet på ett skalat operativsystem och ett som kör i korrekt (lägre) upplösning.

Mycket går att justera manuellt, t.ex storleken på text på olika ställen, avstånd mellan ikoner (och därmed hur mycket av filnamnet som syns), osv...
Själv vill jag ha så hög upplösning som möjligt. Går och tittar på 13-tummare med fullHD. Men håller med om att man borde få välja skärm själv.

Permalänk
Avstängd

multitouch

Skulle haft multitouch på skärmen för Win8. Men jag köper den ändå!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Om UX21 kommer med SSD och 4gb ram så är den def. ett prisvärt alternativ till 11" MBA.

Enda jag undrar e om touchpaden är lika trevlig som den på mac, måste faktiskt säga att trackpad gestures är riktigt bra (särskilt om man installerar t.ex. MiddleClick etc för att verkligen dra nytta av plattan) och att känslan på trackpaden är i särklass den bästa jag har upplevt.

Vad gäller OSX vs Win7 tycker jag det e fullständigt sak samma, Windows e dock betydligt bättre för spel och HD 3000 klarar faktiskt spel rätt hyfsat.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Jättefina datorer, men helt idiotiska upplösningar! När ska tillverkarna inse att de måste sluta höja skärmupplösningen? Visst, det är jättefint med hög upplösning om man ska titta på film eller spela spel, men det är helt värdelöst så fort man ska arbeta. Sitter själv på en 13" Asus U31JG som har 1366x768 i upplösning, och redan där är det ansträngande att läsa text. Jag är dessutom ung och har utmärkt syn på nära håll, så hur har de tänkt att något äldre personer eller personer som är långsynta ska kunna använda dessa datorer? Värdelöst.

Kan inte alls hålla med, jag läser mycket bekvämt på min 11" 1366x768 skärm. Sedan går det att zooma också.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Snygg!! Skulle vilja ha en UX31! Dock väldigt dålig GPU i dem här ultrabooks, men i Lenovo ideapad u400 sitter det ett Radeon HD 6470M. http://www.laptopspec.net/wp-content/uploads/2011/09/Lenovo-I...
Är mer sugen på en ideapad.

Designen går ju inte att göra på så många andra sätt, men dells gamla adamo xps har en lite annorlunda design.
http://www.youtube.com/watch?v=IGkf9PSZ9ns

Permalänk
Medlem

Någon som vet om tangenterna var av aluminium?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Någon som vet om tangenterna var av aluminium?

Gissar att de kommer vara plast som vanligt

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite inlägg som lätt hade kunnat starta ett pajkrig.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Gissar att de kommer vara plast som vanligt

Tråkigt.... hade varit en fin uppgradering från andra laptopar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

*Tråd rensad*
På lite inlägg som lätt hade kunnat starta ett pajkrig.

Bra, tack!

Ot:
UX31, känns väldigt lockande.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Tråkigt.... hade varit en fin uppgradering från andra laptopar

The trackpad is made out of glass, while the keyboard keys are all metal. http://www.engadget.com/2011/05/30/asus-outs-ux21-ultrathin-l...

Så det blir nog metal, Jippi!

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem

Fan vad fina! Nu känns min 11" MBA uråldrig och svindyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Nå är dessa tunna datorerna fina men priset får mig och helt från att avstå ett önskat köp.
Får väl hoppas att i framtiden kommer ultratunna datorer ligga på en rimlig nivå.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoToX:

The trackpad is made out of glass, while the keyboard keys are all metal. http://www.engadget.com/2011/05/30/asus-outs-ux21-ultrathin-l...

Så det blir nog metal, Jippi!

Nice........

Permalänk
Medlem

Förstår inte kritiken angående priset? i7, 128 GB SSD och 1600x900-upplösning på under 1,5kg? För motsvarande prestanda hos en MBA/Samsung 9-series får man ju gå till 15k minst?