Permalänk
Medlem

När flaskar min CPU?

Hej!

Jag är egentligen inte jätteförtjust i Crysis (1) men jag passade för skojs skull på att testa spelet för att kolla vad datorn klarar. Syftet med den här tråden är att jag vill lära mig mer om datorer i allmänhet och hur datorns komponenter samarbetar i synnerhet.

Jag har 2 x GTX 560Ti i SLI, en i5 på 3,3 ghz och 8 gb ram. Ingenting är överklockat eftersom jag är för dum för att förstå hur man gör.

I större, öppna områden i spelet faller frameraten på very high ofrånkomligen till runt 30 fps, detta trots att jag läst att korten borde prestera bättre under dessa inställningar.
Det jag alltså undrar är om droppen i framerate i det här fallet kan bero på att CPUn "flaskar" (om jag förstått det rätt innebär detta att CPUn inte hänger med?) eller om orsaken är någon annan?

För övrigt, hur vet man när det är processorn och inte grafikkortet som ger efter?

Tack!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Vad för i5 på 3,3Mhz har du? man måste nog veta det först innan man kan svara på din fråga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad för i5 på 3,3Mhz har du? man måste nog veta det först innan man kan svara på din fråga

i5 2500k, om det var det du tänkte på?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

i5 2500k, om det var det du tänkte på?

Jo, det finns ju flera i5.
men denna borde inte flaska

Permalänk

Jag har själv 2st 6970 och en I5 750@ 3,2.

Jag vet inte heller varför man får FPS dropps i öppna områden på det fittspelet. Jag menar det gjordes innan det fanns processorer som vi sitter på idag så hur fan kan våra processorer flaska.

Det spelet är helt hopplöst. Jag är så irriterad på det för att jag vill ju spela det men de där droppsen gör det ospelbart.

Jag tror inte din processor flaskar utan att spelet bara är dåligt optimerat.

Permalänk

Annars är det vanligt att processorer flaskar när det är mycket fysik inblandat som i bilspel med vidsträckta ytor. Samma på BF3, ju längre bort du kan se ju mer saker det är på skärmen desto mer last på processorn.

Permalänk

Spelet är väl ganska dåligt optimerat? Nej är de ganska självklart tyckerj ag att fpsen droppar i större områden.. Antagligen mer rörelsen etc att skriva..

kollarm an på mmorpg spel.. spelade Aion endel.. och jag kunde ha 200fps+.. men direkt när de kommerl ite folk så droppade fpsen snabbt.. 1 person på skärmen kunde orsaka en -5fps drop.. Körde seige en gång och de va sjukt mycket folk.. jag hade som lägst typ 2fps då..

Jag tror iaf de blir tyngre för en processor när de är stora ytor och mycket som händer iaf..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Spelet är dåligt optimerat, och kan mörda vilken dator som helst tror inte CPU flaskar, men man kan titta lite på hur mycket grafikkorten belastas i %.
En låg belastning även i grafikintensiva spel brukar tyda på CPU flaskning, grafikkorten får alltså vänta på CPU och får för lite att göra varvid dom bara puttrar fram.
Ligger grafikkorten nästan konstant på 100 % har man för klent grafikkort istället, kanske inte helt vetenskapligt detta men ger bra fingervisning om vad som är i obalans i datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar.

Jag hade aldrig kunnat tro att Crysis skulle vara dåligt optimerat... men kanske det stämmer.

Det som förbryllar mig är dock när folk med äldre, dvs slöare, komponenter rapporter högre snitt-fps än vad jag lyckas uppnå. Det finns videor på youtube där folk med lite äldre delar spelar på very high utan minsta tillstymmelse till drops i fps. Hur kan det komma sig?

Finns det förresten inställningar man kan ändra i datorn för att få spel att i allmänhet flyta bättre, dvs optimerat för de specifika komponenter man har?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag bumpar tråden men jag har nu fått tid att testa spelet lite utförligare och fått en del ny info som kan bidra till diskussionen.

Enligt MSI Afterburner belastas inget av grafikkorten mer än 80 % (vardera), undantaget ett par enstaka tillfällen, även när fps går ner till runt 40. Vad kan man dra för slutsats av detta?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ber om ursäkt om jag bumpar tråden men jag har nu fått tid att testa spelet lite utförligare och fått en del ny info som kan bidra till diskussionen.

Enligt MSI Afterburner belastas inget av grafikkorten mer än 80 % (vardera), undantaget ett par enstaka tillfällen, även när fps går ner till runt 40. Vad kan man dra för slutsats av detta?

Hej,
Har själv experimenterat lite b.la. med Metro 2033 & Medal of Honor, vbt. GPU vs CPU belastning
Det framkommer inte ifall du har använt aktivitetshanteraren, tryck kombinationen Ctrl+Shift+Esc under spelets gång
för att få fram en fingervisning om hur CPU belastningen är, vet inte ifall det fungerar med Crysis, men prova.
fins säkert andra program, med det är det närmaste jag kommer på just nu, andra swe medlemmar har kanske ännu bättre program tips.

Cpu: AMD Phenom.II 965 @ 3,4GHz, CM212+ MB: Crosshair IV Formula Ram: Kingston 8GB @ 1600MHz Lagring: Corsair SSD Force 120GB + SST HDDBoost + WD 640GB Caviar Black Grafik: 2x Sapphire HD6970 2gb (modded) Chassi: CM 690, 5X120 + 1x radialfläkt, Zalman Fan controller, Akasa Damm & Chassi filter + egen konstr. PSU: Corsair AX850W Div. OS-Win 7 64bit, Akasa minnes kort läsare, mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleIng:

Hej,
Har själv experimenterat lite b.la. med Metro 2033 & Medal of Honor, vbt. GPU vs CPU belastning
Det framkommer inte ifall du har använt aktivitetshanteraren, tryck kombinationen Ctrl+Shift+Esc under spelets gång
för att få fram en fingervisning om hur CPU belastningen är, vet inte ifall det fungerar med Crysis, men prova.
fins säkert andra program, med det är det närmaste jag kommer på just nu, andra swe medlemmar har kanske ännu bättre program tips.

Vad har du fått för resultat så här långt?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Lite subjektivt, men ok!
Belastningen (GPU, CPU) är proportionerlig till vald upplösning, men har testat med en "moderat" upplösning 1680*1050
har även testat Asus GTX 460 Top vs HD 6970, och kom fram till att CPU belastningen är/var oberoende av valt grafikkort,
däremot låg belastning med HD 6970 ca 15% lägre i MSI Aft.. än 460 kortet, i Metro 2033 låg CPU på ca 30-45% medans (förvånade) i Medal of Honor
var belastning högre, dvs. runt 50-60% lite beroende på "spel avsnitt" Har ännu inte testat HD 6970 korten i Crossfire,

Men en intressant fråga, vad har du själv fått för resultat vbt CPU belastning i SLI?

Permalänk
Medlem

Mina 2 st 6970 ligger på 40-50 % och när det blir nån explosion så sticker dom upp till 80% medans cpu ligger konstant på 98%! cpu är phenom 940 och spelet är bf3! undrar om det räcker att uppdatera cpu´n till en phenom 1090 x6!?? eller flaskar den med tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mina 2 st 6970 ligger på 40-50 % och när det blir nån explosion så sticker dom upp till 80% medans cpu ligger konstant på 98%! cpu är phenom 940 och spelet är bf3! undrar om det räcker att uppdatera cpu´n till en phenom 1090 x6!?? eller flaskar den med tro?

fråga
Ligger den totala belastningen "98 %" på samtliga 4 kärnorna, eller är det bara en kärna som toppar, samt att övriga ligger något lägre i belastning?
Uppgradering: svårt att svara på din fråga, hur ser ditt system ut? AM2+, AM3?

Men om ditt moderkort stöder (ta reda på det innan du köper) så är det bra pris på AMD 965, 970, samt att de har bra överclocknings potential.

Permalänk
Skrivet av Njetski:

Mina 2 st 6970 ligger på 40-50 % och när det blir nån explosion så sticker dom upp till 80% medans cpu ligger konstant på 98%! cpu är phenom 940 och spelet är bf3! undrar om det räcker att uppdatera cpu´n till en phenom 1090 x6!?? eller flaskar den med tro?

Har du provat att överklocka din 940?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Tack alla för era svar.

Jag hade aldrig kunnat tro att Crysis skulle vara dåligt optimerat... men kanske det stämmer.

Det som förbryllar mig är dock när folk med äldre, dvs slöare, komponenter rapporter högre snitt-fps än vad jag lyckas uppnå. Det finns videor på youtube där folk med lite äldre delar spelar på very high utan minsta tillstymmelse till drops i fps. Hur kan det komma sig?

Finns det förresten inställningar man kan ändra i datorn för att få spel att i allmänhet flyta bättre, dvs optimerat för de specifika komponenter man har?

Har du uppdaterat med de senaste drivrutinerna från Nvidia till dina grafikkort, är spelet patchat med de senaste patcharna från Crysoft?
Just dubbelkortskonfigurationer kan funka dåligt om drivrutiner och spelet inte är uppdaterat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du uppdaterat med de senaste drivrutinerna från Nvidia till dina grafikkort, är spelet patchat med de senaste patcharna från Crysoft?
Just dubbelkortskonfigurationer kan funka dåligt om drivrutiner och spelet inte är uppdaterat.

Ja, datorn är helt ny från Inet så den har alla de senaste drivrutinerna installerade. Spelet är också patchat.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Ja, datorn är helt ny från Inet så den har alla de senaste drivrutinerna installerade. Spelet är också patchat.

Att datorn är ny betyder ingenting, du sitter på nån gammal standarddrivrutin från 2007 eller nåt. Uppdatera drivrutinerna så får du garanterat mer prestanda
---> alltså du måste besöka nvidias hemsida och ladda dem http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Din processor är också ljusår ifrån att flaska i något spel, den är inte långt ifrån i5 2600k (en siffra ifrån) som är bäst av allt! Det enda som återstår är att överklocka d^.^b. En processor för runt 1200 kronor skulle inte skilja mer än 3-4 fps !högst! i crysis 1 jämfört med din setup

Crysis var gjort för framtiden så klaga inte om ni inte kan köra det på very high... köp det bästa ni kan få för pengar och ni skulle ändå väldigt knappt kunna spela på very high i en vettig resolution.

ville ge ett bättre svar
Permalänk
Medlem

Jag är ganska så säker att det flaskar för dig jag har en i7 920 D0 4.4ghz (1.26 vcore) nu.
Innan hade jag 2.66 ghz standard klock i över ett år mellan 2009 2010 vinter till vinter men blev trött o läste på o klocka hursomhelst testa jag Crysis Warhead innan och efter och flera andra spel har tom skrivit ner resultat på ett A4 papper.

Crysis Warhead @ 2,66 ghz = 30-35 FPS med drop under 30 flera gånger
Crysis Warhead @ 4.4 ghz = 50-65 aldrig gått under 50

( Glömde skriva 1920x1080 / Enthusiast på allt / 4x anti aliasing ) 8x är ospelbart för alla typ ( )

// båda spel nedanför är givetvis max allting samt full hd res : 1920x1080 //

World in Conflict @ 2.66 ghz = 52 fps

World in Conflict @ 4.4 ghz = 99 fps

Resident evil 5 @ 2.66 ghz = 95 fps

Resident evil 5 @ 4.4 ghz = 160 fps

har även fler spel som jag skrivit ner på a4 som bevisar skillnaden men du borde fatta med detta

För övrigt har jag 2st 5850 i Crossfire oklockade det enda som klockats är CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinkethaking:

Att datorn är ny betyder ingenting, du sitter på nån gammal standarddrivrutin från 2007 eller nåt. Uppdatera drivrutinerna så får du garanterat mer prestanda
---> alltså du måste besöka nvidias hemsida och ladda dem http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Din processor är också ljusår ifrån att flaska i något spel, den är inte långt ifrån i5 2600k (en siffra ifrån) som är bäst av allt! Det enda som återstår är att överklocka d^.^b. En processor för runt 1200 kronor skulle inte skilja mer än 3-4 fps !högst! i crysis 1 jämfört med din setup

Crysis var gjort för framtiden så klaga inte om ni inte kan köra det på very high... köp det bästa ni kan få för pengar och ni skulle ändå väldigt knappt kunna spela på very high i en vettig resolution.

För det första: drivrutinerna ÄR uppdaterade. Jag har jämfört med Nvidias hemsida och det är samma version. Dessutom tror jag Inet är professionella nog att se till att alla nya datorer är uppdaterade.

För det andra har jag inte klagat på någonting och det var inte syftet med tråden heller. Jag spelar egentligen inte ens Crysis, ärligt talat tycker jag spelet är förhållandevis tråkigt. Jag är mer än nöjd med det system jag köpt och därför har jag ingen anledning att klaga trots att vissa spel kanske inte flyter lika bra som jag förväntat mig. Men det är just det som är grejen, förväntningar går sällan hand i hand med verkligheten och det är just därför, och i synnerhet med tanke på min egen jämförelsevis låga kunskapsnivå, som jag är intresserad av att lära mig mera och bättre förstå hur en dator FAKTISKT presterar.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du provat att överklocka din 940?

ja nu ligger den på 3.4 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleIng:

fråga
Ligger den totala belastningen "98 %" på samtliga 4 kärnorna, eller är det bara en kärna som toppar, samt att övriga ligger något lägre i belastning?
Uppgradering: svårt att svara på din fråga, hur ser ditt system ut? AM2+, AM3?

Men om ditt moderkort stöder (ta reda på det innan du köper) så är det bra pris på AMD 965, 970, samt att de har bra överclocknings potential.

japp på alla kärnor! socket är am2+ moderkort! ska införskaffa Phenom x6 istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hej!

Jag är egentligen inte jätteförtjust i Crysis (1) men jag passade för skojs skull på att testa spelet för att kolla vad datorn klarar. Syftet med den här tråden är att jag vill lära mig mer om datorer i allmänhet och hur datorns komponenter samarbetar i synnerhet.

Jag har 2 x GTX 560Ti i SLI, en i5 på 3,3 ghz och 8 gb ram. Ingenting är överklockat eftersom jag är för dum för att förstå hur man gör.

I större, öppna områden i spelet faller frameraten på very high ofrånkomligen till runt 30 fps, detta trots att jag läst att korten borde prestera bättre under dessa inställningar.
Det jag alltså undrar är om droppen i framerate i det här fallet kan bero på att CPUn "flaskar" (om jag förstått det rätt innebär detta att CPUn inte hänger med?) eller om orsaken är någon annan?

För övrigt, hur vet man när det är processorn och inte grafikkortet som ger efter?

Tack!

Ta en titt på cpu och gpu aktivitet så vet du snart. Använd tex afterburner.

Går inte gpus på 95-99% så har du en annan flaskhals än grafikkorten och då vänder du blicken mot cpu aktivitet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Testpilot

http://techreport.com/articles.x/21516

Denna artikeln är väldigt intressant i detta sammanhanget. Problemet med låg framerate verkar ju vara relaterat till att ni har SLI och CF.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

http://techreport.com/articles.x/21516

Denna artikeln är väldigt intressant i detta sammanhanget. Problemet med låg framerate verkar ju vara relaterat till att ni har SLI och CF.

Artikeln är om tillfälliga dippar. Inte konstant låg fps under en tid så den är inte relevant. Mycket intressant artikel i övrigt dock. Tackar för den läsningen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Palme_570:

Artikeln är om tillfälliga dippar. Inte konstant låg fps under en tid så den är inte relevant. Mycket intressant artikel i övrigt dock. Tackar för den läsningen.

Njae kanske inte en klockren direkt koppling men däremot kan det ju vara så att ett av korten in kan leverera tillräckligt hög fps för att konstant ge bra FPS. Ingenting är starkare än den svagaste länken. Sen kan ju processorn spela in, de flesta benchmarks körs ju med senaste Intel processorerna klockade till höga nivåer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hej igen! Kul att några tagit sig mödan att hålla tråden vid liv

Skrivet av Palme_570:

Ta en titt på cpu och gpu aktivitet så vet du snart. Använd tex afterburner.

Går inte gpus på 95-99% så har du en annan flaskhals än grafikkorten och då vänder du blicken mot cpu aktivitet.

Vad gäller detta skrev jag i ett tidigare inlägg att grafikkorten jobbar på ca 85 % vardera, även när frameraten går ner till 30-40. Ibland kan ett av dem gå upp i 90 % men det är väldigt sällan, och det verkar inte korrespondera med mängden grafik som ska renderas då ökningen sker väldigt sporadiskt.
Kan man alltså dra slutsatsen att det är processorn som är för långsam?

Skrivet av Dinoman:

Njae kanske inte en klockren direkt koppling men däremot kan det ju vara så att ett av korten in kan leverera tillräckligt hög fps för att konstant ge bra FPS. Ingenting är starkare än den svagaste länken. Sen kan ju processorn spela in, de flesta benchmarks körs ju med senaste Intel processorerna klockade till höga nivåer.

Och vad gäller detta kan jag förtydliga att det inte handlar om "dips" utan snarare en konstant framerate som håller sig jämn men ofta sjunker. Med andra ord, jag upplever inga ryckningar eller liknande fenomen.
Just det här med benchmarks och processorhastigheter känns dock väldigt relevant. Faktum är ju att min processor ligger på fabriksinställningen, dvs "enbart" 3.3 ghz, medan i de flesta fall där någon har lyckats köra spelet med hög fps verkar man ha utnyttjat en mycket högre processorhastighet. Det känns ju som att det borde finnas ett samband?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hej igen! Kul att några tagit sig mödan att hålla tråden vid liv

Vad gäller detta skrev jag i ett tidigare inlägg att grafikkorten jobbar på ca 85 % vardera, även när frameraten går ner till 30-40. Ibland kan ett av dem gå upp i 90 % men det är väldigt sällan, och det verkar inte korrespondera med mängden grafik som ska renderas då ökningen sker väldigt sporadiskt.
Kan man alltså dra slutsatsen att det är processorn som är för långsam?

Och vad gäller detta kan jag förtydliga att det inte handlar om "dips" utan snarare en konstant framerate som håller sig jämn men ofta sjunker. Med andra ord, jag upplever inga ryckningar eller liknande fenomen.
Just det här med benchmarks och processorhastigheter känns dock väldigt relevant. Faktum är ju att min processor ligger på fabriksinställningen, dvs "enbart" 3.3 ghz, medan i de flesta fall där någon har lyckats köra spelet med hög fps verkar man ha utnyttjat en mycket högre processorhastighet. Det känns ju som att det borde finnas ett samband?

Vad ligger cpu usage på ?. 85% är för lite usage på gpus men kan va nåt med crysis och sli så kan va drivar flaskhals kan kolla om mitt 590 går på 99% i störedelen eller om de blir dippar till de nivår du säger. Annars får du helt enkelt testa att trimma cpun.

Edit: lirade lite med allt på very high ingen aa 2560x1600 och hade min fps på 47 körde första uppdraget fram till kampet där man har lite översikt och där hade jag 60fps när man ser mycket och mina gpus låg på 99% konstant har för nuvarande en i5 760 i 4.0 så om din cpu är flaskhalsen är de inte mycket som behövs.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Kan smyga in här och säga att jag spelar Ro2 med aktivitetshanterar + graifkkorts info på andra skärmen.

580 med lite OC ligger runt 70-90 procent belastning (1920x1080 max på allting)

i5 750 @ 3.8ghz ligger runt 30-40 procent med spikar ingame

lyckas inte hålla 60fps konstant.

Visa signatur

lolclockers