Permalänk

Datorn fungerar inte med mer minne

Tjenare!

Har nyligen byggt ihop en dator, men har dessvärre stött på lite problem...

Datorn fungerar klockrent med två minnen installerade, men när jag sätter in alla fyra så blir allt bara svart, ingenting bootar, tangentbordet svarar inte osv.

När jag sedan sätter in tre minnen, så kan jag komma in i BIOS, men när själva Windows sedan startas så startar datorn om sig.

Tror inte att det ska vara fel på minnerna, då jag har testat alla fyra.

Kan det vara fel på moderkortet?

Specifikationer:

Q6660
4x 1Gb 800mhz Corsair DDR2
Gigabyte GA-EP31-DS3L
350w

/Inthedark

Permalänk
Medlem

Testa alla minen var för sig o sen kan du testa varje slot för sig

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Hjälpsam

Hade samma problem med min HTPC, där hjälpte det att stoppa in två stickor, ladda BIOS defaultinställngar.
Stoppa in två till och upprepa.
Hjälper inte det, kanske kan ändra inställningarna manuellt, till en lite snällare inställnng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Hade samma problem med min HTPC, där hjälpte det att stoppa in två stickor, ladda BIOS defaultinställngar.
Stoppa in två till och upprepa.
Hjälper inte det, kanske kan ändra inställningarna manuellt, till en lite snällare inställnng.

Känns som att det ligger något i det, med tanke på:

Skrivet av Gigabyte:

Because of chipset limitations
*To avoid the system being unable to start or the memory being incorrectly detected, if only one memory module is to be installed, we suggest that you install it on the DDR2_1 or DDR2_3 socket.
*To install two memory modules, we suggest that you install them on the DDR2_1 and DDR2_3 sockets, when the DDR2_2 or DDR2_4 socket is populated with a DDR2 1066 MHz memory module, the memory speed will be downgraded to 800 MHz).
*when using FSB 1333 MHz CPU with populating all DIMM sockets, memory frequency will be reduced from the original, and system instability or incorrect detection of memory module may be occur.
(Please refer "Memory Support List" for memory support information)

Kan vara en fördel att läsa i manual/produktsida ...

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Hade samma problem med min HTPC, där hjälpte det att stoppa in två stickor, ladda BIOS defaultinställngar.
Stoppa in två till och upprepa.
Hjälper inte det, kanske kan ändra inställningarna manuellt, till en lite snällare inställnng.

Hejsan!

Tack för svaret! Genom att jag googlade på engelska fick jag fram detta:

"3. Because of chipset limitations, do not populate both DIMM sockets of the same channel
(e.g. DDR2_1 and DDR2_2) with double-sided memory modules to prevent system's failure to
start or incorrect detection of memory modules."

Fick sedan reda på att mina minnen "Corsair CM2X1024-6400" är "dubbelsidiga", så jag tror att jag tagit reda på vad felet är :(.

Vet någon om det kan fungera att jag istället installerar två singelsidiga minnen i kombination med två dubbelsidiga?

/Inthedark

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Känns som att det ligger något i det, med tanke på:

Kan vara en fördel att läsa i manual/produktsida ...

Tack för svaret! Så det förekommer alltså två fel... Kan mitt förslag längre upp fungera?

Permalänk

Vet någon hur jag ska kunna få 4gb minne till datorn?
Är införskaffandet av 2st 2gb stickor det enda alternativet?

Tacksam för svar :)!