Permalänk

SDD eller Raptor

Tänkte skaffa en ssd(som systemhårddisk)... men fick höra av en kompis att Raptor diskarna är bättre? detta pga att när man om formaterar en SSD så förlorar den delar av sin kapacitet? obs. Jag kan vara helt fel på det... ville bara ha det bekräftat!

Permalänk
Medlem

Ssd är mycket snabbare. Anledning att folk köper raptor fortfarande är att dem behöver mycket utrymme. Ssd blir för dyrt då

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

SSD eight days a week.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

SSD, men du får en gnutta bättre stabilitet/reliability med en raptor tror jag. För att uppnå typ 4-5 års användande av en SSD så måste man nog gå på intels topmodeller, och dem går på runt 4k för "bara" 120gb.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

SSD, men du får en gnutta bättre stabilitet/reliability med en raptor tror jag. För att uppnå typ 4-5 års användande av en SSD så måste man nog gå på intels topmodeller, och dem går på runt 4k för "bara" 120gb.

Det var intressant då det mig veterligen inte finns någon publicerad returstatistik för raptor medan intel låg på ca 0.3% och föregångaren till Crucial m4 låg på ca 1%. Nandcellerna i en modern ssd för konsumentbruk klarar utan problem 4-5 år vid normal användning, intels 320-serie har f.ö. 5 års garanti.

Kort sagt så tror jag inte att det finns något sätt att jämföra raptor mot ssd då vi inte vet hur raptorn ligger till med returstatistik, det vi vet är att intel (och crucials senare diskar) har betydligt bättre returstatisk än en genomsnittlig hårddisk. Nu är dock inte en raptor en vanlig hårddisk så även där blir det svårt att jämföra.

Ssd är snabbare än raptor med dyrare för det utrymme man får. En ssd kommer inte att krympa i kapacitet om man formaterar den, den uppför sig precis som en vanlig hårddisk när det gäller handhavandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingsizecj:

Tänkte skaffa en ssd(som systemhårddisk)... men fick höra av en kompis att Raptor diskarna är bättre? detta pga att när man om formaterar en SSD så förlorar den delar av sin kapacitet? obs. Jag kan vara helt fel på det... ville bara ha det bekräftat!

Köpte en Raptor (600gb) WD600BLHX (2,5) på Misco förra året som då kostade (med swec rabatt) 2483kr, så där jättebilliga är dom inte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag antar att jag var helt fel på det! tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma frågeställning men kom fram till att SSD strular för mycket och valde därför Raptor för stabilitetens skull. Däremot undrar jag om man inte vinner ännu mer på att använda en SSD som cache istället, vad tror ni?

Alltså köra SSD caching med en Raptor, funkar det och vinner man möjligtvis ännu mer snabbhet?

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några strul med mina 2 ssd från cruical ena disken har gått 24-7 snart ett år

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hur ofta formaterar man en dator? Inte så att man gör det varje månad heller ...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nagel:

Hur ofta formaterar man en dator? Inte så att man gör det varje månad heller ...

Det kan kvitta om så om man formaterar varje dag då en SSD absolut inte har någon form av förlust vid formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Jag hade samma frågeställning men kom fram till att SSD strular för mycket och valde därför Raptor för stabilitetens skull. Däremot undrar jag om man inte vinner ännu mer på att använda en SSD som cache istället, vad tror ni?

Alltså köra SSD caching med en Raptor, funkar det och vinner man möjligtvis ännu mer snabbhet?

Strular för mycket? Det är ett fåtal modeller som har haft problem, pga det drar du alla SSD:er över kammen?

Permalänk
Inaktiv

Lita inte på din kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Strular för mycket? Det är ett fåtal modeller som har haft problem, pga det drar du alla SSD:er över kammen?

Det är väl mer så att jag prioriterar stabilitet framför snabbhet om du förstår. Gör man en snabb sökning här på forumet märker man snabbt att många har/haft mycket strul med sina SSD:s. I mitt system får det bara inte strula, det dödar all min kreativitet. Vet inte hur du använder din SSD men jag kör hårt mot min systemdisk och en annan. Men funkar det för dig så...

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

SSD känns bra mycket stabilare än en mekanisk disk som raptorn, dessutom slipper man ljudet av en 10k-rpm-HD och får betydligt bättre prestanda. Storleksmässigt beror det väl på vad man är ute efter. Jag kör bara WoW och systemet + vanliga program på SSD så en 80GB räcker just nu (knappt dock, eftersom WoW ligger runt 30GB med alla patcher).

En 120GB SSD kan man ju få för dryga tusenlappen vilket är samma som en 150GB raptor, sen kostar det dock inte många hundra extra för att få 300GB och sen några hundra till för 600GB på raptorn, så där blir den billig fort, men hur många spel drar verkligen nytta av laddtiden? Det är ju mest MMOs som gör det.

Krångel med SSD brukar man i såna fall ha när man ska lära sig alignment och ställa in så systemet går på AHCI i början, sen bara tuggar de på, min har gått i 1,5 år utan minsta pip till fel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Det är väl mer så att jag prioriterar stabilitet framför snabbhet om du förstår. Gör man en snabb sökning här på forumet märker man snabbt att många har/haft mycket strul med sina SSD:s. I mitt system får det bara inte strula, det dödar all min kreativitet. Vet inte hur du använder din SSD men jag kör hårt mot min systemdisk och en annan. Men funkar det för dig så...

Självklart ser det ut som att alla som har SSD har problem när det bara är de som har problem som skriver om det, om alla som inte hade problem med sina skulle skapa trådar också så skulle man knappt hitta de trådar som handlar om problematiska SSDs.
Och kollar man efter så är de flesta "problemen" som folk har relaterade till deras övriga hårdvara eller okunskap, sen är det det självklart en viss procent som fortfarande har riktiga problem med sina SSDs men så är det med mekaniska diskar också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Det är väl mer så att jag prioriterar stabilitet framför snabbhet om du förstår. Gör man en snabb sökning här på forumet märker man snabbt att många har/haft mycket strul med sina SSD:s. I mitt system får det bara inte strula, det dödar all min kreativitet. Vet inte hur du använder din SSD men jag kör hårt mot min systemdisk och en annan. Men funkar det för dig så...

Kortfattat, du skippade att läsa på lite om ssd:erna och antog att alla ssd:er har dålig tillförlitlighet.

Jämför Intels ssd:er mot western digitals vanliga hårddiskar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Det är väl mer så att jag prioriterar stabilitet framför snabbhet om du förstår. Gör man en snabb sökning här på forumet märker man snabbt att många har/haft mycket strul med sina SSD:s. I mitt system får det bara inte strula, det dödar all min kreativitet. Vet inte hur du använder din SSD men jag kör hårt mot min systemdisk och en annan. Men funkar det för dig så...

Jämför du hur många som haft fel på sina SSD mot alla trådar om vanliga hårddiskar som krånglar så lär "vanliga hårddisk-trådarna" vara många fler. Bara SSD mot raptor är lite fel eftersom jag knappt känner någon alls som kört raptor, medan massor har skaffat SSD och då blir det ju fler trådar om dem pga större mängd.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Gör man en snabb sökning här på forumet märker man snabbt att många har/haft mycket strul med sina SSD:s.

Tittar du närmre ser du förmodligen ochså ett starkt mönster i 'vad' problemet är. Med hög sannolikhet handlar det om samma modeller, med samma kontroller, runt samma specifika datum, med samma problem som orsakats av samma anledning, och fick samma lösning.

1) Updatera från dåtidens problematiska firmware. (2nd gen Sandforce)
2) Fixa en dåligt inställd dator. (Vilket även påverkar din Raptor, de flesta gör bara inte testerna för att uptäcka problemet)

Detta ignorerar ochså det att en helt vanlig 'Black' är nästan lika snabb som de flesta Raptor modellerna. Man tjänar så extremt lite på en Raptor nu för tiden att de har helt enkelt övergetts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Kortfattat, du skippade att läsa på lite om ssd:erna och antog att alla ssd:er har dålig tillförlitlighet.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2215?k=3e708cb515f20...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2216?k=e5c37c71c29ed...

Jämför Intels ssd:er mot western digitals vanliga hårddiskar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

Ska man vara lite kinkig så säger inte dessa grafer så mycket som man kan tro. Raptorn syns knappast i den statistiken, den är antagligen en rätt försvinnande liten del av WD:s hårddiskförsäljning och kommer inte att påverka statistiken oavsett hur den ligger till. Utöver det så är den nog aningen mer påkostad och då förhoppningsvis mer pålitlig än en vanlig hårddisk. Utöver det så gäller statistiken endast diskar som är mellan 6 månader och ett år gamla, vad som händer efter det vet ingen. Och som sista osäkerhetsmoment så gäller statistiken för ssd:er diskar som knappt finns att köpa längre då de ersatts av nya modeller.

Det enda vi egentligen vet är att intels förra modell av ssd verkar pålitlig och möjligen kan man hoppas att nuvarande generation är lika pålitlig, mer än så kan man inte använda denna statistik i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Kortfattat, du skippade att läsa på lite om ssd:erna och antog att alla ssd:er har dålig tillförlitlighet.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2215?k=3e708cb515f20...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2216?k=e5c37c71c29ed...

Jämför Intels ssd:er mot western digitals vanliga hårddiskar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

Går man efter dessa tabeller så har du alldeles rätt. Däremot om du, som jag gör, arbetar i tunga musikapplikationer och andra dylika program kommer du sannolikt få problem. Kanske inte idag, men i ett senare skede. Jag valde en Raptor eftersom det är gammal beprövad teknik medan SSD är något för framtiden. Ska du däremot bara ha SSD:n till att surfa och lite annat eller som OS disk lämpar sig den förmodligen mycket gott. Jag vill inte vara en försökskanin:)

Skulle vara kul om någon har synpunkter på min tidigare fråga (post 8).

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

S D D !

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=93B12ae6jaA
gammal ssd i det testet också
ssd for the win

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Zorro:

Går man efter dessa tabeller så har du alldeles rätt. Däremot om du, som jag gör, arbetar i tunga musikapplikationer och andra dylika program kommer du sannolikt få problem. Kanske inte idag, men i ett senare skede. Jag valde en Raptor eftersom det är gammal beprövad teknik medan SSD är något för framtiden. Ska du däremot bara ha SSD:n till att surfa och lite annat eller som OS disk lämpar sig den förmodligen mycket gott. Jag vill inte vara en försökskanin:)

Skulle vara kul om någon har synpunkter på min tidigare fråga (post 8).

Först håller du med faktan i form av statistik, men sedan säger du att man sannolikt kommer få problem. Vad är det som säger att du inte kommer få problem med en mekanisk disk i ett "senare skede"? Lite motsägelsefullt om du frågar mig.

Hade du köpt en SSD för 3-4år sedan så hade jag köpt ditt argument om att du inte vill agera försökskanin. I dag så håller jag inte med dig om att man är en försökskanin om man inhandlar en SSD.

EDIT: Stavfel.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

Vem tusan köper raptor diskar nu för tiden.
Ja visst du får lite mer plats, men du så löjligt långt ifrån SSD prestanda.

"Många har klagat på ssd problem" Ja men om ni faktiskt hade kollat mer än att läsa topic så hade ni sett att det är Diskar med sandforce kretsen som har 99% av alla problem.

Intel 320 fungerar felfritt (ja dom hade en liten bugg som väldigt få drabbades av, löst nu och är felfri)
Crucial M4/Intel 510 som är grymt stabila och inte ens hört någon som har haft problem med dom.

Så jag kan inte säga att en raptor är stabilare än SSD, stabila än sandforce SSD? Ja. Men det finns fler SSD där ute.

Så raptor får man mer GB/krona
På SSD får du löjligt mycket snabbare prestanda och ljudlös men dyrare GB/kr.

Stabiliteten får ingen fördel på.

"Går man efter dessa tabeller så har du alldeles rätt. Däremot om du, som jag gör, arbetar i tunga musikapplikationer och andra dylika program kommer du sannolikt få problem. Kanske inte idag, men i ett senare skede."
Sorry men detta är ju bara rent skitsnack, du får MER än gärna förklara utförligt varför detta skulle ske.

Permalänk
Hjälpsam

Körde 2xRaptor 74GB i Raid0 som systemdisk innan.

Sedan gick jag över till en Crucial M4 256GB som systemdisk och slöa greendiskar för lagring. Ångrar mig inte en sekund, mycket trevligare hastigheter och MYCKET tystare än Raptor.

Blev så löjligt nöjd att det blev en Force GT 120GB til tjejens laptop (fick en bra deal) samt en Corsair Nova 60GB till HTPC'n.

SSD till systemdisk alla dagar i veckan. Raptor har helt klart spelat ut sin funktion. Om man vill ha en mekanisk med bra ös och stor lagring som systemdisk, kör på en WD Black dual cpu. De är nästan lika pigga som Raptor (lite sämre söktider men resten är on-par) och kostar bråkdelen så mycket om man räknar kr/GB.

~120GB SSD som system och låg-rpm green diskar som lagring passar de aldra flesta hemmaanvändare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Vad? SSD? Solid State Drive?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingsizecj:

Tänkte skaffa en ssd(som systemhårddisk)... men fick höra av en kompis att Raptor diskarna är bättre? detta pga att när man om formaterar en SSD så förlorar den delar av sin kapacitet? obs. Jag kan vara helt fel på det... ville bara ha det bekräftat!

Jag körde 2xRaptor i raid0 och tyckte inte SSD var ett så jättestort lyft, men jämfört med en singeldisk på 7200 är det rejäl skillnad.
Skulle rekommendera andra generationens SSD om du är orolig för stabiliteten. Det stora delen problem som varit har varit med gen 3 som kom i våras (både intel och sandforce baserade kretsar), det mesta bör vara löst nu.
Utöver det är SSDn tyst och drar mindre ström.

Du kommer inte förlora utrymme pga formattering.
Minneskretsarna som SSD är gjorda av klarar begränsat antal skrivningar så om du skriver väldigt stora mängder så kommer du tillslut bara kunna läsa ifrån disken, budgetmodeller har här en något lägre hållbarhet. Det här är inget konstigt, det är samma på din ipod eller minnet i din mobil men där skriver du så pass lite data så fenomenet inte riskerar att inträffa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUSG15:

Vad? SSD? Solid State Drive?

Solid Date Drive, för den ensamma datornörden!

Permalänk
Medlem

Inte säkert hållbarheten på en Raptor är speciellt lång den heller. Jag har en 75GB, 150GB och 300GB. Två av dessa har efter ca 3år fått problem och börjat göra konstiga ljud ifrån sig och har därför bytts ut.

SSD är bra så länge man inte kör en oprövad modell med dålig firmware. Men Intel är nog ett bra kort om man vill känna sig säker, även om de också fått problem med en av sina Firmwares.

SSD blir hellre inte sämre för man formaterar disken. Förstår inte hur det skulle kunna bli sämre för man gör det? Och i ren prestanda så är det inte lönt att jämföra Raptor mot SSD. Raptorn har inte en suck mot dagens SSD-diskar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC