Vad ska man skaffa för att få flest Poäng per krona?

Permalänk
Medlem

Vad ska man skaffa för att få flest Poäng per krona?

Tjena!

Mitt Atom system är lite väl långsamt för att folda på riktigt. Jag tror att jag skulle kunna göra betydligt mer nytta för inte speciellt mycket mer el-pengar genom att uppgradera min dator.

Problemet är just uppgraderingen, eftersom mitt atomsystem har ett 60W nätagg, ddr2 minnen så måste nästan allt köpas nytt för att kunna uppgradera.

Vad ger då mest poäng per krona? Jag har en mycket begränsad budget, men ska man ändå försöka köra på en Intel i5 2500K processor som man kan överklocka, eller kan man satsa på en billigare konkurrent?

Hela tanken med Atom-uppsättningen var att jag skulle få så liten strömförbrukning som möjligt, så hur pass mycket skulle man spara om man väljer en i5 2400S (low power)? Skulle man förlora mycket i poäng/krona jämförelsen? Även om man räknar in strömförbrukningen?

Någon som har något tips på hur man skulle kunna maxa poäng per w kanske?

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ju fler kärnor desto bättre kan man säga för folding.
Så personligen är jag extremt nyfiken på hur AMDs kommande Thunderbolt processorerna kommer att stå sig. De har åtta kärnor och använder sig av mindre kretsar än de nuvarande AMD processorerna så de lär ha effektivare strömförbrukning.
I folding sammanhang står sig nu AMDs 6 kärninga processorer sig bra mot Intels i5 processorer. De kan inte mäta sig mot i7 däremot; för dessa kan folda så kallade BigAdv-enheter som ger väldigt mycket poäng, dessa kräver processorer med 8 kärnor / eller trådar. Det är möjligt men inte 100% att Thunderbolt ska kunna klara av BigAdv

i5 2400S har två hastigheter; en låg normalhastighet och en turbohastighet. Turbohastigheten kopplas bara in vid tillfälliga arbetstoppar. Vid konstant hög arbetsbörda som folding är det bara den lägre hastigheten som räknas. Så jag tvivlar på 2400s ger någon vidare Poäng Per Dag -- även om den krossar vilken atom som helst. Men är du efter ett system som drar mindre än 100 Watt... varför inte?

Ps. Killen som gjorde ett folding bygge av lego http://www.totalgeekdom.com/?p=572
har nog det mest extrema exemplet på mycket poäng per Watt. Systemets strömförbrukning landade på 670 Watt och det gav ca 950 000 poäng i veckan tack vare 3st i7 2600K processorer som kunde köra BigAdv och allt drevs av ett högeffektivt nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag ska nog ta och vänta på Thunderbolt och se hur den presterar. Kan man på något sätt se hur många poäng som ens F@H-projekt som arbetar just nu renderar? Filen som körs heter: FahCore_78

På 16 h har den kommit 52%

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Ju fler kärnor desto bättre kan man säga för folding.
Så personligen är jag extremt nyfiken på hur AMDs kommande Thunderbolt processorerna kommer att stå sig. De har åtta kärnor och använder sig av mindre kretsar än de nuvarande AMD processorerna så de lär ha effektivare strömförbrukning.

Thunderbolt? Antar du menar Zambezi (Bulldozer) och jo den väntar jag spänt på för att se hur den presterar i folding. Det finns ju möjlighet att den är bra då folding käkar så många kärnor den kan få tag på (och gillar det).

Skrivet av a4magkar:

I folding sammanhang står sig nu AMDs 6 kärninga processorer sig bra mot Intels i5 processorer. De kan inte mäta sig mot i7 däremot; för dessa kan folda så kallade BigAdv-enheter som ger väldigt mycket poäng, dessa kräver processorer med 8 kärnor / eller trådar. Det är möjligt men inte 100% att Thunderbolt ska kunna klara av BigAdv

Jodå, mycket möjligt att folda -bigadv på X6 och även 2500K med rätt OC och lite trix med Linux (i VM om man vill). Men det är helt klart värt det tycker jag, 50% ökning med samma elförbrukning. Just nu har jag två X6or som rullar med bigadv.

Skrivet av a4magkar:

Ps. Killen som gjorde ett folding bygge av lego http://www.totalgeekdom.com/?p=572
har nog det mest extrema exemplet på mycket poäng per Watt. Systemets strömförbrukning landade på 670 Watt och det gav ca 950 000 poäng i veckan tack vare 3st i7 2600K processorer som kunde köra BigAdv och allt drevs av ett högeffektivt nätaggregat.

Vill man verkligen maxa sitt PPD/W finns inget bättre sätt än att köra på multisocket, nackdelen dock är att det kostar ganska mycket kulor att inhandla delarna. 48st K10-kärnor (4x12-kärninga Opterons) ger PPD (poäng per DAG(!)) på knappt 400k med vanliga -bigadv (6903/6904 som är betydligt större WU ger ännu mer men har inga siffror i närheten) till en strömförbrukning på cirka 500-600W. Samma förbrukning (lite lägre faktiskt) som två av mina X6or men 4 ggr poängen en bra dag, en dålig dag närmare 6 ggr.

Skrivet av Dava:

Tjena!

Mitt Atom system är lite väl långsamt för att folda på riktigt. Jag tror att jag skulle kunna göra betydligt mer nytta för inte speciellt mycket mer el-pengar genom att uppgradera min dator.

Problemet är just uppgraderingen, eftersom mitt atomsystem har ett 60W nätagg, ddr2 minnen så måste nästan allt köpas nytt för att kunna uppgradera.

Vad ger då mest poäng per krona? Jag har en mycket begränsad budget, men ska man ändå försöka köra på en Intel i5 2500K processor som man kan överklocka, eller kan man satsa på en billigare konkurrent?

Hela tanken med Atom-uppsättningen var att jag skulle få så liten strömförbrukning som möjligt, så hur pass mycket skulle man spara om man väljer en i5 2400S (low power)? Skulle man förlora mycket i poäng/krona jämförelsen? Även om man räknar in strömförbrukningen?

Någon som har något tips på hur man skulle kunna maxa poäng per w kanske?

MVH/ Dava

Det du kan göra utan att behöva köpa en enda ny liten pinal är att köra via Linux (t.ex. Ubuntu) då foldingkärnan för Linux är bättre optimerad jst nu. Fast det kanske är en sanning med modifikation, jag vet faktiskt inte hur bra unicore är optimerat i Linux jämfört med Win. Men kör man SMP och är seriös borde man gå över till att folda i Linux, man kan fortfarande köra Windows för det vanliga men folding görs i en VM med Linux installerat.

Om du inte skall väntar på Bulldozer, men är beredd att köpa en 2500K skulle jag spara till en 2600K så den ger rejält mycket mer PPD till ungefär samma strömförbrukning.

Skrivet av Dava:

Jag ska nog ta och vänta på Thunderbolt och se hur den presterar. Kan man på något sätt se hur många poäng som ens F@H-projekt som arbetar just nu renderar? Filen som körs heter: FahCore_78

På 16 h har den kommit 52%

HFM.NET, det bästa övervakningsprogrammet tycker jag. Där kan du lägga in och övervaka dina klienter, om du har flera datorer i ett nätverk kan du ha HFM på en dator och hålla koll på de andra från den. Det finns ingen guide här men om du installerar och behöver hjälp som hjälper jag gärna till.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Thunderbolt? Antar du menar Zambezi (Bulldozer) och jo den väntar jag spänt på för att se hur den presterar i folding. Det finns ju möjlighet att den är bra då folding käkar så många kärnor den kan få tag på (och gillar det).

>_<
Jo, jag menade Bulldozer. Läst för mycket om HDMI, DVI, VGA, Displayport och Thunderbolt på sistone. (Kollar upp monitorer.)

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

Jag är helt inne på samma linje som Rba. Opteron för Socket G34 borde snart bli tok billiga. Ett moderkort med 2 eller 4 slot är fortfarande ganska dyrt men förmodligen den billigaste lösningen i längden. Har läst (och nej jag tänker inte börja leta länkar) om 48 kärnors system som farmar 400.000 - 500.000 PPD. Det blir ca 1000 PPD / W.

Så länge de inte förändrar poängsystemet allt för mycket så tror jag faktiskt att det kan bli den billigaste lösningen om den ska köra 24/7 under låt oss säga två år. Men det förutsätter att man hittar 4 bra begangnade Opteron Magny-Cours

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Ut och leta på eBay! Flera gånger har man planerat en FAH-rigg med 2/4-sockets G34... Varje gång har dock plånboken sagt ifrån.

Lite exempel, bara för att jag fick för mig att kolla lite...

2p:
Mobo: 370dollars
2x6172: 2x520dollars
8x4GB DDR3-1333: 8x45dollars
=1770dollars~11500kr

4p:
Mobo: 730dollars
4x6172: 4x520dollars
16x4GB DDR3-1333: 16x45dollars
=3520dollars~22500kr

Sen tillkommer ju lite diverse småsaker som kylning och nätagg, men småsummor i sammanhanget. Det är ju framförallt CPUerna som sätter lite käppar, man kan ju hoppas att Magny-Cours (servrar med Magny-Cours) blir billiagre när Interlagos har kommit ut på allvar bland tillverkarna. Ballt att det finns single socket G34 i ATX, skulle vilja se µATX också.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Hallå foldinggubbar!
Längesen man foldade nu, tänkte höra med er litegranna...

Ska man folda på cpu eller gpu i dagens läge? Vilken gpu eller cpu är prisvärd idag, och ger mest ppd för pengarna?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Om du skall köpa nytt, just precis nu och har en något begränsad budget att jobba med: 2600K+Z68 mobo med videoutgångar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Hallå foldinggubbar!
Längesen man foldade nu, tänkte höra med er litegranna...

Ska man folda på cpu eller gpu i dagens läge? Vilken gpu eller cpu är prisvärd idag, och ger mest ppd för pengarna?

Om du syftar på din folding maskin, uppgradera till en överklockningsbar 6 kärning processor, om moderkortet tillåter. Du kan själv se vilken ppd du kan få genom att folda lite på din spelmaskin som har just en sådan processsor.

Beträffande gpu, så är din 430 gts ett av de bästa korten sett till Watt/ppd jämte gts 450.
Annars kolla Folding@Home-tabellen på http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=675136 och aktuella priser för korten:
Lite synd att 560 som inte är Ti, inte testades.

Men prioritera CPUn först, minst problem med värme, väsen och elräkning jämfört med motsvarande PPD från gpu. GPU blir intressant om maskinen är avstängd under många timmar om dygnet då WU till GPU har generösa deadlines och du får inte en bonus för snabbt avklarade arbeten vilket fall som helst.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rba:

Om du skall köpa nytt, just precis nu och har en något begränsad budget att jobba med: 2600K+Z68 mobo med videoutgångar.

Skrivet av a4magkar:

Om du syftar på din folding maskin, uppgradera till en överklockningsbar 6 kärning processor, om moderkortet tillåter. Du kan själv se vilken ppd du kan få genom att folda lite på din spelmaskin som har just en sådan processsor.

Jo, jag har foldat lite på min X6:a , problemet är väl att jag spelar lite för mycket på den ^^ Så jag tänkte ha en maskin som står helt för sig själv i ett litet hörn, och foldar. Vilket mobo rekommenderar du, om man köper en 2600k ?

Beträffande gpu, så är din 430 gts ett av de bästa korten sett till Watt/ppd jämte gts 450.
Annars kolla Folding@Home-tabellen på http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=675136 och aktuella priser för korten:

Men prioritera CPUn först, minst problem med värme, väsen och elräkning jämfört med motsvarande PPD från gpu. GPU blir intressant om maskinen är avstängd under många timmar om dygnet då WU till GPU har generösa deadlines och du får inte en bonus för snabbt avklarade arbeten vilket fall som helst.

Ska testa nu, och se vad jag får för ppd på mitt gts 430 annars tänkte jag som sagt ha en maskin som står i ett hörn och bara tuggar 24/7. "Foldingmaskinen" är nu mer en maskin som jag använder som htpc.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|

Permalänk
Avstängd

En Turkrona på Swec. kanske?:) *Syftar på trådtiteln:D;)*

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

560 vanilla är ju i princip ett högre klockat GTX460 och ligger på samma TDP som 768MB-versionen. Priset ligger ett par hundralappar högre, men borde klocka högre tycker man, kommer t.ex. upp i 880MHz på mitt 460 och 1000MHz med 560Ti på samma WU.

Lite mer siffror: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/04/26/best-gra... där dom presenterar resultaten i PPD så man ser hur dom står sig. Om man skall köpa GPU-folding i dagsläget skulle jag rekommendera 560Ti, dels för att priset ligger bra till, relativt låg strömförbrukning och trevlig PPD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Ska testa nu, och se vad jag får för ppd på mitt gts 430 annars tänkte jag som sagt ha en maskin som står i ett hörn och bara tuggar 24/7. "Foldingmaskinen" är nu mer en maskin som jag använder som htpc.

Ska den stå och tugga 24/7 då ska du definitivt följa RBAs råd med en överklockad 2600K på ett z68 moderkort (den behöver inget extra grafikkort.)
Det är defintivt värt att lägga ut lite extra för en effektiv kylning så ingen stör sig din maskin som tyst och snällt äter BigAdv till frukost, lunch, kvällsmat och nattmacka.

Har tyvärr ingen erfarenhet av de olika z68 moderkorten, kan inte hjälpa dig där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ultimata hade ju varit Zotacs mITX Z68, tveksamt dock hur den står ut med folding 24/7 och den recensionen jag sett klarar den lägre OC än andra brädor. Jag har ju heller inget erfarenhet av Intel öht, så specifika förslag kan jag nog inte hjälpa med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rba:

Det ultimata hade ju varit Zotacs mITX Z68, tveksamt dock hur den står ut med folding 24/7 och den recensionen jag sett klarar den lägre OC än andra brädor. Jag har ju heller inget erfarenhet av Intel öht, så specifika förslag kan jag nog inte hjälpa med.

Nä, jag har aldrig ägt en Intel CPU heller ^^ Men man kanske ska vänta på bulldozers cpu:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ungefär lite så jag funderar, det finns ju möjlighet att Zambezi presterar riktigt fint, knappt två veckor innan lansering om man får tro de senaste ryktena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enligt rykten ska den ju inte göra det, i spel. Men med 8 kärnor så borde den vara bra till Folding. Ska bli spännande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi får se helt enkelt, hoppas på att nån recension har med siffror för F@H också, Swec-redaktionen? Wink wink nudge nudge.
Annars får man väl se hur den presterar i bra trådade applikationer, gentemot t.ex. 2600K. Spelprestandan kan jag knappast bry mig mindre om om jag skall vara ärlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väntar också på Bulldozer, tänker bygga en foldingmaskin med den i mATX-form.

Var kan man hitta sockel G34-moderkort? Prisjakt listar bara 1... och Komplett har ivsst lagt av med extended ATX. Inte hängt med...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Bra fråga, Komplett hade som sagt förut har jag sett men nu när dom slutat vet jag inte var det går att få tag på här i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är G34 Opteron så mycket bättre än Bulldozer?

Här finns ett moderkort för dubbla Opteron och massor med minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647368

Visa signatur

Permalänk
Medlem

G34 är benämning på en sockel, funkar med både Magny Cores (K10-baserat, typ två PhII hopsydda under en IHS, upp till 12 kärnor per CPU) och Interlagos (Bulldozer, även här två chip ihopkopplade under gemensamt skal, upp till 16 "kärnor"). Men vi har inte sett sett hur folding skalar med flera BD-kärnor än 8, men jag tror inte det är någon jätterevolution på det området faktiskt, efter vad man kan dra för slutsats efter tester på Zambezi.

Enda som finns på prisjakt och inte i lager och inte direkt några stora kända butiker vad jag kan se, men det skulle ju inte sitta fel med ett sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Är G34 Opteron så mycket bättre än Bulldozer?

Här finns ett moderkort för dubbla Opteron och massor med minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647368

Vi har nog kommit en bra bit ifrån definitionen på "billig" nu...

Det fina med moderkort som har två processorer är att bonus för SMP inte är linjär så om processorerna var och en skulle ge 10 000 ppd och båda arbetar på samma WU och blir klar klar dubbelt så snabbt så blir inte resultatet 20 000 ppd. Det blir mer.:
Hittade denna formula angående bonus-poäng.
final_points = base_points * max(1,sqrt(k*deadline_length/elapsed_time))

Antar att sqrt = kvadrarrot. Så ett 550-poängs WU som blir klar på en hundradel av tiden man har på sig så blir den slutliga poängen =550 x 1,(kvadraroten av (k x 100)
Vilket betyder att den slutliga poängen aldrig blir mindre än 550, men kvadratroten gör att den heller inte blir otroligt stor, tyvärr. Lägg därtill att fler arbeten klaras av per dygn med en snabb dator.

Om interlagos... Jag tror att det som bulldozers nackdel kanske är interlagos fördel faktiskt. Bulldozer drar mycket ström, och fruktansvärt mycket vid överklockning utan att prestandan hänger med i samma utsträckning. Men serverprocessorer är tvärtom klockade lågt, så om logiken hänger med så skulle det innebära en drastiskt mindre strömförbrukning utan prestandan försämras i samma grad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant tanke där på slutet, har jag faktiskt inte tänkt på men det låter ju lite rimligt.

Visa signatur