Sökes: Ett riktigt tyst miditower

Permalänk
Medlem

Sökes: Ett riktigt tyst miditower

Hej, jag har tröttnat på min dators eviga fläkt surr och vill nu byta ut några saker till något tyst.

Jag har skaffat tysta fläktar till cpu och grafikkort men min låda är knappast byggd för att vara tyst och jag vill nu byta ut denna samt skaffa ett tystare nättagg.

Jag har inte jättekrav på att kylningen ska vara super då jag förmodligen aldrig kommer skaffa sli/crossfire men ska klara att ha klockade gpu and cpu.

Så alltså tyst miditower, jag har tittat på fractal design r3 och som det verkar bra, men jag vill ha andra alternativ med.
Jag skulle också gärna ta in förslag på tysta nättagg, jag tittar nu på corsair ax (fast verkar ha problem med coildwhine) samt nzxt hale90

Permalänk

Köp r3an ! Utan tvekan

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Skrivet av stickyone:

Köp r3an ! Utan tvekan

Håller med, köpte den igår! Den är awesome, det ända som var lite jobbigt var att eftersom man inte har modulärt agg blev det lite svårt med överblivna kablar. Men R3an är ett bra tyst chassi

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

P180 eller P182! <3 Bra skit! Äger båda och båda är redigt tysta! Har ett Hale90 850, riktigt awesome! Dock jobbigt långa kablar.. Helt klart nöjd!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Fractal R3

Permalänk
Medlem

Har ett NZXT H2 som fungerar väldigt fint, rymlgt och bra! Kolla recensionen här på SWCL

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

P180 eller P182! <3 Bra skit! Äger båda och båda är redigt tysta! Har ett Hale90 850, riktigt awesome! Dock jobbigt långa kablar.. Helt klart nöjd!

Varför köpa äldre när denna finns? http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=Mjc0Mw==
Är också på jakt efter ett tyst tower #11491441

Permalänk

r3an!

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Define R3, det är kvalité

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

har nyligen byggt i r3an och h2an till 2 polare, exakta samma komponenter, jag skulle rekommendera h2an på alla fronter

Permalänk
Medlem

r3 har ett stort problem med temperaturer vilket ger höga ljudnivåer

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde86:

Hej, jag har tröttnat på min dators eviga fläkt surr och vill nu byta ut några saker till något tyst.

Jag har skaffat tysta fläktar till cpu och grafikkort men min låda är knappast byggd för att vara tyst och jag vill nu byta ut denna samt skaffa ett tystare nättagg.

Jag har inte jättekrav på att kylningen ska vara super då jag förmodligen aldrig kommer skaffa sli/crossfire men ska klara att ha klockade gpu and cpu.

Så alltså tyst miditower, jag har tittat på fractal design r3 och som det verkar bra, men jag vill ha andra alternativ med.
Jag skulle också gärna ta in förslag på tysta nättagg, jag tittar nu på corsair ax (fast verkar ha problem med coildwhine) samt nzxt hale90

Ser att du får en massa rek på R3. Det är ett ok chassi, har ett själv, men inte det tystaste. Tycker Antec p180 serien är bättre faktiskt.

MEN!!! Nu till det viktiga, du ville ha tyst, eller hur?
1. Kom ihåg att hårdiskupphägningen på fractal knappast fungerar. Samma med anddra liknande lösningar.
2. Vibrationer fortplantar sig något enormt när burken står i sk "datorbord" Ställ datorn på en matta på betonggolv och flesta datorer blit mkt snällare.
3. Se till att lådan har dammfilter och rengör dem då du städar. Håll övertryck i lådan.
4. Ha ogärna fler än 2 mekaniska diskar då de lätt ger upphov till en lågfrekvent vibration, sk envelop.
5. Undvik kullagrade fläktar. Håll alla varvtal under 1000 rpm.
6. Passivt eller semi passivt nätagg av minst guldklass.

Kör Antec solo 2 med passivt nätagg seasonic x 460-FL om du vill ha tyst på ett enkelt sätt.
Är det för klent med kylning så kör på R3 eller p180, men sätt HDD i en 5.25 tumsplats med shyte himuro, som är en fungerande HDD dämpare till skillnad från gummibussningarna i R3 mfl. Kör på seasonic X, alternativt enermax modu 87+. De är semi passiva och ruggigt bra nätagg. Köper du corsair eller annan som inte gör aggen själva kan samma serie ha bytt tillverkare och du kan få all sorts crap.

Seasonic tillverkade corsair AX förr... men inte nu.. därav coilwhine.

Permalänk
Inaktiv

R3an är helt ok men den går tyvärr inte så svalt som man kan önska och Fractal har lite ojämn/dålig kvalitet på sina produkter. Har tyvärr inga solklara alternativ att lista utan vill mest bara påpeka att R3an inte är något klockrent alternativ.

Permalänk
Medlem

Man får räkna med att köpa nya tysta chassi fläktar på de flesta chassin.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Define R3, det är kvalité

Define R3 har definitivt inte "kvalitet", åtminstone inte jämfört med Antecs p180 serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Ser att du får en massa rek på R3. Det är ett ok chassi, har ett själv, men inte det tystaste. Tycker Antec p180 serien är bättre faktiskt.

Seasonic tillverkade corsair AX förr... men inte nu.. därav coilwhine.

Håller med om att P18x är bättre än R3, P18x är mycket stabilare dock så är medföljande fläktarna rätt dåliga, så total kostanaden på ett P18x blir avsevärt högre än ett R3 då man i princip måste byta fläktarna med.

Har du någon typ av källa på att Corsair har bytt tillverkare av AX serien, tycker det verkar högst osannolikt utan att de skulle göra en rev 2 eller motsvarande, däremot så har ju AX 1200 alltid varit tillverkad av Flextronics men är vad jag förstått fortfarande ett riktigt stabilt agg. Är väll så enkelt att Seasonic inte haft några nätagg i de effekt klasserna.

Kan ju vara så att AX serien får mycket skit för coil whine då det helt enkelt måste vara bland de absolut populäraste high end nätaggen på Sweclockers och därmed så ökar antalet med problem, de som jag som har ett knäpptyst AX agg klagar ju inte direkt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av adde86:

Hej, jag har tröttnat på min dators eviga fläkt surr och vill nu byta ut några saker till något tyst.

Jag har skaffat tysta fläktar till cpu och grafikkort men min låda är knappast byggd för att vara tyst och jag vill nu byta ut denna samt skaffa ett tystare nättagg.

Jag har inte jättekrav på att kylningen ska vara super då jag förmodligen aldrig kommer skaffa sli/crossfire men ska klara att ha klockade gpu and cpu.

Så alltså tyst miditower, jag har tittat på fractal design r3 och som det verkar bra, men jag vill ha andra alternativ med.
Jag skulle också gärna ta in förslag på tysta nättagg, jag tittar nu på corsair ax (fast verkar ha problem med coildwhine) samt nzxt hale90

här finns alla tipsen, t ex hur man hänger upp hårddiskar i resårband för att tysta dem.
http://www.silentpcreview.com/

Såg att någon hade rekommenderat nzxt h2, här är en videorecension som sågar den lådan, och rekommenderar r3 istället.
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/nzxt_h2_vs_f...

/

Edit
Ett annat trick är att använda 2.5" diskar i stället för vanliga 3.5". Eftersom dessa är tystare, svalare och vibrerar mindre.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Avstängd

Alla chassin är tysta

Skrivet av SS_Martha:

här finns alla tipsen, t ex hur man hänger upp hårddiskar i resårband för att tysta dem.
http://www.silentpcreview.com/

Såg att någon hade rekommenderat nzxt h2, här är en videorecension som sågar den lådan, och rekommenderar r3 istället.
http://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/nzxt_h2_vs_f...

/

Edit
Ett annat trick är att använda 2.5" diskar i stället för vanliga 3.5". Eftersom dessa är tystare, svalare och vibrerar mindre.

Det finns gummibussningar att köpa billigt att sätta i skruvhålen

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Define R3 har definitivt inte "kvalitet", åtminstone inte jämfört med Antecs p180 serie.

har jag jämfört den med p180 serien?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

har jag jämfört den med p180 serien?

Han frågar efter råd om alla chassin, inte bara Define. Så jag jämför den med p180 serien, ja.

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Antec Sonata(av äldre modell) och den har jag varit väldigt nöjd med, på något vis har de lyckats hålla nere ljudnivån bra! Nu är denna lådan något föråldrad vilket gör att jag tittar på andra alternativ idag.

Antec P183 v3 har ju fått bra omdömen och ser helt okay ut. Men det jag inte gillar är 1. att hårddiskarna är monterade på "fel" håll (föredrar hur de är monterade i Sonata och r3), 2. Man måste öppna en stor lucka för att komma åt strömknappen.

Själv har jag tittat på Silverstone RAVEN RV02-E som har samma layout som Fortress 02 men då med ett annat utseende(mer plast) och ingen dämpning. Problemet här är att denna lådan är dyrare och man måste själv köpa extra dämpning. Sen kan man fråga sig om de stora fläktarna i botten verkligen är tysta.

NZXT H2 såg ut att vara ett bra val men även här är diskarna monterade på fel håll och dessutom verkar de ha gjort lite små missar här och där man ska ska lyssna på reviews.

Fractal Design Define R3 USB3 är helt klart intressant, lådan har rätt layout och dämpad. Powerknappen sitter på toppen, det enda som jag ser som nackdel är att kvalitén verkar vara sådär. Det är synd, jag hade helt klart kunnat tänka mig betala par 100 lappar till och få bättre kvalité på denna låda.

Jag har dock inte själv bestämt mig än om vilken låda jag ska ha men det lutar väll åt R3

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har haft FD3 och kan inte alls rekommendera det. Det är absolut inte tyst om man vill ha godkänt luftflöde men det är som sagt ett billigt chassi. Köp några tysta fläktar typ Scythe Gentle Typhoon och lite dämpmaterial till din nuvarande låda och du kan få fina resultat. Blir du inte nöjd kan du sätta dem i ett Antec-chassi som har mycket god kvalitet.

Sök på ljuddämpning på forumet så kommer du säkert att få några tips. Inget chassi kan dock få tyst på högljudda komponenter, men med ex, Biltemas dämpmattor kan du göra mycket.

Lycka till ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har Nzxt H2 och den är riktigt riktigt tyst.
Har inte mätt några temperaturer men har inte haft några bekymmer vad jag har märkt.

Köpte den i vit och tycker den är hyfsat snygg och inte en massa blå eller röda lampor här och där... Ska den vara tyst ska den oxå vara diskret

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av farcry:

Varför köpa äldre när denna finns? http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=Mjc0Mw==
Är också på jakt efter ett tyst tower #11491441

Helt korrekt. Jag som var trött efter att ha jobbat natt. Anledningen till att jag rekommenderar dem två äldre är för att jag personligen tycker att dem är snyggare. Även om dem är svårare att få tag på..
Däremot så blir det tight med större nätagg.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Själv har jag tittat på Silverstone RAVEN RV02-E som har samma layout som Fortress 02 men då med ett annat utseende(mer plast) och ingen dämpning. Problemet här är att denna lådan är dyrare och man måste själv köpa extra dämpning. Sen kan man fråga sig om de stora fläktarna i botten verkligen är tysta.

Jag hade ett Raven 2 förut och kan bara säga en sak, Varning! Den passar verkligen inte till ett tyst bygge, vibrationer från hårddiskar sprids väldigt lätt i chassit, och de medföljande fläktarna låter mycket även på den lägsta inställningen. Den kändes även väldigt plastig, inte något jag gillade.

Permalänk

Har ett NZXT H2, riktigt bra, lätt o bygga samt tyst med dämpat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hade ett Raven 2 förut och kan bara säga en sak, Varning! Den passar verkligen inte till ett tyst bygge, vibrationer från hårddiskar sprids väldigt lätt i chassit, och de medföljande fläktarna låter mycket även på den lägsta inställningen. Den kändes även väldigt plastig, inte något jag gillade.

Jo det var väll typ det jag var rädd för. Men hade du versionen med den nya diskvaggan(d.v.s den från fortress 02)? För den första modellen ska tydligen inte vara någon höjdare.

Oavsett vad så känns det som att botten fläktarna blir svåra att få tysta utan att buta ut dem helt och då lär vi prata om ett helt annat pris.

Glömmde ju nämna att jag även tittat på Corsair Obsidian 650D och det verkar vara in fin låda, mitt personliga problem är dock glasrutan och för att byta den får man lägga till en del pengar. Dessutom sägs det vara svårt att få lådan tyst (vanligt med något vinande ljud från fronten).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ni som fortfarande tippsar om NZXT H2, hur hanterar ni fulla disk vaggor ihop med långa grafikkort? Och hur fungerar det när man ska ta ut en disk? Antar att man iallafall slipper ta ut hela vaggan med alla hårddiskar i?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide