Permalänk
Medlem

Skulle jag välja hade jag nog tagit Bulldozer... mer prestanda! Däremot trist att det verkar blåskärma lite random

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att Bulldozer eventuellt skulle ge mer prestanda är om den har fler kärnor än den Phenom II man jämför med. Eller om man krypterar sin hårddisk.
Därför är 6/4-kärniga BD helt värdelösa, då 6/4-kärniga PhII är bättre.

När AMD märkte att prestandan sög så borde de bara skitit i BD, satsat på framtida Piledriver istället, och under tiden lanserat en 32nm-krympning av Phenom II med 8 kärnor. Det mesta arbetet lär ju redan vara gjort i.o.m Llano, bara byta ut GPUn mot ytterligare 4 kärnor och så lite L3.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat byta från min Intel SB 2500K till en Phenom II 1100T. Gillar AMD cpu's bättre än Intel's när de handlar om Spel och prestanda dator. Känner ibland att jag hade kunnat byta med någon om dom satt med en Phenom II x6 och ett M-atx moderkort bara för att testa något nytt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

fx 4100:
http://www.youtube.com/watch?v=XpPv3tpU8Z4
fx 6100:
http://www.youtube.com/watch?v=IM_56UurO7M&feature=related
Amd fx 4100 4,94ghz: 3,35pts
Amd fx 6100 5ghz: 4,71pts

Min phenom II x4 3,4ghz får 3,7pts
Min brors athlon II x4 3,1ghz får 3,21pts

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Därför att processorn inte gör stor skillnad i spel, jag gillar att spela. Däremot gillar jag inte Intel Helt enkelt.

Hahaha=) Jamen då är det bara att köpa ett 20-tal Bulldozer processorer i olika storlekar, passar utmärkt för att värma upp en villa till kommande vinterkylan. Då stödjer du ju dem samtidigt, vilken deal!

Haha åh du, du är så lustig.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem

Måste tyvär rekommendera en 6-kärning Phenom II även jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ska komma samtidigt som FX 8150..
http://www.inet.se/artikel/5308692/amd-fx-4100-x4-3-6ghz
http://www.inet.se/artikel/5308693/amd-fx-6100-x6-3-3ghz

När det nu blir i Sverige är ju en annan femma Men gissningsvis borde de gå att få tag på under veckan som kommer.
Och vill du inte ha en 2500k skulle jag nog hellre satsat på en Phenom2 då AMDs äldre CPUs presterar i klass med värsting Bulldozern så lär 4 och 6 kärns versionerna ligga en bit bakom, och den 6 kärniga kostar dessutom som en 2500k.

Märklig tråd.
Ingen verkar vilja ta i frågan och vill helst ha ett SB som i huvudsak enbart strular, finns massor av trådar om det.

SB 6-kärnig finns att köpa på webbhallen idag 1.649:-
Core I5 2500 säljer dom för 1795 - 1.849 (Om man vill ha en cpu som trasslar)

Finns det intresse av strömförbrukning mot klockfrekvens så finns ett diagram här:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1037873654&postcount=34

Använd inte moderkortet Asus Crosshair V till AMD, det ska visst trassla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Märklig tråd.
Ingen verkar vilja ta i frågan och vill helst ha ett SB som i huvudsak enbart strular, finns massor av trådar om det.

SB 6-kärnig finns att köpa på webbhallen idag 1.649:-
Core I5 2500 säljer dom för 1795 - 1.849 (Om man vill ha en cpu som trasslar)

Finns det intresse av strömförbrukning mot klockfrekvens så finns ett diagram här:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1037873654&postcount=34

Använd inte moderkortet Asus Crosshair V till AMD, det ska visst trassla.

kört min 2500k sedan inköp i 4.8ghz eller mer.
inget strul.
BD är för server marknaden och inget för en hemmapulare.
strömtokig, strulig prestanda varför köpa en sådan när en 2500k eller 2600k går bättre, snabbare och klockar klockrent...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt LGA1366 med en 950 och köpte AM3+ och 8120. Ja jag är en vuxen människa som tjänar egna pengar och gör således vad jag vill för dom. Ska bli kul att testa nått som dom flesta inte kommer ha.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Köp 1090T istället... det är iaf "6" riktiga kärnor...

Sen någon som vet hur 4(2)core presterar mot en i3-2100?

Permalänk
Medlem

Okej, jag har tidigare varit väldigt för AMD, men nu har det gjort bort sig så fatalt att jag måste protestera.

Alla barnen skaffade Sandy Bridge utom SuperSverker, för han skaffade Bulldozer.

Blir roligt även fast det inte rimmar...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vänta tills Bulldoozer kommer så att du kan få riktiga svar, av folk som har provat BD.
Lönlöst att rekommendera intel när tråden handlar om AMD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jag undrar dock ifall FX4170 blir 4 moduler med 4 avstängda cores med tanke på det otroligt snåla turboboosten samt den höga TDPn. Anandtech måste kört en fail version med FX8150 stängt av 2 moduler och fixat frekvensen.

Permalänk
Skrivet av Starric:

han sa att han ville klocka så mycket som möjligt, och med intel behöver man ju moderkort som tillåter dig göra det, kanske gör inte hans det? ser man ett nöje med att klocka så kan det vara värt mer än den lilla prestandavinsten

som sagt, bulldozers 4- respektive 6-"kärniga" bulldozers delar ju på flyttalsenheten, vilken används rätt ofta, och då blir de ju som 2- och 3-kärniga med ht. kostar de då lika mycket som phenom så skulle jag lätt ta phenom för prestandan. dessutom är ju strömförbrukningen åt skogen med bulldozer. men vill du prova klocka så högt som möjligt som nöje så varför inte testa bd på en bräda med extrem strömförsörjning? höga klockfrekvenser verkar ju va det enda amd tänkte på med bd...

He, he, så Intel- alternativet var inte bra för att man måste ha ett moderkort som tillåter överklockning (jag antar att du menar ett kort som tillåter lite högre FSP än default, vilket typ är alla, med tanke på att han sitter på en i5 760). Men för Bulldozer så skall han välja en extrembräda för att han skall överklocka, men där är det alltså bra......jag blir förvirrad av sådant resonemang.

Här är ett moderkort som funkar utmärkt för att klocka hans gamla i5 760 (hela 499kr):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465510

http://www.elitebastards.com/index.php?option=com_content&vie...
http://www.tomshardware.com/reviews/budget-p55-motherboard,24...

Skrivet av abki:

Märklig tråd.
Ingen verkar vilja ta i frågan och vill helst ha ett SB som i huvudsak enbart strular, finns massor av trådar om det.

SB 6-kärnig finns att köpa på webbhallen idag 1.649:-
Core I5 2500 säljer dom för 1795 - 1.849 (Om man vill ha en cpu som trasslar)

Finns det intresse av strömförbrukning mot klockfrekvens så finns ett diagram här:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1037873654&postcount=34

Använd inte moderkortet Asus Crosshair V till AMD, det ska visst trassla.

Att säga att SB skulle strula mer än någon annan plattform är rena fjanterier, kollar du på valfri platttform, så lär du hitta lika många trådar om strulande system. Det här är ett forum och väldigt många postar för att de behöver hjälp, därav det stora antalet "hjälp jag har problem" trådar oavsett system.

Som svar till trådskaparen kan jag ju säga att jag har svårt att se meningen med "uppgraderingen", men om du vill ha något nytt att leka med så blir det billigare med Phenom II x6 (sitter själv med en Phenom II x6 och en i5 760).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

He, he, så Intel- alternativet var inte bra för att man måste ha ett moderkort som tillåter överklockning (jag antar att du menar ett kort som tillåter lite högre FSP än default, vilket typ är alla, med tanke på att han sitter på en i5 760). Men för Bulldozer så skall han välja en extrembräda för att han skall överklocka, men där är det alltså bra......jag blir förvirrad av sådant resonemang.

haha jag får hålla med om att mitt resonemang var väldigt luddigt och motsägande vad jag menar är att är han kanske inte sitter på en setup som är särskilt klockvänlig idag, och bulldozer kanske kan vara trevligt på den fronten. men sett till prestanda är det enligt mig bara intel som gäller för tillfället, och om han inte vill ha intel men fortfarande ser på prestandan ser jag ingen fördel med bd framför phenom. hoppas jag förtydligade lite?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

haha jag får hålla med om att mitt resonemang var väldigt luddigt och motsägande vad jag menar är att är han kanske inte sitter på en setup som är särskilt klockvänlig idag, och bulldozer kanske kan vara trevligt på den fronten. men sett till prestanda är det enligt mig bara intel som gäller för tillfället, och om han inte vill ha intel men fortfarande ser på prestandan ser jag ingen fördel med bd framför phenom. hoppas jag förtydligade lite?

Jepp, det förtydligade det hela lite. Rent prestandamässigt finns det ju ingen anledning för trådskaparen att byta till AMD, men om han valt AMD för att prova något nytt, så skulle jag kört på Phenom II x4 955BE eller Phenom II x6 1090T.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kört min 2500k sedan inköp i 4.8ghz eller mer.
inget strul.
BD är för server marknaden och inget för en hemmapulare.
strömtokig, strulig prestanda varför köpa en sådan när en 2500k eller 2600k går bättre, snabbare och klockar klockrent...

Gott om trådar där diverse struil förekommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jepp, det förtydligade det hela lite. Rent prestandamässigt finns det ju ingen anledning för trådskaparen att byta till AMD, men om han valt AMD för att prova något nytt, så skulle jag kört på Phenom II x4 955BE eller Phenom II x6 1090T.

Fast det är lite tunnt ännu med tester på hur BD uppför si när det är lite nyare programvara som kan hantera dels fler trådar och de nya instruktioner som den är utrustad med. Enligt AMD så är de nya instruktionerna ca 10.30 gånger snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Gott om trådar där diverse struil förekommer

Bakom tangentbordet isåfall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Du skrev att du ville ha något som klockar?
http://www.inet.se/artikel/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz-...
Kineserna på någon sida drog upp den i 4,2GHz på stockvolt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Fast det är lite tunnt ännu med tester på hur BD uppför si när det är lite nyare programvara som kan hantera dels fler trådar och de nya instruktioner som den är utrustad med. Enligt AMD så är de nya instruktionerna ca 10.30 gånger snabbare.

Du inser nog att tillverkarens ord väger mycket tunt i sammanhanget.