Priserna på hårddiskar mot extrema höjder

Permalänk

Kommer SSD diskarna att gå upp i pris?

Permalänk
Medlem

Herregud !

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag gillar att folk snackar om "bojkott" när det i grund inte handlar om annat än extremt begränsad tillgång.
Marknaden sätter priserna och tillgången är idag extremt begränsad och efterfrågan stor, således sätts priserna på sådana nivåer därefter.

Inte nödvändigtvis med speciellt stor vinstmarginal för återförsäljaren för nyligen inköpta hårddiskar, åtminstone inte jämfört med förväntat vinst på normalförsäljning under samma period.

Skrivet av SUMITOMO:

Kompletts priser är ren ocker jämfört med andra handlare.
Snacka om att försöka blåsa sina kunder.

Komplett har till min observation aldrig erbjudit produkter med någon nämnbar prisdifferens mot de flesta stora återförsäljare.
Prishöjningen nu senaste är ett resultat av begränsad tillgång. Kanske har Komplett hamnat i en svacka där de väntat in en beställning som nu inte blev av eller köpts in till priser som gör det osunt att sälja hårddiskarna till andra priser baserat på sin egen lagersituation.

Permalänk
Medlem

Tråkiga med detta är ju att det är inte lika snabba när det går åt andra hållet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Och jag som ska köpa en dator i vinter...

Visa signatur

Rockar en ASUS K53 med en i5 2430m och ett GT 520MX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Hoppas på SSD-prisdropp nudå!

Kan inte se varför det som händer skulle ge lägre priser på SSD. Om något blir folk "tvungna" att köpa SSD och då finns det ingen anledning att sänka priserna, snarare tvärtom.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jääääääääääääävlar!

Permalänk

Inte för att man behöver men man skulle köpt en eller två 2-4Tb diskar.

Nu får de bli ett köp efter jul och se vad priserna ligger på då..
Klarar mig men jobbigt att flytta runt filer och skapar massa I-landsproblem.

Komplett tog ju i lite. övriga ställen verkar ju ha haft en mer 'naturlig' ökning.
Fast priserna har nästan varit för långa sett till GB/ krona.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Beställde en dator igår. Måste vart precis innan dom höjde priset på min HDD, då kostade den 1000kr nu kostar den 3000kr. Tur att jag beställde när jag gjorde

Permalänk
Medlem

Köpte precis i denna minut en 1tb caviar black med sata 6.0 gb/s för 500 spänn. Så är nog komplett som snålar och chock höjer priserna för att folk panik köper.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

It's over 3000! Skämtåsido, tror nog prishöjningarna är kanske lite väl höga. Är det verkligen bättre att hålla kunderna borta från att köpa HDDer? Tänk om ett företag nu skulle haft dom gamla priserna så skulle kunderna bara strömmat in!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av frozrr:

It's over 3000! Skämtåsido, tror nog prishöjningarna är kanske lite väl höga. Är det verkligen bättre att hålla kunderna borta från att köpa HDDer? Tänk om ett företag nu skulle haft dom gamla priserna så skulle kunderna bara strömmat in!

Se min post ovan, JME data har kvar sina ordinarie priser och har inte eller knappt höjt alls. 795 kr för disken på bilden i artikeln.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Detta visar tydligt hur illa det är att nästan alla dessa fabriker är placerade i samma del av världen. Visst det är billigare arbetskraft men det är också vanligare med naturkatastrofer i dessa områden. Vi får hoppas någon startar en fabrik inom tex EU nu. Inte för att det kommer hjälpa nu då en fabrik tar en stund att bygga men som förebyggande inför framtiden då översvämningar etc lär bli vanligare framöver.

För övrigt kan jag säga att jag är ganska nöjd med det jag har (2x1TB 3x500GB 1x80GB (ssd) ).

Edit. Kan tipsa om denna om ni vill ha en billig och stor disk http://new.dustinhome.se/seagate-barracuda-green-2tb-5900rpm-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av swanden:

Och jag som ska köpa en dator i vinter...

Behåll hårddisken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag gillar att folk snackar om "bojkott" när det i grund inte handlar om annat än extremt begränsad tillgång.
Marknaden sätter priserna och tillgången är idag extremt begränsad och efterfrågan stor, således sätts priserna på sådana nivåer därefter.

Inte nödvändigtvis med speciellt stor vinstmarginal för återförsäljaren för nyligen inköpta hårddiskar, åtminstone inte jämfört med förväntat vinst på normalförsäljning under samma period.

Komplett har till min observation aldrig erbjudit produkter med någon nämnbar prisdifferens mot de flesta stora återförsäljare.
Prishöjningen nu senaste är ett resultat av begränsad tillgång. Kanske har Komplett hamnat i en svacka där de väntat in en beställning som nu inte blev av eller köpts in till priser som gör det osunt att sälja hårddiskarna till andra priser baserat på sin egen lagersituation.

Ja du att komplett som enda företag skulle sålt slut på _alla_ sina lagerdiskar låter väldigt troligt.

Permalänk

tror att komplett (inwarehouse) nissarna ansvariga för webbutiken (uppdateringar) sitter mer fasttklistrade framför sina datorer och följer utvecklingen på priserna än de andra handlarna..

tycker att det är lite ballt att för någon dag sedan kom nyheten att priserna höjs med över 40%, och nu ser vi komplett som har höjningar på 400-500%...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS ROG STRIX G164FR / GeForce RTX 5070 Ti / Ryzen 9 9955HX / 32GB / 3TB M.2 SSD / Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 34,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Fasen vad dyrt. Kan ju typ sälja begagnat till fullpris nu!

Har en gammal 2.5"-tummare på 500GB i 7200RPM som sitter i min gamla bärbara (som är trasig). Men jag ska nog behålla den tror jag. Skaffa en hårddiskkabinett o ha'n som extern HDD.
Dock synd för dom som ska köpa HDDs senare.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Tack! Det blev den mindre av dom. Hade kod för fraktfritt också
Ska bli spännande att se om den kan levereras till det priset.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

huhu!

tur att man scorade 6st 2tb diskar strax innan för 3000kr totalt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

haha vilken jävla ocker. pinsamt

Permalänk
Avstängd

tur att man inte samlar på lagringsyta

Permalänk
Medlem

Stackare som behöver hdd nu. Tur man köpte 4st 2tb diskar för ett par veckor sedan för 600kr st

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Haah! Bud på att plocka en sådan imorgon kanske!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Tur att man har en till hårdisk liggandes i garderoben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikingone:

Tack! Det blev den mindre av dom. Hade kod för fraktfritt också
Ska bli spännande att se om den kan levereras till det priset.

Haha, varsågod

Köpte själv 2 st 2TB så att man inte får för lite sen i framtiden. Man vet ju aldrig hur länge detta kommer pågå.
Om priset ens kommer gå ner till vad det var på något år.

Så nu bör jag klara mig med 5.5 TB lagring samt 120GB os

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, vissa handlare har julafton på innevarande lager...tror dom verkligen att dom ska få någon att betala 13.449:- för 3TB ?
Sickna galningar, TIPS! Ta bort sådant du inte använder på diskarna du har, avvakta några månader och köp nya när priserna är tillbaka som dom var innan katastrofen i Thailand...snacka om Hype...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632966

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Köpte precis en 1 TB WD Black för 799:- hos Inet. Var det ett dumt köp?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Vad ska man säga, vissa handlare har julafton på innevarande lager...tror dom verkligen att dom ska få någon att betala 13.449:- för 3TB ?
Sickna galningar, TIPS! Ta bort sådant du inte använder på diskarna du har, avvakta några månader och köp nya när priserna är tillbaka som dom var innan katastrofen i Thailand...snacka om Hype...

Känns som de råkat få en siffra för mycket på det priset

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rogga67:

jag tar alla 8 de har på lager

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS ROG STRIX G164FR / GeForce RTX 5070 Ti / Ryzen 9 9955HX / 32GB / 3TB M.2 SSD / Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 34,5TB.