Permalänk
Medlem

Köp av 3 skärmar

Tjenixen!
Tänkte slå till på tre stycken http://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe.
Men eftersom det enbart följer med VGA kablar så undrar jag om det är värt att köpa DVI kablar istället?
Känns lite surt att lägga 800 spänn på kablar om det inte är någon skillnad.

Skärmarna är väll mest till för videoredigering, 3D osv.. men eftersom att jag också kommer o spela en del spel så undrar jag hur enkelt det är att stänga av Eyefinity när man bara behöver en skärm? Kommer nog att mest använda en skärm i mer krävande spel eftersom jag har ett ensamt 6950 kort, och jag vill ju inte att det ska lagga i spelet
Vore trevligt att få startmenyn på mittenskärmen också, om det nu går.

Permalänk
Medlem

Du bör nog lägga din kraft på DVI, speciellt om du ska köra Eyefinity.
Det är enkelt att växla med hjälp av profiler i CCC för att köra Eyefinity och vanligt "utökad desktop".
Utökad desktop är det du kör i Windows för att ha startmenyn i mitten osv.

Vad menar du med 3D föresten? Du arbetar med 3D-modellering eller menar du spela/se på film i 3D?

Den skärmen har nämligen inte stöd för 3D (120hz)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Du bör nog lägga din kraft på DVI, speciellt om du ska köra Eyefinity.
Det är enkelt att växla med hjälp av profiler i CCC för att köra Eyefinity och vanligt "utökad desktop".
Utökad desktop är det du kör i Windows för att ha startmenyn i mitten osv.

Vad menar du med 3D föresten? Du arbetar med 3D-modellering eller menar du spela/se på film i 3D?

Den skärmen har nämligen inte stöd för 3D (120hz)

Okej, tack för svaret!
Och nej, jag menar 3D modellering

Permalänk
Medlem

kör själv med tre stycken av exakt samma skärmar, och jag har aldrig ens rört VGA kabeln som följde med, jag köpte DVI kablar på en gång!
däremot kan jag ge dig ett tips om kablarna, köp inte 5 meter!
jag tänkte att skärmen längst bort blev en bit, men det är fan inte 5 meter! så nu har jag världens kabelhärva

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

angående 3D användningen av att använda 3 skärmar..
guddomligt det är mkt skönare att kunna ha t.ex Zbrush/Maya(de jag använder) på en separat skärm och diverse source bilder eller liknande på andra skärmar.
om du tänker köra med 3D modellering utdraget på alla 3.. så är det lite inviduellt.. är väl skönt med extra utrymmet på sidorna men jag kan iaf inte arbeta med det

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

Om inte budgeten är extremt tight så skulle jag kika på http://www.inet.se/artikel/2203148/benq-tft-24-bl2400pt eller den någon hundring billigare modellen, som dock saknar DP och har sämre fot, då den har VA panel. Bevattningsslangarna är mycket bättre och när man sitter med flera skärmar märks det ganska tydligt, och sen är svärtan riktigt bra på den skärmen. Men vist på tre skärmar gör det ju två papp tyvärr.

Får du ens ut tre VGA ur ett 6950? Trodde man i princip var hänvisad till Displayport om man ville ansluta mer än två skärar. Mitt 6970 tar bara en VGA skärm vad jag sett, inte ens båda DIV utgångarna kan ge analog signal.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kör själv med tre stycken av exakt samma skärmar, och jag har aldrig ens rört VGA kabeln som följde med, jag köpte DVI kablar på en gång!
däremot kan jag ge dig ett tips om kablarna, köp inte 5 meter!
jag tänkte att skärmen längst bort blev en bit, men det är fan inte 5 meter! så nu har jag världens kabelhärva

Skrivet av lideri:

Om inte budgeten är extremt tight så skulle jag kika på http://www.inet.se/artikel/2203148/benq-tft-24-bl2400pt eller den någon hundring billigare modellen, som dock saknar DP och har sämre fot, då den har VA panel. Bevattningsslangarna är mycket bättre och när man sitter med flera skärmar märks det ganska tydligt, och sen är svärtan riktigt bra på den skärmen. Men vist på tre skärmar gör det ju två papp tyvärr.

Får du ens ut tre VGA ur ett 6950? Trodde man i princip var hänvisad till Displayport om man ville ansluta mer än två skärar. Mitt 6970 tar bara en VGA skärm vad jag sett, inte ens båda DIV utgångarna kan ge analog signal.

Tack för tipset! Tänkte köpa 5 meter först, men då blir det nog 3 meter istället

Nja, har inte råd med några dyrare skärmar :/
Vad det gäller VGA så tror jag att det ska gå med två VGA och en displayport, så jag skulle ändå behöva köpa en adapter, fast det blir nog DVI ändå

Permalänk
Medlem

Har precist beställt och sitter och grubblar över hur stor risk det är att man får döda pixlar på skärmarna?
Hörde att detta är ganska vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

...då den har VA panel. Bevattningsslangarna är mycket bättre...

Dagens! xD

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Dagens! xD

Ja, alla vet väll att VA paneler är mycket vattentåligare då de tål att man sprutar vatten på dem från större vinklar utan att de tar skada

Meh, stupid FF spell checker...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru