Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Copyswede halverar kopieringsavgiften på hårddiskar och USB-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

De tar betalt för möjlighet till privatkopiering (inte att förväxla med piratkopiering).

Vilket är löjligt mtp hur få det måste vara som privatkopierar i dagsläget, egentligen är ju det här en avgift för piratkopiering. Det kan de dock inte gå ut med officiellt då piratkopiering är olagligt...

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av Wedes:

vad är det de tar betalt för? är det illegal delning? isåfall borde ju illegal delning vara legal eftersom vi redan betalar för det vi kopierar...

De tar betalt för PRIVAT kopiering, inte PIRAT kopiering. Men eftersom de flesta av dagens original är belagda med DRM av diverse slag och därmed inte går att kopiera (om man nu inte kringgår kopieringsskyddet, vilket man inte får), så kan man ju fråga sig vad de tar betalt för?
Dessutom är det ju högst tveksamt om USB-minnen och externa hårddiskar först och främst används till att lagra privatkopierat material. Jag skulle snarare säga att merparten av användningen av USB-minnen och externa hårddiskar inte innefattar lagring av privatkopierat material.

Sedan så är det ju upp åt väggarna att belägga alla digitala medier som man kan tänkas lagra sina privatkopior på med en avgift, oavsett vad de används till egentligen. Om man nu måste ha en avgift, så bör den i så fall läggas på kostnaden för originalet, så att det bara är personen som köper originalet (och därmed har möjlighet att kopiera det) som belastas med avgiften.

Hela ide'n med avgift på media som kan tänkas användas i privatkopieringssyfte är absurd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om någon ervjuder sig att sänka priset på en tjänst som du beställt men är missnöjd med så brukar det ofta betyda att de inte har riktigt torrt på fötterna - och att det därför är guldläge att pruta ytterligare... Hade de varit säkra på sin sak så hade de naturligtvis insisterat på att man betalar fullt pris... samma sak här... Copyswede känner nog att klockan klämtar... Go for the kill!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Så nu ska de stackars artisterna bara få halva ersättningen de är berättigade till?

hurdiedurdie.

Permalänk
Medlem

Det är dax för fullföljande nu - att de backar betyder bara att de vet att avgiften är felaktig - lägg ner eländet nu.

Permalänk
Medlem

Skiljeförfarande, en dom utan tingsrätts inblandning men har samma juridiska rättigheter som tingsrätt.

Vem som vinner är den som kan bre på mest smör.
Givetvis speglar fakta ett ärende, men alla gropar fylles igen med kapitala medel (fler jurister, div undersökningar)

Denna avgift är inte ens i närheten av vad den var tänkt å vara när den skapades.
Vinner CopySwede ens en bråkdel av detta så måste den ursprungliga lagen också skrivas om då det inte längre kan anses vara "direkt avsedd" vara för privat kopiering.

Citat:

http://www.sweclockers.com/artikel/14384-kompakt-motstand-mot...
svenska återförsäljare och distributörer djupt kritiska till Copyswedes agerande. Olof Geelnard, produktchef på Komplett.se, tror på negativa följder för alla led i branschen och kritiserar Copyswedes tolkning av lagen och organisationens brist på öppenhet.

Inets vd Peter Erlandsson kritiserar avgiften och menar att Copyswedes agerande är godtyckligt och att lagen är föråldrad.

Samma tongångar hörs i distributörsledet, som nu befarar att svenska konsumenter kommer att vända sig till utländska butiker.

I praktiken används de till största delen för annat, som t ex databackup och egna stillbilder. Därför ska de inte omfattas av kassettavgiften, säger Anders Appelqvist, talesman för UMA.

Alla motsäger sig deras krav, ändå så anser dom sig ha rätt?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att skiljeförfarandet kommer fram till att det är en helt orealistiskt och befängd avgift.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

100% ska de va då är vi nöjada (de gör inget om de går över ett par % oxxå )

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

En tanke vore att det finns som Alternativ att köpa tex en film eller skiva utan kopieringsskydd som är dyrare, med privatkopierings kostnaden inbakad, och en billigare med kopierings skydd som du då inte kan dela med dig av.

Permalänk

Folket borde inte vara rädda för myndigheter. Myndigeterna borde vara rädda för folket! Dags för att vi agerar tycker jag.
Sluta köp USB-minnen, sluta köp externa hårddiskar, sluta köpa DVD/CD-skivor. Upplys vänner och släkt om detta, sprid buskapet.

KÖP lösa flashminnen och kortläsare, köp hårddisk-kabinett med hårddisk. Använd er fantasi och visa att lagar går att ändra på! Det finns ingen vanlig medborgare som vill ha denna avgift. Så avskaffa den borde egentligen inte vara något problem.

Som ensam är man inte särskillt stark och kan inte göra så mycket åt saken, men ju fler som vaknar och inser vilken idiotiavgift detta är desto snabbare kan vi avskaffa den. Denna människas semster vill inte jag betala:

<bild borttagen av Mod Lan: Kan vi försöka undvika att hänga ut bilder på folk? Den vägen leder inte till något bra.>

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

De har ingen rätt att ta ut någon avgift alls.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Känns något rimligare, för ett påslag på 100:- på något som kostar några hundra är fan inte vettigt.

Skrivet av Eriand:

Så nu ska de stackars artisterna bara få halva ersättningen de är berättigade till?

hurdiedurdie.

Tror du på fullt allvar att några artister någonsin får se de pengarna, de går rätt ner i skivbolagens fickor i vart fall

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

1. Vilken urdålig kompromiss med att halvera avgiften, det borde väl vara 0:- tills det att något annat är beslutat av domstol/skiljenämnd!?! Jag hoppas att pengarna reserveras och låses tills det att tvisten är löst. Förlorar Copyswede, vilket jag både tror, önskar och anser att de borde, så borde de verkligen inte få ens halva avgiften under processtiden.

2. Hur kan det ta ETT ÅR för en skiljenämnd att besluta om detta!?! Det ger bara en massa tid för Copyswede's lobbyister att bearbeta nämndemännen. EN VECKA känns som en mer rimlig tid.

Permalänk
Medlem

Jag känner att även om det är bra att siffrorna går åt rätt håll så kvarstår själva grundproblemet.
Om jag så betalar 2kr till copyswede känns det fortfarande moraliskt fel.
Dessutom så märker inte gemene man lika mycket om priserna sänks och då får inte problemet samma publicitet som skulle behövas för att verkligen sätta punkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade dom sänkt till att dom får 1 Öre varje såld hårddisk så hade det varit 1 Öre för mycket. Detta är ju mer eller mindre en skandal. Idag är det ju knappt nån som "PRIVAT" kopierar. På 80-talet tidigt 90 kanske hade det varit befogat.
Dessutom skulle jag tror att dom flesta som fortfarande sysslar med brända skivor ochg dyligt copierar porr. Sjukt detta....

Sen tjänar väl VD Mattias Åkerlind nästan 1 mille om året har jag för mig. Så klart som fan att idioten vill roffa åt sig pengar

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Förstår ens inte varför svenska artister ska få betalt för hårddiskförsäljning, de har inget med det enda att göra...

Varför ska jag betala till artister/CopySwede för ett lagringsmedia som jag använder för mina köpta program och spel?
Snarare stöld, är vad det är.

Permalänk
Medlem

Ge kräken 1 år så har dem lagt ner. Så ypperligt skitfånigt att först lägga avgift och sen halvera den! >.<

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Avstängd

Tänker då inte köpa en extern HDD i framtiden såvida inte avgiften tas bort.

Har så det räcker, blir interna i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det borde vara 0 spänn, jävla parasit bolag.
Fy fan för er CopySwe hoppas bara det värsta för er. Bovar är vad ni är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Det borde vara 0 spänn, jävla parasit bolag.
Fy fan för er CopySwe hoppas bara det värsta för er. Bovar är vad ni är!

Så sant, händer endast i Sverige sånt här!

Permalänk
Medlem

Oavsett hur mycket de sänker, kan de fortfarande dra åt helvete. När de tagit bort avgiften och lagt ner sin patetiska verksamhet kan man börja ändra åsikt.

Permalänk
Medlem

det är nice att dom har sänkt den men jag tycker fortfarande dom som äger/skapade copyswede ska skjutas och brinna i satans eldar

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår rätt är det avslutat? Elektronik branschen "nöjde" sig med en halvering alltså?

Det känns ju helt sjukt att det inte finns någon statlig organisation som granskar sånna här företag.

Only in sweden

EDIT: Kan dom inte bara säga "Avgift för att hålla musik bolagen levande" istället för att sitta och ljuga om att artister och dylikt får någon ersättning? Till min ringa förståelse så tjänar artisterna nästan enbart pengar på spelningar och inte plattor och dylikt?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är dock, vem går pengarna till från copyswede? =P
Svensk multimedia piratkopieras inte ju, för ingen köper det ens :P, massa bidrag som går rakt ut i sjön när man
ser vad resultatet blir. Sluta ge massa dåliga projekt bidrag så blir det massa pengar över =D

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Musikälskare

Svinaktigt hur som helst, de kommer inte få ett öre från mig!

Pengarna går säkert ner i nån rik krösus ficka...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

alltså, det jag vet är att det blir dyrare för mig, företagen kanske säljer sämre, och copyswede tjänar på det hela utan att lyfta mer än ett papper. Jag skulle vilja se hur mycket pengar som går vart av denna avgift, och efter det så skulle jag ha en bättre klarhet om vad fan de håller på med.! Finns dessa uppgifter ute? eller är allt hemlighetsstemplat?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

alltså, det jag vet är att det blir dyrare för mig, företagen kanske säljer sämre, och copyswede tjänar på det hela utan att lyfta mer än ett papper. Jag skulle vilja se hur mycket pengar som går vart av denna avgift, och efter det så skulle jag ha en bättre klarhet om vad fan de håller på med.! Finns dessa uppgifter ute? eller är allt hemlighetsstemplat?

Skamlöst saxat från en tidigare sweclocker artikel

"Olof Geelnard, produktchef på Komplett.se, påstår att ersättningen elektronikbranschen betalar går till en organisation ”med noll ekonomisk transparens” och att det ”är skrämmande”. Det är självklart ogrundat. Såväl årsredovisningar som särskilda fördelningsredovisningar finns tillgängliga genom Copyswedes webbplats www.copyswede.se, eller kan beställas från kansliet."

Från en intervjuv med copyswes VD, det intressanta är väl "Såväl årsredovisningar som särskilda fördelningsredovisningar".

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Copyswede - för att hårddiskarna inte är dyra nog redan.

Haha bra motto, du skulle ha blivit deras PR chef.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av Wisp_86:

Ge kräken 1 år så har dem lagt ner. Så ypperligt skitfånigt att först lägga avgift och sen halvera den! >.<

Det är bara en taktik man kör. Först kräver man en hutlös summa pengar, har man mycket tur så får man sin vilja igenom men inte ens dom tror förmodligen på det. Andra chansen är att man förhandlar och halverar summan. Kan tyckas va ett bra erbjudande för motparten som kanske nappar då dom är rädda att få betala mycket mer annars. Men fortfarande en summa som Copyswede är väldigt nöjda med. Tredje chansen är att man i en skiljenämnd får den här summan nedsatt något igen. Men fortfarande som kommer dom tjäna massor med pengar utan anledning.

Beloppet må va taget ur luften men dom är professionella lurendrejare och kvacksalvare som jobbar på Copyswede, dom vet vad dom gör.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Egentligen

Jag skiter egentligen i vilket, jag köper inte längre mina hårddiskar i Sverige ändå. Jag gjorde ett stort köp av flertalet stora diskar och sitter nu med kapacitet för flera år framöver.
Tråkigt för er andra dock, som kanske inte har något val.