Permalänk
Medlem

Vilket chassie ska jag välja?

Jag har spökat i de flesta trådarna i detta forum en tid nu
Men jag har inte startat så många trådar.
Jag har ett flertal Burkar som jag har byggt, se mitt galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6005-galleri-amd_pera.

Mina lådor:
Jag har sålt mina två Antec 900 & två Antec 300.
Corsair Obsidian 800D som testbänk.
FD Define R3 Vit som huvuddator.
FD Define R2 Svart som dottern lånar
FD ARC som jag hade tänkt till Bulldoozer men det får vänta.
FD Define Mini som diversedator
CoolerMaster 690 till sonen.
Antec P180 Mini Vit som andra dottern ska ha när jag får laptopen tillbaks.
Antec P183 Älsta sonen lånar denna.
Nzxt Tempest som barnbarnen använder.
Plus en hel hög äldre lådor som inte håller måttet längre.

Antec 900: är ju en trevlig burk att titta på men ack så svår att bygga i.
Antec 300: lika så, men inte så krångligt att montera HDD som i 900.
Men båda lådorna har ett atraktivt utseende och lättsålda.
Det är främst en ersättare till 300an som är aktuell.

Nu till frågan: Jag behöver en Miditower ATX, som kan ersätta Antec 300, en bra burk som jag kan byggga i och sedan sälja med lite överblivna delar när det blir dax.
Jag har tänkt på Fractal Design Core 3000 http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=60 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807665
Den kostar nästan som en 300 gjorde i början, men den är ju bättre att bygga i.
Jag brukar fylla på med fläktar och använda fläktkontroll, så därför är det bra om lådan i sig inte blir så dyr.
Jag handlar på INET, Komplett & Alina.
Är det någon som har ett bättre förslag, det bör vara ett känt märke.
Det är ju alltid kul att pröva något nytt, man blir lätt insnöad på vissa märken

Felstavning och justering av rubrik.
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

BitFenix shinobi ! antingen med eller utan fönster, Själv har jag med fönster. Älskar det chassit, bra kabeldragning, smart sätt att montera hårdiskar osv, snyggt är det också ! Och den är riktigt prisvärd.

Utan fönster: http://www.inet.se/artikel/6911323/bitfenix-shinobi-svart
Med: http://www.inet.se/artikel/6911324/bitfenix-shinobi-fonster-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clemizh:

BitFenix shinobi ! antingen med eller utan fönster, Själv har jag med fönster. Älskar det chassit, bra kabeldragning, smart sätt att montera hårdiskar osv, snyggt är det också ! Och den är riktigt prisvärd.

Utan fönster: http://www.inet.se/artikel/6911323/bitfenix-shinobi-svart
Med: http://www.inet.se/artikel/6911324/bitfenix-shinobi-fonster-s...

Intressant.
Jag ska googla lite på det och se om det kan vara nått.
Det är alltid svårt att köpa lådor utan att få se dom i verkligheten.
Jag tror att iallafall Fel-Giganten hade en större modell BitFenix när jag var där sist.
Jag brukar klämma lite prylarna på stormarknaderna, men köper någon annan stans, när jag har bestämt mig.

Inet på Sveavägen kanske plockar fram någon så man kan kika lite.
Alina i Uppsala har ingen, där brukar dom öppna lådan om man är väldigt intresserad.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det tar sig
Jag behöver ett ATX Miditower, så de tre sista faller tyvärr bort.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det är en fördel om ni rekommenderar en låda som ni har egen positiv erfarenhet av.
Jag har köpt ett par lådor utan att klämma på dom först, och det var inte alltid bra
Det är särskillt viktigt om det är ett nytt märke.
Antec och FD känner jag till, och då är det ingen fara att köpa osett, Lite osäker om FD Core 3000 dock.
Jag fick en chock när jag öppnade lådan till Obsidian 800D....den var stooor, det var omöjligt att placera så det blev smidigt att använda, Den får ofta vara stativ till någon mindre burk.
FD ARC var den första låda som jag köpt i blindo som överaskade positivt.
Antec P180 Mini & P183 fick bra recentioner av de flesta, men passade inte mig av olika anledningar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är en fördel om ni rekommenderar en låda som ni har egen positiv erfarenhet av.
Jag har köpt ett par lådor utan att klämma på dom först, och det var inte alltid bra
Det är särskillt viktigt om det är ett nytt märke.
Antec och FD känner jag till, och då är det ingen fara att köpa osett, Lite osäker om FD Core 3000 dock.
Jag fick en chock när jag öppnade lådan till Obsidian 800D....den var stooor, det var omöjligt att placera så det blev smidigt att använda, Den får ofta vara stativ till någon mindre burk.
FD ARC var den första låda som jag köpt i blindo som överaskade positivt.
Antec P180 Mini & P183 fick bra recentioner av de flesta, men passade inte mig av olika anledningar.

Tror FD Core 3000 blir bra, kolla olika recensioner, sen gör ju FD bra grejer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

Tror FD Core 3000 blir bra, kolla olika recensioner, sen gör ju FD bra grejer!

Frågan är om man ska slå till på en ARC till, den kostar ju lite mera men jag gillar inte att det inte sitter filter i botten på Core 3000.
Samt till ARC kommer det med 3st 140mm 1000rpm fläktar.
Jag satte in orginal dämpning i min ARC och det blev kanon.
Vad svårt det blir, när man inte har sett 3000an i verkligheten.
Jag saknar en riktig datormässa med hårdvara.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Frågan är om man ska slå till på en ARC till, den kostar ju lite mera men jag gillar inte att det inte sitter filter i botten på Core 3000.
Samt till ARC kommer det med 3st 140mm 1000rpm fläktar.
Jag satte in orginal dämpning i min ARC och det blev kanon.
Vad svårt det blir, när man inte har sett 3000an i verkligheten.
Jag saknar en riktig datormässa med hårdvara.

Köp en ARC då, om du ska bygga vidare, är ju en stilren låda och du behöver inte fylla på med fläktar om det redan finns tre. Är ju inte så mycket dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

Köp en ARC då, om du ska bygga vidare, är ju en stilren låda och du behöver inte fylla på med fläktar om det redan finns tre. Är ju inte så mycket dyrare

Nackdelen med mig är att jag inte vill ha fläkthål tomma
Brukar fylla lådorna så gott det går med fläktar, och ev fläktstyrning.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Bitfenix-surivor

Ser ju sjukt snyggt ut och låter ju bra

http://www.sweclockers.com/recension/12906-video-snabbtitt-pa...

Permalänk
Medlem

Tack för råden. Bitfenix vågar jag mig inte på så det blev en FD Core3000.
Mest för den support som RMA avdelningen på Fractal Design ger.
Dessutom så är jag nyfiken på det chassiet

EDIT: Min Core 3000 kom idag, första intrycket är att det är 200:- billigare än ARC, men det borde vara 400:- prisskillnad.
Mycket sämmre lösningar för fläktar men fortfarande bättre än Antec 300.
Saknar finesserna med kabeldragningen i ARC samt att den har 140mm fläktar på samtliga platser.
3000 Har bara 120mm i botten samt 120mm bak och på ena platsen i fram
Ska sätta in dämpmattor i dörrarna samt ett dammfilter i botten. köpte ett paket med 2st 140mm LianLi Filter för 99:- på Inet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...