Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Till er alla som inte är nöjda med grafiken i Battlefield 3 gör följande...

Dra ner HexEdit och redigera PROF_SAVE_profile (C:\Users\User Name\Documents\Battlefield 3\settings)

Ändra:

GstRender.MeshQualityOld 0.700000
GstRender.VSync 0
GstRender.VSyncEnabled 0

Till:

GstRender.MeshQualityOld 1.000000 (Set the geometric detail level and draw distance of objects)
GstRender.VSync 1
GstRender.VSyncEnabled 1

Även viktigt att ha i gång VSync för bäst bild då den gör den jämn och fin!

Har läst tråden men förstår fortfarande inte,,,exakt vad gör/förbättrar denna tweak?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Har läst tråden men förstår fortfarande inte,,,exakt vad gör/förbättrar denna tweak?

Står ju (Set the geometric detail level and draw distance of objects)
Detalj nivå och draw distance på föremål och resten är Vsync ON

Detta kan ändras i consolen också btw.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ett tipps på inställningar för att optimera spelet ur game och inte snygghet hade varit mer intressant.

Som i bf2 då man stängde av skuggor och annat för att se fienden bäst och för att se mest av spelet och inte "störas" av grafikent...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ej säker om sarkasm eller inte.

nej då! Håller med helt... musen blir lite efter när man har vsync på. och det tycker jag är lite konstigt...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

nej då! Håller med helt... musen blir lite efter när man har vsync på. och det tycker jag är lite konstigt...

Konstigt vet jag väl inte, helt logiskt är det faktiskt om man vet hur vsync fungerar. Jobbigt som pesten är det dock.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid slå av vsync, då jag definitivt känner av muslagget och tycker musen blir "flytig".

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Konstigt vet jag väl inte, helt logiskt är det faktiskt om man vet hur vsync fungerar. Jobbigt som pesten är det dock.

Har inte haft det "problemet" i andra spel...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Mja, vsync gör musen seg som sjutton, det är en liten försening från det att du dör musen tills du ser förändringen på skärmen. Precis samma som om man har hög latens på drivrutinerna för ljudet om man kör en virtuell synth i datorn, man trycker ned tangenten, ljudet börjar inte spelas upp förrns efter att det buffrat i x antal millisekunder i ljudkortet. Ögonen är mycket mer förlåtande vad gäller detta än öronen ska ni veta. Tänk er att man spelar på en gitarr slår på strängen men ljudet inte kommer förrns efter 0,2 sekunder...

Kan någon bekräfta följande: Om jag köper en 120Hz eller ännu snabbare skärm, kommer v-sync fortfarande köras i 60Hz då eller är det skärmens uppdateringsfrekvens som avgör eller hur det är kodat i spelet? Med andra ord, tjänar jag på att köpa en bra skärm för att kunna köra med v-sync på för att undvika page tearing men inte få muslagg?

Edit: Rättade till lite siffror bara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Vill du ha fin bild så kör man Vsync, thats it. Klarar inte datorn av det eller kör du med fel inställningar (pre render etc) som kan ge slö mus får du skylla dig själv.

Köra utan Vsync är hemskt.

Vad har du i K/D då ?
0,0001 ?
Finns inte en chans att man kan spela med Vsync på, musen blir ju skitseg, riktigt drygt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Ingen som vet om man kan ställa in en maxfps utan Vsync i BF3? Tearing är inget jag stör mig jätte mycket på men vore skönt att slippa den utan extra input lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ingen som vet om man kan ställa in en maxfps utan Vsync i BF3? Tearing är inget jag stör mig jätte mycket på men vore skönt att slippa den utan extra input lag

Med "fraps" programmet Dxtory kan man sätta fpsmax, riktigt smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk

Hade för mig att det endast fungerade på DX 8/9? Ska ta och testa senare, tack

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Har inte haft det "problemet" i andra spel...

Alla spel reagerar inte på samma sätt på vsync.

Skrivet av DonPulpito:

Mja, vsync gör musen seg som sjutton, det är en liten försening från det att du dör musen tills du ser förändringen på skärmen. Precis samma som om man har hög latens på drivrutinerna för ljudet om man kör en virtuell synth i datorn, man trycker ned tangenten, ljudet börjar inte spelas upp förrns efter att det buffrat i x antal millisekunder i ljudkortet. Ögonen är mycket mer förlåtande vad gäller detta än öronen ska ni veta. Tänk er att man spelar på en gitarr slår på strängen men ljudet inte kommer förrns efter 0,2 sekunder...

Kan någon bekräfta följande: Om jag köper en 120Hz eller ännu snabbare skärm, kommer v-sync fortfarande köras i 60Hz då eller är det skärmens uppdateringsfrekvens som avgör eller hur det är kodat i spelet? Med andra ord, tjänar jag på att köpa en bra skärm för att kunna köra med v-sync på för att undvika page tearing men inte få muslagg?

Svårt att säga, ljudets hastighet är ju däremot mycket lägre än ljusets.

Skrivet av MrAdde:

Vad har du i K/D då ?
0,0001 ?
Finns inte en chans att man kan spela med Vsync på, musen blir ju skitseg, riktigt drygt.

Detta undrar jag med, nog för att man kan vara bra ändå med vsync på men vsync av är alltid bättre för precision.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Hade för mig att det endast fungerade på DX 8/9? Ska ta och testa senare, tack

Va?

Permalänk

Vsync sänker FPS extremt mycket för alla, vad du än har för inställningar. Och detta är grymt mycket mer störande än att det är 3 lite för kantiga pixlar på skärmen... xD

Sen så vad jag har förstått så har inte alla datorer och system "screen tearing" utan Vsync. Jag vet inte helt säkert vad det är som påverkar screen tearing. Men jag har ett väldigt tränat öga anser jag. Och har inte märkt nån screen tearing alls på mitt system hemma där jag kör utan Vsync pga lagget det skapar.

Permalänk
Skrivet av Aligned88:

Vsync sänker FPS extremt mycket för alla, vad du än har för inställningar. Och detta är grymt mycket mer störande än att det är 3 lite för kantiga pixlar på skärmen... xD

Sen så vad jag har förstått så har inte alla datorer och system "screen tearing" utan Vsync. Jag vet inte helt säkert vad det är som påverkar screen tearing. Men jag har ett väldigt tränat öga anser jag. Och har inte märkt nån screen tearing alls på mitt system hemma där jag kör utan Vsync pga lagget det skapar.

Vsync sänker inte fps, det cappar fps till skärmens refreshrate. Screen-tearing uppstår när spelets FPS inte matchar skärmens, så vitt jag vet så blir det värre om spelets FPS är högre än skärmens. Själv kan jag inte heller säga att jag märkt av någon screen-tear i BF3, troligen eftersom min fps ofta ligger under skärmens men jag kan inte säga säkert.

Permalänk

En bra fråga då. Hur mäter man ut en skärms max-fps? Jag har inte tidigare sett det i nån spec.

Permalänk
Skrivet av Aligned88:

En bra fråga då. Hur mäter man ut en skärms max-fps? Jag har inte tidigare sett det i nån spec.

Högerklicka på skrivbordet och välj skärmupplösning>avancerade inställningar>bildskärm. Där ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Dock handlar det då om att datorn inte uppräthålla 60fps.

Det där med att om FPSen går under 60 så blir det automatiskt 30 är ju skumt för har man igång FPS counter i vilket spe som helst och har Vsync på så är det inte att det antingen står 60 eller 30 utan varierar fram och tillbaka. Säg WoW t ex i en storstad, man ligger på stabila 60 och börjar röra sig mot en mer populerad del av stan så kanske FPSen går ned till 50 men är fortfarande hyfsat smooth. Sedan börjar skärmen hacka allt mer tills man träffar på packet vid någon bank/AH och den sjunker till 35. Mao säger ju spelet att det finns något mellan 60 och 30.
Eller har jag förstått fel?

Dock kan jag hålla med om att musen blir segare i vissa spel vilket är tråkigt men då måste man väl lära sig att acceptera att bilden alltid är "delad" i mitten (horisontellt) om FPSen är högre än 60.

En annan sak gällande Vsync är att det sägs att man skall använda Triple Buffering då men gissningsvis segar det ned musen ännu mer?
Mouse smoothing är väl ytterligare en sak som man inte skall använda om man vill ha en responsiv mus.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vsync, verkligen? Ger slö mus och sämre precision.

då hinner inte din dator med att rendera alla bilder, kom hem till mig kö på min med Vsync så kan du få se )

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DonPulpito:

har 3x 120hz och kör BF3 nu med Vsync på o 120 FPS Konstat allt maxat även AA och allt och sen testa jag att spela på 60hz med Vsync otrolig skillnad. jag hade köpt men Benq 120hz om jag va du eller en Samsung 120hz 27 tummare 5300 kostar den

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MrAdde:

Vad har du i K/D då ?
0,0001 ?

snackar du om den blir inte seg. asså om jag tar av vsync och använder 1 skärm kommer jag få typ 300 fps + och mina grafikkort kommer liga i 100% load hela tiden och wine ljud hela tiden varför vill man ha de? fattar inte Vsync ska man ha på i så många spel som möjligt

Visa signatur

Permalänk

Med andra ord så sjunker inte FPS'en alls av Vsync ? Om man nu har tillräckligt bra skärm ? Då får det väl bli ny skärm snart... 27 tummare verkar intressant..

Permalänk

Bra att det finns hjälpsamt folk! @ Zeuxlarsson

Permalänk
Medlem

blir det någon skillnad? är det värt att ens börja ändra på det där?
kan man få någon screenshot eller så

bra att ni håller er till topic.... antingen är det fps/hz/HUR MÅNGA FPS KAN ÖGAT SE/vsync som det går till och då går det fort utför

var faan är mods när man behöver dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aligned88:

Med andra ord så sjunker inte FPS'en alls av Vsync ? Om man nu har tillräckligt bra skärm ? Då får det väl bli ny skärm snart... 27 tummare verkar intressant..

Du missuppfattade honom. Han pratade om 120hz-skärm, det du kallar "bättre skärm". Det krävs tillräckligt bra dator för att driva bf3 med vsync på i 120 fps. Men man kan låsa den på 60 fps men då ser jag ingen nytta med 120hz skärm

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Skrivet av Aligned88:

På ett sätt sjunker den kan man säga, om fps i spelet överstiger den på skärmen. Som sagt spelets fps cappas till skärmens just för att synkronisera bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

bra att ni håller er till topic.... antingen är det fps/hz/HUR MÅNGA FPS KAN ÖGAT SE/vsync som det går till och då går det fort utför

Kom in i matchen. Det är ju on topic din paragrafryttare. Tråden handlar om att låsa VSYNC i battlefield...

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

På ett sätt sjunker den kan man säga, om fps i spelet överstiger den på skärmen. Som sagt spelets fps cappas till skärmens just för att synkronisera bilderna.

Exakt, man måste förstå hur basic VSYNC är. Det synkar fps mot multiplar av skärmens uppdateringsfrekvens. De flesta billiga plattskärmar kör på 60hz, dvs 60 uppdateringar per sekund. Så fps får ett tak på 60, klarar den inte det cappas den på 30. Klarar man inte stabilt 60+ ska man stänga av vsync eller uppgradera

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Saven:

Vi håller ju oss precis till topic, tråden handlar om grafikinställningar i BF3 och hur dom påverkar din upplevelse. Vi talar om hur vsync i BF3 påverkar din upplevelse. Jag fallerar att se detta som offtopic.

Permalänk
Medlem

ja kör me vsync och ja märker inte av nån delay dock får ja microstuttering utan då ja kör me 3 gpuer och märker ingen större skilland i precision med eller utan. kör allt på high nu @ 60fps konstant me vsync på.
bf3 hanterar de väldigt bra men i bc2 kan ja inte ha på vsync då märker ja av delayen men får leva med.

ska testa första inställningen senare ikväll kan försöka få me nåra screenisar