Permalänk
Medlem

Emil! När man pratar om kablar, så är en kabel tjock och en sladd är smal.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mooter:

Ni kunde inte se någon anledning till att strömkontakten sitter så löst? Men det kan jag
Det är jättebra, för om nån går och snubblar på strömsladden så åker den ur istället för att en lätt liten dator sopas ner i golvet.

Skrivet av illusi0n:

Bra poäng, dock kanske de menade att själva kontakten inte var så robust?

Vad säger Swec?

Mja, det du säger är bra i teorin, men fungerar typ inte i praktiken.
Kontakten går långt in i datorn, och enda tillfället då den "säkert" kan ryckas med våld/snubblas på är om den dras rakt ut. Eftersom den är vinklad kommer kraften alltid hamna lite snett dock, och i våra ögon finns det risk att den tar skada vid för häftiga ryck.

Skrivet av Noobson:

Emil! När man pratar om kablar, så är en kabel tjock och en sladd är smal.

Jasså, jag visste inte att det fanns så tydliga definitoner att det jag säger (när jag samtidigt visar sladdkabeln i bild) kan missuppfattas. Bäst jag återvänder till ritbordet!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mooter:

Pekplattor har redan ersatt bärbar pc för vissa arbetsområden för vissa människor. Känner själv folk som övergett sin bärbara dator för en iPad..
Sen tycker jag du tänker fel om Atom vs ARM också. Det är helt ointressant om Atom är snabbare, det enda som spelar roll är om ARM är tillräckligt snabb, och det är dom återigen för många arbetsområden för många människor.

Kort sagt: du har fel

Antar att jag inte känner till några person som har jobb där den låga prestanda som en Atom har inte skulle inverkar negativt på deras produktivitet, undantaget är de som inte behöver en dator överhuvudtaget i sitt arbete. Och då en Atom är snabbare än ARM (i praktiken kan man nog anse att de är lika snabba, så länge som man inte använder något som kräver flyttal då Atom är många gånger snabbare) så borde samma sak gälla ett ARM system.

Själv får jag känslan att många (nördar/teknikintresserade) vill att pekplattor ska kunna ersätta PC då peklattor INTE kör en CPU från Intel då man ogillar Intel.

Det person som hävdar att hon/han är lika effektiv med en iPad som med en laptop skulle jag direkt utgå från var en extremt ineffektiv person. Men jag är naturligtvis färgar av hur jag och de jag känner använder sin dator som arbetsredskap.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att ni borde göra ett utförligt test av Senaste MBA 13" att ha som referens för Ultrabook-testerna.

Permalänk
Medlem

Har inte läst kommentarerna, någon har kanske skrivit detta men iallafall; erkänn att ni direkt efter att han sade det testade hur hårt ni trycker ner tangenterna? haha

Tycker att den såg bra ut, dock så var den ju faktiskt väldigt lik äppel-datorn.

Permalänk
Medlem

Alla som påstår att den är mac-kopia får gärna klicka in på denna länk http://www.engadget.com/2011/10/29/not-so-ultimate-ultrabook-... och jämför för med ux31

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att jag inte känner till några person som har jobb där den låga prestanda som en Atom har inte skulle inverkar negativt på deras produktivitet, undantaget är de som inte behöver en dator överhuvudtaget i sitt arbete. Och då en Atom är snabbare än ARM (i praktiken kan man nog anse att de är lika snabba, så länge som man inte använder något som kräver flyttal då Atom är många gånger snabbare) så borde samma sak gälla ett ARM system.

Själv får jag känslan att många (nördar/teknikintresserade) vill att pekplattor ska kunna ersätta PC då peklattor INTE kör en CPU från Intel då man ogillar Intel.

Det person som hävdar att hon/han är lika effektiv med en iPad som med en laptop skulle jag direkt utgå från var en extremt ineffektiv person. Men jag är naturligtvis färgar av hur jag och de jag känner använder sin dator som arbetsredskap.

Personen i fråga är en polis som inte har en aning om vad för processor som sitter i sin iPad. Det är klart, han är mer effektiv på att fylla i rapporter på sin stationära dator på jobbet, inte så jag menade. Däremot så säger han ju att iPaden är det "snabbaste han upplevt att surfa med" trots att han ägd snabbare datorer i säkert 6-7 år (jag har ju byggd dom åt han), alltså ersätter han pc med platta när det gäller surf, trots att den rent tekniskt är mycket sämre.

Permalänk
Medlem

Om man läst andra recension så vet man att felen med pekplattan är pga. drivrutiner vilket Asus faktiskt redan skickat ut nya till vissa recensenter (anandtech) samt att skärmen ej är lika bra som på MBP men det är fortfarande en av de bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför jämnför dom inte batteritiden med MBA?

10k är den här inte värd (vilket många kan hålla med om), helt klart värt och lägga till ett par tusenlappar och få annat märke *host*..

Vill ha en Arch-Book, men orkar inte peta med alla jävlar drivrutiner som knappt är utvecklade för MBA :/ aja får vänta, eller köra OS X..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gambit_2K:

Om man läst andra recension så vet man att felen med pekplattan är pga. drivrutiner vilket Asus faktiskt redan skickat ut nya till vissa recensenter (anandtech) samt att skärmen ej är lika bra som på MBP men det är fortfarande en av de bättre.

Drivrutinerna vi använde var från slutet av förra veckan och kom direkt från Asus som en del av lösningen på problemen med pekplattan. Finns det _ännu_ nyare som företaget inte skickat till oss är det faktiskt inte mycket att göra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobson:

Emil! När man pratar om kablar, så är en kabel tjock och en sladd är smal.

Nej, sladdar gör man med bilen. Kabel heter det i båda fallen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Det räckte med att se strömkontakten för att se att detta var inget för mig, har brutit av dessa på flera datorer/mobiler redan (hej Nokia).
Skärmupplösningen lät riktigt trevlig men sedan att betraktningsvinklarna gör det lätt för grannen på tåget att läsa vad jag skriver men svårt för mig att få rätt färger, plus att på videon ser den ut att fungera bättre som spegel.
Musplattan spelar inte mig så stor roll då jag inte använder pekaren särskilt mycket och att det troligen kan fixas med mjukvaru-uppgradering.
Känns som det är små men viktiga ändringar som måste göras för att den skall passa ihop med prislappen.

Permalänk
Medlem

En lite OT fråga angående laptops och ssd.
Jag har ett ny hp elitebook som jag är väldigt sugen på att utrusta med en 120gb ssd.
Min fråga är dock fungerar det med i stort sett alla ssder eller kan det vara problem med chipset eller liknande? och även om jag köper en ny sata 3 disk kan jag använda den även om det bara är sata 2 i dator? (tror det är så i min inte säker dock) vilka prestanda "förluster" skulle det i såfall bli?
Jag skulle även vilja ha tips på en stabil ssd, funderingar är tex samsung, corsair force/gt, ocz agility.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Hmm... mjukvaruproblem... sällan med PC-tillverkare som stressar för att få ut produkten först.

Sen utblås undertill för varmluften diskvalificerar den som ligga i sängen/soffan och slösurfa.

Nä, 10 papp för en dator som visserligen är tunn och hyffsat kvick men med en undermålig skärm, tangentbord (enligt min smak, blivit van vid Lenovos thinkpad-tangentbord nu och en musplatta som suger (vilket den också gör på lenovon) känns inte så attraktivt.

Gör om gör rätt och skärpning i leden... har ni inte märkt att Apple fixar biffen... varför kan inte ni?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noobenu:

Hoppas man slipper dessa plastiga macbooks snart

haha du måste ju vara hög , i stort sätt så gör apple bara sina produkter i aluminium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Varför jämnför dom inte batteritiden med MBA?

10k är den här inte värd (vilket många kan hålla med om), helt klart värt och lägga till ett par tusenlappar och få annat märke *host*..

Vill ha en Arch-Book, men orkar inte peta med alla jävlar drivrutiner som knappt är utvecklade för MBA :/ aja får vänta, eller köra OS X..

Så länge det kommer ut en uppdatering till pekplattan så skulle jag välja denna framför "det andra märket". Blandannat då det inte bara är en tusenlapp utan man måste punga ut några tusenlappar till windows. Men även då jag inte skulle stå ut med att äga något så "klyschigt".

Permalänk
Medlem

Ni glömde "värdelös grafikprestanda" under sammanfattning?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan inte någon Linux-dist testas med LiveCD? Jag vill veta om problemen med pekplattan finns där med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

haha du måste ju vara hög , i stort sätt så gör apple bara sina produkter i aluminium

ser ändå plastiga och smutsiga ut:)

Permalänk

"[..] det är ju lite upp till var och en vad man uppskattar... Om man gillar att se sig själv eller vad som är på skärmen."
"[..] förutom att hela universum speglas i skärmen."

You funny man

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

ser ändå plastiga och smutsiga ut:)

Jag är en Apple lover men det märks ju att du inte tagit i en Apple laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Jag är en Apple lover men det märks ju att du inte tagit i en Apple laptop

Har två st hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Jag är en Apple lover men det märks ju att du inte tagit i en Apple laptop

Inte ofta man ser en ren och fin mb pro

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Prislappen är inte så knasig. Den är ju ganska krallig med i7 och har bra upplösning i stil med riktiga workstations samt grymt bra ssd. För allt annat än spel lär den vara en riktig arbetshäst. Fixar dem mousepaden (typ Synapticskvalté) så kan jag tänka mig köpa.

Helst skulle jag dock se en ultrabook med större skärm, fast tunnare kanter, fullhd-upplösning. Då får den gärna kosta 15k, jag köper ändå.

Just det glömde tillägga att GLARE, vad är det för skit egentligen. Ska dem verka seriösa så får dem dumpa det där. Glare ser bra ut på onoff men kolla på riktiga arbetsdatorer som HP litebook, Lenovo W, Dell Precision hur mycket glare det finns där.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Dum fråga kanske men om man gör en hackingtosh av denna, kommer pekplattan att fungera bättre/likvärdigt med en MBA då?

Permalänk
Medlem

Synd på pekplattan, hoppas det löser sig snart.
Lite tråkigt med tangentbordet också, det verkar dock mer svårlöst.

Permalänk
Medlem

jag citerar mig själv:

Skrivet av go64:

jag gillar inte asus laptoptangentbord. har haft en x42jv sedan förra sommaren men kan fortfarande inte skriva ordentligt på den.

Har inte reflekterat över varför riktigt, men kanske är även jag en löstryckare. Värdelös känsla hur som.

Permalänk
Medlem

kom igen nu, bättre skärm och pekplatta + ivy bridge processor med inbyggd dx11 grafik i klass med amd's motsvarighet så blir detta ett självklart köp ändå om prislappen går upp emot 13-14000kr

Permalänk

Kul att se film på en ub från just asus. Min förra Asus fick åka jorden runt och blev släpad varje dag till jobbet och hem igen i flera år. Så jag har haft lite hopp om den nya Zenbooken ändå. Känns som att Asus borde kunna lösa problemet med pekplattan rätt snabbt, dessutom är jag killen som släpar med mig mus och musmatta överallt Då återstår frågan om tangenbordet. Huruvida man skriver som Emil eller inte... De övriga problemen kändes hanterliga. Mac-folket är så stolta över de magnetiska strömkablar och jo, visst är det fint. Men jag har faktiskt aldrig lyckats trampa på en laptopsladd och ryckt ner en dator *ta-i-fet-trä*. Bra recension och bra tv, ni blir bättre och bättre! Keep it up!

Permalänk
Medlem

Björklund, lite besviken på ditt test här.
Sätt på datorn, ev en film & visa betraktningsvinklarna "vad som är undermåligt för dig kan va acceptabelt för en annan".
Knappa lite så att man får en uppfattning av tangentljudet, ytan på tangenterna...?

Ps. Ge möjligheten att se SweClockers filmtajms i 1080.

Tack. GodNatt SovGott. Moxie

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.