Köra två gtx 570 SLI på brons certat 750W agg?

Permalänk
Medlem

Köra två gtx 570 SLI på brons certat 750W agg?

Hittade inte en liknande tråd på forumet så jag skapade en egen.

Jag har egentligen två frågor:

1. Om jag köper två Asus gtx 570 med DCII kylaren som jag sedan kör i SLI, kommer ett brons certifierat nätagg på 750 W klara det? Och om man möjligen vill exprimentera lite med överklockning i framtiden, kommer det räcka då? (Både CPU & GPU)
Lite andra specs om det skulle behövas.
Asus P8P67 Pro B3
Corsair Vengeance 8 GB BLÅ 2*4Gb
Asus Geforce GTX 570 DirectCU II
Antec Kühler 620
Intel 320 Series 120 GB
WD Caviar Green WD20EARX 2 TB
Samsung SH-B123L
Corsair Obsidian 650D
Corsair CMPSU-750TXV2 750W
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium
NZXT Sentry 2
(Ja, det är typ sweclockers sommardator. Baserad på den...)
Och btw jag planerar att bara köpa ett gtx 570 till att börja med.

2. Något helt annat. Om jag sedan vill välja en skärm som skulle kunna matcha det hela vad ska jag välja? (Ska hels inte kosta som en mindre bil). Skärmen ska också gå att använda som tv och jag lär sitta ca 70 cm ifrån den. Ska jag välja en tv med bra bildfrekvens eller en datorskärm och sedan sätta ett tv-kort i datorn? Har nog ett fungerande tvkort liggande någonstans i gömmorna på vind.

Gabbe

Permalänk
Medlem

Bör inte vara några problem med 750w.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Hedersmedlem

På fråga 1 så är svaret ja, så länge du inte ska överklocka allt för mycket. Däremot så är 2st DCII kort inte att rekommendera i SLI eftersom det övre kortet kommer ligga alldeles för nära det undre p.g.a. den stora kylaren, och i sin tur göra att kortet kommer att gå varmt.

Fråga 2 låter jag vara osagt. Jag tycker du ska ut och kolla i butik på olika skärmar innan du bestämmer dig. Grafikkort beter sig likadant, men skärmar är mer en fråga om tycke och smak.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Okej, men finns det några ATX-kort som har så att säga 3 platser emellan 16x platserna? Isåfall skulle det ju resultera i en plats "över" mellan korten. Och skulle SLI-bryggan räcka i längd då?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ga22be:

Okej, men finns det några ATX-kort som har så att säga 3 platser emellan 16x platserna? Isåfall skulle det ju resultera i en plats "över" mellan korten. Och skulle SLI-bryggan räcka i längd då?

Nej, du måste upp på XL-ATX. Finns iofs ett par ATX, men då landar nedre kortet farligt nära chassibotten/nätagg istället.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, du måste upp på XL-ATX. Finns iofs ett par ATX, men då landar nedre kortet farligt nära chassibotten/nätagg istället.

http://www.inet.se/artikel/1901971/asus-maximus-iv-extreme funkar väl, och den är e-atx

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Strogvor:

e-atx och xl-atx är samma sak, olika tillverkare kallar det olika saker.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hehe, bara ett problem. Priset på det kortet spelar inte riktigt på mina strängar. Finns det ett kort med liknande placering av expansionsplatserna för halva priset?
Och btw ens annan fråga. Varför finns det nästan aldrig test av 570 sli bland sweclockers prestandatester när både 560 sli och 580 sli finns med?

Permalänk
Skrivet av Ga22be:

Hehe, bara ett problem. Priset på det kortet spelar inte riktigt på mina strängar. Finns det ett kort med liknande placering av expansionsplatserna för halva priset?
Och btw ens annan fråga. Varför finns det nästan aldrig test av 570 sli bland sweclockers prestandatester när både 560 sli och 580 sli finns med?

precis vad jag tänkte på när jag läste bf3 testen varfan är 570 sli det är ju det som jag bryr mig om de har ju med allt annat ju förutom det...

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

e-atx och xl-atx är samma sak, olika tillverkare kallar det olika saker.

Nej det är inte samma sak!
xl-atx är ett e-atx kort med slott platserna med ned flyttade pci platser plats (inte riktigt skäker på om det är en eller två platser dem är ned flyttade). dock uttnytjar vissa moderkorts tillverkare dessa "tomma" platser och gör moderkort med mer än 7 pciplatser

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)