EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betongborr:

Jag har piratat spel tidigare, men den här gången endast köpt spel legalt till min nya dator. Vad jag b l a fått betala för är spionprogrammet Origin och bloatwaren till Heroes VI. Undra vad som följer med Skyrim som man förbeställt?

Sån här skit får en allvarligt att fundera över att sluta betala för spel och installera dameon toos och annat så man kan mönstra ombord på piratskutan igen.

Varför bestraffar och spionerar spelutgivarna på sina betalande kunder?

Det går ju att försöka formulera sig lite smidigare

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden
$7

Permalänk

Palmie: Äh, så petigt (eller långt) var det inte, men jag ska försöka vidta försiktighetsåtgärder framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Naturligtvis inte, men en bra pöbel behöver inga bevis för att storma vidare. Det har redan förklarats i tråden varför origin har ett legitimt behov av att undersöka vilka program som är installerade.

euuhh? har dom det? inte alls tycker jag.
dom har inget alls att göra med vad jag har för program installerade på min hårddisk, alls!
säkerhets funktioner för dom fixa på annat sätt, sedan att origin i sig självt är ap pung mja. en helt annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unpoor:

euuhh? har dom det? inte alls tycker jag.
dom har inget alls att göra med vad jag har för program installerade på min hårddisk, alls!
säkerhets funktioner för dom fixa på annat sätt, sedan att origin i sig självt är ap pung mja. en helt annan sak.

Origin listar på något magiskt vis alla EA-titlar du har installerade.. hur tror du det går till?

#11550340

Men tänd din fackla du..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Origin listar på något magiskt vis alla EA-titlar du har installerade.. hur tror du det går till?

#11550340

Men tänd din fackla du..

japp

Permalänk
Skrivet av AshyStyle:

Hur blockar man google/facebook?
PS. Kommer definitivt att avinstallera allt som har med BF3 att göra!

Hm, med firefox går det lätt, hämtar tillägget Ghostery, det kommer en pop-up ruta där det kommer stå google, sen klickar man på ikonen ovanför det och väljer blockera dom man vill.. Då snokar inte google eller facebook längre.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så håller sig bara origin inom sina mappar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolljägaren:

Vad jag kan se så håller sig bara origin inom sina mappar...

Så bra verkar det inte vara för alla andra här i tråden. Har läst i tråden om andra som sett att origin varit både "här och där".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så bra verkar det inte vara för alla andra här i tråden. Har läst i tråden om andra som sett att origin varit både "här och där".

Verkar inte vara så här iaf, origin håller sig inom program files, origin mappen samt EACore mappen, det är vad jag sett hittills men jag ska fortsätta kolla.

I vilka mappar har origin varit för er andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Verkar inte vara så här iaf, origin håller sig inom program files, origin mappen samt EACore mappen, det är vad jag sett hittills men jag ska fortsätta kolla.

I vilka mappar har origin varit för er andra?

Inga utsvävningar för mig heller.

Permalänk
Medlem

jag fattar inte varför folk har problem med det här faktiskt. so what om någon hittar ett skoldokument från högstadietiden eller något. så länge det hjälper med att göra spelet bättre och att man slipper fuskare så är jag för det. och om man har porr på datorn vad gör det? dom som går igenom informationen (om det nu är någon som gör det) så palla bry sig. det är ju ingen som vet vem man är. det är ju lite som fra. visst någon stackars sate kan få läsa mina skolmail, jag har inget att dölja. så länge man inte har något att gömma så är det lugnt ju!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr.Azum:

jag fattar inte varför folk har problem med det här faktiskt. so what om någon hittar ett skoldokument från högstadietiden eller något. så länge det hjälper med att göra spelet bättre och att man slipper fuskare så är jag för det. och om man har porr på datorn vad gör det? dom som går igenom informationen (om det nu är någon som gör det) så palla bry sig. det är ju ingen som vet vem man är. det är ju lite som fra. visst någon stackars sate kan få läsa mina skolmail, jag har inget att dölja. så länge man inte har något att gömma så är det lugnt ju!

Origin skannar inte dokument eller porr, det kollar vilka program/spel som är installerade.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Origin skannar inte dokument eller porr, det kollar vilka program/spel som är installerade.

så vad är problemet då? ingen känslig privatinformation som läcker ut! eller är alla tyskar rädda för att origin ska få reda på att dom har typ my little pony eller något?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Origin skannar inte dokument eller porr, det kollar vilka program/spel som är installerade.

Origin är inne i min program files mapp, alltså kollar den på vad jag har installerat för program va? Origin har inte gått in i någon annan av mapparna i program files däremot. Verkar som om jag missuppfattat situationen lite, trodde först origin inte snokade men det verkar vara fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Så piraterna har inget med det att göra menar du? =P Du tror inte att det är pga. just piraterna detta skydd behövs?

Bara skyldiga har något att dölja.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=450660

EA borde då fattat att de inte ska reta upp sina betalande kunder för detta fjantskydd är ju redan knäckt.

Jag betalar gärna för spel men jag betalar aldrig de överpriser de har när de är nysläppta. Hade spel, film och musikindustrin haft vettigare priser så hade de nog sänkt pirakopieringen men de är för pengakåta. Välgörenhet behöver de inte bedriva men de behöver inte bidra till ett klassamhälle heller.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

pratar med 2 tyskar i skype ibland.. jadu, vafan äre dom döljer på datorn eftersom att dom inte vågar installera det pga detta?
Och att bränna cd fodralet.. hur gammal är du? 12?
Du är inte cool, du får inte status av dina vänner, väx upp.
Battlefield 3 är ett av historiens bästa FPS spel genom tiderna. Jag vet att många gillar bf2 bättre, so what? det är även MASSOR som älskar bf3, så tänk inte bara på allt skit man läser
Visar bara vilka lätt sagda människor ni är som lyssnar på allt som står på internet.
Lär er att genom livet kommer ni stöta på massor med sånt här, men lyssna inte på dom, det är gay

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

Rolig grej, jag testade live supporten och fråga helt enkelt "varför scannar origin mina filer?" och svaret jag fått hittils var:

"Please note that Origin sometimes works in conjunction with your AntiVirus to scan for Issues that might hinder your game progress."

När jag frågade om Microsoft eller AVG (kör båda) skulle bekräfta detta konstiga påstående om jag fråga dom så bad han mej vänta och han ska återkomma, haha. Kan uppdatera om ett tag.

Jag skiter i vad han säger eftersom man måste köra BF3, men jag är nyfiken

Edit:

"Yes, although, please note that Origin is still is Beta phase, this may not happen in it's final phase."

Trolololol!!

Permalänk
Avstängd

Så länge origin inte delar ut information så är jag glad, vilket dom inte erkänt att dom gjort, så sluta grina
Jag fattar inte vafan det är för fel på er. Ni blir inte hackade eller nått sånt skit ifall dom bara skannar, spela roll..
Väx upp och håll käft

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Suck... en person läser lite, lämnar ett bete. Sen hugger folk som glada fiskar och kör med rättighetstjatande och integritetskränkande ord tills dem spyr...

Den enda fakta av allt det här, sen Origin kom är att inte en enda person har drabbats av domedagsprofetiorna. Det är en försvinnande liten chans att någon gör det eftersom det är lösa tolkningar av en luddig text. Förutom dem som installerar div. crack för BF3 som börjat dyka upp eller kör fuskprogram. Det är DEM som får sina konton avslutade och varför klausulerna i EULAn finns där. Maken till storm i ett vattenglas.

Sen, att tjänsten skulle bedriva rent spionage är årets bullshit-varning. En EULA ger inte ett enda företag rätten att stå över gällande lagar. Skulle EA kommas på med att göra en övervakning skulle de åka dit så det skriker om det och säkerligen stå framför samma brant som SAAB har gjort de senaste åren. "Scanningen" hittar titlar att starta, såsom Crysis 2 för att nämna ett exempel om någon individ köpt det på skiva sedan installerat origin. För att helt enkelt starta spelet utan skiva.

Folk ser en rubrik och sen är det tamefan som om vissa har en tick i skallen som slår till och världen kommer gå under och ingen kan övertyga dem om annat. Origin kommer inte döda er, kommer inte förstöra er dator, kolla allt ni har helt enkelt för att dem inte FÅR DET.

Men nog med troll-feed här, jag sätter mig med lite julmust och spelar BF3 sen får rage-mobben ha sitt lilla men enfaldiga roliga.

PS: Tyckte det var onödigt mer Origin först, men med facit i hand spelade applikationen liten roll.

Äntligen någon mer än jag som ser bortom dessa jävla p12or och deras "käraste" datorer där INGENTING kommer läckas ut till NÅGON

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

pratar med 2 tyskar i skype ibland.. jadu, vafan äre dom döljer på datorn eftersom att dom inte vågar installera det pga detta?
Och att bränna cd fodralet.. hur gammal är du? 12?
Du är inte cool, du får inte status av dina vänner, väx upp.
Battlefield 3 är ett av historiens bästa FPS spel genom tiderna. Jag vet att många gillar bf2 bättre, so what? det är även MASSOR som älskar bf3, så tänk inte bara på allt skit man läser
Visar bara vilka lätt sagda människor ni är som lyssnar på allt som står på internet.
Lär er att genom livet kommer ni stöta på massor med sånt här, men lyssna inte på dom, det är gay

Du kan inte skriva sammanhängande och tydligare visa din poäng istället?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Hmm var inte tanken med Origin att det skulle hitta fuskprogram, ungefär som punkbuster?

Jo du där har du en poäng..
personligen tycker jag att origin är lysande.
Vad gör det om dom scannar igenom datorn?
vad äre för nå sjuk rå hård bög porr ni döljer eftersom att det är så viktigt att dom inte får veta vad ni har?
Så länge dom inte läcker ut information så borde det vara bra.
Så sluta böla och spela spelet och knip igen

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Jahapp var en sekund från att tank ner det via origin, läste detta och nu sitter man som ett jävla frågetecken, Pm:a mig när bf3 funkar via steam eller det finns en vettig quickfix på det, alternativt att origin blitt stämda o stängt av hela sitt skit och det går o köra bf3 utan. Tack

Är steam så mycket bättre? Tanke på steam också söker info på din dator.

Permalänk

Fy för EA, man ska faktiskt kunna ha ett privatliv på datorn med. Vet någon om Origin tar sig igenom Sandboxie?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecoool:

Är steam så mycket bättre? Tanke på steam också söker info på din dator.

Fast på Steam kan man själv bestämma om man vill skicka in information eller inte.
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Citat:

Participation in the survey is optional, and anonymous.

Permalänk

Hej

Är det sant att origin och EA kan se det du har i datorn och snoka omkring?

Jag har inget att dölja men att ett så stort företag som EA, om det nu är sant, kan utnyttja detta och komma åt ditt privatliv, är väldigt kränkande!

Det är principen att din dator är just din egen dator, punkt slut!

Finns det bevis på EA har tillgång till detta?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

EA skulle gärna förtydliga en del i EULAn, som nu luddigt skriven ger dem rätt att kolla i princip allt du gör på datorn, även om den nu samlas in "anonymt". Oavsett foliehattar eller inte, vad har de för legitima skäl att samla in information om användarnas mjukvaruanvänding? Som jag ser det kan det bara finnas två godtagbara skäl; att sätta dit fuskare och minska risker för BF3-krascher pga konfliketer med annan mjukvara. Men detta borde bara gälla programanvändning under tiden spelet körs, inte som nån slags allmän övervakningstrojan. Att notera är att de inte alltid samlar in info, det verkar göras "periodically".

In addition to information that you give EA directly, EA collects nonpersonally identifiable (or anonymous) information for purposes of improving our products and services, providing services to you, facilitating the provision of
software updates, dynamically served content and product support as well as
communicating with you. The non-personally identifiable information that EA
collects includes technical and related information that identifies your computer
(including the Internet Protocol Address) and operating system, as well as
information about your Application usage (including but not limited to successful
installation and/or removal), software, software usage and peripheral hardware
.
As noted above, this information is gathered periodically for purposes such as
improving our products and services, troubleshooting bugs, and otherwise
enhancing your user experience.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Jo du där har du en poäng..
personligen tycker jag att origin är lysande.
Vad gör det om dom scannar igenom datorn?
vad äre för nå sjuk rå hård bög porr ni döljer eftersom att det är så viktigt att dom inte får veta vad ni har?
Så länge dom inte läcker ut information så borde det vara bra.
Så sluta böla och spela spelet och knip igen

Fniss! Seriöst nu, var det där inte för hårt nu. Påstår du att alla som skrivit negativt om Origin i denna tråd är bögar? I så fall är det personangrepp och är lika med en varning eller banning på detta forum.

Man kanske har personlig information på datorn som kan knytas till personen ifråga. Och det här med att de inte säljer det vidare kan ändras efter ett tag utan att du vet om det. Eller som någon här skrev innan, de blir hackade och uppgifter om dig kan hamna i orätta händer. Bättre då att EA utvecklar ett program som letar i Kernell filerna i realtid istället. Eftersom du använder i så fall fusket aktivt tillsammans med spelet.

Skrivet av TorrentLover:

Fy för EA, man ska faktiskt kunna ha ett privatliv på datorn med. Vet någon om Origin tar sig igenom Sandboxie?

Jag har inte sett någon aktivitet utanför Origins egna mappar i både spelets mapp och dokument mappar för save filer och inställningar. Så min gissning är att det inte tar sig igenom eftersom att jag har låst alla andra hårdiskar förutom spelets installations disk samt de resterande undermapparna i C:\, förutom Origins egna mappar. Kör samtidigt Battlelog genom Sandboxie så där finns heller inte något kryphål.

/Bearbot

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Jo du där har du en poäng..
personligen tycker jag att origin är lysande.
Vad gör det om dom scannar igenom datorn?
vad äre för nå sjuk rå hård bög porr ni döljer eftersom att det är så viktigt att dom inte får veta vad ni har?
Så länge dom inte läcker ut information så borde det vara bra.
Så sluta böla och spela spelet och knip igen

Skulle rå och hård bögporr vara sjuk? Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samulen:

Skulle rå och hård bögporr vara sjuk? Varför?

Hahaha där var det en som var intresserad ja xD

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Anledningen till hysterin (tror jag) beror nog en del på medias sätt att uttrycka denna nyheten samt att avtalet (som alla avtal) är en tolkningsfråga.

Att skriva "Du tillåter härmed att vi tar del av information i din dator" tar mindre plats än ett långt förtydligande om exakt vilken information som Origin i detta fallet tar del av. Dock ett behov imo.

Kolla istället på alla dessa avtal till Appar till mobiler. Håller jämt koll på din GPS-position, kopplade konton, synkronoseringar via tredjepart. Jag är med rädd för detta att någon håller koll på min fysiska position samtidigt som mitt hus står obevakat hemma. Så i jämförelse bryr jag mig inte vilken information EA tar del av i min dator.

Jag förstår att det hela är för tjänstens bästa för att kunna vara intressant och användbart. Med samtidigt saknas fortfarande ett förtydligande i avtalet om vilken sorts information man ger tillgång till. Men detta ska vara ändrat nu som jag har förstått det? Upplys mig någon. Vi lever i en konspirationsålder där konspirationer om världs- och företagsregeringar som styr är lika stor som religionen. Så det är inte konstigt att diskussioner som dessa uppstår. Men jag har full förståelse för detta, även om en tjänst som Origin står nederst på listan av allt som kan omdiskuteras kring informationslagring.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"