Bästa webläsaren idagsläget ?

Permalänk
Medlem

Ingen anna än jag som anser att Chrome och Opera hanterar favoriter på ett betydligt sämre sätt än IE samt att det är riktigt kasst att Opera endast kan starta en flik/sajt vid start, jag vill ha 6st flikar öppnade direkt med olika sajter när jag startar min webläsare.
Favoritmenyn är oxå kass på Opera och jobbig i Chrome, förstår inte hur svårt det kan vara att programmera.
Som en tidigare i tråden sagt så har Chrome problem med youtube, man måste ha pekaren i skrivfönstret för att söka, har man börjat skriva och musen flyttar sig under tiden från sökfönstret upphör skrivfunktionen.

IE 9 kör jag på nu, det känns lite slöare än chrome och opera men så har den ett problem när jag skriver inlägg som detta eller mejl, svårt att navigera i texten, markören försvinner och lyder piltangenterna halvdant.
Annars har IE den bästa favorit-hanteringen, jag använder favoritmenyn mycket och vill att det ska vara lätt att navigera i den menyn.

Permalänk
Medlem

Testa
Firefox aurora+addon compability reporter

http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/channel/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/add-on-compati... för tillfället behövs det här.

Med "Panorama" feature kan du hantera alla dina flikar i en enda bild. Du hittar den under pilen i högra hörnet. Även bookarks är enkla att hitta.

Permalänk
Medlem

buddaz

Jag tycker att Firefox ser tråkig ut men ska kolla upp det mer noggrant.

Jag satt igår och testa Safari, känns riktigt ok faktiskt, krävdes en hel del inställningar för att få den som jag vill ha den, inte som IE där den är bra default. Safaris favorit-meny var väldigt överdriven och bökig, dom har gjort den så grafisk, gett den eget gränssnitt vilket gör att det tar längre tid att accessa och hitta favoriterna, favoriterna ska vara enkla att hitta och komma åt.

Permalänk
Medlem

Du kan ändra firefox till exakt hur du vill. Lycka till att göra det med någon av dem andra. Finns en armé av personas i Mozilla:s addon place. Även finns det en armé med addons för att ändra utseende.
Dina favoriter = bokmarks. Bookmark hittar du i ikonen som ser ut som en stjärna. Svårare än så är det inte.
Glömde nämna att om du vill hämta hem firefox aurora så kan du nog inte göra det med IE. Den varnar firefox aurora som farligt, vilket inte stämmer. Hämta hem firefox 7 först och därefter hämtar du hem aurora med stable fox. Därefter kan du ta väck firefox 7 eftersom den är onödig när du väl har firefox aurora installerat.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/personas/
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/extensions/appearanc...

http://www.tweakguides.com/Firefox_1.html finns fler på nätet

Firefox är inte tråkig. Gäller bara att veta hur man ändrar firefox så att den passar än själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poppoilz:

Varför ha 25-50 flikar uppe? Jag kör chrome, Kör max 10 flikar med dock streaming. Och inget lagg.

Och varför kör du med 10 flikar? Han kanske har 25 saker han vill ha igång.

Permalänk

Kör 5-10 flikar igång inkl youtube med Opera.

Tycker Opera är riktigt bekväm för en "casual" användare, mina vänner tycker också Opera är trevligt.

Permalänk
Medlem

Buddaz

Har nu tagit hem Aurora och är väldigt nöjd

Det är några smådetaljer som kunde vara bättre men annars ser den väldigt bra ut och funkar kanon. Det jag tycker är lite dumt är när man klickar på bookmarks så är det en massa bookmarksinställnings-alternativ där sen kommer bokmärkena, jag vill endast ha bokmärken när jag öppnar bookmarks och inte inställningarna, dom kan ligga i menyn inställningar.
Sen så saknas det IE har att mapparna öppnas direkt, vilket ingen annan weläsare har, att inte öppnar ett nytt fönster till mappen samt lättare och snabbare och scrolla.

Sen kan man möblera nästan alla tabbar och flikar och menyer hur man vill men bara nästan, visa saker går bara inte fastän det borde gå, svårt att förklara

Det var ett grymt utbud med Personas och theman, jag föll pladask för borstad stål

Permalänk
Medlem

Jag kör med Chrome både på min PC och Mac. Duger gott för mina behov, och jag tilltalas av dess sparsmakade och stilrena utseende.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

@Complete

Du kan ställa in bookmarks på olika sätt. Var uppmärksam på att det finns 2 rullistor i rutan när du skapar bookmärken. Välj bokmärksmenyn för mapp då hamnar dem synligt när du trycker på ikonen som liknar en stjärna.

1 i URL finns det en stjärna. Trycker du på den så frågar firefox vill du lägga det här som bookmärke.

2. Är du på en sida kan du trycka på ikonen som liknar en stjärna. 3:e alternativet är lägg till bookmärken.

3. Du kan trycka in kommando CTRL+D

Sist men inte minst du kan redigera dina bookmärken genom att välja bookmärket i bookmärksmenyn och högertrycka på musen och välj egenskaper. Här kan du plocka bort all onödig information som visas för bookmärket. Eller så går du via menyn - bookmärken- visa alla bookmärken(biblioteket).
Du kan även ändra så att du får bookmärkesfältet direkt under URL fältet.
Du kan redigera allt så att det passar just dig. Det är en av firefox många fördelar.
Tips: ta en rundtur och bli bekant med det hela. Nybörjaren är lite ovan och kommer efterhand upptäcka möjligheterna med foxen.

Själv kör jag på standard theme. Passar mig utmärkt.

Vill du ha en guide på det hela så är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem

Opera.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk

Jag kör på opera för att den sköter flikar och växling mellan dessa på ett underbart sätt och jag står helt enkelt inte ut med andra webläsares värdelösa sätt att växla mellan flikar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Jag kör på opera för att den sköter flikar och växling mellan dessa på ett underbart sätt och jag står helt enkelt inte ut med andra webläsares värdelösa sätt att växla mellan flikar.

Hur löser du öppning av felra flikar på samma gång vid uppstart, alltså när du startar Opera så öppnad det x antal flikar med olika sajter på en gång så du slipper öppna flikar och manuellt och länka till sajter?

Buddaz

Vet du varför man måste klicka två gånger på stjärnan i url-boxen? Först så den bli gul och sen igen för att spara.

Aurora-fliken är blå, vet du om man kan ändra färg och typsnitt på den?

Permalänk
Medlem

Vissa funktioner buggar i Aurora, eftersom det är en pre alpha. Jag väljer alltid mina bookmärken genom att först trycka på ikonen med stjärna och där väljer jag skapa bookmärken. Tar lite längre tid. Däremot fungerar det bäst.

Det här addon fungerar.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/app-button-col...

När du har installerat det. Högertryck med musen på start meny. Kommer upp en färg pallet. Välj en färg. Done.
Lila färg var coolt. Skall undersöka det andra med. Finns säkert ett addon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det här addon fungerar.
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/app-button-col...

När du har installerat det. Högertryck med musen på start meny. Kommer upp en färg pallet. Välj en färg. Done.
Lila färg var coolt. Skall undersöka det andra med. Finns säkert ett addon.

Riktigt najs Grymt med en hel palett och enkelt med bara högerklick.

Har du nån aning om ifall man kan ta bort dom grafiska ikonerna som tillhör varje sajt i bokmärkesfältet, bara ha text?

Permalänk
Medlem

Jag körde Google Chrome innan men tröttnade på att flash hela tiden krashade. Mycket snabb webläsare annars. Provar nu Firefox istället (tyckte IE var för tråkig) och tycker den verkar bra. Lite långsammare kanske.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

@Complete
Först letar du här: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/

Om du inte hittar något på addons som gör det.
Får du börja leta på nätet efter tweak firefox. Här gäller det att man har lite koll på kodning. Inte direkt för nybörjaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Hur löser du öppning av felra flikar på samma gång vid uppstart, alltså när du startar Opera så öppnad det x antal flikar med olika sajter på en gång så du slipper öppna flikar och manuellt och länka till sajter?

Öppna alla sidor du vil ha. Klicka på opera-knappen - "Tabs and Windows" - "Arbetspass" - "Spara detta arbetspass." Klicka i visa dessa filkar när jag startar Opera.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Complete:

Hur löser du öppning av felra flikar på samma gång vid uppstart, alltså när du startar Opera så öppnad det x antal flikar med olika sajter på en gång så du slipper öppna flikar och manuellt och länka till sajter?

Buddaz

Vet du varför man måste klicka två gånger på stjärnan i url-boxen? Först så den bli gul och sen igen för att spara.

Aurora-fliken är blå, vet du om man kan ändra färg och typsnitt på den?

Jag avslutar aldrig mina sessioner, så varje gång jag startar opera så startar den där jag var senast, undrebart så har jag allt jag har öppnat tidigare också. Vill man inte ha det så kan man skapa ett arbetspass, dvs spara alla öppna flikar som ett bokmärke. Det går även bra att spara flera fönster i ett arbetspass om man vill det, jag brukar använda arbetspass för att spara sidogrejer som jag öppnar. Typ alla lolpicsfönster jag vill spara eller listor på anime/serier som jag är intresserad av att kolla på någon gång.

Permalänk
Avstängd

Det är när det börjar ticka på över 110 flikar, som prestandan börjar sjunka. =/

Permalänk
Medlem

Chrome med instasearch eller vad det heter. Snabbt som attans.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Öppna alla sidor du vil ha. Klicka på opera-knappen - "Tabs and Windows" - "Arbetspass" - "Spara detta arbetspass." Klicka i visa dessa filkar när jag startar Opera.

Tack för tipset.
Och bästa läsaren i dagsläget är nog opera.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

@Complete
Först letar du här: https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/

Om du inte hittar något på addons som gör det.
Får du börja leta på nätet efter tweak firefox. Här gäller det att man har lite koll på kodning. Inte direkt för nybörjaren.

Börja få riktigt bra ordning på Aurora nu ...men:

Har du provat "Autohide TabBar"? https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/autohide-tabba...

Enligt infon ska den re-appear när man hovrar med musen samt ha en inställning "show tabbar at bottom", inga av dessa funkar hos mig

Sen en annan grej som är helt sjuk, när jag höger-klickat mig in på "Anpassa..." och gjort en inställning dvs flyttat "Bokmärken" till en plats jag vill så hamnar den där när jag stänger "Anpassa..."-fönstret, allt frid och fröjd men när Aurora startas om så hamnar den på en helt annan plats men så fort jag högerklickar och väljer "Anpassa..." så vips så hamnar den där jag vill ha den men sen vid omstart så hamnar den nån annan stans. Har du nån idé?

Permalänk
Medlem

Om inte addon fungerar ihop med addon compability reporter beror det på grund av att skaparen ännu ej hunnit testa om det fungerar för nästa version. Mozilla försöker med att göra alla addons kompatibla. Däremot är det svårt eftersom det finns tusentals med addons. Inte riktigt med på sista frågan. Kan vara en bugg. Testade att flytta ikonen bookmärken framför URL och sedan startade om aurora. Fungerar hos mig.

Permalänk

Inte för att vara den, men webbläsare kräver la omstart då och då? Själv har jag kikat på lite benchmarks osv. (för några månader sen, men still) - Chrome är ganska obesegrad mästare i prestanda.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Tester skall man ta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Inte för att vara den, men webbläsare kräver la omstart då och då?

Vet inte, har jag startat en webläsare så "håller" den tills jag stänger av datorn.

Permalänk
Medlem

Kör med chrome på windows och safari på osx.
Gillar båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Complete:

Vet du varför man måste klicka två gånger på stjärnan i url-boxen? Först så den bli gul och sen igen för att spara.

När den blir gul läggs bokmärket i mappen "osorterade bokmärken", trycker du igen kommer det upp en meny där du kan byta plats på bokmärket osv.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte riktigt med på sista frågan. Kan vara en bugg. Testade att flytta ikonen bookmärken framför URL och sedan startade om aurora. Fungerar hos mig.

Jag testade att flytta den dit men efter en omstart av Aurora så flyttas den till raden ovan i mitten, den verkar vilja hamna i närheten av Bokmärkesfältet.

Det sjuka är att jag inte behöver flytta tillbaka den dit jag vill ha den utan den hamnar automatiskt där när jag öppnar "Anpassa..." ungefär som Aurora inte läser in dom inställningarna vid start utan bara när "Anpassa verktygsfältet" promptas.
Jag vet att så inte är fallet eftersom den gör en alla andra inställningar förutom placerar Bokmärkestabben där jag vill ha den.