Rykte: Radeon HD 7000 endast krympning till 28 nanometer

Permalänk
Medlem

En fråga till alla som klagar.
Måste det alltid vara nyheter?
Är inte förfining av process minst lika bra som random nyhet?
Känns nästan som vi blivit bortskämda.
Tänk på när fermi kom. Nyheter upp över öronen men ingen förfinad process vilket märktes på elräkningen och den något förhöjda tempen i huset 5min efter uppstart av burken.
När förfina och sen nyheter tycker jag.
typ som intels tick tock-tänkande.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Är det egentligen så illa? Har inte Intel alltid gjort så med sina processorer? Tic Toc eller vad dom nu kallar det.

Intel började med tick-tock efter AMD släppte AMD64 lös, om jag minns rätt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Att inte fullt hoppa på en ny arkitektur behöver inte vara dåligt. Fermi var trots allt 6 månder sen och tog över ett år innan vettiga kvantiteter fanns. Hellre WLIV4 först, köra in noden och sedan övergå till GCN i toppmodellerna innan man tar det fulla steget och kör GCN i hela produktserien. VLIW4 är modulär, det går att få ut mycket mer av en krympning till 28nm. Hellre snabbare produkter i handeln slutet på Q4 början Q1 2012 än inget före slutet av Q4.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Natte:

Vad tror ni angående PCI 3? Kommer 7000 serien fungera med PCI 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut ja. Annars kommer det inte gå att sälja helt enkelt. Förhållandevis väldigt få som har PCI3.
Inte värt att uppgradera för att få pci3, kommer inte vara märkbar skillnad i spel.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cfwin:

Boven i dramat stavas konsol. Kan inte säga att jag är direkt förvånad och varför ska man klanka på AMD (eller för sakens skull Nvidia) för att de inte lanserar ny arkitektur för att driva spel som grafiskt ligger på samma nivå som Tyrannus Playstation och Neandertalis 360 och andra överlevande fossiler.

haha scnd that!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Entusiast

Svalare kort? Ja tack!
Jag har inget emot en krympning om de kan ge mig passivt kylda kort med lite bättre prestanda. Tänk något i 6950 klassen utan fläkt ^_^

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Gött då kanske man vänta ända till 8k serien innan det blir dags att uppgradera

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera hyfsat snart...hoppas 7x serien är värd väntan, annars blir det 6970s (om de i samband med lanseringen sjunker i pris)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natte:

Vad tror ni angående PCI 3? Kommer 7000 serien fungera med PCI 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Om pci2 orkar driva 6990 och 590 så lär det klara 7000, förutom möjligen dubbelgpuvärstingen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Svalare kort? Ja tack!
Jag har inget emot en krympning om de kan ge mig passivt kylda kort med lite bättre prestanda. Tänk något i 6950 klassen utan fläkt ^_^

Det hade varit mitt drömkort! (Och sätta dom i Tri- Crossfire)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

28nm = Svalare? Lägre ljudnivå? Får plats med mer kretsar på kortet? Klockvänligare? Strömsnålare?

Ganska bra ju? Bara de slipar som fan på arkitekturen också så blir det nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Boven i dramat stavas konsol. Kan inte säga att jag är direkt förvånad och varför ska man klanka på AMD (eller för sakens skull Nvidia) för att de inte lanserar ny arkitektur för att driva spel som grafiskt ligger på samma nivå som Tyrannus Playstation och Neandertalis 360 och andra överlevande fossiler.

Va?
Du tror på fullt allvar ny GPU-arkitekturer och ny, högre teoretisk prestanda kommer att pressa ut bättre spel på löpande band?
Spel är så mycket mer än grafik, för att inte tala om, det tar tid för nya arkitekturer att slå igenom, på alla plan, inte minst produktions/kvalitetsmässigt.

Kolla hur många PC-riggar som fortfarande inte har Direct X 10 och 11...!
Jag pratar nu dom som stödjer det med användbar prestanda och inte bara på papperet.
Folk sitter inte i hög grad på Windows 7 ännu heller.

Visst är inte konsollerna cutting edge när det gäller grafik, men det i sig är inte superavgörande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Hur är detta dåligt?

Informationen säger att 28 nm topp GPUer är dubbelt så snabba som 40 nm.
Detta betyder att topp kortet är motsvarigheten till minst ett 6990.

Om de krymper alla modeller så som 6870/6950/6970 kan man ju gissa vilken prestanda/pris bracket de kommer att inneha.
Antagligen blir 6950/6970 den nya 7770 serien och 6870 low mid end korten som förmodligen kommer att vara passivt kyld.
Eller så intar 6900 serien helt enkelt 6800 serien.

Mindre värme, mindre ström, mer OC för samma pris som 6700/6800 med 6900 prestanda känns ju inte som en dålig idé om du är på en budget?
De kommer att sälja som smör i solsken med tanke på att du kan lira på High/Ultra i BF3 utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Va?
Du tror på fullt allvar ny GPU-arkitekturer och ny, högre teoretisk prestanda kommer att pressa ut bättre spel på löpande band?
Spel är så mycket mer än grafik, för att inte tala om, det tar tid för nya arkitekturer att slå igenom, på alla plan, inte minst produktions/kvalitetsmässigt.

Kolla hur många PC-riggar som fortfarande inte har Direct X 10 och 11...!
Jag pratar nu dom som stödjer det med användbar prestanda och inte bara på papperet.
Folk sitter inte i hög grad på Windows 7 ännu heller.

Visst är inte konsollerna cutting edge när det gäller grafik, men det i sig är inte superavgörande.

Klart det är?
Om det inte släpps några spel eller program som kräver DX11 eller ett top en GFX så uppgraderar knappt någon.. Varför ska man slösa sina pengar när det inte ger något alls, speciellt när spelen på konsoller som kostar 1500 spänn och i princip har samma grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Va?
Du tror på fullt allvar ny GPU-arkitekturer och ny, högre teoretisk prestanda kommer att pressa ut bättre spel på löpande band?
Spel är så mycket mer än grafik, för att inte tala om, det tar tid för nya arkitekturer att slå igenom, på alla plan, inte minst produktions/kvalitetsmässigt.

Kolla hur många PC-riggar som fortfarande inte har Direct X 10 och 11...!
Jag pratar nu dom som stödjer det med användbar prestanda och inte bara på papperet.
Folk sitter inte i hög grad på Windows 7 ännu heller.

Visst är inte konsollerna cutting edge när det gäller grafik, men det i sig är inte superavgörande.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/
http://cdn.store.steampowered.com/public/images/hws_graph_pc_...

Några stycken verkar ha det i alla fall. Dessutom är det gammal statistik, lär vara ännu fler med stöd för det nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Trots att det bara är rykten börjar jag bli riktigt trött på AMD

Permalänk
Medlem

Tråkigt, amd gör en nvidia.

Jag vill se den riktiga nästa versionen men ny design och det snart!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Trevligt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Trots att det bara är rykten börjar jag bli riktigt trött på AMD

Jag börjar bli trött på nvidia. Har haft 3 st gtx 560 ti och minnena på mitt nya verkar gå sönder snart igen -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Tråkigt, amd gör en nvidia.

Jag vill se den riktiga nästa versionen men ny design och det snart!

Tycker dom är ganska långt ifrån att göra en "nvidia"
för att göra det så skall dom rebranda och återlansera dom tre senaste genrerationerna (svag överdrift)
Varför så stressad? Vad förlorar vi på en förminskning som troligen medför några % prestandahöjning, lägre strömförbrukning samt högre OCpotential?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Med tanke på de problem som brukar uppstå vid en krympning är väl det bara bra om de "lär sig" tekniken på ett så billig sätt som möjligt. Då borde en krympning av befintligt grafikkort vara bra teknik

Permalänk

Lite Intel tick tack eller vad det nu är, jag tycker det är ett bra drag av AMD.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Folk vill bara ha nya kärnor för kärnornas skull. Om 6870 presterade precis som nu med värmeutveckling och prestanda men sett till kärnan bara var en krympt 5870 hade folk blivit sura, men är det ett nytt chip så bryr sig folk inte lika mycket oavsett om det spelar roll för kärnan.

Man kommer krympa 6000-serien för att skapa 7000 serien då det inte finns något nytt att stoppa i VLIW4 då den ska ändå ska ersättas av GCN. MEN! GCN kommer redan denna generationen i toppkorten och kommer knuffa ner VLIW4 i prisstegen.

Resultat:
7000 serien, högre prestanda med lägre strömkrav vid samma prisklass. Som vanligt vid ny serie!

Det finns INGET som går emot de gamla uppgifterna om att GCN ska komma i toppmodellerna. Det enda som sägs är att VLIW4 ska vara i mellan och budgetkorten, precis som man sagt hela tiden.

Skönt att någon med mer koll förklarade läget. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Folk vill bara ha nya kärnor för kärnornas skull. Om 6870 presterade precis som nu med värmeutveckling och prestanda men sett till kärnan bara var en krympt 5870 hade folk blivit sura, men är det ett nytt chip så bryr sig folk inte lika mycket oavsett om det spelar roll för kärnan.

Man kommer krympa 6000-serien för att skapa 7000 serien då det inte finns något nytt att stoppa i VLIW4 då den ska ändå ska ersättas av GCN. MEN! GCN kommer redan denna generationen i toppkorten och kommer knuffa ner VLIW4 i prisstegen.

Resultat:
7000 serien, högre prestanda med lägre strömkrav vid samma prisklass. Som vanligt vid ny serie!

Det finns INGET som går emot de gamla uppgifterna om att GCN ska komma i toppmodellerna. Det enda som sägs är att VLIW4 ska vara i mellan och budgetkorten, precis som man sagt hela tiden.

Tack för du klarar ut det.

Folk i tråden verkar inte förstå detta.

OBS - Spekulationsexempel

Att tillägga så kommer alltså "7950" och "7970" att vara toppmodeller med en 28nm gpu (GNC). Troligtvis blir det högre prestanda, lägre strömförbrukning och samma prisklass som tidiare releaser.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Va?
Du tror på fullt allvar ny GPU-arkitekturer och ny, högre teoretisk prestanda kommer att pressa ut bättre spel på löpande band?
Spel är så mycket mer än grafik, för att inte tala om, det tar tid för nya arkitekturer att slå igenom, på alla plan, inte minst produktions/kvalitetsmässigt.

Kolla hur många PC-riggar som fortfarande inte har Direct X 10 och 11...!
Jag pratar nu dom som stödjer det med användbar prestanda och inte bara på papperet.
Folk sitter inte i hög grad på Windows 7 ännu heller.

Visst är inte konsollerna cutting edge när det gäller grafik, men det i sig är inte superavgörande.

Nej han menade att nya spel med högre krav säljer mera GPU:er för att kunna spela dessa spel. Nu förtiden då alla spel utvecklas för konsol så finns det ofta ingen anledning att köpa kort för 5000:- spänn om du inte tycker sånt är kul. Och snälla lägg ner "spel är så mycket mer än grafik" snacket, det är så förjävla töntigt.

Windows 7 är världens mest använda operativ system.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockervadd:

Jag börjar bli trött på nvidia. Har haft 3 st gtx 560 ti och minnena på mitt nya verkar gå sönder snart igen -.-

Använd ESD-band när du installerar korten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Nej han menade att nya spel med högre krav säljer mera GPU:er för att kunna spela dessa spel. Nu förtiden då alla spel utvecklas för konsol så finns det ofta ingen anledning att köpa kort för 5000:- spänn om du inte tycker sånt är kul. Och snälla lägg ner "spel är så mycket mer än grafik" snacket, det är så förjävla töntigt.

Windows 7 är världens mest använda operativ system.

+ Att vem som helst som lirat BF3 ser hur mycket grafik ger speciellt i effekter så som Ljus och partiklar tom. mer än tessellation.
Spelkänslan blir helt enkelt MYCKET mer realistisk och man lever sig in så sjukt mycket mer tack vare detta.

Spel är mer än grafik JA, men om man använder effekterna rätt så skapar det mera spelkänsla! Ljusåtergivning är det som ger mest till BF3 just nu.

Permalänk

Som redan sagts, så spelar det väl ingen roll om det är en krympt version av befintlig arkitektur eller en ny arkitektur, så länge som prestandan finns där. Om ett nytt HD7850 presterar som HD6950 men är effektsnålare och kostar som HD6850, så skiter jag blankt i vilken arkitektur som ligger bakom (kortnamnet hittade jag just på , men principen med ett kort som är en klass bättre än sin föregångare, men som kostar lika mycket som föregångaren och är effektsnålare är principen jag var ute efter).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tog inte länge förens Nvidia fanboys kom ut och klagade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Använd ESD-band när du installerar korten.

Jag vet inte hur många gånger jag har tryckt i grafikkort ( eller annan hårdvara för den delen med) i moderkort. Men jag skulle tippa på ca 150-200ggr!! Och jag har inte haft ESD-Band en ända gång! Tycker det räcker gott o väl att att avjorda sig i lådan, och att inte stå på en matta.

Hur som helst, så har jag inte fått fel på min hårdvara!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]