Permalänk

Hårddiskkrångel!

Jag kopplade in en extra hårddisk till min dator. Hårddisken som jag kopplade in gick inte att boota som master på min andra dator, därför kopplade jag in den i en annan dator som slave. Vanligtvis kan datorn starta, men när jag kopplar in den andra hårddisken som slave vägrar den att starta, släcks ner efter windows xp skärmen. Jag har ställt i den andra hårddisken som slave i bios och genom att tagit bort en "pin" på hårddisken.
Varför vägrar datorn starta windows?

Visa signatur

BMW M3 är och förblir den fetaste sportbilen i sin klass.

Permalänk
Medlem

Det kunde underlätta om du berättade lite mer om din dator(framför allt hårdvara).

Problemet kan vara allt ifrån kompalitetsproblem till att det är någon jumper på moderkortet som sitter fel, eller helt enkelt bara att disken är defekt.

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furre
Det kunde underlätta om du berättade lite mer om din dator(framför allt hårdvara).

Problemet kan vara allt ifrån kompalitetsproblem till att det är någon jumper på moderkortet som sitter fel, eller helt enkelt bara att disken är defekt.

Men disken sitter ju som slave, även om den är defekt så borde väl inte det hindra windows från att starta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Men disken sitter ju som slave, även om den är defekt så borde väl inte det hindra windows från att starta?

Varför inte? Den kan väl vara defekt på mer än ett sätt.

Till Brynolf: Du säger att datorn inte startar om man kopplar in disken som slave. Kolla att alla jumpers sitter korrekt på moderkortet. Det brukar stå i manualen hur de skall sitta för att man skall kunna köra med flera diskar.
Just nu kan den vara inställd på att bara acceptera en disk och när du försöker köra med två så blir det "fel".

Visa signatur

Min Dator: ASUS A7N8X (nForce 2) @ 196 Mhz FSB, Athlon XP 2400+ @ 2.36 GHz, 2x256 + 512 MB DDR SDRAM @ 6-2-2-2, Thermaltake Volcano 7+ @ "bandsåg", Powercolor Radeon 9800 pro @ orginal, Western Digital 80 GB(8 MB cache), SB Audigy2 Platinum, Creative Megaworks 550D THX, samt Svart Chieftech Dragon miditower. - Den som aldrig gör fel lär sig aldrig något. -

Permalänk
Citat:

Till Brynolf: Du säger att datorn inte startar om man kopplar in disken som slave. Kolla att alla jumpers sitter korrekt på moderkortet. Det brukar stå i manualen hur de skall sitta för att man skall kunna köra med flera diskar.
Just nu kan den vara inställd på att bara acceptera en disk och när du försöker köra med två så blir det "fel".

Tack för tipset Furre.
Om jag inte har någon manual till mitt moderkort, vad hittar jag den nödvändiga informationen om hur jumprarna skall vara placerade?.

Visa signatur

BMW M3 är och förblir den fetaste sportbilen i sin klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ööööh... Jag tror inte att han pratar om en P1a... Det är iallafall på en sådan jag senast såg jumprar för aktivering av sekundär IDE-kanal...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

är den större än 32gb kan bios "låsa sig" om du har en gamal dator som inte klarar av en så stor disk.

å några jumprar på mb kan du glöma.. om du inte typ har en 286a eller nått ..(fast där finns det ju inga ide kanaler på mb endå... höhö)

Visa signatur

p4 2.53@161*19 | P4G8X d | 2*256 twinmos 3200 | PoV ti4200 xp | 120 GB 120gxp | creative live value!
bara 13000p.. RAZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brynolf

Tack för tipset Furre.
Om jag inte har någon manual till mitt moderkort, vad hittar jag den nödvändiga informationen om hur jumprarna skall vara placerade?.

Det kan finnas information på moderkorttillverkarens hemsida.

Förresten, har du kollat i BIOS så att datorn bootar från RÄTT disk. Den primära disken (jag antar att du har ditt operativsystem installerat där) brukar kallas IDE-0 och skall inte förväxlas med sekundära("slave") som kallas IDE-1, eller något liknande i BIOS. Börja med att undersöka detta innan du mixtrar med jumprarna.

Till ZaInT:
Jag vet att det var vanligare förut att göra ovan nämnda och liknande konfigurationer med jumpers men bara för att det är mindra vanligt nu kan man inte utesluta den teorin.

Visa signatur