Hur dålig hållbarhet har in-ear lurar egentligen?

Permalänk
Medlem

Som några har skrivit innan. Allt håller så länge man använder det utifrån de rekommendationer som brukar skrivas i bruksanvisningen. Nästintill alla produkter testas innan dem ens säljs. Dem testerna brukar vara extremt utförda. Sedan att användaren inte följer dem är en helt annan historia.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar SE MW600, hyffsade lurar och BT anslutning för priset. Jag har tidigare också köpt SE in-ear för en äldre telefon, bra hållbarhet där med. Men givetvis så är det någon som måndagsexemplar eller bara får ren otur, så "gudalikt" bra är dom inte men värt pengarna är dom.

Jag har just nu haft MW600 i 2-3 månader och även om lurarna i sig skulle paja så kan du köpa ny/annan som du kan koppla in på BT-anslutningen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av joniss_13:

Det är nog, inte den ända anledningen men det är inte skonsamt för lurarna iaf. Har själv haft med mina när jag gymmat ibland och ja vet hur de händer att man rycker i sladden när man kör benpress m.m.
Nu har jag ett par DENON AH-C360 lurar som ja köpte på Hi-Fi klubben.
Bra bas, men lite klen diskant för att vara kortfattad. Men Riktigt prisvärda lurar för under 500

Lol. Det va när jag körde benpress de började glappa -.- haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

CazeW verkar vara den enda pålästa i tråden. Head-fi knarkare antar jag? Är själv lite av en hobbysnobb vad gäller ljud, och vad jag kan utröna är att folk rentav är patriotiska med sina val av hörlurar, och de är såklart av superb kvalitet och ljudet är det bästa de någonsin har hört. Det är långt ifrån en sanning.

Det enda sättet är att testa sig fram, och jag tycker inte att alla Koss, JayS och Sennheiser "rekommendationer" är ett snällt sätt att tipsa om någon bara för att man själv inte vet bättre. Det här är stormarknadsmärken. För att bli nöjd måste man göra research. Vad passar just mig? Vilken ljudbild är jag ute efter? Vilken prisklass vill jag lägga mig på? Utan såna här frågor kan vi inte hjälpa till. Då får man random "Koss porta pro har bra ljud"-svar.

Inte helt sant, det är skillnad på Sennheiser & Sennheiser, de har bl.a gjort ett av de bästa studiolurar man kan hitta, men då kostar dessa 9990:-

Skrivet av mrqaffe:

Oxbajs, har du bra prylar funkar det till allt, systemet vet inte vad det återger, däremot kan det bli lite olika krav på optimal akustik, det går ypperligt med B&W 801 or till både hifi och hembio, de används tex i många studios för mixning av både musik och film, och även i hembiosystem och hifisystem.
Entusiastprylar brukar betyda köpt skräp eller bra hembyggen.

Entusiastprylar behöver inte betyda hemmabyggen, eller vad sägs om ett par TAD-E1 eller TAD-R1

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Rekordmedlem

Jo tad är bra, men de brukar klassas som studiomonitorer tillsammans med tex 801or och avalon eidolon, de har i princip hela marknaden för passiva huvudmonitorer, entusiastpryl brukar innebära besynnerliga saker typ vissa amphion eller konstiga horn i allmänhet o liknande, det är sällan de prylarna låter ok oavsett vad man spelar på dem, och då är de i mina öron usla produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Vilken modell? Skulle kunna lägga mer pengar för ett par bättre lurar dock.

Har använt dem i gym. De började faktiskt glappa när jag gymmade. Kan gymmet vara orsaken?

Vad har du för in-ear nu?

Har Etymotic hf5.

Skrivet av CazeW:

Hur gissade du det?

Det var jättesvårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Vilken modell? Skulle kunna lägga mer pengar för ett par bättre lurar dock.

http://www.webhallen.com/hemelektronik/92662-sennheiser_horlu...

Jag är väl ingen ljudexpert men de fungerar bättre än Koss Plug eller vad de heter (de höll inte väst länge).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jo tad är bra, men de brukar klassas som studiomonitorer tillsammans med tex 801or och avalon eidolon, de har i princip hela marknaden för passiva huvudmonitorer, entusiastpryl brukar innebära besynnerliga saker typ vissa amphion eller konstiga horn i allmänhet o liknande, det är sällan de prylarna låter ok oavsett vad man spelar på dem, och då är de i mina öron usla produkter.

det är inte ens entusiastprylar i min värld, det är taskiga hemmabyggen endast

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

http://www.webhallen.com/hemelektronik/92662-sennheiser_horlu...

Jag är väl ingen ljudexpert men de fungerar bättre än Koss Plug eller vad de heter (de höll inte väst länge).

Dessa lurar är grymt bra för sitt pris, bättre än efterföljaren CX-400 t.o.m

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Inte helt sant, det är skillnad på Sennheiser & Sennheiser, de har bl.a gjort ett av de bästa studiolurar man kan hitta, men då kostar dessa 9990:-

Ja, men med stormarknad menar jag typ Elgiganten och där hittar man sällan Sennheiser bästa hantverk. Har själv ett par HD650 och det är god kvalitet, men som sagt säljs det en fasansfull mängd "svenssonlurar" till folk som saknar preferenser och research om vad man faktiskt ska lägga pengarna på. Det finns prisvärda alternativ, det måste inte kosta skjortan med bra ljud. Vad som däremot kostar skjortan är "gaminglurar" och Koss porta pro i förhållande till vad man får för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haglund:

Ja, men med stormarknad menar jag typ Elgiganten och där hittar man sällan Sennheiser bästa hantverk. Har själv ett par HD650 och det är god kvalitet, men som sagt säljs det en fasansfull mängd "svenssonlurar" till folk som saknar preferenser och research om vad man faktiskt ska lägga pengarna på. Det finns prisvärda alternativ, det måste inte kosta skjortan med bra ljud. Vad som däremot kostar skjortan är "gaminglurar" och Koss porta pro i förhållande till vad man får för pengarna.

Tja, som jag skrev ovan, Sennheiser CX-300-II är jävligt prisvärda och de säljs på ElGiganten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag har ett par creative ep 600 nånting kommer inte riktigt igåg, kostade under 300kr och dom har jag haft i 4 år utan minsta problem innan dom hade jag lika dana till min mp3 men den vart stulen och då köpte jag lika dana och ångrar detta inte!

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenHero:

Dessa lurar är grymt bra för sitt pris, bättre än efterföljaren CX-400 t.o.m

Kul å höra att man valt rätt produkt Dock skulle det vara intressant att testa hörlurar med kåpor ett tag för att höra skillnaden samt se om sådana drar mer av mobilens batteri (antar det).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna säga ett par bra in-ear för runt 500kr? förutom cx300 då. vill att ljudet ska vara clear, och det ska vara tung bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Har funderat på att köpa ett bra par in-ear lurar ett tag nu, men jag är orolig att de kommer att glappa sönder direkt. Har nu haft 3 likadana modeller av hörlurar till min mobil och alla har glappat sönder efter nån månad. Jag tror inte ens att det senaste paret höll en månad. Det börjar alltid med att det inte kommer ljud från ena sidan sedan så kommer det inget ljud från båda hörlurarna. Dessa hörlurar jag haft är inte några dyra hörlurar. Man kan köpa dem för 99kr. Det är Nokia hörlurar.

Håller dyrare hörlurar bättre? Jag har ingen lust att köpa ett par dyra in-ear som går sönder efter nån månad. Jag har slutna hörlurar och där kan man iaf byta sladd!

Kan också tillägga att jag har alltid haft hörlurarna för sig själva i fickan. Jag lägger det aldrig med något annat.

Sonys "XB" -serie är grymt bra. Jag har haft båda modellerna, XB20EX höll 2 år och användes flitigt varje dag, den dyrare XB40EX kör jag alltjämt på efter 1,5 år, inga som helst tecken på att ge upp... Helt fantastiskt ljud har de också!

Permalänk
Medlem

Det vanligaste för mig när ett par lurar börjar glappa är att kontakten är utsliten. Då atar man bara fram lödkolvenn och löder ditt en ny kontakt för 5-50kr:-)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Skulle ni kunna säga ett par bra in-ear för runt 500kr? förutom cx300 då. vill att ljudet ska vara clear, och det ska vara tung bas

Rekomenderar somsagt dessa: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...
Bra bas, och så bra diskant man kan få för ett par lurar i det priset där basen ligger i fokus.
Är du tveksam så traska in hos hifi butiken (om dom finns i din stad) och be att få provlyssna på några olika lurar i den klassen

Och sist men inte minst, ge fan i att ha ipoden/mobilen på marken eller i byxan när du kör benpress!

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Det vanligaste för mig när ett par lurar börjar glappa är att kontakten är utsliten. Då atar man bara fram lödkolvenn och löder ditt en ny kontakt för 5-50kr:-)

Jag tror inte att jag kan göra sånt Tror inte min mamma skulle låta mig heller haha.

Skrivet av joniss_13:

Rekomenderar somsagt dessa: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_...
Bra bas, och så bra diskant man kan få för ett par lurar i det priset där basen ligger i fokus.
Är du tveksam så traska in hos hifi butiken (om dom finns i din stad) och be att få provlyssna på några olika lurar i den klassen

Och sist men inte minst, ge fan i att ha ipoden/mobilen på marken eller i byxan när du kör benpress!

Låter de på hifi dig testa in-ear lurar? äckligt med många olika människors öronvax osv Och ja, jag får pausa musiken när jag ska köra benpress. De förr förra jag hade tror jag också gick sönder i benpressen. Det var nog mitt fel ändå :/

Permalänk

Hade koss porta pro innan, rejält ljud för storlek och pris, men det blev snabbt glapp i sladden, köpte nytt och samma sak hände, jag har antagligen endast mig själv att skylla för det men det var jobbigt ändå. Sen testade jag koss in-ear-lurar, samma sak där, snart glappade skiten, fick däremot pengarna tillbaka på dem, köpte sennheizer sen, testade nytt.

Körde sennheizer in-ear för ca 300kr. rejält ljud, sitter fint i örat - kan springa och röra mig utan att de faller av, har jobbat inom bygg och haft dem med mig nästan varje dag, fastnat med sladden flera gånger, haft sladden i fickorna, i väskor, drar min mp3-spelare via sladden. har haft dem i två år nu och fortfarande inte glapp i sladden. Har visserligen lite sämre ljud från högra luren men det kanske beror med störst sannolikhet på att jag tappat den i vatten åtskilliga gånger (den funkar inte när den innehåller vatten, konstigt nog) och att den är fylld med smuts. den vänstra funkar fortfarande suveränt, bra ljud, bra bas. två års vanvård, inget glapp.

köpte nyligen nya sennheizer, CX 270 för 300kr, de har ändrar designen lite från de jag hade innan, vilket är störande, de sitter lite sämre, eller så är det bara en vanesak, har däremot redan dragit i sladden ett flertal gången, fastnat men sladden så att luren dras ur örat och inget glapp än. jag är nöjd med produkten. har för mig det finns en liknande med mikrofon till mobiler.

Permalänk
Medlem

Fick idag mitt fjärde par från nokia (gratis) morsan sa att hon kan ta de för att det är headsets (vi har samma mobil) och så skulle hon köpa lurar som inte är headsets till mig. många har redan rekommenderat Sennheiser Hörlurar CX 300-II. Har de djup bas och bra ljud overall? max 500kr och det ska vara sennheiser. jag vet att det kanske är dumt att bara köpa från ett märke men jag gillar verkligen sennheiser. och när jag gillar något är det i princip omöjligt för mig att köpa ett annat märke

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=148#rparams=l=s79043873 någon av dessa blir det då

Permalänk
Medlem

mina in ear lurar jag haft (typ 5st) har aldrig hållt mer än 3 månader... och de ligger i ca 300kr klassen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

mina in ear lurar jag haft (typ 5st) har aldrig hållt mer än 3 månader... och de ligger i ca 300kr klassen

har du använt de på gym och så? eller bara när du har varit ute?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

har du använt de på gym och så? eller bara när du har varit ute?

nae använder dom oftast när jag cyklar, så kontakten böjs hela tiden när jag har telefonen i fickan...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |