Crossfire - osäker på om de funkar eller inte

Permalänk
Medlem

Crossfire - osäker på om de funkar eller inte

Hej!

Precis köpt en riktig Crossfirerigg. 2st 6970s och en i5 2500k, på ett gigabytekort.
Inet satte ihop den till mig, så de funkar som de ska tydligen.
Satt precis och lirade lite battlefield bad company 2. tänkte att det laggade lite, gick in och kollade
vilka framerates jag borde ha enligt Sweclockerstestlabb. Mellan 100-140 fps i Crossfire i Bfbc2.
Jag kollade vilken fps jag var på med hjälp av fraps och märkte att jag ligger mellan 50-60 fps..
nåt måste vara fel?! jag har enablat Crossfire på catalystprogrammet, men ja.. hajjar inte! HJÄLP!!!!

PS: var även inne på AMD crossfire Diagnostics, där står det följande "The following information indicates the statsu of your setup"
vilket sen pekar på en ruta som är helt tom?.

Permalänk

Kör furmark så ser du om dom jobbar. Sen har du laddat ner crossfire driven som ska finnas på amds sida tillsammans med vanliga drivarn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Har dem installerade verkar det som...

"Description:
This release of ATI Catalyst™ delivers support for the latest ATI CrossFireX™ profiles in a separate executable file ensuring users have access to the absolute latest set of profiles installed on their PC."

Är dessa profiles nåt jag ska hitta och välja?:S försökt hitta dem utan framgång..! tack för hjälpen Gunner btw

Permalänk
Medlem

Har nu även provat dra ut ett av korten, göra en fresh install, satta in de andra o enabla när popuppen kommer. gjorde ingen förändring i fps...

Permalänk
Skrivet av nikles90:

Har nu även provat dra ut ett av korten, göra en fresh install, satta in de andra o enabla när popuppen kommer. gjorde ingen förändring i fps...

Vsync?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nyckeln borde vara att kolla upp om bägge kärnorna jobbar i samma hastighet och att de tar 50% av loaden. Detta kan du enkelt kolla upp i MSI afterburner för att se allt det inte är något sådant som är lur.

Jag köpte två olika 6970s och fick krångla en del med hastigheter och så i afterburner, det visade dig att det ena kortet var mer belastat än det andra och det löste sig genom att styra klockfrekvenserna via afterburner och efter att: först installera ccc (inte drivrutiner). Sedan stoppa i det andra kortet och aktivera crossfire, till sist installera drivrutinerna.

edit: min sån ruta är också tom

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

lol sätter hundra spänn på vsync

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Aight Smajlarn, ska kolla de MSI afterburner om det är nå lur pågång! tack för tipset!

Det är inte vsync, har det på force off på catalyst och ingame!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Nyckeln borde vara att kolla upp om bägge kärnorna jobbar i samma hastighet och att de tar 50% av loaden. Detta kan du enkelt kolla upp i MSI afterburner för att se allt det inte är något sådant som är lur.

Jag köpte två olika 6970s och fick krångla en del med hastigheter och så i afterburner, det visade dig att det ena kortet var mer belastat än det andra och det löste sig genom att styra klockfrekvenserna via afterburner och efter att: först installera ccc (inte drivrutiner). Sedan stoppa i det andra kortet och aktivera crossfire, till sist installera drivrutinerna.

edit: min sån ruta är också tom

Verkar som om ena gpu arbetar mycket mer än vad det andra gör, ibland jobbar ena inget och andra gör allt, ibland delar de lite.
Hur gör jag för att "Tweaka" båda till att arbeta 50/50?

tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikles90:

Verkar som om ena gpu arbetar mycket mer än vad det andra gör, ibland jobbar ena inget och andra gör allt, ibland delar de lite.
Hur gör jag för att "Tweaka" båda till att arbeta 50/50?

tack i förhand!

Då låter lite som problemet jag hade och min lösning var följande:

1 Ta bort alla drivrutiner mha kontrollpanelen + ta bort ccc
2 Kör en drivesweeper (laddas hem via deras hemsida, detta program är stött av AMD) och ta bort alla AMD drivisar
3 Plocka bort crossfirebrygga och 1 kort
4 Starta datorn med 1 kort och installera ENDAST ccc (märk: inte drivrutinerna till grafikkortet!) Det finns som separate download på deras hemsida
5 Stäng av datorn och installera det andra kortet med bryggan
6 Installera drivrutinerna till korten

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk

Sweclockerstestlabb använder överklockad I7 för att slippa flaskhalsar så där kan problemet ligga.

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

Sweclockerstestlabb använder överklockad I7 för att slippa flaskhalsar så där kan problemet ligga.

En 2500 flaskar inte i den här utsträckningen. Den ger inte heller en sådan enorm prestandaboost.

Permalänk
Medlem

Kolla så att båda gpu:erna får workloads med GPU-Z. Installerade mitt andra 6850 imorse som jag felsökt hela dagen. Ominstallerat drivrutiner, omformaterat och ominstallerat Windows, kontrollerat montering osv osv osv. Problemet är att GPU1 får jobba och GPU2 inte får göra något alls. Vi kan ha samma problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Säker på att det är samma inställningar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Då låter lite som problemet jag hade och min lösning var följande:

1 Ta bort alla drivrutiner mha kontrollpanelen + ta bort ccc
2 Kör en drivesweeper (laddas hem via deras hemsida, detta program är stött av AMD) och ta bort alla AMD drivisar
3 Plocka bort crossfirebrygga och 1 kort
4 Starta datorn med 1 kort och installera ENDAST ccc (märk: inte drivrutinerna till grafikkortet!) Det finns som separate download på deras hemsida
5 Stäng av datorn och installera det andra kortet med bryggan
6 Installera drivrutinerna till korten

Prövade allt smajlarn sa, verkar som inget har hjälpt, de jobbar ju inte 50/50 men det är inte så att bara ett kort jobbar heller:S

Permalänk
Skrivet av nikles90:

Prövade allt smajlarn sa, verkar som inget har hjälpt, de jobbar ju inte 50/50 men det är inte så att bara ett kort jobbar heller:S

Läser du ens vad alla skriver? Du har troligen vsync aktiverat i spelet.

Permalänk
Medlem

Har själv haft lite strul med Crossfire. Verkar dock som att jag fått det att fungera, till viss grad, ingen aning hur dock. En sak jag undrar över är: ska korten ligga på 50% belastning? Det blir ingen märkbar skillnad för mig när jag har igång ett 6970 eller när jag har igång CF. Så ska korten ligga på 50% eller 100%? Mina ligger på 50% enligt MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Läser du ens vad alla skriver? Du har troligen vsync aktiverat i spelet.

Läser DU själv? Han har skrivit att han har stängt av vsync både i spelet och CCC..

Vad kör du för moderkort? Går korten i x16 samt x4 eller x8 + x8? Vilken PCI-E hastighet dom går i kan du se i GPU-Z

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Skrivet av MyRus:

Läser DU själv? Han har skrivit att han har stängt av vsync både i spelet och CCC..

Vad kör du för moderkort? Går korten i x16 samt x4 eller x8 + x8? Vilken PCI-E hastighet dom går i kan du se i GPU-Z

Antigen var jag blind eller så redigerade han sina inlägg i efterhand. Om det var mitt fel så ursäkta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Läser DU själv? Han har skrivit att han har stängt av vsync både i spelet och CCC..

Vad kör du för moderkort? Går korten i x16 samt x4 eller x8 + x8? Vilken PCI-E hastighet dom går i kan du se i GPU-Z

16x-8x är de verkar det som, har 120 fps i bf3 med hälften ultra och hälften high, så nåt har hänt, och jag tror inte jag skulle få de Frameratesen med bara ett kort:S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikles90:

16x-8x är de verkar det som, har 120 fps i bf3 med hälften ultra och hälften high, så nåt har hänt, och jag tror inte jag skulle få de Frameratesen med bara ett kort:S

Klart som fan CF funkar jag har aldrig haft problem med det med mina 5850 kort.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Dykt upp en annat problem nu, sätter jag in en HDMI sladd i andra kortet så hittar inte kortet den skärmen:S

Permalänk

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Under uppbyggnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av klingberg:

Vad har du för skärm?

Just nu har jag en Samsung TFT 27" P2770FH Rose Black och en 47 tums Samsung lcd(orkar inte kolla namnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smajlarn:

Då låter lite som problemet jag hade och min lösning var följande:

1 Ta bort alla drivrutiner mha kontrollpanelen + ta bort ccc
2 Kör en drivesweeper (laddas hem via deras hemsida, detta program är stött av AMD) och ta bort alla AMD drivisar
3 Plocka bort crossfirebrygga och 1 kort
4 Starta datorn med 1 kort och installera ENDAST ccc (märk: inte drivrutinerna till grafikkortet!) Det finns som separate download på deras hemsida
5 Stäng av datorn och installera det andra kortet med bryggan
6 Installera drivrutinerna till korten

Det nuvarande problemet är att Ena kortet kanske jobbar till 94% medans det andra jobbar 6%, finns det nåt sätt att fixa så fördelningen blir lite mer jämn?
nån sorts limiter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikles90:

Det nuvarande problemet är att Ena kortet kanske jobbar till 94% medans det andra jobbar 6%, finns det nåt sätt att fixa så fördelningen blir lite mer jämn?
nån sorts limiter?

Det tyder ju på att crossfire som ändå fungerar lite grann, men det verkar finnas någon flaskhals någonstans. Iom att du ser en användning av det andra kortet, men det är alldeles för låg. Jag har inget bra svar på hur man skulle kunna lösa det förutom det jag skrev tidigare.

Skulle eventuellt vara värt att se om grafikkorten får nog med ström? Sitter crossfire bryggan rätt? Har du kollat så du inte måste göra något i moderkortsväg för att fullt ut enabla cfx? När du belastar korten, klockar bägge korten upp sig eller bara ett?

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikles90:

Det nuvarande problemet är att Ena kortet kanske jobbar till 94% medans det andra jobbar 6%, finns det nåt sätt att fixa så fördelningen blir lite mer jämn?
nån sorts limiter?

Vad kör du för OS? Om du kör Windows 7 eller Vista så bör du alltid installera program och drivrutiner genom att högerklicka på installationsfilen och sedan välja "Kör som administratör" eller "Run as administrator". Detta för att säkerställa att alla filer installeras korrekt, samt att själva installationsprogrammet har tillåtelse att visa alla alternativ. Det kan ibland även vara aktuellt att köra från en kommandopromt som man startat som administratör.

En annan viktig detalj är att moderkortets BIOS ska vara flashat med senaste versionen så det inte är där felet ligger.

Jag kör ett gamalt ASUS P5Q Deluxe mobo och HD6950 i CF och allt har klaffat sedan jag satte in dem utan problem trots att moderkortet är gamalt. Jag följer alltid den rutinen jag nyss beskrev och den har hållit mig ifrån bekymmer.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q