Vad kallas diskett-formaten?

Permalänk
Medlem

varit med sedan sent 1983 och på alla demopartyn (och liknande) och bland alla polare så var det bara "Femånkvarttum" och "treånhalvtum" som användes, testade för par veckor sedan, "knäcka diskett med en hand" knycket sitter fortfarande

/Daniel

Permalänk
Hjälpsam

Fem tjugofem "femtjufem" tums och tre och en halv "treånhalv" tums, tum kunde ibland utelämnas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mattsingen:

Min röst faller på "femåenkvartstumsfloppy" samt "treåenhavltumsdiskett". Har aldrig riktigt jobbat med floppy då deras storhetsperiod var före 90-talet.

Håller med där, "femåenkvart-tums floppy" eller bara "floppydiskett" eller "floppydisk" alternativt helt enkelt "floppy" samt "treåenhalvtums diskett" eller bara "diskett" var de syntax som användes av både far och hans kollegor som jobbat med datorer sedan hålkort mer eller mindre samt umgängeskretsen på den tiden.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Vad i allsin dar använder du disketter till idag? Har inte flashminnen helt utrotat dem vid det här laget?!

De hänger kvar här och där, farsan säljer maskiner till elektroniktillverkning och stöter ofta på maskiner med mjukvara och liknande på diskett.

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

De hänger kvar här och där, farsan säljer maskiner till elektroniktillverkning och stöter ofta på maskiner med mjukvara och liknande på diskett.

Stämmer bra det. Har fortfarande en del gamla moderkort som kräver diskett vid flashning av BIOS. Mitt gamla hederliga S775 GA-P35-DS3 kan flashas med USB-minne, men det fungerar inte lika bra som med diskett. Har fortfarande kvar Win95 som kom med ett dussintals disketter ^^^

Saknar nästan inget som har med disketter att göra, bara ljudet när det börjar läsa, och hela datorn knakar.

Precis som med modemet

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande väl fungerande 5.25" och 3.5" till mina retrodatorer men jag valde med märkesdisketter från början.
Dock kör jag Compact Flash-kort idag på min Amiga 1200 så disketter är inte längre nödvändiga för mig där.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad i allsin dar använder du disketter till idag? Har inte flashminnen helt utrotat dem vid det här laget?!

Skulle du köpa en ny maskin för över 1 000 000 kr bara för att ersätta en som fungerar, för att den har diskettstation istället för USB ?

Eller lägga 25 000 på en maskin för att få USB istället för diskettstation, om du använder den 5ggr per månad kanske ? Säg då att du har 10st sådana maskiner.

Finns de som fortfarande använder eeprom-carts

Har ett liggandes som är på 2K(8), rymmer väl 4 program tror jag till den maskinen den tillhörde..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en om det är två eller fyra lådor om det är 100 eller 200 oöppnade. Plasten kvar på paketen.

Tänkte försöka kopiera av ett fyllos Amiga disketter men han var inte så rolig att ha att göra med och sen skulle han ta en 500 kronor fast jag skulle gör jobbet så jag skrattade och sket sen i det.

Men har några samplers från tiden så disketterna är alltid bra att ha förr eller senare. Det finns förresten även ett mindre format som ser ut ungefär som 5.25 disketterna men de här är 2.8 och kallades för quick disk (QD). http://famicomworld.com/workshop/tech/maxell-quick-disk/

Om det är så att någon har ett gäng så nyper jag dom mer än gärna. Min Akai 612 och X700 mår inte så bra utan disketter nämligen.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Karaff:

Skulle du köpa en ny maskin för över 1 000 000 kr bara för att ersätta en som fungerar, för att den har diskettstation istället för USB ?

Eller lägga 25 000 på en maskin för att få USB istället för diskettstation, om du använder den 5ggr per månad kanske ? Säg då att du har 10st sådana maskiner.

Finns de som fortfarande använder eeprom-carts

Har ett liggandes som är på 2K(8), rymmer väl 4 program tror jag till den maskinen den tillhörde..

Vad är det för maskiner som kostar 1 miljon?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xurra:

Vad är det för maskiner som kostar 1 miljon?

Ta en titt på en lite mer avancerad CNC-maskin så kan du lätt spendera åttasiffriga belopp. En mille är bara början där.

Finns gott om gamla maskiner ute i industrier som kör med äldre gränssnitt men det är inget man byter ut så länge deras ekonomiska livslängd inte är slut och det kan vara bra många år för en maskin som körs relativt lite och inte slits så hårt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Saknar nästan inget som har med disketter att göra, bara ljudet när det börjar läsa, och hela datorn knakar.

Precis som med modemet

kul när man kunde avgöra hur bra och ren uppkoppling man fick, v.90 pingljudet osv

som gammal filmnörd saknar jag surret från laserdisc, speciellt när den varvade upp och stabiliserade varvtalet

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Har fortfarande väl fungerande 5.25" och 3.5" till mina retrodatorer men jag valde med märkesdisketter från början.
Dock kör jag Compact Flash-kort idag på min Amiga 1200 så disketter är inte längre nödvändiga för mig där.

Jag använder iofs "bara" min A1200 till spel, men jag har fortfarande behov av floppies. Det kryllar av spel som inte har hittat ut på WHDLoads fult fungerande än, och då fungerar en ADF writer, och ett par diskar bättre än emulerade diskar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av OSkar000:

Ta en titt på en lite mer avancerad CNC-maskin så kan du lätt spendera åttasiffriga belopp. En mille är bara början där.

Finns gott om gamla maskiner ute i industrier som kör med äldre gränssnitt men det är inget man byter ut så länge deras ekonomiska livslängd inte är slut och det kan vara bra många år för en maskin som körs relativt lite och inte slits så hårt.

Tänkte nästan att det var sådana maskiner.

Men tack för informationen

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av xurra:

Tänkte nästan att det var sådana maskiner.

Men tack för informationen

Jag som jobbar inom plastindustrin kan säga att en ny formsprutningsmaskin inte är speciellt billigt, särskilt inte om du ska ha lite godis i den. Dessa går ofta länge även om man kör 24/7.

CNC-maskiner är faktiskt ganska vanligt att man uppgraderar med nya styrsystem, vet flera företag som pysslar med detta, kanske är en gammal välbyggd maskin med ett styrsystem för 100k bra mycket bättre än en ny billig för 250k med avseende på precision osv. Men 100k är mycket om man inte har behov av att köra väldigt avancerade program.

Många företag har också robotar som kostar en avsevärd summa att byta ut, som ofta sparar sina program på floppies.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag minns en kille som för c:a 5 år sedan sålde ett överblivet 486 EISA-moderkort för $500 eller något sådant. Det kan tyckas vara ockerpris, men köparen var en industri som just hade en sådan där maskin för över 100K som stydes av en 486 med speciell hårdvara i EISA-plats. För dem var $500 en droppe i havet mot kostnaden att utveckla ett helt nytt styrsystem och uppgradera till en modernare PC. Det var snudd på att han ångrade att han inte begärde lite mer betalt, men så får man ju inte tänka, att man anpassar priset uppåt efter kundens omkostnader om de inte kan köpa saken.