Permalänk
Medlem

Raid0 - Hjälp plz!

Tjena!

Jag har just nu raid0 på 2 60 gigare men ska byta ut mot WD's nya med 8mb cache. Enkel fråga (kanske), iom det är 8mb cache jobbar dom väl med det i raid åxå. Så det inte blir några komplicationer där så dom fortfarande bara kör me 2mb cache i raid? För jag vill ju inte byta och dom sedan går som mina gamla.
Hoppas ni förstod det =D

Sen ytterligare en fråga. Om jag väljer att partionera upp den till typ 5-10 gig enbart för windows och resten som d: blir det bättre/snabbare då med raiden åxå? Är ju bättre(?) när man kör vanlig HD så borde ju vara det i raid0 åxå. *tycka*

Mkt tacksam för svar då jag inom ngn dag ska installera det nya ;o)

Tack

Visa signatur

A-Game - Malmös grymmaste gaming center!
www.a-game.se

Permalänk
Medlem

Re: Raid0 - Hjälp plz!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeKe
Enkel fråga (kanske), iom det är 8mb cache jobbar dom väl med det i raid åxå.

Jadå. Hårddisken har ingen aning om du kör RAID eller inte och kommer således att använda cachen precis som vanligt.

Citat:

Om jag väljer att partionera upp den till typ 5-10 gig enbart för windows och resten som d: blir det bättre/snabbare då med raiden åxå? Är ju bättre(?) när man kör vanlig HD så borde ju vara det i raid0 åxå. *tycka*

Ja. Ju mindre partition desto kortare medelsöktider. Jag har partitionerat min array i 20,70,70GB där den minsta är systempartitionen.

Följande prestanda borde du kunna förvänta dig av dina 2x WDXXXJB med 8MB cache i RAID0-konfiguration:

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]