Permalänk
Medlem

Mycket dator för pengarna?

Jag har tänkt och köra på ASUS G74SX-TZ254 som Webhallen erbjuder till ett hyfsat pris. Här

Men frågan jag ställer är ifall datorn är bra till mycket annat än just spel?
Klart jag ska ha den till spel, men ändå till annat som redigera filmer, musikskapande (koppla in instrument i den), samt ha till högskoleuppgifter.

Tror ni fortfarande denna dator är ett bra och smart val?

Visa signatur

Tjena!
Detta är ett av Sveriges bästa forum ;)!!!

Permalänk
Inaktiv

Ja den är snabb till allt då processorn är snabb, likaså resten av hårdvaran, den och Msi GT780 är dom bästa man kan få för runt 10000:-

Permalänk
Medlem

Det är en laptop, så det är inte mycket dator för pengarna.

Ovanligt mycket för att vara en bärbar dock

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Låter ju kanon!

Men med andra ord, kan man använda den som en studiodator? Finns det tillräckligt bra med ljudingångar möjligtvis?

Visa signatur

Tjena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kozma:

Jag har tänkt och köra på ASUS G74SX-TZ254 som Webhallen erbjuder till ett hyfsat pris. Här

Klart jag ska ha den till spel, men ändå till annat som redigera filmer, musikskapande (koppla in instrument i den), samt ha till högskoleuppgifter.

Utgått tydligen.

Visa signatur

Peak76

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svj0hn:

Det är en laptop, så det är inte mycket dator för pengarna.

Ovanligt mycket för att vara en bärbar dock

Jaså.

Processorn är sandybridge baserad, samma som i7 2600k bara endel lägre klockning.

Prestandan på cpun ligger 10-15% bakom i5 2500k.
Minnena och hårddisken är likasnabb som till stationära datorer.
Grafikkortet är baserat på det stationära GTX550ti kortet så det är mycket till dator, o inte heller ovanligt då laptops har haft hög prestanda överlag i flera år.

Skrivet av Kozma:

Låter ju kanon!

Men med andra ord, kan man använda den som en studiodator? Finns det tillräckligt bra med ljudingångar möjligtvis?

Ja den har allt, även ljud ut o in..
Men om du ska göra något avancerat osv så får du köpa dig ett externt ljudkort, simplare grejer går med det inbyggda.

Den du länka har utgått:
netonnet har samma fast med en i5 cpu som presterar lika bra i nästan allt.
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/asus-g7...

Permalänk
Medlem

Varnar litet för drivrutinerna - de är låsta till Asus egengjorda, går inte att ta de vanliga från nvidia. En kompis köpte en dator i den serien. När vi körde DoW:Retribution så startade drivrutinerna om sig med jämna mellanrum (krasch). Felet var en bug i drivrutinerna som nvidia hade fixat för flera månader sen men som asus inte gjort i sin version och det fanns ingen lösning annat än att vänta.

Denna tror jag det var: http://www.webhallen.com/hardvara/140447-asus_g53sx-s1139v-i7...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om du spelat in saker på laptops med integrerat ljud innan eller på vilken nivå du vill lägga dig, men integrerade ljudkort är aldrig någon höjdare för ljudproduktion alltså. Dessa integrerade ljudkort har alltid en del störningar från strömningar i andra komponenter. USBportarna brukar skapa en hel del missljud exempelvis.
Så är ljudproduktion av intresse så hade jag nog rekommenderat ett externt ljudkort. Det behöver inte bli så dyrt och dessutom behöver du inte fundera på hur bra ljudkortet är i den datorn du skall köpa i så fall heller.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Bärbar med E-450 borde vara något, har juh bra pris samt bör klara många entry spel till sin upplösning (WoW, LoL, TF2 etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kozma:

den datorn är bra , har själv en sånn och den funkar utmärkt att spela spela på, jag spelar just nu mw3 och det funkar fin fint utan lagg.
//noordan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldvikingschool:

Bärbar med E-450 borde vara något, har juh bra pris samt bör klara många entry spel till sin upplösning (WoW, LoL, TF2 etc.)

Den är inte mycket o ha överhuvudtaget
en slö dualcore på 1.65ghz, prestanda ligger strax bakom den 2,5år gamla lowend Intel Pentium Dual Core T4200 cpun.

i7 2630QM är ca 450% snabbare, i5 ca 440% snabbare.
Det inbyggda 6320m grafikkortet har bara 80sp o klarar knappt några av dom nyare spelen o är ca 800% svagare än ett GTX560m.

Så vill man ha en svag laptop så köper man den

Skrivet av Burbank:

Varnar litet för drivrutinerna - de är låsta till Asus egengjorda, går inte att ta de vanliga från nvidia. En kompis köpte en dator i den serien. När vi körde DoW:Retribution så startade drivrutinerna om sig med jämna mellanrum (krasch). Felet var en bug i drivrutinerna som nvidia hade fixat för flera månader sen men som asus inte gjort i sin version och det fanns ingen lösning annat än att vänta.

Denna tror jag det var: http://www.webhallen.com/hardvara/140447-asus_g53sx-s1139v-i7...

Man behöver bara ta Nvdm filen från Asus egna drivrutin o klistra in den i Nvidias så går dom att installera, alt hämta ner moddade drivrutoner..

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva ett externt ljudkort till datorn då en bara har en 3,5mm utgång och en 3,5 in.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Det här stämmmer inte alls, jag kör själv med senaste betadrivern från Nvidia (som fixar en hel del skräp i BF3) och det har inte varit några som helst problem. Har G74:an från Webhallen.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och svaren!

Nu lär det bli av med denna här , då den andra har utgått.

Vad sägs om den och samtidigt, kan någon rekommendera ett hyfsat och billigt ljudkort som kan ge en "ok" studiodator

Visa signatur

Tjena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheUtter:

Det här stämmmer inte alls, jag kör själv med senaste betadrivern från Nvidia (som fixar en hel del skräp i BF3) och det har inte varit några som helst problem. Har G74:an från Webhallen.

Vadå stämmer inte alls? Bara för att du inte har haft några problem eller för att dom uppdaterat nu så betyder inte det att felet funnits.

Permalänk
Medlem

Hade inte kört den då det är med det nedklockade GTX 560M 2GB GDDR5 VRAM. Detta har tillskillnad mot 1,5 och 3 gig endast 128mhz istället för 192mhz, vilket slöar ner rätt kraftigt. Om du är stundent kan jag rekommendera dustins webbutik med student inlogg, då får du 17 tummaren med 560m 3gig för runt 11k.

Visa signatur

Stationär: GTX 780 & Intel i7 4770k
Bärbar 1: Lenovo Yoga Pro 3 256 gig ssd & 8 gig ram
Bärbar 2: Apple rMBP 13" 256 gig ssd & 8 gig ram
Surfplatta: Ipad Air 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Vadå stämmer inte alls? Bara för att du inte har haft några problem eller för att dom uppdaterat nu så betyder inte det att felet funnits.

Vad är det du inte förstår? Jag har den datorn vi diskuterade och man behöver verkligen inte köra Asus drivrutiner utan kan utan problem använda Nvidias egna. Du påstod att

Citat:

Varnar litet för drivrutinerna - de är låsta till Asus egengjorda, går inte att ta de vanliga från nvidia

. Det kanske stämmer på nån annan modell men inte den som diskuterades.