Morrowind - maximera stats?!

Permalänk

Morrowind - maximera stats?!

http://planetelderscrolls.gamespy.com/View.php?view=Walkthrou...
Har läst det ett par gånger men fattar ändå inte riktigt
Har inte börjat spela än.
Vill alltså maximera mina stats och i stort sett göra den ultimata krigaren (hade tänkt Redguard Fighter).

Permalänk

Ja e trött och det var många årsen jag lirade Morrowind med ska försöka.

Du har Major och minor skills. Det finns 10 major skills. Dom gör så att du går upp i level. Resten är minor skills.

För att maxa dina stats ska du altid få +5 när du levlar. Jag läste inte guiden men jag brukar alltid maxa endurance (ett måste för att få max hp) och välja det stjärnmärket som ger endurande. Sen får du välja vilken du mer vill ta breve Endurance det spelar inte så stor roll. Sen brukar jag ta en på Luck också. Detta för att kunna få så mycket som möjligt i den.

Så + 5 i endurance +5 i valfri +1 i luck.

Tänk på att alltid spara när du gör detta. Väldigt viktigt att du inte tränar i för många skills.

Att tänka på:
Ha mycket pengar
Balmora är en bra stad att börja träna i joina mages fighets o thieves guild
Spara ofta
"överlevla" inte.

Såhär funkar de: dina 10 major skills ger level i din 0/10 skala. Dina minor skills ger dig +1,2,3,4,5 i dina attributer när du levlar.
för att få +2 behöver du levla 4 gånger i en major eller minor skill. för att levla +3 behöver du levla 6 gånger i en minor eller major skill. för att få +4 behöver du levla 8 gånger i en major eller minor skill, för att levla +5 behöver du levla 10 gånger i en major eller minor skill och det är just detta du ska göra.

exempel: Du ska levla endurance: Heavy Armor är t.ex. en endurance spell. Levlar du den 10 gånger så får du +5 förutsatt att du inte har 10/10 i level. Du måste alltid tänka på att inte få över 10/10 förrens du är klar med att få +5 och +5 och +1 i luck.

Heavy Armor: Endurance: Major skill
Athletics: Speed: Minor skill
Luck: alltid +1

Låt oss säga att du nu är level 1 och har 0/10 i level skalan. Du går då och tränar dig 10 gånger i Athletics. Då har du +5 där. Efter det får du träna Heavy Armor 10 gånger. Och på 10:e gången får du 10/10 och då tar du och sover. Då har du +5 i endurance och + 5 i speed.

Tänk på att det inte finns så många endurance skills så ta dom som minor skills om du kan så du inte får för mycket i dom då det är svårt att hitta tränare som tränar högre än runt 65 i heavy armor osv.

Ställ gärna frågor om du ens kan läsa vad jag skrivit.

Ha så kul med världens bästa spel

EDIT: Är det första gången du spelar Morrowind rekommenderar jag dig inte att göra såhär. Detta gjorde jag efter 100+ timmar.

Du kommer inte kunna göra detta utan att kolla på uesp.net fuska alltså. Tänk på att många på forumet har detta som favoritspel genom tiderna och tycker att Skyrim och Oblivion är bleka jämfört med Elderscrolls III.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Gör det inte Inte första gången du spelar igenom det i alla fall!

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Ja e trött och det var många årsen jag lirade Morrowind med ska försöka.

Du har Major och minor skills. Det finns 10 major skills. Dom gör så att du går upp i level. Resten är minor skills.

För att maxa dina stats ska du altid få +5 när du levlar. Jag läste inte guiden men jag brukar alltid maxa endurance (ett måste för att få max hp) och välja det stjärnmärket som ger endurande. Sen får du välja vilken du mer vill ta breve Endurance det spelar inte så stor roll. Sen brukar jag ta en på Luck också. Detta för att kunna få så mycket som möjligt i den.

Japp, dom rekommenderade endurance. Detta är rätt obvious eftersom du på detta sätt får maximalt med HP.

Skrivet av Ninotramp:

"överlevla" inte.

Hur skulle detta gå till? Att man "sover" försent?

Skrivet av Ninotramp:

exempel: Du ska levla endurance: Heavy Armor är t.ex. en endurance spell. Levlar du den 10 gånger så får du +5 förutsatt att du inte har 10/10 i level. Du måste alltid tänka på att inte få över 10/10 förrens du är klar med att få +5 och +5 och +1 i luck.

10/10 i level? Är 10/10 samma sak som att levla 10 gånger?
För Heavy Armor så låter jag helt enkelt bara något slå på mig?!

Hehe.
Tack för det snabba svaret.
Jag är fortfarande totalt lost. Får väl helt enkelt bara börja spel

Skulle jag kunna levla tex Heavy Armor 10/10 + Armourer 10/10 + Block 10/10, är det så man får +5?
Eller BARA levla Heavy Armor 10/10?

Permalänk

Nej 10/10 är en level. 10 major skills. Detta kommer inte funka om du inte har kunskaper om spelet.

50 timmar sen kan du börja testa.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Nej 10/10 är en level. 10 major skills. Detta kommer inte funka om du inte har kunskaper om spelet.

50 timmar sen kan du börja testa.

Skulle detta funka?

Redguard

Class: Combat
Major: Armorer, Block, Enchant , Long Blade, Heavy Armor
Minor: Athletics, Mercantile, Restoration, Spear, Speechcraft
Attributes: Endurance & Strength
Birthsign: The Lady

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mårten C:

Skulle detta funka?

Redguard

Class: Combat
Major: Armorer, Block, Enchant , Long Blade, Heavy Armor
Minor: Athletics, Mercantile, Restoration, Spear, Speechcraft
Attributes: Endurance & Strength
Birthsign: The Lady

Skickades från m.sweclockers.com

Valde det jag skrev i Quote.
Så, nu ska jag levla Long Blade/Athletics, Heavy Armor och vad mer?
Då får jag +5 endurance, +5 strength och sedan kan jag välja valfri tredje?
Eller räcker det med 2 och sen lägga +1 luck?

Har 85 i endurance, max är 100?

Permalänk

Nej det räcker du levlar 10 i Heavy Armor och du får inte levla mer i minor och major skills. Du ska levla dom andra skillsen. Minor och major skills ger level. Det är dom 10 skillsen jag pratade om som ger level. Heter dom andra skillsen misc skills kanske?

Så du börjar med att levla 10 i en misc skill och sen 10 i heavy armor så får du +5 +5 och +1 i luck

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Ok!
Sista gången, ska bara kolla så jag fattat.
Just nu har jag 40 i Heavy Armor och 5 i Acrobatics.
Jag ska nu träna Heavy Armor till 50 (tänkte göra det med hjälp av snubben i första staden, Fighters Guild) och Acrobatics till 15.
När jag har dessa i 50 respektive 15 så måste jag hitta ett ställe att sova?

Permalänk
Medlem

Jajamen.

För att (senare) träna styrka så kan du träna upp Spear.
Spear är iofs en riktigt bra vapenskill att använda i strid också.
Schysst räckvidd så att man spjuta ner folk och fä innan de får in så många slag.
De gör oftast bra skada så motståndaren blir stunnad.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Ok.
Det verkade funka.
Fick 5 poäng i Endurance/Strength (alltså, la 1 poäng men fick gånger 5) och lade ett poäng i Luck.

Det är väl bara Endurance som är riktigt viktigt i början?
Går det att maxa alla attributes om man alltid fixar 5x?
För skills går väl att att fixa upp oavsett level? Så teoretiskt sätt skulle man kunna maxa även alla skills (om man pallar)?

Permalänk

Det finns ingen level cap på Morrowind. Så ja du kan maxa alla skills.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Det finns ingen level cap på Morrowind. Så ja du kan maxa alla skills.

Så då innebär det att man också kan maxa alla attributes?!

Permalänk
Skrivet av Mårten C:

Så då innebär det att man också kan maxa alla attributes?!

Jag menade attributes my bad!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Jag menade attributes my bad!

Ok!
Men skills då?
http://www.uesp.net/wiki/Morrowind:Level
"Once you have reached 100 in all major and minor skills, you are at your character's maximum level..."

Så om jag bara skiter i att levla t.ex. Spear så kommer jag kunna fortsätta levla Misc. skills?

Förstår inte till hundra procent hur allting hör ihop.
Vilka skills förutom de major/minor jag valt vill/måste/bör jag ha 100?

Permalänk
Medlem

Ska du ha max poäng att lägga ut varje levelup så måste du variera dina major och minor skills så du inte har mer än 2 skills per attribut. Detta gör att även som warrior så lär du sitta med enchanting och destruction tex även om dessa knappast lär användas förutom när du levlar. Alltså det är ett rätt segt sätt att spela på, det tar lång tid och man måste ständigt räkna så man inte överlevelar.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Mårten C:

Ok!
Men skills då?
http://www.uesp.net/wiki/Morrowind:Level
"Once you have reached 100 in all major and minor skills, you are at your character's maximum level..."

Så om jag bara skiter i att levla t.ex. Spear så kommer jag kunna fortsätta levla Misc. skills?

Förstår inte till hundra procent hur allting hör ihop.
Vilka skills förutom de major/minor jag valt vill/måste/bör jag ha 100?

Det går att överlevla. Det går att träna över 100 hos master trainers. UESP har fel.

EDIT: Frågan är om det är kul att göra såhär första gången man spelar Morrowind vilket är ett otroligt bra spel. Det är går inte få skillsen över 100 utan items/blessings etc. men det går att levla när du har 100 i en skill men bara hos en master trainer. Jävla spoiler men du ville ju veta

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Annars så finns det ju mods som löser "problemet" också.
MADD Leveller Lite enklare lösning
Galsiah's Character Development (GCD) (diskussionstråd) Mer avancerad lösning.. men lite småbuggig

Du kan ju också kolla på Gluby's Comprehensive Guide to Character Development Mods.
Själv tyckte jag Dynamic Levelling lät intressant men tydligen så släpptes aldrig version 1.1 som skulle vara mer buggfri.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Om det är första gången du spelar detta underbara spel, ta dig tid att njuta, spring runt och ha roligt, tänk inte på statsen så mycket, allt löser sig ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Om det är första gången du spelar detta underbara spel, ta dig tid att njuta, spring runt och ha roligt, tänk inte på statsen så mycket, allt löser sig ändå

Håller fullständigt med dig på den punkten. Jag har kört genom Morrowind ca 10 gånger och inte en enda gång har jag brytt mig om stats. Till skillnad från t.ex. WoW så kan man ändå vara mer eller mindre superior även om man inte har tänkt igenom stats från första början. Men hur du nu kör spelet bryr jag mig icke om, dock så borde du ha mina ord i åtanke.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!