Permalänk

Ny dator: Kraschar vid belastning!

Hej!

Det är så att jag köpt en ny dator för kanske 3 veckor sedan, redan från början hade jag problem och fick moderkortet utbytt(fel på ljudutgång där bak). Jag misstänkte även att där var fel på nätaggregatet men de hade testat aggregatet och hittade inga fel(de klarade av att köra BF3 med ett GTX 580 kort i ungefär en timme). De hävdade då att det antagligen var moderkortet och bytte ut moderkortet och skickade tillbaka nätaggregatet.

Problemet kvarstår dock, jag kan använda datorn för film etc men när jag belastar datorn och försöker t.ex. spela BF3 så kraschar den. Jag har dock även samma problem på ljudutgången där bak, den lime gröna utgången fungerar inte riktigt(bara ljud på ena sidan) men det kan ju knappast vara så att jag fått ett kort med identiska fel.

Ljudutgången är ju ett isolerat fel i sig(läst att många har samma problem), men att jag också har problem med att datorn kraschar med ett helt nytt kort? Kan ju inte vara moderkortets fel isåfall.

Har även upptäckt att mitt nätaggregat piper när det är avstängt, ett långt konstant tjutande kan man även beskriva det som. Ljudet försvinner när man stänger av nätaggregatet och återkommer när man sätter igång nätaggregatet, ljudet försvinner även när man sätter igång datorn(trycker in knappen, ljudet slutar och sedan sätter fläkten på aggregatet igång och datorn startar).

Enda felmeddelandet jag får är:
Kernel Power Event 41, task category(63)

Citat:

- System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2011-11-23T19:41:39.846014600Z

EventRecordID 7059

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer Bird-PC

- Security

[ UserID] S-1-5-18

+ EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Säger inte mer än att datorn dog, vilket är ganska självklart..

Jag tror att det är nätagget, då det tjuter trots det är avstängt. Att den bakre porten inte fungerar är ju moderkortets fel, det är inte så svårt att komma fram till(har testat mer eller mindre allt som går att göra med mjukvaran, men ingenting har hjälpt.).

Behöver någon experts hjälp!
Min dator består utav följande delar:
MK Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Sock 1155, ATX, Z68
CPU Core i7 2600K
PSU Corsair HX 750W Nätdel modulära kablar
GK EVGA GeForce GTX 560Ti DS SC
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1866MHz/CL9/VENGEANCE

Bör kanske även nämnas att jag köra Windows 7, 64 bitar. Har en Corsair Cooling Hydro H60 som kyler CPU:n om det är värt att nämnas.

Graderna ligger lågt och det är ingen fara för överhettning, GPU:n ligger just nu på t.ex. 40 grader idle och CPU:n ligger runt det med.

Permalänk

Nätagg - ev. glapp strömkabel, felkopplad strömkabel eller för många strömkablar?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Ingen expert men...

Jag skulle inte utesluta moderkortet så enkelt. Moderkortet får ström även när datorn är avstängd (för tex wakeonLAN, USB-laddning mm) och ett mindre tjutande ljud från nätaggregat kan uppstå när de levererar låg effekt (jämfört med vad de är dimensionerade för) även om det är störande. Jag skulle försöka få tag på ett låneaggregat av annan modell. Vad gäller moderkortet, om det nya kommer från samma tillverkningsbatch kan det mycket väl ha samma defekt.

Jag har läst om sällsynta fall med kompatibilitetsproblem mellan nätaggregat och moderkort, minns dock ej orsaken.

Permalänk
Medlem

Stressa

Du kan också stressa datorn på olika sätt. Med BF3 går väl allt på fullt. Men Du kan välja att bara låta CPUn (CPU Burn eller motsvarande ) jobba alternativt endast grafikkortet (Furmark). Resultatet kanske ger vägledning?

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Nätagg - ev. glapp strömkabel, felkopplad strömkabel eller för många strömkablar?

Kan det mycket väl var, jag misstänker själv problem med nätagget(hyfsat säker).

Skrivet av aliassund:

Jag skulle inte utesluta moderkortet så enkelt. Moderkortet får ström även när datorn är avstängd (för tex wakeonLAN, USB-laddning mm) och ett mindre tjutande ljud från nätaggregat kan uppstå när de levererar låg effekt (jämfört med vad de är dimensionerade för) även om det är störande. Jag skulle försöka få tag på ett låneaggregat av annan modell. Vad gäller moderkortet, om det nya kommer från samma tillverkningsbatch kan det mycket väl ha samma defekt.

Jag har läst om sällsynta fall med kompatibilitetsproblem mellan nätaggregat och moderkort, minns dock ej orsaken.

Utesluter inte moderkortet helt, men samma fel med två fabriksnya moderkort? Det känns väldigt udda.
Att det dessutom är två identiska problem och inte bara ett problem, vet att där är problem med ljudutgångarna på moderkortet men har inte hört något alls om problem med att datorn kraschar.

Skrivet av aliassund:

Du kan också stressa datorn på olika sätt. Med BF3 går väl allt på fullt. Men Du kan välja att bara låta CPUn (CPU Burn eller motsvarande ) jobba alternativt endast grafikkortet (Furmark). Resultatet kanske ger vägledning?

Har testat med orthos redan med CPU:n och körde det i ungefär ~1 timme utan felmeddelande, ska genast testa grafikkortet!

Tänkte även höra med er om ni tror ett 560W nätagg kommer klara att köra datorn under belastning? För då kan jag testa med ett annat nätaggregat, misstänker dock att nätaggregatet kommer lika på bristnings gränsen(rek. för grafikkort 500W och processorn 95W).
Kraschar datorn så kan jag ju dock inte veta om det är pga moderkortet eller nätaggregatet för nätagget ligger på gränsen.

Edit:
Stresstestar min CPU i nuläget med Prime95, CPU:n ligger på cirka 60grader i load. Ska stresstesta i 60min, får jag inga fel under den tiden så kan vi utesluta CPU:n(så har vi det svart på vitt iaf, blir grafikkortet efter!).

Permalänk

Testade att både stresstesta CPU och GPU och fick inga fel, testade att spela men dog efter 10minuter.

Bytade nätaggregat till ett gammalt(som jag vet fungerar) 560W agg och datorn dog fortfarande.

Så nätagget kan det inte vara och CPU:n är det inte, finns det något bättre långtvarigt test på GPU:n? Furmark testen varade inte mer än 10min och det känns inte som ett ordentligt stresstest(vill testa under en längre period).

Har felanmält mitt moderkort då det är ett självklart problem med den bakre ljudutgången.

Men samma problem på två olika moderkort?