Datorn starta om sig efter "Windows loggan"

Permalänk

Datorn starta om sig efter "Windows loggan"

För några dagar sen tyckte jag att det var dags att uppgradera datorn lite. Jag beställde hem ett Asus Sabertooth p67 och en Intel i5 2500k prolle från Inet. Efter jag kopplat in allt bootade jag upp min Windows 7 skiva och rensade bort allt från hårddisken och började installera operativ systemet. Det gick bra ända till datorn hade starta om sig och den laddade på complete installation, då frös allting.
Har letat runt nu i säkert ett par timmar och provat det mesta. Det jag vet nu är att det inte är fel på skivan, hårddisken eller dvd läsaren.. Körde även ett Memtest utan större resultat
Att jag kommer så långt som till Windows loggan nu är för att jag installerade Windows 7 på hårddisken i en annan dator där det funkade utmärkt! -.-

Skulle vara väldigt tacksam för några tips på hur jag kanske skulle kunna lösa detta.

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan testa en annat SATA port och även testa med bara en minnesmodul. Sitter CPU kylaren på ordentligt? Testa att rensa Cmos.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Du kan testa en annat SATA port och även testa med bara en minnesmodul. Sitter CPU kylaren på ordentligt? Testa att rensa Cmos.

Tack för snabbt svar! Jag har dock redan testat med olika SATA portar och en minnesmodul. Ska däremot kolla upp CPU kylare. Vad är Cmos om jag får fråga? Är inte så hajj på alla termer

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Medlem

cmos är det inbyggda minnet i moderkortet som används för bl.a klockan, inställningar i bios osv. Du rensar det genom att plocka ut batteriet till cmos som sitter på moderkortet (ser ut som ett klockbatteri).

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av guttag:

cmos är det inbyggda minnet i moderkortet som används för bl.a klockan, inställningar i bios osv. Du rensar det genom att plocka ut batteriet till cmos som sitter på moderkortet (ser ut som ett klockbatteri).

Tackar Hittade en funktion "Clear RTC RAM" som återställer bios.
Tyvärr så funkar det fortfarande inte, lutar det åt att jag behöver skicka tillbaka det?

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kungfloppen:

Tackar Hittade en funktion "Clear RTC RAM" som återställer bios.
Tyvärr så funkar det fortfarande inte, lutar det åt att jag behöver skicka tillbaka det?

Det rensar inte lika grundligt så testa med batteriet och kortslut + och - polerna i batterisockeln under 15 sekunder. Det finns en del som har liknande fel och då var det hårddisken och det händer att moderkort har problem med vissa modeller så se om det finns något nyare BIOS till moderkortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Du kanske har AHCI aktiverat i BIOS men ingen driver för det i Windows? Då brukar datorn frysa vid windows loggan och starta om.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Du kanske har AHCI aktiverat i BIOS men ingen driver för det i Windows? Då brukar datorn frysa vid windows loggan och starta om.

Vad ska jag ha för inställning istället för AHCI?

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk

Tack allesammans för visat intresse här på forumet! För nu är nämligen problemet löst! Rickard11 tack för tipset för det var nämligen det som fick data j*veln att gå igång Nu blir det bara att hoppas på att det funkar bra nu och att jag inte stöter på några fler problem! Tack till er som tog er tiden att tipsa Jag bytte förövrigt från ACHI till IDE tror jag det hette

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Skrivet av Kungfloppen:

Tack allesammans för visat intresse här på forumet! För nu är nämligen problemet löst! Rickard11 tack för tipset för det var nämligen det som fick data j*veln att gå igång Nu blir det bara att hoppas på att det funkar bra nu och att jag inte stöter på några fler problem! Tack till er som tog er tiden att tipsa Jag bytte förövrigt från ACHI till IDE tror jag det hette

Vad skönt. Är det en SSD du har? Då bör du ha aktiverat AHCI, men då får du göra en tweak i Windows först så det fungerar. Annars spelar det ingen roll.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Vad skönt. Är det en SSD du har? Då bör du ha aktiverat AHCI, men då får du göra en tweak i Windows först så det fungerar. Annars spelar det ingen roll.

Nej, jag använder en vanlig 1tb 3,5" sata (?) hårddisk. Men det skumma är att jag kan inte installera Windows på den i datorn, för då bara hänger det sig i slutet av installationen, jag fick flytta över den till min brors dator och installera det på den och sen sätta tillbaka den i min dator, och då funkar det bra.

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|