Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem

Man kan skylla på att 95% piratkopierar och att det är därför inte spelet säljer. Samtidigt så finns det ju spel som säljer väldigt bra även till PC så frågan är om det verkligen är piratkopieringen i sig som är problemet eller om det helt enkelt inte är värt att köpa. PC spelare brukar i regel vara lite kräsnare och spela samma spel under längre perioder. CS, WOW, Starcraft etc

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Man kan skylla på att 95% piratkopierar och att det är därför inte spelet säljer. Samtidigt så finns det ju spel som säljer väldigt bra även till PC så frågan är om det verkligen är piratkopieringen i sig som är problemet eller om det helt enkelt inte är värt att köpa. PC spelare brukar i regel vara lite kräsnare och spela samma spel under längre perioder. CS, WOW, Starcraft etc

Ja, det är väl klart att de riktiga stortitlarna säljer väldigt bra. De hade sålt ett antal hundra procent fler exemplar om det inte piratkopierats, det säger väl sig självt?
De stora aktörerna får mindre vinst och gör mer och mer enkla portningar av konsolanpassade spel, de små spelutvecklarna har svårt att få det att gå runt och tvingas lägga ner.
Folk klagar gärna på buggar i spel, men verkar inte vilja tänka på att det kostar pengar att utveckla spel. Mindre buggar, högre utvecklingskostnader. Krävs högre slutpris på produkten eller större försäljning för att få det att gå runt.

Den mest populära torrenten på Slagfält 3 på den svenska torrenttrackern har 3000 distributörer i skrivandes stund. Det säger inte mig så jättemycket, men det lär ju gå ruggigt fort att ladda ner och de flesta lämnar då torrenten. Antal nedladdningar visas inte men däremot antal kommentarer som är uppe i 2000!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11656938']Ja, det är väl klart att de riktiga stortitlarna säljer väldigt bra. De hade sålt ett antal hundra procent fler exemplar om det inte piratkopierats, det säger väl sig självt?
De stora aktörerna får mindre vinst och gör mer och mer enkla portningar av konsolanpassade spel, de små spelutvecklarna har svårt att få det att gå runt och tvingas lägga ner.
Folk klagar gärna på buggar i spel, men verkar inte vilja tänka på att det kostar pengar att utveckla spel. Mindre buggar, högre utvecklingskostnader. Krävs högre slutpris på produkten eller större försäljning för att få det att gå runt.

Storspel som är anpassad till Multiplayer dessutom

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11656938']Ja, det är väl klart att de riktiga stortitlarna säljer väldigt bra. De hade sålt ett antal hundra procent fler exemplar om det inte piratkopierats, det säger väl sig självt?
De stora aktörerna får mindre vinst och gör mer och mer enkla portningar av konsolanpassade spel, de små spelutvecklarna har svårt att få det att gå runt och tvingas lägga ner.
Folk klagar gärna på buggar i spel, men verkar inte vilja tänka på att det kostar pengar att utveckla spel. Mindre buggar, högre utvecklingskostnader. Krävs högre slutpris på produkten eller större försäljning för att få det att gå runt.

Den mest populära torrenten på Slagfält 3 på den svenska torrenttrackern har 3000 distributörer i skrivandes stund. Det säger inte mig så jättemycket, men det lär ju gå ruggigt fort att ladda ner och de flesta lämnar då torrenten. Antal nedladdningar visas inte men däremot antal kommentarer som är uppe i 2000!

Visst kan det verka tråkigt, men hur många av dem som laddar ner spelet tror du skulle köpt det istället? Nu kan det bero på att jag blivit lite för gammal för att känna entusiasmen i att utforska ett singleplayerspel som när man var liten, men spelen som jag gillar köper jag. Vissa spel laddar man ner utan att ens ta sig tiden att installera.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

hur stol andel i % laddar hem spel till xbox och ps3? finns de inge stats på de<?

Permalänk
Medlem

(Jag har inte orkat läsa alla 460 föregående inlägg, så det är möjligt att någon annan också gjort den här reflektionen...)

Jag tycker att Ubisoft agerar konstigt!
Om 95% av de betalande kunderna(*) inte använder sin legalt inköpta kopia, utan väljer att köra en piratkopia så är det ju uppenbart ett problem med det installerade "skyddet".
Det hindrar uppenbarligen inte piratkopiering, samtidigt som det sabbar för de betalande kunderna.
Lösningen är väl då inte att låta bli en utgåva som kan förväntas dra in mycket pengar, utan att anpassa "skyddet" till kundernas bästa.

(*) Personer som inte betalar utan bara använder piratkopior är ju per definition inte kunder.

Permalänk
Medlem

Hittade Detta på FragZone som är relaterat och med en annan synvinkel.

"Gamingfeeder fick tag i Croteams Fork Parker, som inte vill sticka under stolen med att piratkopiering kan vara ett problem, men att det inte behöver vara hela världen om du gör ett tillräckligt bra spel."
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111128/skyrim-och-serious-sam-3-visar-att-det-finns-en-pc-marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Hittade Detta på FragZone som är relaterat och med en annan synvinkel.

"Gamingfeeder fick tag i Croteams Fork Parker, som inte vill sticka under stolen med att piratkopiering kan vara ett problem, men att det inte behöver vara hela världen om du gör ett tillräckligt bra spel."

Problemet är väl att personen som uttrycker sig i given länk även klämmer fram detta:

Citat:

De som skyller på konsumenterna behöver lägga lite mer tanke kring kvalitén på deras produkter och frekvensen med vilken de skyfflar ut icke-originella titlar varje år.

Kvalité är ett sånt icke begrepp i den här diskussionen. Smaken är subjektivt och bara för att person A inte gillar "My little ponys & the angry dwarfs" betyder inte det att denna får ladda ner och spela det, ta upp supporttid och sitta och gnälla på diverse forum om att spelet är buggit (i och med dåligt crack).
Och att person A har den rättigheten verkar personen som är citerad tycka.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Men kom igen. Många av er verkar ju tro att piratkopiering inte ställer till med problem på marknaden. Ubisoft hade självklart släppt spel till PC om de tror att det är lönsamt. De är som vilket vinstdrivande företag som helst. Självklart finns det PC-titlar som säljer väldigt bra men många bra singelplayertitlar säljer faktiskt rätt dåligt. Jag har inget till övers för gratisgenerationens resonemang och jag hoppas att kopieringsskydden blir bättre så företag kanske vågar satsa på PC igen.

Singelplayertitlar till PC är snart ett nostalgiskt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Men kom igen. Många av er verkar ju tro att piratkopiering inte ställer till med problem på marknaden. Ubisoft hade självklart släppt spel till PC om de tror att det är lönsamt. De är som vilket vinstdrivande företag som helst. Självklart finns det PC-titlar som säljer väldigt bra men många bra singelplayertitlar säljer faktiskt rätt dåligt. Jag har inget till övers för gratisgenerationens resonemang och jag hoppas att kopieringsskydden blir bättre så företag kanske vågar satsa på PC igen.

Singelplayertitlar till PC är snart ett nostalgiskt minne.

Det här tycker jag är kul, det du skriver här. Nu är inte jag egentligen någon förespråkare för piratkopiering men argumentet "lönsamt" må ju vara det allra sämsta. Ungefär som att det är en rättighet att tjäna pengar på sina produkter det är faktiskt ingen rättighet vill folk inte köpa produkten oavsett anledning så är inte produkten hållbar och då får man väl göra som Ubisoft och sluta sälja sin produkt eller så kan man raffinera produkten och göra den mer tilltalande. Släppa produkten i ja exempelvis multiplayerform. Nu väljer de att helt sluta med sin produkt för en plattform och därmed sviker de spelare som kanske mer eller mindre lojalt faktiskt betalat och köpt deras spel. Att tjäna pengar är ingen rättighet, dåliga eller oönskade produkter fasas ut från marknaden genom att ingen köper dem. Haken här är förstås att det finns en möjlighet att bruka produkten utan att betala för den men då är en relevant frågeställning ändå: Hur många av dem som brukar produkten utan att ha betalat för den hade egentligen köpt den om de inte laddat hem den? Min personliga teori är att det inte är så väldigt många fler som skulle ha köpt produkten i vart fall. Jag liknar det här vid provsmakningen nere på ICA jag får provsmaka en bit bröd med någon god röra på gratis, kommer jag då per automatik köpa produkterna jag provsmakat? Tio gånger av tio gör jag inte det och jag gissar att det gäller ganska många fler än mig.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag har inga som helst problem att kalla folk omogna när de inte gör rätt för sig (moraliskt och enligt lag) och i detta fall bidrar till att utvecklare väljer att hellre utveckla för konsol än för PC. Om du tar dig illa vid för du inte anser att du gör fel när du otillåtet utnyttjar det andra har jobbat hårt för rör mig faktiskt inte det minsta.

Och det hör som sagt inte hit om det faktiskt är piratkopieringen som är orsaken till lägre försäljning eller inte. Bara en sån sak som att man som utvecklare ser att för varje tre köpta spel som försöker ansluta till en server finns hundra som försöker ansluta med piratversion är ju en stark bidragande orsak till att de funderar över om det är lönt att utveckla för platformen. Jag förstår dem verkligen för jag skulle känna precis samma sak.

I början på 1900-talet var det olagligt att vara Homosexuell och det ansågs som allmän vetskap att vita var bättre än alla andra raser. En del forskare menade till och med på att det var en del av evolutionen.

I antikens tidevarv var pedofili att anse som naturligt och vackert. Speciellt mellan två män/pojk.

Ganska omoget.

Men nu halka jag ur ämnet lite.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Skrivet av Yadda:

Jag tycker inte att piratkopiering är ok. Det kvittar hur ni vrider och vänder på detta så är det stöld och omoraliskt.

Nej. Det är inte stöld. Oavsett hur någon av oss vänder på det. Dels för att någon inte blir av med något. (att bli av med en planerad inkomst är inte stöld) Men framför allt bevisade branschen det själva när de begärda nya lagar mot piratkopiering. Om det varit stöld, ja då kan man stödja sig på de lagar som funnits lika länge som Civilisationen.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

I början på 1900-talet var det olagligt att vara Homosexuell och det ansågs som allmän vetskap att vita var bättre än alla andra raser. En del forskare menade till och med på att det var en del av evolutionen.

I antikens tidevarv var pedofili att anse som naturligt och vackert. Speciellt mellan två män/pojk.

Ganska omoget.

Men nu halka jag ur ämnet lite.

Extremt dålig jämförelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Pc marknaden är stor om produkten tilltalar pc-spelare .Det blir problem med försäljning när man som Ubisoft skiter i pc-spelare men ändå försöker suga ur pengar oss.

Hade de bara lagt ned lite resurser på portningar och optimeringar till pc-n så hade de garanterat sålt mer och haft nöjdare kunder.Det behövs väl ingen expert för att förstå att om man behandlar kunder som skit så slutar dom att köpa ens produkter.

Jo fast det var ju något som ledde dom till att sluta lägga ner tid på PC från första början, och det var antagligen att dom märkte att konsoller redan när dom la 50/50 pc/konsoll _ändå_ sålde bättre...

Det är det enda sättet jag kan försöka tolka allt som en stor enhet på. Någonting måste ju ha lett dom till att sluta lägga tid på PC.
Sen är det klart som ni säger, nu när dom väl slutat lägga tid på PC så blir det bara en nedåtgående spiral.
Och det är klart att jag förstår att folk lackar.

Men jag tror alltså fortfarande att _ÄVEN_ om dom lägger tid och får pc-spelet bra mycket bättre, så har det inte en chans att stå sig i försäljning mot konsoller.
Helt enkelt så måste dom ju medvetet ha tagit beslutet om att låta pc-versionerna lida, och då även vara medvetna om att dom förlorar pcspelarna.
Men precis som uttalande nu gjordes så verkar ju dom rent business-inrktitat vara redo att strunta i PC helt och hållet då dom verkar anse att det inte ger nog med pengar tillbaks, i samma utsträckning som konsol.

Jag har en polare som jobbar på Ubisoft, ska se om jag kan dra nån bira med honom över julledigheten och höra hur det ligger till

EDIT: Ta jämförelsen med stora byggföretag. I ena handen bygger dom en hyresrätt som tar hur många år som helst att betala av sig. I andra handen har dom bostadsrätter där folk istället köper direkt och får sina egna lån.
Varför tror ni att byggföretagen bygger bostadsrätter i så stor utsträckning? Jo, för att dom vill håva in sin vinst så fort som möjligt.
Sen att folk som inte har råd att ta lån inte får en lägenhet, det är väl inte deras problem?

Exakt så är det ju även med spelföretagen, dom struntar ju uppenbarligen fullständigt i om PC-spelarna blir lämnade utanför, dom vill maximera sin vinstmarginal, och uppenbarligen tycker UBISOFT att sättet att göra det på är att helt enkelt inte ens chansa på att lägga utvecklingstimmar på en PC-version...

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Extremt dålig jämförelse...

Nej. Det var en fråga om moral och lag.

Att göra något som anses omoraliskt/fel är just omoraliskt och fel oavsett grovhet.
Mina exempel är väldigt bra eftersomdet idag känns helt sinnessjukt.

Hur man ser på din och min moral om ytterligare 100år eller 2000 år ska bli väldigt intressant att se.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Nej. Det är inte stöld. Oavsett hur någon av oss vänder på det. Dels för att någon inte blir av med något. (att bli av med en planerad inkomst är inte stöld) Men framför allt bevisade branschen det själva när de begärda nya lagar mot piratkopiering. Om det varit stöld, ja då kan man stödja sig på de lagar som funnits lika länge som Civilisationen.

Okej, låt gå att det inte är stöld.
Men vad det däremot är, är just utebliven inkomst, och det leder ju till precis det vi ser nu, företagen slutar göra spel till PC eftersom att den faktiska försäljningen inte väger upp utvecklingskostnad + vinstmarginal.

Du säger ju att man inte kan se det som "planerad utebliven inkomst", men problemet är ju att om någonting (ett spel i detta fall) inte säljer bra nog, då görs det ju inga nya spel.
Ni måste sluta tänka som spelare/privatpersoner och se det ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

Återigen, det är kanske dumt att dom just nu går ut och skyller på kopieringen så hårt, men kontentan är ändå att om spelet inte säljer bra nog, oavsätt vilket skäl, så kommer det ju inte göras några nya spel...

Sen är just upphovsrätt / immaterialrätt ett sånt svårt begrepp i min mening.
För att låt gå, lek med tanken att ni/dom som förespråkar att det inte ska vara olagligt att kopiera ett spel, hur menar ni då att dom som utvecklar spelen ska få betalt? Hur ska musiker och filmskapare få betalt?
Hur menar ni att man ska få till en fungerande betalmodell om det är upp till var och en att avgöra om <sätt in valfri produkt> lever upp till deras förväntningar och därför är skydlig att betala för den?
Det handlar ju om 100-tals år av mantimmar för att utveckla ett stort spel idag, hur menar ni att det ska finansieras om folk ska ha "rätt" att spela det gratis?

EDIT:
Och kolla bara på [piratbukten]'s top 100 pc lista... AssCreed revelations ligger på 12k seed+leech 6 DAGAR efter att den laddades upp... och då bara där. Haja hur många hundratusentals illegala downloads det spelet haft...
Sen visst, dom hade antagligen inte _KÖPT_ spelet, men däremot så visar det ju på att PC-marknaden verkar ha en helt sjuk kopiering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Nej. Det var en fråga om moral och lag.

Att göra något som anses omoraliskt/fel är just omoraliskt och fel oavsett grovhet.
Mina exempel är väldigt bra eftersomdet idag känns helt sinnessjukt.

Hur man ser på din och min moral om ytterligare 100år eller 2000 år ska bli väldigt intressant att se.

Jag kan lova dig att det inte kommer anses moraliskt korrekt i Sverige att "stjäla" även om 100 år.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Okej, låt gå att det inte är stöld.
Men vad det däremot är, är just utebliven inkomst, och det leder ju till precis det vi ser nu, företagen slutar göra spel till PC eftersom att den faktiska försäljningen inte väger upp utvecklingskostnad + vinstmarginal.

Du säger ju att man inte kan se det som "planerad utebliven inkomst", men problemet är ju att om någonting (ett spel i detta fall) inte säljer bra nog, då görs det ju inga nya spel.
Ni måste sluta tänka som spelare/privatpersoner och se det ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

Återigen, det är kanske dumt att dom just nu går ut och skyller på kopieringen så hårt, men kontentan är ändå att om spelet inte säljer bra nog, oavsätt vilket skäl, så kommer det ju inte göras några nya spel...

Sen är just upphovsrätt / immaterialrätt ett sånt svårt begrepp i min mening.
För att låt gå, lek med tanken att ni/dom som förespråkar att det inte ska vara olagligt att kopiera ett spel, hur menar ni då att dom som utvecklar spelen ska få betalt? Hur ska musiker och filmskapare få betalt?
Hur menar ni att man ska få till en fungerande betalmodell om det är upp till var och en att avgöra om <sätt in valfri produkt> lever upp till deras förväntningar och därför är skydlig att betala för den?
Det handlar ju om 100-tals år av mantimmar för att utveckla ett stort spel idag, hur menar ni att det ska finansieras om folk ska ha "rätt" att spela det gratis?

precis, vi måste se det ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Om de planerar att sälja 1 miljon spel av sitt "världens sämsta spel ever". Då hade ingen marknad i världen kunnat rädda dem och det är just det som är problemet. Det enda man vet är hur mycket som faktiskt säljs. Hur mycket som borde sålts eller beräknas sälja är bara kvalificerade gissningar. Och när man ser detta uttalande så undrar man ju hur mycket rätt de har i sin ekonomiska planering.

Den modell vi har idag har gjort kalifornien till en av världens största ekonomier, eftersom de har både film och databranschens födelseplatser. Att företagen tjänar mindre o mindre har inget med pirater o göra utan om ekonomisk tillväxt. Mot det gör inte ens piraterna en buckla i deras ekonomi.

Däremot är det för mig nog som för de flesta en självklarhet att köpa spel jag gillar. Däremot köper jag inte spel jag inte gillar. Liksom film och musik.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag kan lova dig att det inte kommer anses moraliskt korrekt i Sverige att "stjäla" även om 100 år.

Nej antagligen inte, men att fritt dela information och media kan mycket väl vara etablerat.

Edit: Jag bara antog på din formulering att du förstår att piratkopiering inte är stöld, enligt tidigare exempel. Och att vi talar om moral och etik med stöld som exempel, inte om piratkopiering.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Ser att mw3 till xbox360 ligger överst på piratebay om man klickar på top100.. Då är det ett av de som kommer sälja minst??

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Nej antagligen inte, men att fritt dela information och media kan mycket väl vara etablerat.

Edit: Jag bara antog på din formulering att du förstår att piratkopiering inte är stöld, enligt tidigare exempel. Och att vi talar om moral och etik med stöld som exempel, inte om piratkopiering.

Att piratkopiering inte är stöld är ett sådant tröttsamt försvar. Det spelar ingen roll vad du vill kalla det. Det handlar om att du olovligt utnyttjar något som någon lagt ner tid och pengar på. Om du kallar det stöld eller kopiering är skitsamma. Att försvara sig med att man ändå inte skulle ha köpte det gör heller ingen skillnad. Det ger dig ändå inte rätt att olovligt köra dennes kod.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Att piratkopiering inte är stöld är ett sådant tröttsamt försvar. Det spelar ingen roll vad du vill kalla det. Det handlar om att du olovligt utnyttjar något som någon lagt ner tid och pengar på. Om du kallar det stöld eller kopiering är skitsamma. Att försvara sig med att man ändå inte skulle ha köpte det gör heller ingen skillnad. Det ger dig ändå inte rätt att olovligt köra dennes kod.

Det är knappast ett försvar. Men det är inte stöld. Om jag planerar att få 30 000:- i lön och min arbetsgivare ger mig 25 000:- Kan jag inte anmäla honom för stöld.

Det är bara att kalla det stöld jag har något emot.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Det är knappast ett försvar. Men det är inte stöld. Om jag planerar att få 30 000:- i lön och min arbetsgivare ger mig 25 000:- Kan jag inte anmäla honom för stöld.

Det är bara att kalla det stöld jag har något emot.

Jag ser det som ett försvar eftersom de som försvarar piratkopiering alltid måste påpeka detta som om det på något sett skulle göra allt annat personen säger felaktigt. Jag tror vi alla vet vad vi menar här. Alltså, att man olovligt använder något som någon annan har lagt ner tid och pengar på. Spelar ingen roll om det rör sig om en fysik produkt eller ett mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Däremot är det för mig nog som för de flesta en självklarhet att köpa spel jag gillar. Däremot köper jag inte spel jag inte gillar. Liksom film och musik.

Det är nog där jag tror vi ser på det olika, för det stämmer inte alls överens med vad jag ser/hör i mina jobb/intresse/kompiskretsar..
Fan folk kommer och frågar mig om jag vet hur man laddar ner androidappar som kostar 7:- styck.... jag lackar, ger dom en slap, och säger åt dom att göra rätt för sig...
Sålänge <avarage joe> inte är ekonomiskt oberoende så kommer det alltid att laddas ner...

Skrivet av Boss302:

Ser att mw3 till xbox360 ligger överst på piratebay om man klickar på top100.. Då är det ett av de som kommer sälja minst??

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.

Nu tar du ju extremexemplet, det fortast säljande spelet någonsin. Klart att det finns toppar.
Men kollar du här:
http://www.dataspelsbranschen.se/speltoppen.aspx
Så ser du att både ps3 och x360 säljer _bättre_ än pc.
Sen så var det inte gällande kopiering VS totala försäljning, utan hurvida kopieringen slår mot PC.
Som jag visar på nedan så vågar _jag_ _TRO_ att konsollerna står för den större delen av försäljningen...
Och att därför kopieringen slår extremt mot PC.

Om siffrorna neda stämmer, att dom har 500 000 pc sales.
Och på piratbukten har vi _fortfarande_, på en torrent som lades upp 20 dagar sedan, över 15 000 leechers...
Ja, då har det ju utan problem, på alla torrent, fileshare, ftp, etc etc, varit över 500 000 pc downloads.....

Kollar du här (Jag vet att ni inte gillar vgchartz, men heeeelt åt helvete kan ändå inte deras siffror vara, och som sagt, har ni bättre källor, visa mig dom gärna), så anser dom att PC har sålt 370 000 ex mot ps3+x360 som ligger på över 11 miljoner...
http://gamrreview.vgchartz.com/sales-data/44606/call-of-duty-...

Här har vi några fler siffror:
http://mwarfare3.com/modern-warfare-3-breaks-first-week-sales...
trist att det är så dåligt med källor....

Men stämmer det där har vi alltså 12 miljoner till konsoler, 500k till pc....

Som sagt, PC-försäljningen nuförtiden på majoriteten av spelen _verkar_ vara en pink i havet.

Permalänk
Medlem

Är det konstigt att konsollerna säljer bättre?? Det är en maskin för enbart spel o kostar bara en bråkdel av vad en speldator kostar.

När jag var pojk o fick mitt playstation så kom inte alla spel till alla plattformar o så vitt förstår görs o säljs konsollerna av en anledning. Det är enkelt för folk.

Ps1 gick att chippa själv
ps2 gick att få med chipp billigt.
Det har kopierats hej vilt.
Pcn hade ett trumf kort, online spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som sagt, PC-försäljningen nuförtiden på majoriteten av spelen _verkar_ vara en pink i havet.

Men är den minskade PC-spelsförsäljningen ett direkt resultat av piratkopiering? Jag gissar på att såklart försäljningen minskar men jag tycker hela den här "Piratkopiering förstör vinsten så vi skiter i att utveckla pc-spel"-grejen är ett sidospår jag tror att konsoller har varit mer vinstdrivande oavsett om piratkopiering existerat eller inte.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Det här tycker jag är kul, det du skriver här. Nu är inte jag egentligen någon förespråkare för piratkopiering men argumentet "lönsamt" må ju vara det allra sämsta. Ungefär som att det är en rättighet att tjäna pengar på sina produkter det är faktiskt ingen rättighet vill folk inte köpa produkten oavsett anledning så är inte produkten hållbar och då får man väl göra som Ubisoft och sluta sälja sin produkt eller så kan man raffinera produkten och göra den mer tilltalande. Släppa produkten i ja exempelvis multiplayerform. Nu väljer de att helt sluta med sin produkt för en plattform och därmed sviker de spelare som kanske mer eller mindre lojalt faktiskt betalat och köpt deras spel. Att tjäna pengar är ingen rättighet, dåliga eller oönskade produkter fasas ut från marknaden genom att ingen köper dem. Haken här är förstås att det finns en möjlighet att bruka produkten utan att betala för den men då är en relevant frågeställning ändå: Hur många av dem som brukar produkten utan att ha betalat för den hade egentligen köpt den om de inte laddat hem den? Min personliga teori är att det inte är så väldigt många fler som skulle ha köpt produkten i vart fall. Jag liknar det här vid provsmakningen nere på ICA jag får provsmaka en bit bröd med någon god röra på gratis, kommer jag då per automatik köpa produkterna jag provsmakat? Tio gånger av tio gör jag inte det och jag gissar att det gäller ganska många fler än mig.

Jag håller inte med dig. I min värld anser jag att många spel som inte har multiplayerfunktion laddas hem illegalt för att det är enkelt samt att man inte missar någonting, du får allt material utan att behöva betala en krona. Varför ska fantastiska spel behöva ha en multiplayerdel när det inte finns någon anledning till det? Här är min liknelse. Till min lågstadieskola kom det fula gubbar och sålde olagliga "106 spel-i-ett" till NES. Jag köpte inget sådant men några av mina vänner gjorde det. De lade sen sina pengar på godis och jag lade det på äkta spel. De köpte kanske 1-2 spel totalt och jag köpte 20st. Provsmakningen på ICA tycker jag bara är en dum jämförelse då du ändå kommer att köpa bröd sen, oavsett märke =gynna brödindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

jag tror att konsoller har varit mer vinstdrivande oavsett om piratkopiering existerat eller inte.

Självklart. Det tror jag såklart också.

För mig handlar det bara att piratkopiering definitivt inte gör saken bättre. Om jag som företag ser att det är sjukt många fler som använder en piratkopia istället för att en köpt version så skulle jag också fråga mig själv om det verkligen är värt att lägga ner pengar på PC-marknaden eller om det är bättre att satsa på konsolmarknaden där antalet potentiella köpare är mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Jag håller inte med dig. I min värld anser jag att många spel som inte har multiplayerfunktion laddas hem illegalt för att det är enkelt samt att man inte missar någonting, du får allt material utan att behöva betala en krona. Varför ska fantastiska spel behöva ha en multiplayerdel när det inte finns någon anledning till det? Här är min liknelse. Till min lågstadieskola kom det fula gubbar och sålde olagliga "106 spel-i-ett" till NES. Jag köpte inget sådant men några av mina vänner gjorde det. De lade sen sina pengar på godis och jag lade det på äkta spel. De köpte kanske 1-2 spel totalt och jag köpte 20st. Provsmakningen på ICA tycker jag bara är en dum jämförelse då du ändå kommer att köpa bröd sen, oavsett märke =gynna brödindustrin

Antar nintendo slutade med kasetterna för att en cd är mycket billigare.. maximera vinsten mao? De var ju annars väldigt effektiva mot kopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Antar nintendo slutade med kasetterna för att en cd är mycket billigare.. maximera vinsten mao?

Jo dom hade kasett längst av alla iaf. Sen gick de över till mini-DVD för att det fortfarande skulle vara svårt att piratkopiera. Jag har för dålig koll på om det finns något bra format för kassetter idag eller om det helt enkelt är för dyrt.