Ubisoft skrotar Ghost Recon Future Soldier för PC på grund av piratkopiering

Permalänk
Medlem

"Jag har inga som helst problem att kalla folk omogna när de inte gör rätt för sig"

Det är ju sorligt att man ska ta ner en debatt till den nivån bara för att man har olika åsikter. Jag skippade att läsa resten du skrev efter den omogna inledningen.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

"Jag har inga som helst problem att kalla folk omogna när de inte gör rätt för sig"

Det är ju sorligt att man ska ta ner en debatt till den nivån bara för att man har olika åsikter. Jag skippade att läsa resten du skrev efter den omogna inledningen.

Nu är det inte så att jag tycker det är omoget att du gillar nVidia istället för ATI eller Apple istället för Android. Nu handlar om att följa lagen, att se till att de som har som levebröd att utveckla spel åt oss som gillar att spela på PC kan fortsätter göra det. Därför står jag vid mitt ord.

Permalänk

så att skrota spelet för pc ska gynna de för konsollerna?
med priser uppåt 700kr vilken vanlig svensson/arbetslös har råd att spela alla spel på konsoll?
där PC spelen kostar ungefär 30% mindre om jag inte har fel, vilket är möjligt men 449kr mot 599/699 är ju mer tilltalande samt att grafiken osv går att fiplas med, det kan man inte på konsoller sens ka man i MS hör betala för att lira online med spelet där PS3 än så länge är gratis så man spelar väl hellre på PS3.
Men Men Ubisoft är ju som de är tur att ASS. Creed ändå kom till PC det är ju så sköna lir men för ett par år sedan kom ju ett splinter cell som aldrig vart fixat grafikmässigt, Valve hade aldrig låtit ett sånt spel gå till historien somd et sämsta nånsin på PC eler EA eller nån annan för den delen.

kan ju ha fel men då är det så det är med det

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

med priser uppåt 700kr vilken vanlig svensson/arbetslös har råd att spela alla spel på konsoll?

Man ska inte handla på gamestop eller steam som har idiot priser för nya spel.
Kolla prisjakt nya konsol spel kostar 400-500kr, PC 300-400. Går även o få tag ännu billigare från england men då får man vänta lite längre på leverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

spela fps på konsol är svårt utan autoaim vilket är lamt.

Tycker det brukar gå bra när man övat lite dock är la hitboxarna lite större för att kompensera men alla har ju samma så spelar inte så stor roll, Mer avancerade spel som ARMA och så är säkert en fördel på pc men BF cod och såna fps går fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

De kanske gjort nåt liknande statistik för sina andra spel som BIS gjorde med Arma 2? Postade det tidigare men tar det igen:

Just detta fall tycker jag är extremt tråkigt, BIS är riktigt bra utvecklare som trots lite buggar i sina spel allafall lyssnar på sina spelare och fortsätter satsa på just PC marknaden. Att folk inte kan stödja ett företag som detta är ruttet. Samma sak gäller de få utvecklare som fortfarande gör riktigt flygsimulatorer till exempel, de är inte många kvar nu. Riktigt trist om dessa mindre PC-inriktade utvecklare försvinner helt eller börjar satsa på mer "casual"-spel för konsolmarknaden. De lär inte ha stora marginaler så de behöver ju verkligen få sålt alla spel de kan.

Det trista med ditt citat är att det hela är så mycket värre än så. Människor som har stulit produkt kräver ju även support av företagen. Se bara det kända batman exemplet då en av supportkillarna kläckte det suveräna "Det är inte fel på spelet, det är fel i din moralkod". Och förutom att piraterna inte betalar för sitt nöje, de saboterar även för betalande kunder genom att ta upp tid för supporten. Tid som är till för betalande kunder. Det är även tråkigt då Batman exemplet även visar på vilken skit de sk piraterna sprider. De laddar ner spelet, crackar det och sen sitter och bölar på forum om att spelet är buggigt osv. De betalar inte för sig, de saboterar för betalande kunder samtidigt som de drar ner företags rykten i smutsen. Det finns även exempel på företag som satsar på DRM fria multiplaer spel som går under då pc-spelaren inte betalar för sig... Sen sitter det individer på forum såsom Sweclockers och försöker rationalisera sitt småaktiga beteende. Och det är det som stör mig mest, stå för fan för ert agerande utan att komma med svepande bortförklaringar och förbaskade skriverier om mänskliga rättigheter... Skriv istället att ni vill spela, men helt enkelt inte vill betala för ert intresse.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av khsl:

Kanske sänka priserna så det blir värt och köpa dem det är ju ett argument varför folk laddar ner för att det är för dyrt att köpa!

Så släpp det till ett mindre pris är mitt förslag!

Kolla på hur prisutvecklingen har sett ut de senaste tio åren. De har nästintill stått stilla. Det betyder att vi ska vara väldigt glada över hur billigt vårat nöje är.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hjälpsam

Misstänker att många här helt enkelt tycker att det är OK att stjäla från ett företag.
Man kan tänka sig det omvända, är det rätt av ett företag att stjäla från en privatperson.
Om jag privat har utvecklat ett program under sig tre års tid, visar upp det för ett företag, som tycker att programmet inte är prisvärt och därför inte vill köpa det, är det då OK av företaget att kopiera mitt program och använda det i alla fall?
Majoriteten i den tråd tycks anse att det är OK.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Misstänker att många här helt enkelt tycker att det är OK att stjäla från ett företag.
Man kan tänka sig det omvända, är det rätt av ett företag att stjäla från en privatperson.
Om jag privat har utvecklat ett program under sig tre års tid, visar upp det för ett företag, som tycker att programmet inte är prisvärt och därför inte vill köpa det, är det då OK av företaget att kopiera mitt program och använda det i alla fall?
Majoriteten i den tråd tycks anse att det är OK.

Du skulle förmodligen inte hinna blinka.
Det är ju inte heller så att inget företag har tagit opensource kod o sedan tagit betalt för den. Dock ser jag detta som ett mycket grövre brott än att någon tankar hem en digital kopia för eget bruk..

obs: Jag tycker inte att piratkopiering är ok.

Permalänk
Medlem

Vette fan vad det beror på egentligen.
fuck you pirates anyway

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att piratkopiering är ok. Det kvittar hur ni vrider och vänder på detta så är det stöld och omoraliskt.

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V Pro, Prolle: i5 2500K, PKyllning: Cooler Master Hyper 212 Plus, Minne: Corsair Vengeance - 8 GB : 2 x 4 GB DDR3, Nättagg: Cooler Master GX RS-750-ACAA-E3 - 750 Watt, Chassie: Fractal Design Design Arc Midi Tower, Grafik: Asus GeForce GTX560 Ti DirectCUII TOP, Disk: Intel 510 Series 2.5" 120GB SSD SATA/600

Permalänk

Undra hur mycket av piratkopieringen som skulle försvinna om det släpptes demon till alla spel; för min del hade det eliminerat det helt. Jag testar spelet (som funkar exakt som det jag får om jag köper fullversionen). Alternativ 1: Jag gillar spelet och köper det. Alternativ 2: Jag gillar inte spelet, avinstallerar demot och köper det inte. Då är det lätt att inse vad som sammanfattar personer som fortsätter med piratkopiering. Hint: Moral/ekonomi/något annat irrelevant skäl. Detta ger ju också den enkla beräkningen för företagen: Förlorad potentiell intäkt = Antal nedladdade piratkopior*Spelets pris. Simple as that.

Just nu är all statistik över piratkopiering enormt intetsägande, eftersom man inte kan se storleken på de olika segmenten av orsaker. Ingen vet, man kan bara spekulera; min spekulation ser ni ovan, inklusive en eventuell lösning.

Permalänk
Medlem

95% och nerläggning p.g.a. piratkopiering...
Ska man hitta på dumheter och snacka skit kan man väl i alla fall försöka göra det trovärdigt?

Jag menar det är ju knappast som att man åstakommer någon sympati genom att dra siffror ur tomma intet när det är så pinsamt uppenbart att de inte har någon grund. Då är det bättre att bara hålla tyst och konstatera att det blir inget.

Skrivet av Yadda:

Jag tycker inte att piratkopiering är ok. Det kvittar hur ni vrider och vänder på detta så är det stöld och omoraliskt.

Då får tycka att det är hur fel som helst, men blanda inte hop stöld och kopiering. Det spelar ingen roll om du tycker att de två är lika illa, det än ändå inte samma sak. Och det är helt ok att tycka att det är fel med piratkopiering. Det är också helt ok att tycka att det är lika fel som stöld. Men kan man inte ens hålla isär de två begreppen så skall man inte tala om att vrida och vända på saker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

In med det nya...

Om nu "ingen" vill göra spel till PC kanske det är dags för en ny generation konsoler..! Då tänker jag enbart på den visuella delen av spelupplevelsen kan tilläggas... Som det är nu tjänar "dom" pengar på gammal teknologi/hårdvara, där Nintendo toppar listan med sitt Wii...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobban112:

Undra hur mycket av piratkopieringen som skulle försvinna om det släpptes demon till alla spel; för min del hade det eliminerat det helt. Jag testar spelet (som funkar exakt som det jag får om jag köper fullversionen). Alternativ 1: Jag gillar spelet och köper det. Alternativ 2: Jag gillar inte spelet, avinstallerar demot och köper det inte. Då är det lätt att inse vad som sammanfattar personer som fortsätter med piratkopiering. Hint: Moral/ekonomi/något annat irrelevant skäl. Detta ger ju också den enkla beräkningen för företagen: Förlorad potentiell intäkt = Antal nedladdade piratkopior*Spelets pris. Simple as that.

Just nu är all statistik över piratkopiering enormt intetsägande, eftersom man inte kan se storleken på de olika segmenten av orsaker. Ingen vet, man kan bara spekulera; min spekulation ser ni ovan, inklusive en eventuell lösning.

Jag tycker att iom alla recensioner i tidningar samt nätsidor och alla videos på youtube mm mm. borde man få en klar uppfattning om hur spelet är.

Permalänk

när man går och köper en sko går man till affären och provar den köper den och går där ifrån. Större delen av pc spel idag har massiva buggar och kostar runt vad jag får ut om dagen ungefär på jobba.( alltså en överprisad trasig sko) sen undra varför folk laddar ner:P bättre prissättning och bättre genomtänkande av spel så kommer pc spel skjuta i höjden enligt mig.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Tyrgrim:

Jag tycker att iom alla recensioner i tidningar samt nätsidor och alla videos på youtube mm mm. borde man få en klar uppfattning om hur spelet är.

Eventuellt. Men det finns ofta 3976 olika recensioner, med olika åsikter. Man får såklart ett bra grepp om hur grafiken ser ut iaf, sedan är det upp till var och en över spelkänslan; vilket är en mycket subjektiv sak.

När jag läser igenom denna tråd och andra (exempelvis den om Bethesda) så ser jag ett flertal som också nämner demon som en lösning. Så jag lär inte vara - och är garanterat inte - ensam om att tro att detta skulle lösa en del av problemet. Det löser iaf mörkertalet, eller vad man ska kalla det, med statistiken över piratkopiering. Om det släpps demon till spel, först kan företag använda statistiken och säga att den är någorlunda riktig.

Och hur svårt är det att skapa ett demo? Kan inte kräva många rader kod. Om inte annat så slipper folk diskutera hur många av piratkopierarna som gör det "bara för att testa"; jag faller i den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobban112:

När jag läser igenom denna tråd och andra (exempelvis den om Bethesda) så ser jag ett flertal som också nämner demon som en lösning. Så jag lär inte vara - och är garanterat inte - ensam om att tro att detta skulle lösa en del av problemet. Det löser iaf mörkertalet, eller vad man ska kalla det, med statistiken över piratkopiering. Om det släpps demon till spel, först kan företag använda statistiken och säga att den är någorlunda riktig.

Och hur svårt är det att skapa ett demo? Kan inte kräva många rader kod. Om inte annat så slipper folk diskutera hur många av piratkopierarna som gör det "bara för att testa"; jag faller i den kategorin.

Demo hjälper inte. Arma 2 som jag har nämnt flera gånger i denna tråd har ett utmärkt demo och det finns sjukt mycket videoklipp, recensioner, foruminlägg om spelet. Trots detta ser statistiken ut som den gör med 100 piratversioner på varje 3 köpt version som försöker ansluta till servrarna.

Permalänk
Medlem

Om nu Ubisoft och de andra har den inställningen har de inte i PC-världen att göra.
Låt dem göra sunkiga konsolspel och tro att de överlever på sikt.
Bf3 är ett ypperligt exempel på att spel för PC lever och frodas.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av oi-bastard:

man kan softmoda också , dom som gör det laddar ju ner så mycket så man inte hinner spela alla spelen

jo ja vet ja jobbar med datorreparationer/chippa consoler till nya xbox360-slim så går det inte att bara softmoda man måste in i ena chippet och göra ändringar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Demo hjälper inte. Arma 2 som jag har nämnt flera gånger i denna tråd har ett utmärkt demo och det finns sjukt mycket videoklipp, recensioner, foruminlägg om spelet. Trots detta ser statistiken ut som den gör med 100 piratversioner på varje 3 köpt version som försöker ansluta till servrarna.

Det är dessutom ett bra och PC-exklusivt spel. Det finns inga ursäkter längre.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Demo hjälper inte. Arma 2 som jag har nämnt flera gånger i denna tråd har ett utmärkt demo och det finns sjukt mycket videoklipp, recensioner, foruminlägg om spelet. Trots detta ser statistiken ut som den gör med 100 piratversioner på varje 3 köpt version som försöker ansluta till servrarna.

Det hjälper en del, det kan du inte ta ifrån mig eftersom minst en (jag) skulle sluta. haha

Angående ditt exempel. Du missade helt min poäng. Jag sa aldrig att det skulle - på något magiskt sätt - lösa piratkopieringen; det kommer att finnas kvar. Min poäng är i princip: Eftersom Arma 2, som du säger, har ett demo så vet man att de där 100 av 103 som försöker ansluta till serven gör det för att de inte tycker är spelet är prisvärt/de är snåla/något annat skäl; det spelar ingen roll vad skälet är i denna diskussion. Det man vet är att ingen av de där 100 har piratkopierat spelet för att "bara testa", och man har då eliminerat en felfaktor i statistiken. Utan demot till Arma 2 så kan jag nästan garantera (och jag tror du håller med mig) att det skulle bli fler illegala nedladdningar.

Kontentan är alltså: Demon minskar piratkopieringen (ingen vet med hur mycket), men framförallt så kan man som följd definiera orsaken till att vissa fortsätter med den. Självklart löser den inte piratkopieringen på något magiskt och naivt sätt, som sagt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Jag tycker att iom alla recensioner i tidningar samt nätsidor och alla videos på youtube mm mm. borde man få en klar uppfattning om hur spelet är.

Håller med dig. Och sen är det ju inte så att många av oss är helt oförstående av vad de olika generna erbjuder.
Recension säger att det är ett fps, "check, det har jag ju spelat."
Det innehåller llite stealth, "jahaja"
Magi ska man också kunna ha, "jaja lite som bioshock mao."

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Håller med dig. Och sen är det ju inte så att många av oss är helt oförstående av vad de olika generna erbjuder.
Recension säger att det är ett fps, "check, det har jag ju spelat."
Det innehåller llite stealth, "jahaja"
Magi ska man också kunna ha, "jaja lite som bioshock mao."

Man får ändå ingen egen uppfattning om spelkänslan, eftersom det är så subjektivt. Läs gärna det jag har skrivit senaste dygnet om demon, är inte mycket för att upprepa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobban112:

Angående ditt exempel. Du missade helt min poäng. Jag sa aldrig att det skulle - på något magiskt sätt - lösa piratkopieringen; det kommer att finnas kvar. Min poäng är i princip: Eftersom Arma 2, som du säger, har ett demo så vet man att de där 100 av 103 som försöker ansluta till serven gör det för att de inte tycker är spelet är prisvärt/de är snåla/något annat skäl; det spelar ingen roll vad skälet är i denna diskussion. Det man vet är att ingen av de där 100 har piratkopierat spelet för att "bara testa", och man har då eliminerat en felfaktor i statistiken. Utan demot till Arma 2 så kan jag nästan garantera (och jag tror du håller med mig) att det skulle bli fler illegala nedladdningar.

Kontentan är alltså: Demon minskar piratkopieringen (ingen vet med hur mycket), men framförallt så kan man som följd definiera orsaken till att vissa fortsätter med den. Självklart löser den inte piratkopieringen på något magiskt och naivt sätt, som sagt ovan.

Demigod är ett annat exempel. Ett spel utan drakonianskt drm Företaget kunde tydligt peka på att folk ville spela det men inte betala för det.

Citat:

Sadly, most of the ~120,000 connections are not customers but via warez. About 18,000 are legitimate. So anyway, we spent a lot of time today trying to isolate out the warez users from the legitimate users (it would require a lot of surgery to actually break them and even if we did, there’d be no friendly “ha ha pirate” message which would result in people just saying the game is buggy). Mind you, the game makes relatively few server calls, it’s just the sheer number of people.

http://forums.demigodthegame.com/346815/

Och snälla kom inte med att "blä. det där är ett citat från ett företags CEO, det gäller inte då han bara vill sälja." i och med att det här enbart är ett exempel på hur det kan se ut. Det är ingen form av sanning utan bara ett exempel, av många snarlika. Finns fö ett demo
http://www.gamershell.com/download_49080.shtml

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Demigod är ett annat exempel. Företaget kunde tydligt peka på att folk ville spela det men inte betala för det.

http://forums.demigodthegame.com/346815/

Och snälla kom inte med att "blä. det där är ett citat från ett företags CEO, det gäller inte då han bara vill sälja." i och med att det här enbart är ett exempel på hur det kan se ut. Det är ingen form av sanning utan bara ett exempel, av många snarlika.

Du missade också min poäng, trots att jag till och med skrev med fet stil och försökte förklara. Suck, jag borde lägga ner detta.

För övrigt, angående din sista kommentar så är jag inte riktigt på den låga nivån, bara så du vet. Exempel är alltid bra.

EDIT: Såg att du editerat lite nu. Hur som haver, det du skriver har egentligen inte så mycket med mitt inlägg att göra, som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobban112:

Du missade också min poäng, trots att jag till och med skrev med fet stil och försökte förklara. Suck, jag borde lägga ner detta.

För övrigt, angående din sista kommentar så är jag inte riktigt på den låga nivån, bara så du vet. Exempel är alltid bra.

Jag missade helt din poäng ja Haha.

Vet att du inte sjunker till sån nivå iom dina tidigare inlägg. Min sista kommentar var inte riktad mot dig, bara en förskjutande från min sida då man oftast blir "misstolkad" i sådana här diskussioner.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Håller med dig. Och sen är det ju inte så att många av oss är helt oförstående av vad de olika generna erbjuder.
Recension säger att det är ett fps, "check, det har jag ju spelat."
Det innehåller llite stealth, "jahaja"
Magi ska man också kunna ha, "jaja lite som bioshock mao."

Vad du just skrev är vad som skulle avgöra om ett demo ens skulle va värt att ladda ned.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag missade helt din poäng ja Haha.
Vet att du inte sjunker till sån nivå iom dina tidigare inlägg. Min sista kommentar var inte riktad mot dig, bara en förskjutande från min sida då man oftast blir "misstolkad" i sådana här diskussioner.

Mjo, jag propagerade för att alla spelutvecklare skulle införa demon. Inte för att det eliminerar piratkopieringen, utan för att de då kan säga: "X antal piratkopierar vårt spel, och vi vet att det inte är för att de bara vill testa det; vi har ju ett demo.". Ungefär, så om du läser det jag skrivit, med detta i åtanke, så förstår du nog vad jag egentligen menar.

Okej, tänkte först att det var ännu någon som bara gick bärsärk helt utan anledning. haha

EDIT: Alltså, då tänker företagen: "Det måste alltså bero på något annat". Pris/snåla användare/vad som. Jag låter det vara osagt, eftersom ingen vet exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isorien:

"Jag har inga som helst problem att kalla folk omogna när de inte gör rätt för sig"

Det är ju sorligt att man ska ta ner en debatt till den nivån bara för att man har olika åsikter. Jag skippade att läsa resten du skrev efter den omogna inledningen.

Right. Inga åsikter är fel alla har rätt -_- För fan.. sjunk med ditt skepp. Att flaga så hårt för att stjäla är okej är inte"Rätt" Alla kan ha olika åsikter och visst det får man ha men det betyder inte att de är rättfärdigade.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9