[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag testar! Är inte på humör att sätta mig med att fixa luren direkt på morgonen innan jag ska iväg

EDIT: Fungerade utmärkt, tack för hjälpen! Får se när jag orkar ändra till HyperDroid

Rent generellt om du får såna skumma fel så brukar cache wipe +fix permissions hjälpa.

Gör backup från recovery bara, om du återställer backupen sen så är allt exakt som det var innan. Kernel, modem, varenda inställning backupas

Permalänk
Avstängd

Har haft lite problem med min telefon på sistone. När jag sitter i skypesamtal fungerar inte mikrofonen till headsetet, har provat två olika och den är bara helt avstängd (och nej, jag har inte mute på). Mikrofonen fungerar dock i vanliga samtal och alla andra apps. Har provat att ominstallera skype-appen men den fungerar ändå inte. Någon som varit med om samma problem och vet vad det kan bero på?

Permalänk
Skrivet av denom:

Har haft lite problem med min telefon på sistone. När jag sitter i skypesamtal fungerar inte mikrofonen till headsetet, har provat två olika och den är bara helt avstängd (och nej, jag har inte mute på). Mikrofonen fungerar dock i vanliga samtal och alla andra apps. Har provat att ominstallera skype-appen men den fungerar ändå inte. Någon som varit med om samma problem och vet vad det kan bero på?

Huh? Ringer du med din telefon?? ;D

Skämt åsido så har jag aldrig ringt med headsetet ens, men det låter ju helt klart som att det har med skype appen att göra. Nån inställning i appen?

Eftersom det går över nätet så kan jag tänka mig att det är nån skillnad jämfört med vanliga samtal.

Permalänk
Avstängd

CPUn är inte snabb nog för att filma 30fps i 1080P som ni har märkt
720P grejar den utan problem men med 1080P så blir det framedrops och hela bilden blir hackig vid minsta rörelse.

klart sniket!

går det att överklocka CPUn?
och isåfall hur högt kan man gå?

antar att det borde göra lite skillnad på prestandan vid 1080P filmning
nån kanske redan har testat om man kommer upp i 30fps med överklockning?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

720P grejar den utan problem men med 1080P så blir det framedrops och hela bilden blir hackig vid minsta rörelse.

klart sniket!

Jag kan inte svara på den fråga, men är det någon större vits att filma i 1080p när objektiviteten, sensorn och övriga komponenter är så dåliga i en mobiltelefon? Resultatet man får är en megastor film, från min filmkamera i 1080i så blir filmen ca 10GB per timma, vilket är tungt att bearbeta.

Annars håller jag fullständigt med att det är dåligt att sälja en vara med en specifikation som den ej praktisk klarar av att hantera.

Annars så går din mobil att överklocka, som det finns guider för vad jag vet. Men min rekommendation är att använda 720P, då många inklusive jag ofta inte spelar in med högre upplösning på en "riktig filmkamera". (dessutom interlaced)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Min klarar 1.4ghz under stockvolt för 1.2ghz.
Har inte gjort några större tester med 1.6ghz men många verkar klara det utan större problem.

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

klart sniket!

När det gäller just video-inspelning så finns modifierade kamera apps som ökar bit-raten ordentligt på inspelningen. Det är knappast cpu som begränsar.

Personligen så spelar jag inte in i annat än 720p då 1080p filerna blir så sjukt stora.

Ang OC så brukar 1,4Ghz gå fint utan att höja volten. Som max brukar man landa på 1,6-1,7Ghz då med högre volt än standard.

Permalänk
Medlem

Drift-tid med CyanogenMod 200/800Mhz. Allt flyter på fint som tusan. Notera att det då är 53% kvar!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

När det gäller just video-inspelning så finns modifierade kamera apps som ökar bit-raten ordentligt på inspelningen. Det är knappast cpu som begränsar.
Personligen så spelar jag inte in i annat än 720p då 1080p filerna blir så sjukt stora.

ok tackar för tipsen
ska testa med 1.4 Ghz och se om det blir nån skjuts på grejorna.

sen är jag säker på att det är just CPUn som begränsar.
varför blir då 720P uppspelat helt utan ryck?
vad menar du annars skulle vara problemet?
är det överföringen till minnet som inte hänger med?

jag har den nya kamera.apkn
kollar du några sidor tillbaka så ser du även att jag fixade en guide för hur man lägger in den

sitter ni och kollar på filmerna på mobilen så förstår jag varför ni nöjer er med 720P
släng upp dom på en stor full HD tv så ser man en enorm skillnad i klarhet mellan 720p och 1080p
720p får aldrig dom där riktiga detaljerna.

har testat lite mer och kan konstatera att vid lågt ljus så är 720P det ultimata
inget brus alls i bilden.
det är det däremot med 1080P

1080P för dagsljus utomhus och 720P vid lågt ljus innomhus kommer jag att köra med.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

ok tackar för tipsen
ska testa med 1.4 Ghz och se om det blir nån skjuts på grejorna.

sen är jag säker på att det är just CPUn som begränsar.
varför blir då 720P uppspelat helt utan ryck?
vad menar du annars skulle vara problemet?
är det överföringen till minnet som inte hänger med?

kollar du några sidor tillbaka så ser du även att jag fixade en guide för hur man lägger in den

sitter ni och kollar på filmerna på mobilen så förstår jag varför ni nöjer er med 720P
släng upp dom på en stor full HD tv så ser man en enorm skillnad i klarhet mellan 720p och 1080p
720p får aldrig dom där riktiga detaljerna.

har testat lite mer och kan konstatera att vid lågt ljus så är 720P det ultimata
inget brus alls i bilden.
det är det däremot med 1080P

1080P för dagsljus utomhus och 720P vid lågt ljus innomhus kommer jag att köra med.

Det är auto vitbalansen som ger fps drop vid dåligt ljus, samma sak om du kollar i kamera sökaren så märks det att fps droppar när den autojusterar vitbalansen.

Prova att ställa in den manuellt ist.

Permalänk
Medlem

Kan man på nåt sätt få röststyrningen på svenska ? Finns det nån app eller så till det ?
Telefonen pratar ju även engelska när det ringer skulle gärna vilja ha det på svenska också.

Det kanske inte går eller ?

Visa signatur

Asus P8P67 B3, Asus GTX 660, A-data 8GB minne 1600mhz, Intel 2600K, Samsung ssd 830 256gb
sidewinder 4, Corsair ax 850, Samsung galaxy s4 snart, Windows 8.

Permalänk
Avstängd

Det är auto vitbalansen som ger fps drop vid dåligt ljus, samma sak om du kollar i kamera sökaren så märks det att fps droppar när den autojusterar vitbalansen.

Prova att ställa in den manuellt ist.

å fan
ska prova

Edit: ingen skillnad
720P är fortfarande överlägset vid låg ljus
stadiga 30fps
1080p har mycket mer pixelbrus och vandrar mellan 25 och 27 fps
kollat i powerdvd 11

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av pg_ice:

å fan
ska prova

Edit: ingen skillnad
720P är fortfarande överlägset vid låg ljus
stadiga 30fps
1080p har mycket mer pixelbrus och vandrar mellan 25 och 27 fps
kollat i powerdvd 11

Lägre ljusinsläpp vid 1080p ? Det blir ju som lite mer inzoomat vid 1080p.

Permalänk
Avstängd

Lägre ljusinsläpp vid 1080p ? Det blir ju som lite mer inzoomat vid 1080p.

jag förstår inte vad du menar.
720P ger mindre pixelbrus vid lowlight filmning än 1080p det är bara att konstatera.
vad har det med inzoomning att göra?

sen kan jag medela att man nu sitter på ett 2000mAh
det märks att det är mer rå power nu
batterinivån sjunker mycket långsammare än förut!

270:- är ju ingenting för en sån uppgradering.
så köp istället för att fjanta runt i OP systemet för att spara några promille batteri.

2000mAh batteriet borde ha suttit standard på S2orna!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

720P ger mindre pixelbrus vid lowlight filmning än 1080p det är bara att konstatera.

så köp istället för att fjanta runt i OP systemet för att spara några promille batteri.

Ja jag funderade på om det har med att göra att det blir lite inzoomat i 1080p, pixelbruset alltså.

Jag klarar mig bra på standard batteriet, har svårt att köra slut det på en dag. Men framförallt så misstänker jag att mitt case-mate skydd inte kommer passa större batteri

Permalänk
Medlem

Vilken android-version använder ni? Har 2.3.3 och funderar på att uppdatera, men det funkar inte via Kies eller programuppdatering.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Några promille? Tyckte jag visade att mitt batteri håller ~dubbelt så länge nu Iofs, om man skaffade det där batteriet så skulle det hålla.. Länge o.O

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwanto:

Vilken android-version använder ni? Har 2.3.3 och funderar på att uppdatera, men det funkar inte via Kies eller programuppdatering.

Lämna in den på rma om det inte går att uppdatera den.

Har du köpt den beg så kan du flasha med odin. Förlagsvis cf-root först. Sen testar du lite olika custom roms.
Busenkelt att backuppa o flasha via clockworkmod recovery.

Permalänk
Skrivet av gwanto:

2.3.5!

Se till att du har senaste KIES versionen installerad osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Lämna in den på rma om det inte går att uppdatera den.

Har du köpt den beg så kan du flasha med odin. Förlagsvis cf-root först. Sen testar du lite olika custom roms.
Busenkelt att backuppa o flasha via clockworkmod recovery.

Måste jag verkligen lämna in den? Går det inte att fixa på ett smidigare sätt?

2.3.5!

Se till att du har senaste KIES versionen installerad osv.

Jag använder senaste KIES versionen, men det funkar ändå inte. I KIES står det: "Det går inte att uppdatera din enhet".

Det måste bero på att jag testade olika modem till telefonen för några veckor sedan.

Kan tillägga att telefonen är 3-brandad.

Visa signatur

PG279Q|VG259QM

Permalänk

När du testade olika modem, du bytte inte kernel då också? För isf kan det mycket väl bero på det, det låter som att den inte känner igen luren. Använder inte KIES men ger det inte ett meddelande i stil med att det inte finns några uppdateringar och att du kör senaste ver. redan, om det är rätt?

Om du kan byta modem så vet du ju hur man flashar saker, så en custom ROM kanske vore nåt? Det gör underverk för luren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

Det finns en kamera upp-datering i Samsung appstore nu,,är det samma?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

När du testade olika modem, du bytte inte kernel då också? För isf kan det mycket väl bero på det, det låter som att den inte känner igen luren. Använder inte KIES men ger det inte ett meddelande i stil med att det inte finns några uppdateringar och att du kör senaste ver. redan, om det är rätt?

Om du kan byta modem så vet du ju hur man flashar saker, så en custom ROM kanske vore nåt? Det gör underverk för luren!

Kollade i KIES nyss och märkte att jag skrev helt fel innan, det står "Din enhet stöder inte programvaruuppdatering via KIES".

Då har jag alltså bytt kernel, vilken kernel ska jag lägga in för att mobilen ska bli "normal"?

Funderar på att göra det, men jag är rädd för att jag misslyckas totalt och brickar den.
Angående ROMs, vad exakt gör dom? Det enda jag vet är att dom tar bort bloatware från telefonen.

Ursäkta "noob-frågorna", är helt ny inom detta område så jag kan i princip ingenting.

Visa signatur

PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwanto:

Kollade i KIES nyss och märkte att jag skrev helt fel innan, det står "Din enhet stöder inte programvaruuppdatering via KIES".

Då har jag alltså bytt kernel, vilken kernel ska jag lägga in för att mobilen ska bli "normal"?

Funderar på att göra det, men jag är rädd för att jag misslyckas totalt och brickar den.
Angående ROMs, vad exakt gör dom? Det enda jag vet är att dom tar bort bloatware från telefonen.

Ursäkta "noob-frågorna", är helt ny inom detta område så jag kan i princip ingenting.

Har du flashat den med odin?? (rootat)

edit: Finns 3 brandad firmware på xda om du vill återställa luren. (har nog länkats till tidigare i denna tråd t.o.m)

Ang custom roms så är det olika hur de ser ut o fungerar. Allt bloat borta oftast samt förbättringar (är iaf tanken) här o var.
Går att läsa lite på swedroid samt xda o kolla youtube för att bilda sig en uppfattning utan att behöva flasha "alla".

Permalänk
Medlem

Sitter med Galnets först rom med framework från ICS och måste säga att det är grymt mycket snabbare och mycket bättre batteritid. dock inga apk's från ics.
Drar mindre än 1%i timmen emot minimum 4% i timmen om jag hade tur innan.

Dock så börjar jag bli hyffsat trött på att inte ha tillgång till videosamtal.
Någon som vet om man på något sätt kan få in den funktionen utan att använda gtalk eller skype?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Då jag funderar på att köpa Samsung Galaxy S2 undrar jag vilka appar som är ett måste, som är att rekommendera, eller som ni bara tycker är kul. Jag har aldrig haft varken en smartphone eller en android förut så jag börjar från scratch Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Då jag funderar på att köpa Samsung Galaxy S2 undrar jag vilka appar som är ett måste, som är att rekommendera, eller som ni bara tycker är kul. Jag har aldrig haft varken en smartphone eller en android förut så jag börjar från scratch Tack!

Jag tycker att titanium backup (kräver root) och green power är måsten av nyttoprogrammen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har du flashat den med odin?? (rootat)

edit: Finns 3 brandad firmware på xda om du vill återställa luren. (har nog länkats till tidigare i denna tråd t.o.m)

Ang custom roms så är det olika hur de ser ut o fungerar. Allt bloat borta oftast samt förbättringar (är iaf tanken) här o var.
Går att läsa lite på swedroid samt xda o kolla youtube för att bilda sig en uppfattning utan att behöva flasha "alla".

Ja, jag använde odin när jag testade olika modem.

Hur stor risk är det att telefonen blir brickad?

Visa signatur

PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Första laddning efter jag flasha senaste stabila Galnet 2.11.26 med 6% kvar.

Råkade befinna mig mitt i ett samtal när mobilen varna för lågt batteri ^^;
En normal dag plockar jag mobilen ur laddaren kl 06:00 och får sätta in den i laddaren igen vid run 22:00 vilket ger en batteritid på ca 16timmar.
En hel del surfande och runt 45min till 1tim30min prat varje dag med lite inblandat spelande och youtube.
Mobilen drog 5% under natten för dom som vill veta det, så den lägger sig i deepsleep.

Bör nämnas att jag använder mig av greenpower som stänger data under 15min och sätter igång i 2min för synq och håller helt avstängt under natten.
All automatiska synq är avstängd och tvingas av greenpower.

http://galnetmiui.co.uk/landing/ics-change-log/
Wakelock för exchange är fixad för dom som är intresserade av det.

Rekomenderar starkt denna rom.
Enda jag finner drygt är helt klart avsaknaden av videosamtal så om någon känner till något sätt att få in det så får ni gärna dela med er

Visa signatur