Permalänk
Medlem

Vätska i dator! hjälp!

20 minuter sedan hoppade katten och slog omkull ett glas pepsi på skrivbordet, såklart rann det över hela skrivbordet, över kanten och rakt ner på min dator. . . . Datorn slocknade direkt och jag drog ut kontakten i väggen 2sec efter. Finns det någon suck att rädda detta på något sätt? har inte provat starta datorn, har suttit och blåst varmluft för att försöka torka datorn, tänker låta den stå över natten. Någon som har något förslag / tip för att eventuellt rädda datorn? det var ingen det var nästaan torrt i datorn jag vet inte förmodar att det är kört men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

20 minuter sedan hoppade katten och slog omkull ett glas pepsi på skrivbordet, såklart rann det över hela skrivbordet, över kanten och rakt ner på min dator. . . . Datorn slocknade direkt och jag drog ut kontakten i väggen 2sec efter. Finns det någon suck att rädda detta på något sätt? har inte provat starta datorn, har suttit och blåst varmluft för att försöka torka datorn, tänker låta den stå över natten. Någon som har något förslag / tip för att eventuellt rädda datorn? det var ingen det var nästaan torrt i datorn jag vet inte förmodar att det är kört men ändå.

Hade jag haft en fysisk blick över hur det såg ut hade det blivit lättare att svara på det, men generellt sett om vatten tränger in i elektronik ock kortsluter nånting så resulterar det i vad som skedde för den del.
Ett förslag är att sniffa runt lite, om nånting luktar bränt eller inte.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

du har en laptop låter det som?

men skruva bort det du kan och låt den stå över natten!

har även sett på youtube när det hänt samma sak och dom har lagt datorerna/mobilerna i sågspån eller ris? kan va värt att testa då det drar åt sig fukten

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxor1337:

du har en laptop låter det som?

men skruva bort det du kan och låt den stå över natten!

har även sett på youtube när det hänt samma sak och dom har lagt datorerna/mobilerna i sågspån eller ris? kan va värt att testa då det drar åt sig fukten

Låter som att den är stationär i mina öron:p då det rann över bords kanten och ner i datorn;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

stationär dator, stor under skrivbordskanten, det finns ingen "synlig" fukt, men datorn slocknade som direkt, och jag tror det var lite fuktigt på grafikkortet eventuellt. har en fläkt över på datorn vilket verkar ha kastat runt det i mindre droppar.
det chassi har jag, det har då kommit in genom storfläkten.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxOrXZCevqRN2mae8BV_...

Permalänk
Skrivet av vibrax:

stationär dator, stor under skrivbordskanten, det finns ingen "synlig" fukt, men datorn slocknade som direkt, och jag tror det var lite fuktigt på grafikkortet eventuellt. har en fläkt över på datorn vilket verkar ha kastat runt det i mindre droppar.
det chassi har jag, det har då kommit in genom storfläkten.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxOrXZCevqRN2mae8BV_...

Taskig otur du har med tanke på att fläkthålet bara går över en tredjedel av chassiet.

Jag hade försökt testa de olika delarna i andra datorer. Iallafall sånt som inte luktar bränt eller är kladdigt/fuktigt. Sånt som är fuktigt kanske man kan lägga i en påse ris i ugnen (inga 200c, lägsta möjliga temp..) Vet dock inte om det funkar då det är Pepsi, fullproppat med socker och annat klistrigt.

Permalänk
Medlem

Detta hände mig en gång också eller faktiskt två gånger, både på laptop å stationär, när stationära fick saft över sig dog datorn med det samma, tog ut alla delar och la dem på tork, dagen efter funkade allt felfritt..

När detta hände laptopen, så satte jag den upp och ner samt la en handuk under den, samt att ja la in den i ugnen på 100 grader i 3-4min, var dock rädd att skärmen skulle pajja, men de gjore den inte. Några tangetenter funkar fortfarande inte, men laptopen funkar bra.

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

det var pepsi max, så inget socker. har fönen riktad mot datorn atm. antar jag får försöka sådär mer ris taktiken. har inte byggt datorn själv så får väl ta kort så jag klarar av att sätta ihop den igen.. hoppas att den inte är död iaf :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

det var pepsi max, så inget socker. har fönen riktad mot datorn atm. antar jag får försöka sådär mer ris taktiken. har inte byggt datorn själv så får väl ta kort så jag klarar av att sätta ihop den igen.. hoppas att den inte är död iaf :/

Skulle ta det lugnt med fönen, det blir varmare än du tror
önskar dig all lycka och hoppas det löser sig!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Chansen finns att du har haft tur och att maskinen kommer fungera igen när allting har torkat. Detta beror på vart/vilka delar som blev kortslutna av vätskan. Det du bör göra är att se till att bli av med all fukt i datorn (torka av alla delar som det haft en möjlighet att bli beröra av den) samt att sätta upp en eller flera fläktar under några dygns tid för att vara på den säkra sidan.
Om den har klarat sig kan du ju passa på att köpa en lott också.

För att förebygga framtida problem kanske det kunde vara en god idé att se till att katten blev till en mysig pälsmössa såhär till julen också.

Permalänk
Medlem

hah och du tror att katten lever ännu.
Nejmen har plockat lös grafik kortet, gjort som en liten ställning till fönen så den står som en bit utanför datorn och blåser varmluft in datorn. kontakterna ser rena ut och finns inget spår av vätska vad jag kan se, känner ingen bränd lukt eller något sådant. fast med min tur blir det nog en ny dator skulle jag tro..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

okej, ta bara ut grafikkortet , och ha inte fönen för nära, kan bli värre skador om du blåser för mycket, låt de bara stå i ca 12 timmar så torkar de av sig själv. Har haft en polare som spillde Coca Cola över sin dator, de ända som hände då var att processor fläkten inte starta. Men han lät de torka under en dag, vet inte om han tog ut alla delar dock.. tror han bara tog ur grafikkortet och såg till så att processor kylaren inte var full med massa cola.

hoppas de löser sig!

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

Tacka gudarna den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Även om det inte finns något socker i Pepsi Max så finns det ju andra ämnen som inte dunstar i första taget, konstgjorda sötningsmedel till exempel. Om du vill tvätta bort läsken går det bra att använda batterivatten (= destillerat vatten) som du köper på macken. Obs, skölj inte av, utan fukta en trasa eller liknande med batterivattnet, och torka sedan av det som fått läsk på sig. Låt sedan grejerna ligga i rumstemp i ett dygn så kan du vara säker på att det torkat av sig själv under tiden. Lycka till

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vibrax:

Tacka gudarna den fungerar.

Tack själv.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya