Permalänk

Nytt nätaggregat!

Har precis köpt ett ny grafikkort som rekommenderade ett nytt nätaggregat på 500w. Jag hade då planerat köpa den här från Cdon http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_500w_v2_atx12v_2.3_%2... , är det något speciellt man behöver veta när man köper nätaggregat i form av storlek och bredd, eller finns det någon typ av standardmått?

Min dator är en
Packard Bell med acpi x86 based pc
Processor AMD Phenom(tm) 8450 Triple-core processor 2.10 GHz
Minne (RAM) 4,00 GB
Systemtyp 32-bitars operativsystem

Tack!

Permalänk
Medlem

Man ska hålla sig ifrån CX serien

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Så värst? Varför? om jag får fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson.Jonsson:

Så värst? Varför? om jag får fråga

Är ju en budgetserie som jag läst mig till inte ska vara bra, och man ska ALDRIG snåla på nätaggregat!

Bara någon hundrig över så får du mycket bättre

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsson.Jonsson:

Mycket, mycket bättre

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle satsat på ett nätagg med 80+ rating. Det har inte detta nätagg från Corsair. 80+ är en märkning för energieffektiviteten hos nätagget, men man uppnår inte märkningen utan bra komponenter. Kanske detta är ett alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/n%C3%A4tdel_fractal_design_tesla...

Edit: Corsair agget som du länkar till är också bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk

Tack för svar! Ja vanligtvis hade jag nog inte köpt från cdon men med ett presentkort på 500 så kändes det alternativet bättre! Förresten, är det svårt att byta nätagget?

Permalänk
Skrivet av Jonsson.Jonsson:

Tack för svar! Ja vanligtvis hade jag nog inte köpt från cdon men med ett presentkort på 500 så kändes det alternativet bättre! Förresten, är det svårt att byta nätagget?

nej inte alls

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det energmax agget såg bra ut!

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av haapppoooo:

Det energmax agget såg bra ut!

Full spec finns här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14609-enermax-presenterar-pl...

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Man ska hålla sig ifrån CX serien

Varför sitter du och ljuger? Man ska inte hålla sig undan CX-serien, den är riktigt bra, bättre än de flesta nätaggregat.

Permalänk

vad har du för nätagg nu och vad är det för graffekort du köpt?

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Mycket, mycket bättre

Tx650 Låter en del om man är känslig för sådant

Permalänk

Ah okej, tänkte köpa ASUS Radeon HD6870 1024MB, vilket nätagg jag har nu vet jag inte, men när jag öppnade datorn innan stod det 230-250 w

Permalänk

Nej jag bryr mig inte om det låter mer än vanligt, bara det inte blir oumbärligt...

Permalänk

Okej då måste du defnitivt byta agg.
tx650 bronze är ett bra agg finns desutom modulärt numera om man vill ha d.
Lika bra köpa ett lite kraftigare så e du redan säkrad när du köper en ny dator senare i livet som du självklart kommer bygga själv

Permalänk

okej perfekt! ja jag vill egentligen sätta igång med hemmabygge men saknar både resurser och kunskap så det får vänta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1n1h0p:

Varför sitter du och ljuger? Man ska inte hålla sig undan CX-serien, den är riktigt bra, bättre än de flesta nätaggregat.

CX-serien som säljs idag är budgetbyggen, med billiga komponenter, på CWTs enklaste plattform. Hur blir det "bättre än de flesta nätaggregat"?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Varför sitter du och ljuger? Man ska inte hålla sig undan CX-serien, den är riktigt bra, bättre än de flesta nätaggregat.

man ska inte hålla sig ifrån cx serien, MEN! man ska inte om man har råd med bättre snåla och köpa ett cx agg då tx är mycket mer uppkostade.

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem

xfx 550w w brukar ligga jämt med cx 600w nätagget och xfx är då ett mycket bättre val. Alla xfx nätagg håller bra kvalite så bara välja och vraka:)=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

xfx 550w w brukar ligga jämt med cx 600w nätagget och xfx är då ett mycket bättre val. Alla xfx nätagg håller bra kvalite så bara välja och vraka:)=

Om jag inte är helt ute och cyklar bygger både XFX och Corsair på Seasonic agg vilket betyder XFX=Corsair=Seasonic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Om jag inte är helt ute och cyklar bygger både XFX och Corsair på Seasonic agg vilket betyder XFX=Corsair=Seasonic...

Hej du är nog ute och åker bil:) Jo vissa bygger på seasconic men det säger inte allt häller kan vara dåliga kondingar nu brukar men inte seasconic agg ha dåliga kondingar, Men det är vissa serier som bygger på seasconic gamla cx serien cx 400 gjorde det den nya är cwt med dåliga kondingar.

Här finns det att läsa lite http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page17755.htm

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tack för alla svar! även om jag inte förstod så mycket av vad pompa_kumla skrev Men p.g.a cdons leveranstid lutar det åt att skaffa nätagg från JME data, vilken av dem här skulle ni köpa :)? http://www.jmedata.se/Categories.aspx?q=c:100593

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Hej du är nog ute och åker bil:) Jo vissa bygger på seasconic men det säger inte allt häller kan vara dåliga kondingar nu brukar men inte seasconic agg ha dåliga kondingar, Men det är vissa serier som bygger på seasconic gamla cx serien cx 400 gjorde det den nya är cwt med dåliga kondingar.

Här finns det att läsa lite http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page17755.htm

Flera av Corsair TX V2 och XFX Core Edition bygger på samma plattform från Seasonic, det enda som skiljer egentligen är fläkten och fläktkylningen. Båda aggregaten är bra.
Corsair CX (nya CX) däremot håller en lägre kvalitet på sina komponenter och har en klen 12V-lina (är ju budgetserien). Dock ligger CX-aggregaten ungefär på samma kvalitetsnivå som övriga aggregat i samma prisklass (lägre budgetsegmentet).

Corsairs serier i de dyrare segmenten är mycket bra, med AX-serien som bästa serie.

Visa signatur

~Pelle~