Musik? Finns det bättre än 320kb/s?

Permalänk
Rekordmedlem

Återigen.......

Skrivet av mrqaffe:

Det är bara att testa, koppla upp 2 signalkedjor o jämför dem, det är gjort många gånger och 16/44 ger ingen hörbar skillnad mot analogkedjan.

Bristerna ligger inte i cd formatet, utan i innehållet, mycket moderna skivor har inte ens 20dB dynamik, och frekvensgången hos de flesta mikrofoner sjunker rejält i diskanten, men det finns en del specialare, som Earthworks som har mikrofoner som klarar 50Khz men de flesta mikrofoner börjar sjunka vid 13-15Khz eller så blir de rejält oroliga i frekvensgången.
Mycket bra inspelningsmikrofoner går till drygt 20Khz, men då kostar det.
Höga diskanttoner är dessutom mycket riktningskänsliga, så att spela in dem på ett vettigt sätt från ett instrument och en musiker som rör sig är hopplöst svårt.
Man kan testa själv att filtrera en låt, det är bara att filtrera bort över tex 18Khz o jämföra med en ofiltrerad fil.
Dessutom är det ju även så att tex sacd inte har nått vettigt innehåll i diskanten överhuvudtaget över ungefär 7Khz, det finns i stort sett bara distorsion där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brimstone:

Men kvantiseringsfelet gör ju bara att du tillför mer brus till signalen, man förlorar ju ingen upplösning (eller vad man ska kalla det). Många D/A-omvandlar jobbar enbart med 1 bit internt och flyttar bruset ur det hörbara områden med hjälp av noise shaping. 16 bitars kvantisering ger ett signal/brusförhållande som är fullt tillräckligt för återgivning i hemmiljö.

My point precisely... som sagt, min poäng var bara att digitalisering är lossy av naturen, inte att det nödvändigtvis går att höra skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

flac är underbart. använder en cowon mp3-spelare för att de just klarar av flac och med ett bar fina hörlurar hör man verkligen skillnad även mot 320kbit mp3. Jag gissar att skillnaden blir ännu tydligare med riktigt fina stereohögtalare och förstärkare men min budget tillåter inte detta.

flac står som sagt för Free Lossless Audio Codec, dvs den komprimerar musiklåtarna utan att få någon dataförlust. Det säger ju sig självt då att rippar du från en CD-skiva så tar flac mycket större plats än mp3 men du behåller även full ljudkvalite från skivan. flac-låtarna jag rippat från skivor jag äger brukar lägga sig någonstans vid 900-1200kpb/s så de tar ju också 3-4 ggr mer platts än 320kpb/s mp3, men de är det värt :>

skulle man få fråga vilken modell av cowon mp3 du använder. då jag är på jakt efter en kompetent bärbar spelare?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av veggie_d:

My point precisely... som sagt, min poäng var bara att digitalisering är lossy av naturen, inte att det nödvändigtvis går att höra skillnaden.

Fast det är ju lite hårklyveri. Fast jag är iof ingenjör och anser att om det inte finns några som helst praktiska skillnader så är de samma.

Någon som har några siffror på hur mycket brus som tillförs av kvantiseringen mot var brusgolvet ligger normalt? Är de samma storleksordning så är det ju verkligen bara av akademiskt intresse.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Som andra redan har skrivit finns det FLAC som är öppen källkod och ALAC som är apple:s format till ipod:s. Båda är identiska. Sedan om du hör skillnaden mellan FLAC och MP3 är upp till dig. Om man skulle göra ett blindtest tror jag väldigt få skulle höra skillnaden. Det krävs träning för att örat skall kunna höra skillnaden på dem olika formaten. Den vanlige lyssnare kommer höra noll skillnad därför tycker jag det är dumt att rekommendera något som ditt öra inte ens kommer höra någon skillnad. Kör med det som passar dig. Ljud uppfattas olika från person till person.

Flac är ofta mer klara och täta i mina öron. Medans mp3 är mer grumliga och mörka.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

skulle man få fråga vilken modell av cowon mp3 du använder. då jag är på jakt efter en kompetent bärbar spelare?

Det är en iAudio 9 16gb versionen. Det är en väldigt trevlig liten sak i samma storleksklass som ipod nano(?). Den har BBE sound enhancer som jag faktiskt gillar väldigt mycket, detta tycker jag personligen gör att den går om min förra mp3-spelare (iriver clix) i ljudkvalite där den låg väldigt jämnt utan sound enhancern.

Oavsett kan jag rekomendera den! och inte minst för att den som sagt spelar upp flac ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Annars kan du alltid satsa på sandisk sansa clip+ om du inte måste ha en flashig skärm. Den är riktigt billig, låter bra, tar microSD-kort för mer minne till lågt pris och spelar flac. Byggkvaliteten känns ändå klart hyfsad och batteritiden är helt ok.
Angående ljudkvaliteten kan du kolla bra test här: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/sansa-clip-measured.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Annars kan du alltid satsa på sandisk sansa clip+ om du inte måste ha en flashig skärm. Den är riktigt billig, låter bra, tar microSD-kort för mer minne till lågt pris och spelar flac. Byggkvaliteten känns ändå klart hyfsad och batteritiden är helt ok.
Angående ljudkvaliteten kan du kolla bra test här: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/sansa-clip-measured.html

Har en likadan och den fungerar smidigt. Lätt att sätta fast i kläderna om man ska ut och cykla lite längre, vilket jag använt den till.

En varning är bara att om du får väldigt låg volym så ändra till north america som region. De har nämligen minskat volymen på den via mjukvara om man ställer in europa som region, nån EU regel.

Ber om ursäkt för offtopic

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju lite hårklyveri. Fast jag är iof ingenjör och anser att om det inte finns några som helst praktiska skillnader så är de samma.

Någon som har några siffror på hur mycket brus som tillförs av kvantiseringen mot var brusgolvet ligger normalt? Är de samma storleksordning så är det ju verkligen bara av akademiskt intresse.

Vad lustigt, jag är också ingenjör och anser att om det finns skillnader (teoretiska eller praktiska) så är de INTE samma. "Skillnader" och "samma" är liksom ömsesidigt uteslutande koncept, inte sant?

Och ja, det är ju det jag har sagt hela tiden. Att det är hårklyveri och enbart av akademiskt intresse. För umptielfte gången nu: hela poängen var ju att det känns lite småfånigt att kalla en metod för att komprimera PCM-data för "lossless", även om jag naturligtvis förstår att losslessnessen refererar till själva PCM-datan (och inte vad det är den i sin tur representerar).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av veggie_d:

Vad lustigt, jag är också ingenjör och anser att om det finns skillnader (teoretiska eller praktiska) så är de INTE samma. "Skillnader" och "samma" är liksom ömsesidigt uteslutande koncept, inte sant?

Och ja, det är ju det jag har sagt hela tiden. Att det är hårklyveri och enbart av akademiskt intresse. För umptielfte gången nu: hela poängen var ju att det känns lite småfånigt att kalla en metod för att komprimera PCM-data för "lossless", även om jag naturligtvis förstår att losslessnessen refererar till själva PCM-datan (och inte vad det är den i sin tur representerar).

Ingenjörsmässig approximation kallas det
Har man räknat på oändliga plattor och oändligt långa korvar som egentligen är en decimeter så börjar man lätt tumma lite på strikta likhetstecken.

Gick vi precis från hårklyveri till semantik nu också? Ett digitalt format borde ju per definition vara förlustfritt om det fortfarande innehåller all digital data från den digitala källan. Ska vi klyva hårstrån på den här nivån finns det ju inga exakta kopior alls då det inte går att tillverka två ickedigitala objekt som är identiska (på makronivå i alla fall). Ordet förlustfri eller lossless har alltså egentligen bara en mening i den digitala världen där det går att visa att två objekt är identiskt lika och det relativt enkelt genom att jämföra dem bit för bit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett digitalt format borde ju per definition vara förlustfritt om det fortfarande innehåller all digital data från den digitala källan. Ska vi klyva hårstrån på den här nivån finns det ju inga exakta kopior alls då det inte går att tillverka två ickedigitala objekt som är identiska (på makronivå i alla fall). Ordet förlustfri eller lossless har alltså egentligen bara en mening i den digitala världen där det går att visa att två objekt är identiskt lika och det relativt enkelt genom att jämföra dem bit för bit.

Analogt till digitalt kan väl snarare per definition aldrig bli förlustfritt?
Oavsett upplösning så handlar det ju om en digital approximation till en sinuskurva?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Begreppet "Lossless" i ljudsammanhang är ju en förkortat version av "Lossless compression", så det behandlar ju bara komprimeringen av den redan inspelade digitala datan. Den (eventuellt mätbara) förlusten som sker vid inspelningen få kallas för något annat

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Vi kallar det transparent.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Analogt till digitalt kan väl snarare per definition aldrig bli förlustfritt?
Oavsett upplösning så handlar det ju om en digital approximation till en sinuskurva?

…och här kan en fysiker börja prata om Plancklängden, om hår ska klyvas . Eller Fourier och Nyqvists sats, för den delen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

…och här kan en fysiker börja prata om Plancklängden, om hår ska klyvas . Eller Fourier och Nyqvists sats, för den delen.

Alla hår borde alltid klyvas ner till Plancklängden!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Alla hår borde alltid klyvas ner till Plancklängden!

Nejtack, mitt hår är tjockt nog som det är med vardagsenheterna.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ingenjörsmässig approximation kallas det
Har man räknat på oändliga plattor och oändligt långa korvar som egentligen är en decimeter så börjar man lätt tumma lite på strikta likhetstecken.

Gick vi precis från hårklyveri till semantik nu också? Ett digitalt format borde ju per definition vara förlustfritt om det fortfarande innehåller all digital data från den digitala källan. Ska vi klyva hårstrån på den här nivån finns det ju inga exakta kopior alls då det inte går att tillverka två ickedigitala objekt som är identiska (på makronivå i alla fall). Ordet förlustfri eller lossless har alltså egentligen bara en mening i den digitala världen där det går att visa att två objekt är identiskt lika och det relativt enkelt genom att jämföra dem bit för bit.

Ja, precis. Men approximation är inte ekvivalent med ekvivalens

Nå, nu börjar du prata fysiska objekt. Men en representation av någonting är ju inte nödvändigtvis fysisk. Den här argumentationen borde illustrera hur jag tänker, även om den kanske inte är helt klockren:

Tänk dig att du får en handskriven lapp med texten till Staffan var en stalledräng, och blir ombedd att skriva in texten på datorn. När du är klar har du en exakt och förlustfri konvertering (förutsatt att du gör rätt och inte råkar stava fel). Men om du skulle råka sitta på ett engelskt tangentbord istället för ett svenskt, så skulle du kanske ersätta å och ä med a och ö med o. Resultatet skulle fortfarande bli att du hade texten till sången på din dator, men det skulle vara en lossy konvertering. Om du sedan ber en icke-svensk person att skriva av din datortext på ett papper, så skulle denne förmodligen inte veta vilka av alla 'a' i texten som faktiskt representerar samma bokstav i originaltexten, och vilka som egentligen borde skrivas ä eller å. Den informationen har gått förlorad.

Analogin är som sagt inte klockren, men du förstår säkert vart jag vill komma. Verkligheten har oändligt många knappar på sitt tangentbord, medan A/D-konvertern har ett begränsat antal. Flera av verklighetens tecken måste därför med nödvändighet mappas till samma tecken i den digitala konverteringen, och den information som går förlorad är omöjlig att återskapa.

Men nu känner jag att jag börjar bli en jobbig jävel.. kanske dags att släppa det här

Permalänk
Entusiast
Skrivet av veggie_d:

Ja, precis. Men approximation är inte ekvivalent med ekvivalens

Nå, nu börjar du prata fysiska objekt. Men en representation av någonting är ju inte nödvändigtvis fysisk. Den här argumentationen borde illustrera hur jag tänker, även om den kanske inte är helt klockren:

Tänk dig att du får en handskriven lapp med texten till Staffan var en stalledräng, och blir ombedd att skriva in texten på datorn. När du är klar har du en exakt och förlustfri konvertering (förutsatt att du gör rätt och inte råkar stava fel). Men om du skulle råka sitta på ett engelskt tangentbord istället för ett svenskt, så skulle du kanske ersätta å och ä med a och ö med o. Resultatet skulle fortfarande bli att du hade texten till sången på din dator, men det skulle vara en lossy konvertering. Om du sedan ber en icke-svensk person att skriva av din datortext på ett papper, så skulle denne förmodligen inte veta vilka av alla 'a' i texten som faktiskt representerar samma bokstav i originaltexten, och vilka som egentligen borde skrivas ä eller å. Den informationen har gått förlorad.

Analogin är som sagt inte klockren, men du förstår säkert vart jag vill komma. Verkligheten har oändligt många knappar på sitt tangentbord, medan A/D-konvertern har ett begränsat antal. Flera av verklighetens tecken måste därför med nödvändighet mappas till samma tecken i den digitala konverteringen, och den information som går förlorad är omöjlig att återskapa.

Men nu känner jag att jag börjar bli en jobbig jävel.. kanske dags att släppa det här

Vad sägs om approximativa uppskattningar då?

Fast all information förs inte över från lapp till dator eftersom det inte är en exakt kopia. Din handstil försvinner till exempel på vägen. Även vilket papper du skrev på och vilken penna som användes. En exakt digital kopia skulle därför kräva en oändlig mängd metadata vilket snabbt blir svårt att hantera.

Sen var det ju det där med om verkligheten är kontinuerlig eller diskret i alla skalor. Man brukar ju stöta på en upplösning förr eller senare, om man så ska ner på kvantnivå och gräva.

Nejdå, jag har skitkul och det här är väldigt bra tentaflykt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad sägs om approximativa uppskattningar då?

Det förslaget uppskattar jag nästan.

(förlåt)

Skrivet av Zotamedu:

Fast all information förs inte över från lapp till dator eftersom det inte är en exakt kopia. Din handstil försvinner till exempel på vägen. Även vilket papper du skrev på och vilken penna som användes. En exakt digital kopia skulle därför kräva en oändlig mängd metadata vilket snabbt blir svårt att hantera.

Nej, precis. Som sagt, inte världens bästa analogi kanske. Det var ett försök att illustrera vad jag menade med att representationer ofta är abstrakta objekt, inget du kan stoppa in i en molecule replicator men väl kopiera ändå. Löskopplat från det medium som används vid överföringen alltså.

Skrivet av Zotamedu:

Sen var det ju det där med om verkligheten är kontinuerlig eller diskret i alla skalor. Man brukar ju stöta på en upplösning förr eller senare, om man så ska ner på kvantnivå och gräva.

Javisst, det var därför jag lade till en brasklapp i något tidigare inlägg när jag påstod att verkligheten är "i praktiken" oändligt högupplöst ^^
(Åtminstone än så länge, betänk att det var inte SÅ längesedan man "visste" att atomer var våra minsta byggstenar. Sen kom elementarpartiklarna, och efter det kvarkarna. Ibland roar jag mig med tanken på att om en singularitet är oändligt liten, så måste den på samma gång vara oändligt stor. Undrar vad kvarkarna består av? Det kanske finns ett helt nytt universum i var och en av dem).

Vad gäller ren energi, i form av elektromagnetisk vågutbredning, är det lättare att sätta en definitiv gräns (såvida inte de där forskarna som nyligen påstod att de kunnat bryta den absoluta hastighetsgränsen bevisas ha rätt).

Skrivet av Zotamedu:

Nejdå, jag har skitkul och det här är väldigt bra tentaflykt.

Eh.. ah. Got it. Vad som helst för att slippa böckerna

Permalänk
Avstängd

cd kvalité är redan i minsta laget om man ser till sampling rate och bitrate så om man går under cd kvalité så kommer ljudkvalitén per automatik bli lidande, vissa personer är fanatiskt övertygade om att man måste ha system för x*1000kr (x>1) för att höra skillnad mellan ~245kbps mp3 och ~1200kbps flac. om jag var förbjuden att använda lossless format så är frågan om jag skulle lyssna på musik över huvud taget, men om jag var tvungen att lyssna så vore det ogg vorbis q1.0(övberdriver inte alls så mycket som ni tror att jag gör)

har aldrig stött på en mp3 variant av en låt som inte har låtit avsevärt sämre än flac versionen hittils, värt att nämna är att jag i stort sett aldrig lyssnar på elektronisk musik(förutom Bassotronics - Bass I Love You.flac). jag skulle säga att kvalitén på ljudfilen är det som påverkar upplevelsen mest(då räknar jag även in mastering och dyligt). lossy format är iallafall något man bör undvika helt och hållet.

skulle reckomendera andless ifall man vill spela flac med en androidtelefon, mycket bra applikation utan gummick skit såsom eq, är gratis och bättre än betalapps jag har provat(trial).

Permalänk

Det spelar ju lite roll vad man lyssnar med också.
Man kanske inte hör så stor skillnad på MP3 och FLAC med vanliga datorhögtalare, men med mina studiomonitorer är det som natt och dag. Helt underbart.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Återigen.......

Bristerna ligger inte i cd formatet, utan i innehållet, mycket moderna skivor har inte ens 20dB dynamik, och frekvensgången hos de flesta mikrofoner sjunker rejält i diskanten, men det finns en del specialare, som Earthworks som har mikrofoner som klarar 50Khz men de flesta mikrofoner börjar sjunka vid 13-15Khz eller så blir de rejält oroliga i frekvensgången.
Mycket bra inspelningsmikrofoner går till drygt 20Khz, men då kostar det.
Höga diskanttoner är dessutom mycket riktningskänsliga, så att spela in dem på ett vettigt sätt från ett instrument och en musiker som rör sig är hopplöst svårt.
Man kan testa själv att filtrera en låt, det är bara att filtrera bort över tex 18Khz o jämföra med en ofiltrerad fil.
Dessutom är det ju även så att tex sacd inte har nått vettigt innehåll i diskanten överhuvudtaget över ungefär 7Khz, det finns i stort sett bara distorsion där.

7KHz - Varför är det så? Är det formatets standard eller något annat?

Om skivorna är dåliga skulle det då i princip räcka med en 4 bits dac?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av anjora:

skulle reckomendera andless ifall man vill spela flac med en androidtelefon, mycket bra applikation utan gummick skit såsom eq, är gratis och bättre än betalapps jag har provat(trial).

En skojig sak du skulle kunna göra är att tanka ner programmet RMAA rightmark audio analyser sen gör du en testfil som du spelar upp från din telefon in i datorn och sen ser du hur bra telefonen är. Nästan alla bärbara enheter är riktigt dåliga jämfört med ett ljudkort, riiiiktigt dåliga.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

En skojig sak du skulle kunna göra är att tanka ner programmet RMAA rightmark audio analyser sen gör du en testfil som du spelar upp från din telefon in i datorn och sen ser du hur bra telefonen är. Nästan alla bärbara enheter är riktigt dåliga jämfört med ett ljudkort, riiiiktigt dåliga.

Kräver inte det ett bra ljudkort som har ordentlig A/D? Integrerade kretsar brukar ju ha A/D som är gjort av brus och skräp.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Kräver inte det ett bra ljudkort som har ordentlig A/D? Integrerade kretsar brukar ju ha A/D som är gjort av brus och skräp.

Han har ju ett Asus xonar essence stx (enligt signatur) och det är ju det bästa som finns på jorden enligt alla här så det lär nog räcka. Men seriöst så tror jag det räcker gott och väl för att ta reda på hur bra telefonen är. Telefonen är säkert inget kärnkraftverk på hörlursutgången. Skulle nog räcka med vilket Creative som helst över 3-400 också tror jag.

Visa signatur

Permalänk

Jag gissar på SN ratio 65-80 kanske, jag kan ha fel. Distorsion THD kanske 0,1-0,2% (kanske mer), säkert inte helt linjär 20-20k kanske dippar några dB under 60-80hz och kanske dippar uppemot 15k ett par dB där med, kanalseparation 50dB kanske. Det är så det brukar se ut ungefär.

Det vore ändå intressant att se. Även om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Han har ju ett Asus xonar essence stx (enligt signatur) och det är ju det bästa som finns på jorden enligt alla här så det lär nog räcka. Men seriöst så tror jag det räcker gott och väl för att ta reda på hur bra telefonen är. Telefonen är säkert inget kärnkraftverk på hörlursutgången. Skulle nog räcka med vilket Creative som helst över 3-400 också tror jag.

D/A ja, men hur är det med A/D? Min erfarenhet är att kort som inte är specifikt designade för att spela in musik brukar snåla mycket på A/D.
Jag har testat att spela in med ett Creative för 3-400 kr också. Det var inte vackert för det var så mycket brus och skit att det var oanvändbart. Vet inte om en mätning under sådana omständigheter är så avslöjande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bigmac pro:

att ljudkretsen i en telefon är dålig är inget jag betvivlar, jag lyssnar aldrig på musik via telefonen och hörlurar nu för tiden då jag inte får den musikupplevelse jag eftersträvar, sen är jag också van vid ett ljudkort för 1500kr så det är rätt naturligt att ljudet från mobilen inte bli rrätt mycket sämre. testade för skojs skull om en kompis kunda höra skillnad mellan flac och V0 från min htc desire hd telefon, två högtalare av okänd modell fanns till hands och han hörte skillnaden(inte speciellt oväntat då V0 användes), jag skall prova med mina högtalare och se hur stor skillnaden blir mellan ex ogg q1.0 och flac (kanske även det du nämde).

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

D/A ja, men hur är det med A/D? Min erfarenhet är att kort som inte är specifikt designade för att spela in musik brukar snåla mycket på A/D.
Jag har testat att spela in med ett Creative för 3-400 kr också. Det var inte vackert för det var så mycket brus och skit att det var oanvändbart. Vet inte om en mätning under sådana omständigheter är så avslöjande.

Hehe ja det jag menar i fullo är att han ska tillverka en fil med hjälp av RMAA, kanske en wav eller vad telefonen nu tar och sen lägga över den på telefonen och sen spela upp den därifrån in i datorn när han satt nivåerna.

Ljudkortet tar garanterat linenivå, vad är det +-2V p-p och det är väl typ vad telefonen ger också.

Att det inte är ett studiokort spelar nog ingen roll om han inte ska förstärka micar eller instrument eller balanserat.

Anjora har du en "grym" telefon eller? Vore ganska kul att se hur den presterar, för för dom flesta är verkar ju telefonen vara båda den primära datorn, ljudanläggningen, väckarklockan, telefonen, leksaken, videokameran, stillbildskameran och mycket mer.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

tänkte provköra telefonen med Rightmark men insåg att jag har två stycken mono-in på ljudkortet och inte en stereo. Programmet gick inte att köra i mono så då fick det bara. Borde kunna koppla båda ingångarna så det blir stereo men har inte sladdar för det tyvärr.

Visa signatur