Högskoleutbildning? Civilingenjör?

Permalänk

Högskoleutbildning? Civilingenjör?

Hej,
Jag läser nu sista året på gymnasiet. Jag har gått NV med matte och data-inriktning. Nu funderar jag över högskola. Tanken är att jag ska kunna jobba med programmering, på sikt kanske starta eget företag. Jag tror jag har full behörighet för de flesta civilingenjörsutbildningar i och med att jag kommer ha läst.
Matematik E
Fysik B
Kemi A

Jag letar efter ett högskoleprogram där matematik och programmering är båda högt prioriterade. Jag har också ett stort intresse för fysik, om programmet innehåller fysik är jag helnöjd. Frågan är dock om jag kommer att ha någon nytta av mer fysik i arbetslivet.

Föredrar arbetsgivare att man har läst ett program? Har jag samma chanser att få jobb även om jag bara läst lösa kurser?

Jag har fått några kataloger från olika högskolor hemskickade, tyvärr verkar civilingenjörsutbildningarna med programmering ligga mer åt elektronikingenjörs hållet.

Har jag missat någon självklar utbildning, några tips på utbildningar?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Det är absolut bättre att läsa ett civilingenjörsprogram än lösa kurser vad gäller möjligheten att få jobb.
Oavsett om du läst precis samma sak på fristående kurs som de i ett program så känner många arbetsgivare till olika civilingenjörslinjer. De kanske tom har gått samma linje själva.
Sådant kan vara mycket viktigare än man kanske tror. Det är inte bara vad man lärt sig som är viktigt. Att kunna sätta en "stämpel" "civilingenjör" på det hela gör också mycket.

Med tanke på din beskrivning av intressen så låter för övrigt en civilingenjörsutbildning som det perfekta valet.
Det är en hyfsat bred utbildning där man får lära sig mycket av sådant du är intresserad av. Datateknik eller Teknisk fysik torde vara lämpliga val.
Sedan kommer utbildningen att innehålla mycket som du sedan aldrig använder i ditt senare jobb. Så är det till stor utsträckning för alla. Utbildningen är tänk att vara en bred grundutbildning och framför allt en träning i att ta till sig teknisk kunskap och utveckla den.
Där jag jobbar en hel del personer med Teknisk fysik som bakgrund, trots att vårt jobb inte alls bygger på några fysikkunskaper.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Du låter väldigt mycket som mig själv när jag tänkte välja program. Jag tyckte (och tycker) om fysik, samtidigt som jag gillade programmering och matematik. Det slutade med att jag valde Teknisk Fysik (på KTH), ett val som jag själv är mycket nöjd med nu snart två år senare. Det finns inte så mycket programmering från början, men du kan välja extrakurser som ligger åt det hållet, dessutom är kraven som ställs på tekniska fysiker högre än dataloger vilket inte direkt skadar din möjlighet för att utvecklas och lära dig mer. Likaså finns det extra matematikkurser som snuddar ganska så rejält vid ämnen som hör datalogin till (diskret matematik av olika slag).

Notera dock att civilingenjörsprogram är väldigt teoretiska, inte praktiska. Efter en fem år lång civilingenjörsutbildning har du en rejäl grund att stå på, men du blir ingen kodapa (vill du bli det kan du lika läsa ett 2-årigt program inriktat enbart på programmering, men då kan du glömma matematik och fysik). Frågan du borde ställa dig själv är vad programmering är för dig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Matte, fysik och programmering låter som bra ämnen för utveckling av olika apparater/maskiner eller energi-/kraftsystemsstyrningar och liknande. En hel del beräkningar i dessa produkter där information om värme, el och materialfrågor är viktiga grundstenar. Utifrån dessa finns det säkerligen kopplingar mot olika överliggande system där data hanteras i något program.

Du har nog dels pc-programmering, men även maskin(plc)-programmering som behövs vid framtagning av dessa produkter. Inom ett sådan område tror jag att du kommer få användning av alla tre ämnen, beroende på vilken eller vilka delar av utvecklingen du arbetar med.

Ett annat område skulle kanske kunna vara att programmera ingenjörsverktyg (programvara) av olika slag där det då kan vara viktigt att ha en mycket god förståelse för fysiken.

Edit:
Läser du en civilingenjörsutbildning och är intresserad av mer än datorer så tror jag att de intressanta, roliga jobben, är de där programmeringen endast är ett av flera verktyg du använder. Alltså att du jobbar tvärvetenskapligt och/eller inom ett väldigt smalt specialområde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Ja, du har absolut större jobbchans om du är civilingenjör än om du hade läst lösa kurser.

Matte finns så det räcker och blir över i alla inriktningar, det som återstår är om du vill läsa Datateknik, Fysik eller något där emellan.

Skicka PM om fem år så anställer jag dig.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Fördelen med att läsa ett program är främst att man blir behandlad och ett spädbarn och man knappt själv behöver torka sig i baken efter toa.

Väljer man lösa kurser uppstår en väldigt massa program, såsom att man varje period bör hitta bra kurser så att man minst läser 100%. (om man vill ha fullt studiestöd)
Och att hitta bra kurser är svårare än vad man kan tro, då kurser på högre nivå har diverse förkunskapskrav, där dessa krav inte ovanligtvis är kurser som i princip har nada med ämnet att göra. Det är bara så att för att få kalla en kurs för C eller D, så bör det vara ett krav på ett antal kurser. Och då väljer högskolor/universitet, ofta såna kurser som program som ska läsa kursen redan har läst.
På samma sätt som skolorna gör när de ska anställa en doktorand som ej klarar av studierna, de går ut med en offentlig specifikation på vad personen bör kunna som är skräddarsydd efter doktoranden, så att andra får svårt att få platsen. (de får ej anställa utan att först ha gått ut med en offentlig annons)

Andra problem är schemakrockar, värst är det när det är två stycken obligatoriska labbar samtidigt och kursansvarige kan ha åsikten att är man inte där på labben, så får man göra om den nästa år.

Ett annat problem är att de som läser i program får kurser anpassade efter sin nivå, de har också mycket enklare att fixa en labbkompis.. Ingen vet vem man är, man är en konstig prick som hoppar in i ett program.

Listan kan göras riktigt lång, nå det var bara några saker som jag hade upplevt då jag har breddat mina utbildningar.

Sedan så bör man ta ut en examen med en titel. (minns ej vad det heter) Det jag syftar på är att t.ex. kalla sig för data eller elektroingenjör.

Angående val för programmering, så är det mig veterligen enbart datavetenskapliga programmet av de programmen som sysslar med något som kan kallas för Windowsprogrammering.
Problemet med de andra utbildningar är att det är så mycket annat man ska lära sig och majoritet av studenterna efter examen är riktigt usla på att programmera. Jag syftar generellt på alla system, orsaken till detta är jäkten och lärare ofta godkänner vilken skitkod som helst, bara den tillfället under demonstrationen fungerar.

Dock är det ingen som hindrar att man efter sin examen kompletterar sin utbildning med programmeringskurser eller självstudier.
Jag tror dock att de flesta har mycket enklare att på egen hand lära sig koda, än att på egen hand lära sig matematiken & fysiken. Så mitt val för teknikintresserade personer är inte främst datavetenskapliga programmet.

Nå min rekommendation är teknisk fysik, skulle jag ha läst om idag så skulle jag ha valt denna utan tvekan. Orsak "alla" vet vad det är för program, hög respekt är det till personer med denna examen. Visar det sig sedan att personen kodar som en gud, så är detta ett given kandidat för de flesta tekniska arbeten.
Dock passar inte teknisk fysik alla och rätt val kan vara att läsa ett program som man klarar, samt är man ute efter något speciell inriktning, så kan man ofta gå en snabbare väg dit.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Efter att ha läst era tips och bläddrat i diverse utbildningskataloger känns Civilingenjör Datateknik mycket intressant. Någon som har erfarenhet eller tankar om utbildningen?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomten_alle:

Efter att ha läst era tips och bläddrat i diverse utbildningskataloger känns Civilingenjör Datateknik mycket intressant. Någon som har erfarenhet eller tankar om utbildningen?

Läser tredje året civ. datateknik nu och det är ganska underbart även om ganska utmanande vissa stunder. Vi är en grupp som precis har byggt en liten robot som det tävlades med på skolan idag. Sen finns det såklart matematiskt tunga kurser där det i princip bara är teori. Låter som något som skulle passa dig.