Koppla bärbara till en skärm via HDMI?

Permalänk
Medlem

Koppla bärbara till en skärm via HDMI?

Hej gott folk! Finns det någon som kan förklara mitt problem att koppla min bärbara dator (msi GX660) med ati grafikkortet ATI Radeon 5870 till min nyköpta skärm Samsung (SyncMaster TA350)? Jag får upp en bild under starten i dos:

sen när väl windows startar så förvinner signalen helt:

Är det möjligen fel på HDMI kabeln (fel version 1.1; 1.3; 1.4 etc?) eller kanske fel settings i "Catalyst Control Center" kör just nu via VGA kabel men vad jag har förstått så är det bättre via HDMI då signalen skickas Digitalt?

Mvh

Permalänk

Det är snarare så att under uppstart så visas bilden på alla inkopplade grafikutgångar, men efter Windows login så måste man välja vilka skärmar man vill köra med. Bärbara brukar skifta bildskärm med <fn>F6 eller liknande kombination. Alternativt speglar/utvidgar du extra skärmen via Skrivbordets Skärmupplösning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är snarare så att under uppstart så visas bilden på alla inkopplade grafikutgångar, men efter Windows login så måste man välja vilka skärmar man vill köra med. Bärbara brukar skifta bildskärm med <fn>F6 eller liknande kombination. Alternativt speglar/utvidgar du extra skärmen via Skrivbordets Skärmupplösning.

Precis men när jag skiftar till den externa skärmen så får den ingen signal. Gröna skärmen i dos läget bevisar ju väl att något inte stämmer?

Permalänk

Om din dator har en direktutgång för HDMI så verkar den gröna bilden mera vara skärmens fel.
HDMI har ju bara digital överföring så den kan aldrig tappa någon färg.

Jag har läst manualen och du har två HDMI ingångar (HDMI/PC och HDMI) som du kan prova.
PC ingången har flertal inställningar i skärmens menyer. Skärmens ingångar har begränsat antal upplösningar.
Eftersom du försöker överföra samma skärmupplösning som du har i bärbara så måste de passa ihop.

Öppna Skrivbordets Skärmupplösningar och lägg till extra skärmen istället.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

du måste ställa in på skärmen Samsung (SyncMaster TA350) vilken ingång du använder.

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!