Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

gamla hårddiskar och sandy bridge

Permalänk
Medlem

gamla hårddiskar och sandy bridge

Har googlat runt en stund men hittar inte ett svar och är inte så haj på datorer.

Har en 160GB IDE hårddisk och en 160GB sata 2 hårddisk i våran gamla dator. Som jag har förstått det så finns det ingen IDE kontakt på sandy bridge moderkorten.

Och hur funkar det med sata 2 hårddisken? Går den att använda i sandy bridge. Med tanke på hårddiskpriserna just nu så tänkte jag att jag kunde använda den ett tag. Och isåfall kommer den att slöa ner hela datorn, eller kommer den att vara lika snabb som dom nya?

Kanske blev lite flummiga frågor, men hoppas ni fattar!

Mvh Oscar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Har googlat runt en stund men hittar inte ett svar och är inte så haj på datorer.

Har en 160GB IDE hårddisk och en 160GB sata 2 hårddisk i våran gamla dator. Som jag har förstått det så finns det ingen IDE kontakt på sandy bridge moderkorten.

Och hur funkar det med sata 2 hårddisken? Går den att använda i sandy bridge. Med tanke på hårddiskpriserna just nu så tänkte jag att jag kunde använda den ett tag. Och isåfall kommer den att slöa ner hela datorn, eller kommer den att vara lika snabb som dom nya?

Kanske blev lite flummiga frågor, men hoppas ni fattar!

Mvh Oscar.

lite segare än en ny kommer den väl vara men tror inte du kommer märka någon större skillnad om du inte jämför med en SSD, och precis i denna stund såg jag att CDON.se har en extern Seagate 2TB för 799kr som du skulle kunna plocka ur och använda http://cdon.se/hemelektronik/2tb_seagate%C2%AE_expansion_exte...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

lite segare än en ny kommer den väl vara men tror inte du kommer märka någon större skillnad om du inte jämför med en SSD, och precis i denna stund såg jag att CDON.se har en extern Seagate 2TB för 799kr som du skulle kunna plocka ur och använda http://cdon.se/hemelektronik/2tb_seagate%C2%AE_expansion_exte...

Är det så enkelt att bara plocka ut den och sätta i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Är det så enkelt att bara plocka ut den och sätta i datorn?

ja det har då jag gjort med externa hårddiskar tidigare så ska inte vara några problem, dock kan möjligtvis garantin sluta gälla

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Det är inga problem med SATA-disken men för att kunna använda IDE-disken så behöver du adapter som omvandlar SATA till IDE.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av maillo:

Har en 160GB IDE hårddisk och en 160GB sata 2 hårddisk i våran gamla dator. Som jag har förstått det så finns det ingen IDE kontakt på sandy bridge moderkorten.

Visst finns det SB moderkort med IDE kontakter, de är dock inte många
Följande moderkort är socket 1155 och har IDE anslutningar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s7996883...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.