Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Hedersmedlem

Usel kapacitet med trådlöst nätverk

Köpte nyligen en ny dator. Då moderkortet ej hade ett trådlöst nätverkskort inbyggt köpte jag en USB-adapter: http://goo.gl/oENGA.
Denna skulle ge mig upp till 150 MBPs i trådlös överföring.
Då jag har Com Hems bredband med 50-100 Mbit i nerhastighet passade detta mig utmärkt.

När jag fått datorn installerade jag adaptern och kopplade ihop den med nätverket. Enligt netgears egen "Smart Wizard" har jag en signalstyrka på mellan 60-80 %, varierar en del. För mer info se bilder nedan.

Jag har nu gjort upprepade test med bl.a. Bredbandskollen och får inte ut mer än mellan 6-8 Mbit ner, vilket jag tycker är uselt. Givetvis tappar man en hel del när man går från trådat till trådlöst, men detta är orimligt. Kan som exempel säga att jag med min MacBook ståendes bredvis min dator får ut kring 14Mbit
Mitt modem är också från Netgear, det är Com Hems egna och är av fabrikatet CG3100.

Jag antar att mitt modem kör 802.11g, medan min adapter kör 802.11n, men har det någon betydelse?

Är det meningen att det ska vara så här uselt eller är det något som är fel någonstans? Kan tillägga att mitt modem står ca 15 meter från min dator, ingen betongvägg emellan eller så, sedan finns det ju givetvis femtioelvatusen andra saker som kan störa...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Rekordmedlem

Din laptop har bättre antenner så den kommer att gå fortare, donglar har kassa antenner.
Cg3100 har 802.11n.
Vill du ha bättre fart köp delar som klarar 5Ghz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du trenger å koble router via LAN kabel (cat 5e eller cat 6) til din nye datamaskin for å få vite med hvilken hastighet du virkelig kan få ut av din forbindelse til ComHem. Dette for å ha en bas til å jevnføre med det trådløse.

I Windows statusfelt vil du se symbol for ditt nettverks tilkobling. Her kan se hvor mange trådløse nettverkforbindelse der er aktive når du kobler deg til din router. Det er mulig at programmet til ditt WLAN fra Netgear også har en slik funksjon, der du kan få frem mer detaljerte opplysninger (status) om ethvert trådløs forbindelse. Husk at ditt WLAN nettverkskort kan ha en lavere følsomhet for hvilke signaler den kan fange opp og vil derfor ikke registrere alle trådløse sendere, der kanskje kan påvirke din forbindelse til router.

Kanal (channel) 1 er ofte den standard kanal der vil bli satt når alt er "automatisk" og dette kan påvirke negativ din radiolink til router. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

En annen sak der påvirker signalet er hvor din router er plassert. Hadde min router en kort tid stående bak veggen til et kjøleskap (i hallen). Dette fikk signal styrken til bli svekket, så slike ting kan godt påvirke uten en tenker på dette i første omgang. Plassere router høyt nok og langt fra større metall overflater og elektriske maskiner der skape signal forstyrrelse eller brus.

Kontrollere at din router også har rett innstillinger og ikke kun ditt WLAN kort.

Permalänk
Medlem

Routern verkar stödja N eftersom du länkar i 65mb/s med G hade du länkat under 50mb/s. Skulle säga att det är antennen i dongeln som är dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din laptop har bättre antenner så den kommer att gå fortare, donglar har kassa antenner.
Cg3100 har 802.11n.
Vill du ha bättre fart köp delar som klarar 5Ghz.

Til TS: CG3100 kjører kun på 2.4 GHz bandet, så det ikke noe poeng å investere i 5GHz. Alternativet er å kjøpe en dual band router (=2.4 GHz og 5 GHz) og bare bruker CG3100 som rent modem til denne andre router. Det vil bety at du også vil trenge et nytt WLAN kort der kan kjøre på 5 GHz utover 2.4 GHz.

Permalänk
Rekordmedlem

Macen har redan 5ghz stöd och jag skrev "delar" dvs mer än en sak, men man kan börja med an accespunkt, även om man bara lägger över macen på 5 ghz så blid det ett bättre läge för 2,4 bandet om det slipper en host.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigantrix:

Til TS: CG3100 kjører kun på 2.4 GHz bandet, så det ikke noe poeng å investere i 5GHz. Alternativet er å kjøpe en dual band router (=2.4 GHz og 5 GHz) og bare bruker CG3100 som rent modem til denne andre router. Det vil bety at du også vil trenge et nytt WLAN kort der kan kjøre på 5 GHz utover 2.4 GHz.

Tack för all hjälp hittills från er alla.
Jag ska senare testa att köra lite trådat för att mäta hastigheter.

Jag har en trådlös router från Netgear som klarar upp till 100Mbit - ska jag koppla in denna då och testa?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Rekordmedlem

Testa kan du väl göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Steg 1 är ju att koppla in en nätverkskabel mellan modemet och datorn och se om hastigheten är mellan 50-100 då. Om allt är OK då så handlar det om trådlösa inställningar. Koppla upp dig mot modemet och surfa in på 192.168.0.1 och logga in med admin som användarnamn och password som lösenord.

Klicka på Wireless Settings och ändra Bandwidlth till 40Mhz, Sideband for Control Channel till Upper och Control Channel 6 eller 11.

Tanka ned InSSIDer för att se vilka trådlösa kanaler dina grannars routrar sänder så och försök undvika dessa.

Modemet bör stå upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FinurligFilur:

Steg 1 är ju att koppla in en nätverkskabel mellan modemet och datorn och se om hastigheten är mellan 50-100 då. Om allt är OK då så handlar det om trådlösa inställningar. Koppla upp dig mot modemet och surfa in på 192.168.0.1 och logga in med admin som användarnamn och password som lösenord.

Klicka på Wireless Settings och ändra Bandwidlth till 40Mhz, Sideband for Control Channel till Upper och Control Channel 6 eller 11.

Tanka ned InSSIDer för att se vilka trådlösa kanaler dina grannars routrar sänder så och försök undvika dessa.

Modemet bör stå upp.

Testade nyss trådat. Resultat:

Uppenbarligen inget fel på det trådade...

Ska testa att göra de andra inställningarna senare.

Och mitt modem står upp

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Netgear CG3100 är en usel produkt när det kommer till funktioner som router och WLAN-accespunkt.

Nej, sätt den i bryggläge. Använd enbart som modem och köp dig en annan router med bättre antenner.
Själv använder jag en Airport extreme base station och får ut mer än 100Mbit på wifi på allt som ansluter till 5Ghz bandet och min äldre Windows-laptop som enbart har ett 54Mbit's kort lyckas komma upp i runt 24Mbit ner på 2,4Ghz bandet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

Har ägnat (en stor) del av dagen åt att dra en TP-kabel från min stationära rigg till modemet. Ville ha det så då jag vill ha full hastighet.

Dock har jag nu följande problem:
1. Kan ej ansluta till routern - När jag försöker ansluta till 192.168.0.1 blir det timeout :S Det konstiga är att jag kunde ansluta dit igår, men nu är det stendött.
2. WiFi fungerar ej (bara delvis) - På min iPhone och MacBook är det dött, så var det även i länken till den USB-adapter jag kört med, men som ikväll helt plötsligt gick igång.

Har lite slut på ideer vad jag ska göra - känns som att en total återställning av modemet skulle vara på sin plats...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kopplat bort wifi så att datorn endast kör via kabeln?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Najk:

Har ägnat (en stor) del av dagen åt att dra en TP-kabel från min stationära rigg till modemet. Ville ha det så då jag vill ha full hastighet.

Dock har jag nu följande problem:
1. Kan ej ansluta till routern - När jag försöker ansluta till 192.168.0.1 blir det timeout :S Det konstiga är att jag kunde ansluta dit igår, men nu är det stendött.
2. WiFi fungerar ej (bara delvis) - På min iPhone och MacBook är det dött, så var det även i länken till den USB-adapter jag kört med, men som ikväll helt plötsligt gick igång.

Har lite slut på ideer vad jag ska göra - känns som att en total återställning av modemet skulle vara på sin plats...

Citerar mig själv här:

1. Problemet med anslutningen till routern löst. Jag hade avaktiverat NAT i routern, då ändrades anslutningsadressen till 192.168.100.1 istället

2. När jag loggade in i routern aktiverade jag NAT igen, och vips så började det trådlösa nätverket att fungera igen.

Trådat får jag nu i stort sett ut full kapacitet på mitt 100/10-nät
Trådlöst ca 25 Mbit ner och 8 Mbit upp...

Tack för all hjälp i tråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X