Permalänk
Medlem

Samma gamla ping

Hej!
Jag gjorde nyligen en uppgradering hos ComHem från deras 24/8 Mbps bredband, till deras 100/10 Mbps bredband.

Tidigare pingade jag runt 12-25 på Counter-Strike 1.6 servrar i Sverige, men sedan uppgraderingen så ligger den inte lägre.
Oftast ligger den på 15-20 numera när den är stabil, men skjuter gärna upp till 30-50 relativt ofta (men det känns som ComHem som är halvtaskiga redan ändå för har haft såna problem tidigare).

Jag har provat olika rates i spelet men till ingen skillnad. Och jag har gjort speedtest och kollat att jag verkligen får ut 100/10 Mbps, och det gör jag.

Så jag undrar.. Varför pingar jag inte lägre? Gör internethastigheter snabbare än, t.ex, 24 mpbs, ens någon skillnad på pingen eller har resten med annat att göra?

Permalänk
Medlem

Ping brukar inte vara direkt relaterat till hastigheten om det inte är enorm slö lina, dvs 20Mbps på mobilt bredband kan ha allt från 30 ms till 400 ms, dvs det samma som en 0.384Mbps lina.

Permalänk
Medlem

Min kompis har fiber och bor mitt i stan, jag har adsl- ta emot 6mbps skicka 0.80mbps och jag har oftast lägre eller lika ping som han så det har inget med saken att göra.. snarare din router/inställningarna i routern.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror till stor del på hur Com Hem peerar med de ISP:er som står värd för de servrar du spelar mot. Begränsningen tidigare kanske inte främst var din hastighet till Com Hem:s gateway, utan kontakten från den till spelservern.

"Ping" (mer korrekt "latens") är inte en direkt funktion av hastighet. T ex med satellituppkoppling har du ofta hög hastighet (ned iaf), men latensen kan vara bedrövligt hög. Latensen är den tid det tar för ett paket att nå servern och komma tillbaka ("round-trip latency"). Hastighet är mängden data som kan överföras.

Belysande exempel: en lastbil med SATA-diskar kan ha en sjujäkla dataöverföringshastighet. Säg en timmes bilfärd: dataöverföringshastigheten/sekund är mängden data/3600 s. Bara en enstaka TB-hårddisk ger 2.2 Gbps. Dock är latensen åtminstone två timmar.

Försök till sammanfattning: högre dataöverföringshastighet över ett tidsintervall (dvs ökning från 24/8 → 100/10) är inte lika med att signalerna går snabbare i kabeln.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna skriva en uppsats om detta men kortfattat handlar det om avstånd.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Skulle kunna skriva en uppsats om detta men kortfattat handlar det om avstånd.

Om det är din kortfattade förklaring kan vi nog klara oss utan din uppsats.

Allt imellan source och destination skapar latens. Olika tekniker (och hopp imellan dessa) går olika snabbt. Vilken väg paketen tar spelar naturligtvis roll men beroende på förutsättningarna i backbonen så kan en längre väg gå snabbare än en kortare väg. En transit kan gå snabbare än en peering osv.

Permalänk
Avstängd

Vet inte hur det ligger till med interleave på fiber, men ring dem och hör efter om de kan reducera den?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Oj jäklar.
Tack för alla svar!

Och nu har jag lite mer koll på det. ^^
Jag antog att det inte hade med hastighet att göra, men jag kan som sagt inte så mycket.

Tack!

Permalänk
Medlem

iXam. Inte lite fräck du.

Som sagt. Hade kunnat skrivit en uppsats.
Att snacka jobb är dock något en svensson dör för på en måndag natt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

iXam. Inte lite fräck du.

Som sagt. Hade kunnat skrivit en uppsats.
Att snacka jobb är dock något en svensson dör för på en måndag natt.

Fräck vettefan men en gammal surgubbe är jag nog