Permalänk
Medlem

Tillräckligt starkt nätagg?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1231516/2011-12-12
Har följande komponenter isatt efter montering av ovanstående paket:
Intel Core I5 2500K 3,30Ghz
G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance
MSI Z68A-G43 G3 REV B3
Corsair 400W 80+
2 WDD 500GB (Gamla hårddiskar, ena är SATA och den andra är en PATA HDD)
1 CD ROM.

Tror ni jag kommer undan utan att behöva slösa på ett nätagg också? Med hur många W troligtvis?
EDIT:
Grafikkort: Sapphire ATI 5750 1GB

Permalänk
Medlem

Vart är grafikkortet? :S

Visa signatur

M4A87TD EVO/Radeon HD 6850 Crossfire/AMD Phenom II x4 @3.75/4 GB DDR3/NZXT Tempest EVO/Fractal Design 650 80+

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog satsa på ett lite kraftfullare nätagg, typ det här som finns på Inet:
Corsair CX 600W V2 80+ - http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80

Ganska prisvärt då det kostar strax under 600kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zearoxx:

Vart är grafikkortet? :S

Sorry, ett Sapphire ATI 5750 1GB, glömde det i all hast.

Skrivet av Black Zero:

Jag skulle nog satsa på ett lite kraftfullare nätagg, typ det här som finns på Inet:
Corsair CX 600W V2 80+ - http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80

Ganska prisvärt då det kostar strax under 600kr

Nu var de så att jag tänkte att jag kanske skulle klara detta kit med ett 400wattare och sedan investera ett nytt agg när det är dags att uppgradera, har lite ont om pengar som sagt.

Permalänk
Medlem

Det kommer gå utmärkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det kommer gå utmärkt.

Jag har kollat på http://extreme.outervision.com/PSUEngine och överdrivit lite grann när jag testade och det verkar fungera.
Är det hundra procent säkert att det kommer gå? och hur många hårddiskar måste jag stoppa in innan det blir farligt?

Permalänk
Medlem

Det räcker med ditt agg. Kolla vad jag har i sign och det funkar utmärkt. Mitt graffe drar ju rätt mycket mer samt att cpu:n är klockad + 5 hdd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Juntu:

Sorry, ett Sapphire ATI 5750 1GB, glömde det i all hast.

Nu var de så att jag tänkte att jag kanske skulle klara detta kit med ett 400wattare och sedan investera ett nytt agg när det är dags att uppgradera, har lite ont om pengar som sagt.

Jo men det skulle vara surt om det sket sig för dig, 600kr är inte mycket i sammanhanget och en ganska billig försäkring.
Men jag bara hoppas att det går bra för dig om du verkligen beslutar dig för att köra med Corsair 400W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juntu:

Sorry, ett Sapphire ATI 5750 1GB, glömde det i all hast.

Nu var de så att jag tänkte att jag kanske skulle klara detta kit med ett 400wattare och sedan investera ett nytt agg när det är dags att uppgradera, har lite ont om pengar som sagt.

en duglig 400W'are ska inte vara något problem

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Jag skulle nog satsa på ett lite kraftfullare nätagg, typ det här som finns på Inet:
Corsair CX 600W V2 80+ - http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80

Ganska prisvärt då det kostar strax under 600kr

Eftersom gamla SeaSonic-byggda CX400 är en bättre konstruktion än nya CX-serien (CWTs billigaste plattform) så är det ett nerköp om han absolut inte behöver effekten, vilket det inte verkar som, med endast inbyggd grafik.

Edit: Inga som helst problem med ett 5750.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ett 400W 80+ agg ska inte ha några problem alls att driva det systemet, hade nog gått på ett bra 300W agg också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Eftersom gamla SeaSonic-byggda CX400 är en bättre konstruktion än nya CX-serien så är det ett nerköp om han absolut inte behöver effekten, vilket det inte verkar som, med endast inbyggd grafik.

Ah OK, tänkte bara utifall att.
Det sista man vill är ju att det skiter sig och då vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar, vad är det värsta som kan hända om strömmen inte räcker till och vad brukar hända?
Inte för att jag tvivlar på svaren ovanför men vill alltid veta vad som kan hända om man nu skulle ligga närmare gränsen i framtiden av vad ens nätagg är kapabelt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag skulle nog satsa på ett lite kraftfullare nätagg, typ det här som finns på Inet:
Corsair CX 600W V2 80+ - http://www.inet.se/produkt/6909597/corsair-cx-600w-v2-80

Ganska prisvärt då det kostar strax under 600kr

Ryser av tanken. Age of sweden nästa?

Kan säga att den innehålle rundermåtliga komponenter och inte är prisvärd för fem öre. Men vist, om du vill att han ska bli missnöjd så.

Kan säga att ett FPS agg är ett bättre köp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juntu:

Okej tack för svar, vad är det värsta som kan hända om strömmen inte räcker till och vad brukar hända?
Inte för att jag tvivlar på svaren ovanför men vill alltid veta vad som kan hända om man nu skulle ligga närmare gränsen i framtiden av vad ens nätagg är kapabelt till.

Brända komponenter och garanti som inte täcker det. Men ett bra 400 eller 500 watt borde klara det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Ryser av tanken. Age of sweden nästa?

Kan säga att den innehålle rundermåtliga komponenter och inte är prisvärd för fem öre. Men vist, om du vill att han ska bli missnöjd så.

Kan säga att ett FPS agg är ett bättre köp.

Att den innehåller undermåtliga komponenter visste jag inte och det sista jag vill är att han ska bli missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Att den innehåller undermåtliga komponenter visste jag inte och det sista jag vill är att han ska bli missnöjd.

mmm. Lugnt. Vet andra som försvarar CX in i det sista (har inget emot andra agg av cosair).

Men men.

Hoppas TS hittar rätt ute i ljungen nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kommer funka utmärkt!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

mmm. Lugnt. Vet andra som försvarar CX in i det sista (har inget emot andra agg av cosair).

Men men.

Hoppas TS hittar rätt ute i ljungen nu.

Jag hoppas det också, jag har själv svårt att välja PSU ibland när det ska byggas.
Jag kör ett modulärt från OCZ idag på 600W, jag gillade idén med att bara koppla in de kablar man behöver, dock vet jag inget om komponenterna i PSUn.
Men det har fungerat fint ända sedan i April.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag hoppas det också, jag har själv svårt att välja PSU ibland när det ska byggas.
Jag kör ett modulärt från OCZ idag på 600W, jag gillade idén med att bara koppla in de kablar man behöver, dock vet jag inget om komponenterna i PSUn.
Men det har fungerat fint ända sedan i April.

Jag är lite tveksam med, men tror det är ett hyfsat agg i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Inga problem. Du har mkt energisnåla komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mmm. Lugnt. Vet andra som försvarar CX in i det sista (har inget emot andra agg av cosair).

Men men.

Hoppas TS hittar rätt ute i ljungen nu.

det var inget CX. det var ett CX V2 vilka håller kvalitet och mig veteligen inte har fler likheter än namnet med den ökända (förtjänat) Corsair CX serien.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Så länge som du inte bygger ut med allt för mycket hårddiskar eller överklockar så borde det funka.
Om du skulle bygga om något som kräver mer kraft så skulle jag rekommendera ett starkare nätagg som första del i investeringen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

det var inget CX. det var ett CX V2 vilka håller kvalitet och mig veteligen inte har fler likheter än namnet med den ökända (förtjänat) Corsair CX serien.

Hur är det med andra corsair agg? Har köpt ett tx v2 nämligen, och är lite osäker på om jag ska använda det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kogster:

det var inget CX. det var ett CX V2 vilka håller kvalitet och mig veteligen inte har fler likheter än namnet med den ökända (förtjänat) Corsair CX serien.

Precis lika mycket budgetagg över V2, men det presterar lite bättre pga utbytta transistorer för att klara 80+. Billiga kondensatorer, avsaknad av kylfläns för diodbryggan och annat är oförändrat.

TX V2 är normal SeaSonic-klass, dvs mycket bra. Det modulära TX är däremot CWT fast mycket bättre bygge än CX.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Precis lika mycket budgetagg över V2, men det presterar lite bättre pga utbytta transistorer för att klara 80+. Billiga kondensatorer, avsaknad av kylfläns för diodbryggan och annat är oförändrat.

TX V2 är normal SeaSonic-klass, dvs mycket bra. Det modulära TX är däremot CWT fast mycket bättre bygge än CX.

I stand corrected.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Juntu:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1231516/2011-12-12
Har följande komponenter isatt efter montering av ovanstående paket:
Intel Core I5 2500K 3,30Ghz
G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance
MSI Z68A-G43 G3 REV B3
Corsair 400W 80+
2 WDD 500GB (Gamla hårddiskar, ena är SATA och den andra är en PATA HDD)
1 CD ROM.

Tror ni jag kommer undan utan att behöva slösa på ett nätagg också? Med hur många W troligtvis?
EDIT:
Grafikkort: Sapphire ATI 5750 1GB

Här är strömförbrukningen från Swec-recensionen. Tilläggas bör att det testet gjordes med en i7 950 vilken drar betydligt mer ström än 2500K.
Diagram

Så med andra ord klarar du dig fint.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Här är strömförbrukningen från Swec-recensionen. Tilläggas bör att det testet gjordes med en i7 950 vilken drar betydligt mer ström än 2500K.
Diagram

Så med andra ord klarar du dig fint.

Jepp ett hyfsat 400W aggregat (vilket CX400 är) klarar trådskaparens burk utan problem, då burken inte kommer dra över 200W i spelbelastning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

det var inget CX. det var ett CX V2 vilka håller kvalitet och mig veteligen inte har fler likheter än namnet med den ökända (förtjänat) Corsair CX serien.

Är samma fast med en 80+ stämpel (satt i lite bättre komponenter för att klara 100% belastning). Lägg märke till lite.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar