Windows 7 startar inte, BSOD vid installation
Hej alla!
Datorn det handlar om har följande spec:
CPU: AMD phenom 2 x4 940
Mobo: DFI Lanparty JR 79GX M2RS
RAM: 8gb blandat corsair dominator och corsair value select (DDR2)
GPU: AMD 6850 2gb
HDD: Samsung 1tb
PSU: Corsair HX 520W
Jag köpte igår ett nytt fint AMD 6950 2gb, och tänkte att jag skulle passa på att installera Windows 7 samtidigt som jag installerade mitt nya grafikkort. Sagt och gjort installerade jag Windows 7 och allt flöt på mycket väl med installation av drivrutiner och mjukvaror, lyckades till och med spela Skyrim i ett par timmar innan det var dags att gå och lägga sig. Dock belöt jag mig för att starta om datorn det sista jag gjorde på dagen, och möttes omedelbart därefter av en bluescreen.
TL;DR: Installerade windows 7, allt gick bra. Startade om datorn 4:e gången, då sket sig allt.
När jag nu startar datorn så vill windows reparera sig, vilket leder till en omedelbar bluescreen (0x0000007E).
Starta windows normalt? Bluescreen.
Felsäkert läge? Bluescreen.
Senast fungerande konfiguration? Bluescreen.
Stoppa i windows-skivan och installera om? Bluescreen MACHINE_CHECK_EXCEPTION
Stoppa i en Ubuntuskiva för att hitta dumpar? Kernel panic: CPU context corrupt (bland annat)
Just nu känns det otroligt hopplöst, jag vet inte ens vart jag ska försöka härnäst. Jag har inte ens en gissning om vad jag ska göra härnäst. Jag har prövat att ta bort all onödig hårdvara (grafikkortet och extra hårddiskar), och ändå får jag bluescreens så fort jag försöker göra något.
Gissningsvis är det alltså fel på någon hårdvara, men vilken? Någon som har några idéer?
EDIT: Glömde tillägga att de bluescreens jag får är av alla möjliga slag, får till exempel den gamla hederliga DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL ibland också.