Windows 7 startar inte, BSOD vid installation

Permalänk
Medlem

Windows 7 startar inte, BSOD vid installation

Hej alla!

Datorn det handlar om har följande spec:
CPU: AMD phenom 2 x4 940
Mobo: DFI Lanparty JR 79GX M2RS
RAM: 8gb blandat corsair dominator och corsair value select (DDR2)
GPU: AMD 6850 2gb
HDD: Samsung 1tb
PSU: Corsair HX 520W

Jag köpte igår ett nytt fint AMD 6950 2gb, och tänkte att jag skulle passa på att installera Windows 7 samtidigt som jag installerade mitt nya grafikkort. Sagt och gjort installerade jag Windows 7 och allt flöt på mycket väl med installation av drivrutiner och mjukvaror, lyckades till och med spela Skyrim i ett par timmar innan det var dags att gå och lägga sig. Dock belöt jag mig för att starta om datorn det sista jag gjorde på dagen, och möttes omedelbart därefter av en bluescreen.

TL;DR: Installerade windows 7, allt gick bra. Startade om datorn 4:e gången, då sket sig allt.

När jag nu startar datorn så vill windows reparera sig, vilket leder till en omedelbar bluescreen (0x0000007E).
Starta windows normalt? Bluescreen.
Felsäkert läge? Bluescreen.
Senast fungerande konfiguration? Bluescreen.
Stoppa i windows-skivan och installera om? Bluescreen MACHINE_CHECK_EXCEPTION
Stoppa i en Ubuntuskiva för att hitta dumpar? Kernel panic: CPU context corrupt (bland annat)

Just nu känns det otroligt hopplöst, jag vet inte ens vart jag ska försöka härnäst. Jag har inte ens en gissning om vad jag ska göra härnäst. Jag har prövat att ta bort all onödig hårdvara (grafikkortet och extra hårddiskar), och ändå får jag bluescreens så fort jag försöker göra något.

Gissningsvis är det alltså fel på någon hårdvara, men vilken? Någon som har några idéer?

EDIT: Glömde tillägga att de bluescreens jag får är av alla möjliga slag, får till exempel den gamla hederliga DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL ibland också.

Permalänk

Det är troligast minnena som har problem.
Om du har trimmat/klockat datorn så återställ till standard klock.

Prova att lyfta ur och trycka i dem ett par gånger så de får bra kontakt.
Hjälper det inte så plocka ur ett minne och testa runt för att hitta eventuellt dåligt minne.

P.S. Alternativet Reparera har aldrig gjort någon nytta för mig så jag väljer alltid Normal Start.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv

du har inte stängt av datorn n'r den installerar uppdateringarna och de står " down turn off your system" gjorde jag en gång och windows fuckade ur helt ^^ ominstallera och de funkade, kanske du ska testa med också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

du har inte stängt av datorn n'r den installerar uppdateringarna och de står " down turn off your system" gjorde jag en gång och windows fuckade ur helt ^^ ominstallera och de funkade, kanske du ska testa med också?

Har tyvärr inget minne av att ha gjort något sådant. Dessutom så är ju kärnan i problemet att jag inte ens kan installera om, eftersom installationsprogrammet bluescreenar. Men tack ändå.

Skrivet av Waxinator:

Det är troligast minnena som har problem.
Om du har trimmat/klockat datorn så återställ till standard klock.

Prova att lyfta ur och trycka i dem ett par gånger så de får bra kontakt.
Hjälper det inte så plocka ur ett minne och testa runt för att hitta eventuellt dåligt minne.

P.S. Alternativet Reparera har aldrig gjort någon nytta för mig så jag väljer alltid Normal Start.

Tack för hjälpen! Tyvärr hade mina tankar redan gått åt det hållet, och jag har sedan jag gjorde det första inlägget provat 3 av mina fyra minnen i olika minnesplatser på moderkortet utan att det fungerar bättre. Har inget större hopp om att det fjärde kommer fungera bättre...

Hade det varit minnet vore jag glad, då det är relativt billigt att byta ut... Just nu misstänker jag snarare att det är moderkortet som är paj någonstans.

Jag har haft förmiddagen på mig att googla, och det verkar ju som att MACHINE_CHECK_EXCEPTION till exempel antyder ett hårdvaruproblem snarare än drivrutiner som strular, hårddisk och dvd-läsare är ju rätt låg sannolikhet att de orsakar felet iaf, så då är ju bara CPU, minne och moderkort kvar...

Permalänk
Medlem

med tanke på att även linuxkärnan coredumpar så gissar jag på minnena. du skriver att du kör med en blandad uppsättning, pröva att köra på endast ett minne i taget och se om problemen kvarstår. du kan även pröva att köra memtest86+.

Permalänk
Medlem

fel strömstyrka till minnena efter klock?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Har du provat att klocka ner minnena ett steg oavsett att de är 'rätt' inställda ?
Jag köpte DDR3-1600 minnen i tron att DDR3 var bättre för Phenom procesorn,
men med två stickor klarade jag 1333MHz hyfsat stabilt men med fyra minnen så
får jag stanna på 800MHz. Systemet blir buggigt om jag kör alla på 1066MHz..

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

med tanke på att även linuxkärnan coredumpar så gissar jag på minnena. du skriver att du kör med en blandad uppsättning, pröva att köra på endast ett minne i taget och se om problemen kvarstår. du kan även pröva att köra memtest86+.

Som jag skrev i föregående inlägg så verkar alla minnen fungera lika bra/dåligt. Testade även med ram från en annan dator. Gick lika illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fel strömstyrka till minnena efter klock?

Hade 1,8V. Fungerade ju inge vidare.
När jag återställde till default på moderkortet blev det 1,95V, och då kom jag ända till windows inloggningsskärm innan bluescreen (Där det stod "A thread tried to release a resource it did not own", mjukvaruproblem?). Safe mode eller liknande fungerar fortfarande inte.

Skrivet av Waxinator:

Har du provat att klocka ner minnena ett steg oavsett att de är 'rätt' inställda ?
Jag köpte DDR3-1600 minnen i tron att DDR3 var bättre för Phenom procesorn,
men med två stickor klarade jag 1333MHz hyfsat stabilt men med fyra minnen så
får jag stanna på 800MHz. Systemet blir buggigt om jag kör alla på 1066MHz..

Körde bara på DDR2-800, så tror inte detta kan ha varit problemet. Men jag ska titta och se om andra inställningar fungerar bättre...

[EDIT] Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag prövat med minnen från en annan dator, och dessa var DDR2-533, dvs snuskigt långsamma. Om det vore minnena som vore trasiga så borde väl dessa andra minnen ha fungerat? Eller tänker jag fel?

Permalänk

Du tänker fel... x2 så får du riktiga klockningen. 2x 400MHz = DDR2-800. 2x 533 = DDR2-1066

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1.95v låter väldigt fel i mina öron som standard värde, är inte 1.80v standard på DDR2 minnen?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du tänker fel... x2 så får du riktiga klockningen. 2x 400MHz = DDR2-800. 2x 533 = DDR2-1066

Nej. Jag menade en modul PC2-4200, snarare än PC2-6400. Dvs DDR2-533 vs DDR2-800. Hoppas det förtydligade det hela.

Skrivet av WDac:

1.95v låter väldigt fel i mina öron som standard värde, är inte 1.80v standard på DDR2 minnen?

Ja, jag tänkte samma sak. Pillade dock runt med spänningarna på minnena utan att komma längre, så jag ställde tillbaks dem på 1,8V igen, vilket tydligen är vad Corsair ValueSelect är gjorda för. Blev dock inte så mycket klokare av det hela.

Permalänk
Hedersmedlem

Erfarenheter från mitt senaste datorbygge: Det som jag först trodde orsakade bluescreen, minnena, byttes ut (och de var trasiga). Tyvärr fortsatte blåskärmarna, fast i något minskad omfattning, dock helt omöjligt att köra en hel dag.

Efter att ha misstänkt moderkortet, visade det sig vara en defekt HD. Min trogna VelociRaptor som fungerat 24/7 i 3,5 år, hade inga SMART-fel, skannade felfri på alla sektorer, men i Win7x64 blåskärmade den titt som tätt. Den fungerade länge i XP. Jag körde WDs testprogram och det långa sektortestet var felfritt, men det kortare testet fick disken att hänga sig. Ibland helt försvinna, även från BIOS.

Alla kablar var givetvis utbytta, som annars kan ge liknande symptom.

Märkligaste felet jag varit med om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Erfarenheter från mitt senaste datorbygge: Det som jag först trodde orsakade bluescreen, minnena, byttes ut (och de var trasiga). Tyvärr fortsatte blåskärmarna, fast i något minskad omfattning, dock helt omöjligt att köra en hel dag.

Efter att ha misstänkt moderkortet, visade det sig vara en defekt HD. Min trogna VelociRaptor som fungerat 24/7 i 3,5 år, hade inga SMART-fel, skannade felfri på alla sektorer, men i Win7x64 blåskärmade den titt som tätt. Den fungerade länge i XP. Jag körde WDs testprogram och det långa sektortestet var felfritt, men det kortare testet fick disken att hänga sig. Ibland helt försvinna, även från BIOS.

Alla kablar var givetvis utbytta, som annars kan ge liknande symptom.

Märkligaste felet jag varit med om.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Bytte kvickt ut hårddisken, men det hjälpte inte heller. Om det inte är dvd-läsaren det är fel på, så lutar det nog åt moderkortet så vitt jag förstår...