Nyköpt laptop, hjälp mig rensa och skit.

Permalänk

Nyköpt laptop, hjälp mig rensa och skit.

Ja, jag har nyss köpt en laptop och som vanligt kom den med en jävla massa skit, drivers som inte är updaterade m.m.

Så jag har två frågor;

1. Finns det något awesome program som tar bort all "pre installerat" skit som inte behövs?

2. Hur ska jag hitta alla olika drivers som jag behöver för att uptadera dem!? enda jag känner till är nvidia >.<

http://www.acer.co.in/ac/en/IN/content/model/LX.RPZ02.042 Detta är laptopen jag har.

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

start - kontrollpanelen - avinstallera ett program
eller start - controllpanel - uninstall a program.

http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-540m-us.html grafikkorts drivers.

inte mycket mer än så du behöver göra

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Alternativt gå in på http://www.acer.co.in/ac/en/IN/content/drivers och navigera dig till din dator, en aspire 5755G om jag förstått rätt.

Grafikdrivrutinen tar du från nvidias sida, så att du har senaste versionen.

Permalänk

Hm, jag har installerat ifrån Nvidias sida, men när jag tex. går in på Dxdiag eller använder mig av "Can you run it" sidan, så står det att jag har You Have: Intel(R) HD Graphics Family... när jag går in på Hantera och kollar enheter så står det både Intel(R) HD Graphics Family och Nividia Geforce 540M..

Något jag bör kolla in för det skall väl inte vara så? Hur fixar jag så att Nividia kortet är "först" typ?

Permalänk
Medlem

Du kan ta och tanka ner PC decrapifier och köra den och välja att ta bort skit du inte behöver så det blir bra sen

Permalänk

Ska testa det! Tack!

Nu har jag haft datorn i 3 dagar och jag har märkt att ljudet låter konstigt ibland, typ hänger sig i någon sekund... vad kan det bero på?'

det låter typ bzzt ibland

Permalänk
Medlem

Du frågade om hur du prioriterar Nvidia före Intel grafiken tekniken heter Optimus

Nvidia kontrollpanel - hantera 3D inställningar sen finns - globala inställningar - önskad grafikprocessor där kan du välja - Intel eller Nvidia kortet.
Nvidia är ju främst till för spel och annan grafik som kräver mer.

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

2 st acer har hängt sig när hårddisken får jobba och låter konstigt för mig. Jag bytte ut disken till en ssd och ny formaterad med w7 och inte massa extra skräp som dem skickar med och vart mycket piggare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

det är otroligt vad program och grejer dom trycker i dagens laptops! mammas acer startade väl på 15min och gick allmänt segt! mamma ville avinstallera antivirus för hon hade hört det var det som segade ner, ja tog då och avinstallerade en 50program och detg vart en enorm skillnad den datorn var ju en äldre med så inte lika snabb som denna ca 1,5år gammal

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Pingew:

Du frågade om hur du prioriterar Nvidia före Intel grafiken tekniken heter Optimus

Nvidia kontrollpanel - hantera 3D inställningar sen finns - globala inställningar - önskad grafikprocessor där kan du välja - Intel eller Nvidia kortet.
Nvidia är ju främst till för spel och annan grafik som kräver mer.

När jag kollar där så är det inställt på "Automatiskt Val".. bör jag ha det? Eller bör jag välja vilken av grafikkorten som den ska köra? Antar att om jag har det på automatiskt så kickar Nividia igång när jag börjar lira något?

Någon som har någon aning angående mitt ljud problem? kan det vara att jag behöver nya drivrutiner för ljudet?

har Dolby Advanced v2 och Realtek HD installerat atm

Permalänk

Mitt ljud problem verkar har löst sig efter att jag gjorde en system återställning.

Hur som helst så har jag en fråga; Just nu så sitter det 4 GB RAM i dator (Finns 2 slots så antar att det är 2x2 GB i datorn just nu).

Om jag skulle köpa 2x 4 GB ram, hur stor prestanda skillnad kommer jag märka? Om någon ens.. jag spelar spel mest.

Permalänk
Medlem

Badkrukan "När jag kollar där så är det inställt på "Automatiskt Val".. bör jag ha det? Eller bör jag välja vilken av grafikkorten som den ska köra? Antar att om jag har det på automatiskt så kickar Nividia igång när jag börjar lira något?"

Du kan ha det så om du vill, sen fixar du programmen var för sig, med att sätta Nvidia eller Intel på valfritt program eller spel. då får du det precis som du vill.

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!