Permalänk
Medlem

Det är en papperslansering nu i Dec, Kort kommer inte kunna hittas i handeln innan tidigast i slutet Januari. Orsaken till papperslanseringen är uppenbar, få kunder att vänta med att köpa kort från NVidia och samtidigt kunna banka sig för bröstet och säga "Vi lanserade våra kort 2011, våra konkurrenter ligger ett helt år efter!"

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-graphics/44903-amd-ra...

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Jag förstår fortfarande inte varför de ska stoppa produktionen av 6970, kommer den nya generationen vara så himla mycket bättre?

Vi får väl hoppas på det
Anledningen är antagligen att de inte räknar med att sälja så många fler så att det kommer vara värt det att fortsätta bygga dem, och sen att det händer just när 7970 ska släppas får vi hoppas inte bara är ett sammanträffande....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xamin:

vet ts om att inga prestandatester på 7970 är släppta än?

jag tror 680 kommer krossa 7970..

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Fåtal spel som behöver den här typen av prestanda. Så jag kommer troligen hoppa över den kommande generationen av gfx...igen. Och visst klarar mina 5xxx kort fortfarande av att driva de senaste liren i 30"

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Vart har du läst att det ska gå på 549€? Låter för specifikt för att vara en gissning.

Skrivet av IshethZenunim:

Ja. Priset på 7970 kommer att ligga runt 549 euro, vilket är lite över 5 000 kr. Men det gäller Europa, Sverige ligger alltid lite högre, så någonstans mellan 5 500 och 6 000 får du räkna med.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Baserat på vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Baserat på vad?

Specs?

7970 kommer ju vara ca 15% bättre än 6970?

7970 har 384-bit buss och 680 kommer ha 512-bit ?
Mycket, mycket mer kommer vara nästan det dubbla av 7970 på 680, tyvvär. Jag gillar AMD, speciellt mitt 6970, men med nvidias 680 och intels processorer tror jag dessvärre att dom kommer åka ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Specs?

Mycket, mycket mer kommer vara nästan det dubbla av 7970 på 680, tyvvär. Jag gillar AMD, speciellt mitt 6970, men med nvidias 680 och intels processorer tror jag dessvärre att dom kommer åka ut.

Om jag inte tar fel så var det bara RYKTE och inte fakta... (att 680 har 512bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ju ganska fail om det släpper ett nytt prestandakort som inte slår nVidias nuvarande generation.

Om inte annat så säger historien iaf att det lär vara mer prisvärt.

AMD har ju gjort sådant, titta bara på bulldozer? Den slog inte ens deras egna, tidigare processor (rofl)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gardart:

jag tror 8970 kommer krossa allt och 780 kommer krossa allt osv...

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Om jag inte tar fel så var det bara RYKTE och inte fakta... (att 680 har 512bit)

nVidias arkitetur är fortfarande bättre på mycket: PhysX, bättre på kantutjämning osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

jag tror 8970 kommer krossa allt och 780 kommer krossa allt osv...

7970 tror jag dock inte kommer ligga mycket över 580, vi får se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

AMD har ju gjort sådant, titta bara på bulldozer? Den slog inte ens deras egna, tidigare processor (rofl)

Så ett misstag betyder att man kommer faila med allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Specs?

15%? De har till att börja med ökat antalet stream processorer från 1536 till 2048, sedan har de ökat klockan från 880 mhz till 925 mhz. Om vi bortser från att det är ny arkitektur och andra förändringar så är juh (2048/1536)*(925/880) = 1.40151515 dvs 40% mer rå beräkningskraft. Jag personligen tror skillnaden blir större i och med alla andra ändringar de gjort.

Sen tror jag säkert 680 blir något snabbare än 7970, men konstigt vore juh annat när det släpps ett par månader senare.

Visa signatur

Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Specs?

kommer ligga på 70%+ i prestanda väg med största sannolikhet.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Köp 680!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Med samma logik skulle jag aldrig köpa ett morderkort med intel styrkrets? de måste man juh ändå lämna tillbaka och byta ut. Bara för att man failar en gång betyder det inte att man kommer göra om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

nVidias arkitetur är fortfarande bättre på mycket: PhysX, bättre på kantutjämning osv..

Physx är väll knappast något att hurra över, lär väll gå över till opencl ist för cuda så flera grafikkortstillverkare kan haka på...
Bättre kantutjämning vet jag inte, det är väll smaksak, ati/amdkort har många olika metoder och tappar väldigt lite med hög aa. Många kort har dessutom mer minne än nvidias motsvarighet. Sedan tycker jag att ATI/AMDs AF är bättre, och har bättre defaultinställningar dessutom.
Men men, det är vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

15%? De har till att börja med ökat antalet stream processorer från 1536 till 2048, sedan har de ökat klockan från 880 mhz till 925 mhz. Om vi bortser från att det är ny arkitektur och andra förändringar så är juh (2048/1536)*(925/880) = 1.40151515 dvs 40% mer rå beräkningskraft. Jag personligen tror skillnaden blir större i och med alla andra ändringar de gjort.

Sen tror jag säkert 680 blir något snabbare än 7970, men konstigt vore juh annat när det släpps ett par månader senare.

Rätta mig om jag har fel, men har de inte fokuserat mer på GPGPU med den nya arkitekturen? Då går en del av den nya kraften till detta.

Sen hur mycket bättre eller sämre det blir låter jag alla självutnämnda orakel på denna sida sia om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Då går en del av den nya kraften till detta.

Vill du utveckla detta?
Det är väll inte så att kraften försvinner för det?
Det är ju samma streamprocessorer som används...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

PhysX är nVidia-kort exklusivt. De kan inte direkt vara sämre på något som AMD-kort inte har. Dock finns det många andra bra fysik-motorer + att många Spelmotor utvecklare bygger in sina egna i spelen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Wully:

Baserat på vad?

Nvidias strategi de senaste åren?

Nämn en gång AMD's bästa kort var bättre än Nvidias...
580 > 6970
480 > 5870
285 > 4870
8800GTX > 2900XT/3870

De har liksom som mål att göra kraftfulla men strömtörstiga vidunder.
Nvidia släpper också relativt få budget- och mellanklassgrafikkort, vilket AMD är duktiga och bäst på prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Nvidias strategi de senaste åren?

Nämn en gång AMD's bästa kort var bättre än Nvidias...
580 > 6970
480 > 5870
285 > 4870
8800GTX > 2900XT/3870

De har liksom som mål att göra kraftfulla men strömtörstiga vidunder.
Nvidia släpper också relativt få budget- och mellanklassgrafikkort, vilket AMD är duktiga och bäst på prestandamässigt.

Noterar att du skippade, 6990 > 590

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Rätta mig om jag har fel, men har de inte fokuserat mer på GPGPU med den nya arkitekturen? Då går en del av den nya kraften till detta.

Sen hur mycket bättre eller sämre det blir låter jag alla självutnämnda orakel på denna sida sia om.

Har också hört att de ska ha fokuserat på GPGPU (vilket låter rätt sweet för mig som är programmerare), tror dock inte det påverkat performance/klockcykel negativt gämfört med tidigare arkitektur. Å andra sidan är det inte så mycket att spekulera i, vi får juh riktiga prestandatester innom en vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

Vart har du läst att det ska gå på 549€? Låter för specifikt för att vara en gissning.

Korten börjar ploppa upp webshopparna runt om nu, men som vanligt är det svindyrt att förboka.
http://www.salland.eu/product/1082713/asus-radeon-hd-7970-307...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Specs?

15% är bullshit, läkta tester visar att det är ungefär lika snabbt som ett 6990, alltså motsvarande 580 i sli, då är detta även med ett ES och beta drivrutiner så finns nog mer att hämta. Sen är det bara att hoppas på att 680 är snabbare när det lanseras nästa höst för annars har Nvidia misslyckats rejält!

Permalänk
Skrivet av Wully:

Noterar att du skippade, 6990 > 590

Du kanske skulle ha noterat att jag skippade ALLA så kallade dubbelmackor

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

15% är bullshit, läkta tester visar att det är ungefär lika snabbt som ett 6990, alltså motsvarande 580 i sli, då är detta även med ett ES och beta drivrutiner så finns nog mer att hämta. Sen är det bara att hoppas på att 680 är snabbare när det lanseras nästa höst för annars har Nvidia misslyckats rejält!

Nja lika snabbt som 6990 kan det inte vara eftersom de sista siffrorna säger vilken prestanda på kortet. Förmodligen 10% sämre eller sånt.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

hittade denna idag.

vet dock inte om den är legit.

google translate länk. http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&rurl...

Artikeln http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&rurl=translate.google.no&sl=auto&tl=sv&twu=1&u=http://www.3dnews.ru/news/621210&usg=ALkJrhgjphDbfTPSpJYaMfOOIY3LHIodqg

Permalänk

Tycker det är roligt med era spekulationer om prestandan.

Man kan liksom kolla hur de tidigare serierna låg vid nylanseringar och förvänta sig ungefär samma prestandaökning.