Vill du att youtube ska gå ner? (SOPA)

Permalänk
Skrivet av Pepperflame:

Jag själv hoppas på att detta leder till att företag i USA som hotas av denna lag emigrerar.
Däremot så har jag en känsla av att våra rikshjon till politiker ger efter och införskaffar denna lag även här.

Btw, hörde du hur IPRED/FRA infördes i sverige? Båda kom från en order från amerikanska ambassaden i sverige (eller vad det heter), och om vi inte skulle infört dem skulle vi hamnat på USA:s svarta lista (dvs vi kan inte handla med dem etc). Jag blir inte 100% förvånad om den lagen kommer komma hit, men inte pga att våra politiker är efterblivna utan för att de är tvungna. Sedan om politikerna är rikshjon eller inte kan diskuteras, men det är inte det som kommer avgöra.

EDIT: Eftersom två pers redan har sagt till mig att ta på mig foliehatten utan att ha läst min nästa post får jag väl lägga till källhänvisning här också:
http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

Permalänk
Medlem

som uppföljning till min förra komentar

http://youtu.be/x9PV6RBtnr8?t=2m35s

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Btw, hörde du hur IPRED/FRA infördes i sverige? Båda kom från en order från amerikanska ambassaden i sverige (eller vad det heter), och om vi inte skulle infört dem skulle vi hamnat på USA:s svarta lista (dvs vi kan inte handla med dem etc). Jag blir inte 100% förvånad om den lagen kommer komma hit, men inte pga att våra politiker är efterblivna utan för att de är tvungna. Sedan om politikerna är rikshjon eller inte kan diskuteras, men det är inte det som kommer avgöra.

Foliehatten på min vän? Man kanske inte ska tro på alla rykten man hör..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Den kommer gå igenom och tbh, FUCK USA.
Bättre att alla jävla hemsidor lägger block på deras IP så slipper man bli fuckad.
Efter 20dagar så lägger dom ner eller ändrar.

Done

Permalänk
Medlem

Igår så satt jag och kollade på livestreamen från kongressen och det finns 4-5st där som aktivt försöker få SOPA att inte gå igenom.
Dom har försökt att få in tillägg (amendments) i SOPA för att göra den mindre destruktiv ifall den går igenom, men varje tillägg har blivit nedröstat (10 mot 22 röster t.ex; inte så många som röstar). Antagligen blir varje tillägg nedröstat för att snabba på processen till själva röstningen om SOPA.
Om SOPA blir genomröstat i kongressen så har vi fortfarande senaten och högsta domstolen samt Obama kvar som ett sista hopp om frihet.

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)

Permalänk
Skrivet av anden12:

Foliehatten på min vän? Man kanske inte ska tro på alla rykten man hör..

gogo rykte

http://falkvinge.net/2010/12/25/det-kom-en-julklapp/

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har svårt att förstå hur denna lag ska kunna påverka oss i Sverige?
Om det nu blir olagligt i USA att lägga upp videos på copyrightat material, så kan jag väll fortfarande göra det här i Sverige, då det inte är olagligt här.

Känns ologiskt, exempelvis om jag kör bil i Tyskland på autobahn i 140km/h så kan jag rimligtvis inte få fortkörningsböter i Sverige för att jag kört för fort utomlands...

Visst att internet är något delat som finns över hela världen, men jag begår dessa "brott" i Sverige och bör därför ställas inför svensk lagstiftning, annars kan jag ju gifta mig med flera fruar som i mellanöstern

Permalänk
Medlem

Om detta går igenom så tänker jag ta en arrow to the head. Helt seriöst.

Skrivet av SalaMAD:

Är det bara jag som har svårt att förstå hur denna lag ska kunna påverka oss i Sverige?
Om det nu blir olagligt i USA att lägga upp videos på copyrightat material, så kan jag väll fortfarande göra det här i Sverige, då det inte är olagligt här.

Känns ologiskt, exempelvis om jag kör bil i Tyskland på autobahn i 140km/h så kan jag rimligtvis inte få fortkörningsböter i Sverige för att jag kört för fort utomlands...

Visst att internet är något delat som finns över hela världen, men jag begår dessa "brott" i Sverige och bör därför ställas inför svensk lagstiftning, annars kan jag ju gifta mig med flera fruar som i mellanöstern

Jo men om dem i USA får ladda upp så försvinner typ 90% av alla sevärd filmer.

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Är det bara jag som har svårt att förstå hur denna lag ska kunna påverka oss i Sverige?
Om det nu blir olagligt i USA att lägga upp videos på copyrightat material, så kan jag väll fortfarande göra det här i Sverige, då det inte är olagligt här.

Ja men det är lite mer extremt än så. Använder du inga USA-baserade sidor?

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Är det bara jag som har svårt att förstå hur denna lag ska kunna påverka oss i Sverige?
Om det nu blir olagligt i USA att lägga upp videos på copyrightat material, så kan jag väll fortfarande göra det här i Sverige, då det inte är olagligt här.

Känns ologiskt, exempelvis om jag kör bil i Tyskland på autobahn i 140km/h så kan jag rimligtvis inte få fortkörningsböter i Sverige för att jag kört för fort utomlands...

Visst att internet är något delat som finns över hela världen, men jag begår dessa "brott" i Sverige och bör därför ställas inför svensk lagstiftning, annars kan jag ju gifta mig med flera fruar som i mellanöstern

Nejdå, du blir inte påverkad på det sättet. Men du kommer å andra sidan inte komma åt spelrecensioner på amerikanska hemsidor. Alla små företag som inte har råd att flytta alla sina servrar ut ur USA (Eller hur nu man skulle komma runt lagen) kommer att få lägga ned.
relevant: http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2011/12/16/how-sopa-co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SalaMAD:

Är det bara jag som har svårt att förstå hur denna lag ska kunna påverka oss i Sverige?
Om det nu blir olagligt i USA att lägga upp videos på copyrightat material, så kan jag väll fortfarande göra det här i Sverige, då det inte är olagligt här.

Känns ologiskt, exempelvis om jag kör bil i Tyskland på autobahn i 140km/h så kan jag rimligtvis inte få fortkörningsböter i Sverige för att jag kört för fort utomlands...

Visst att internet är något delat som finns över hela världen, men jag begår dessa "brott" i Sverige och bör därför ställas inför svensk lagstiftning, annars kan jag ju gifta mig med flera fruar som i mellanöstern

Det är just det, i autobahn "ägs" av tyskland, så tyskland står för det där, men många leverantörer i sverige, t.ex Telia, KAN ägas av något företag i t.ex USA, vi bara säger det, då kommer det påverka det som använder Telia i sverige. Då USA äger Telia och får dra in sina "regler" i sverige.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Det är en absurd lag och det kanske låter extremt men jag hade gladligen plockat upp vapen mot en så pass totalitär regim att de hade genomfört detta... Även om Obama använder sin VETO rätt kommer över 2 tredjedelar rösta igenom lagen i kongressen igen. Det kommer alltså sluta med att lagen går igenom. Och det betyder jävla mörka tider framöver.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Foliehatten på min vän? Man kanske inte ska tro på alla rykten man hör..

Du kan ju inte förneka att Sverige är USA:s lilla bitch. Det var USA som tvingade oss att fälla Piratebay för medhjälp till spridning av upphovsrättsskyddat material (jävig domare dessutom). Julian Assange kommer med all sannolikhet bli överlämnad till USA om han blir fälld här i Sverige, där han antagligen kommer att få dödsstraff då han enligt USA är en terrorist i högsta grad (och landsförrädare om jag inte minns fel. Lite kul, för han är inte ens ifrån USA).

Visa signatur

LAIN\Asus Maximus VI Gene, Intel Core i5 4670K, HyperX Savage 16GB 1866MHz, Asus GTX 1070 FE, Corsair AX760, SilverStone Sugo SG10B, NZXT Kraken X31, Samsung 850 Evo 500GB\
Beyerdynamic DT990 600Ω, O2+ODAC, AntLion ModMic V4 Uni + Creative SB Play! 2, Asus VG248QE, Zowie EC1, Filco Majestouch-2 TKL (MX Brown)

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Btw, hörde du hur IPRED/FRA infördes i sverige? Båda kom från en order från amerikanska ambassaden i sverige (eller vad det heter), och om vi inte skulle infört dem skulle vi hamnat på USA:s svarta lista (dvs vi kan inte handla med dem etc). Jag blir inte 100% förvånad om den lagen kommer komma hit, men inte pga att våra politiker är efterblivna utan för att de är tvungna. Sedan om politikerna är rikshjon eller inte kan diskuteras, men det är inte det som kommer avgöra.

Du blandar ihop två beslut som är ungefär lika relaterade som köttbullar och motorvägar.

Vilken vänstersida snubblade du in i? Och varför glömde du att använda källkritik?

IPRED kom direkt ifrån EU, inte USA, det var inget "under bordet beslut" utan ett öppet beslut där samtliga medlemstater var med och bestämde.

FRA gjorde ingen pratisk skillnad, utan var snarare en uppdatering då teknologin utvecklas. Det handlar om militärt spionage på andra länder.
Och den hade ingen som helst ankoppling till varken EU, USA eller något annat land.

I praktiken kan man notera att FRA gjorde ingenting, rent byråkratiskt var det viktigt att klubba igenom lagen dock.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistard:

Det är en absurd lag och det kanske låter extremt men jag hade gladligen plockat upp vapen mot en så pass totalitär regim att de hade genomfört detta... Även om Obama använder sin VETO rätt kommer över 2 tredjedelar rösta igenom lagen i kongressen igen. Det kommer alltså sluta med att lagen går igenom. Och det betyder jävla mörka tider framöver.

även om Obama skulle använda sitt veto, så är det ju bara att lägga förslaget på hyllan och vänta på en republikansk president.. de är ju knäppa i bollen

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

GLHF. Kommer aldrig gå igenom

Det är just nu faktiskt mer som vill att det ska gå igenom än vad det är som vill att det inte ska gå igenom.

Adobe
Apple
Autodesk
AVEVA
AVG
Bentley Systems
CA
Cadence Design Systems
CNC Software – Mastercam
Compuware
Corel
Dassault Systèmes SolidWorks Corporation
Dell
Intel
Intuit
Kaspersky
McAfee
Microsoft
Minitab
Progress Software
PTC
Quark
Quest
Rosetta Stone
Siemens PLM Software, Inc.
Sybase
Symantec
TechSmith
The MathWorks

Är det företag som är på ''SOPAS'' Sida

Och de företag som inte vill ha ''SOPA''

Google
* Yahoo!
* Facebook
* Twitter
* Reddit
* AOL
* LinkedIn
* eBay
* Mozilla Corporation
* Wikimedia Foundation
* the Brookings Institution
* Reporters Without Borders
* the Electronic Frontier Foundation
* Human Rights Watch
* Tumblr
* Mozilla
* Reddit
* Techdirt

Det är riktigt stora företag som har mycket pengar som faktiskt vill att denna lagen ska gå igenom.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Du blandar ihop två beslut som är ungefär lika relaterade som köttbullar och motorvägar.

Vilken vänstersida snubblade du in i? Och varför glömde du att använda källkritik?

IPRED kom direkt ifrån EU, inte USA, det var inget "under bordet beslut" utan ett öppet beslut där samtliga medlemstater var med och bestämde.

FRA gjorde ingen pratisk skillnad, utan var snarare en uppdatering då teknologin utvecklas. Det handlar om militärt spionage på andra länder.
Och den hade ingen som helst ankoppling till varken EU, USA eller något annat land.

I praktiken kan man notera att FRA gjorde ingenting, rent byråkratiskt var det viktigt att klubba igenom lagen dock.

Lade till källhänvisning i min nästa post

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är just nu faktiskt mer som vill att det ska gå igenom än vad det är som vill att det inte ska gå igenom.

Adobe
Apple
Autodesk
AVEVA
AVG
Bentley Systems
CA
Cadence Design Systems
CNC Software – Mastercam
Compuware
Corel
Dassault Systèmes SolidWorks Corporation
Dell
Intel
Intuit
Kaspersky
McAfee
Microsoft
Minitab
Progress Software
PTC
Quark
Quest
Rosetta Stone
Siemens PLM Software, Inc.
Sybase
Symantec
TechSmith
The MathWorks

Är det företag som är på ''SOPAS'' Sida

Du glömde activision!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Du glömde activision!

Haha jo det är möjligt. Men med pengarna apple intel microsoft har tillsammans kan de nästan köpa sig en sådan här lag.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Du glömde activision!

FEL, det är EA, inte Activison, kolla om videon.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Kommentera... välgörenhet? Wat?
Det finns de som får betalt och är professionella kommenta..törer? Klart de får betalt om de blir inbjudna av utveckaren(eller sponsrat event/tournament), gällande Starcraft 2 så är det Blizzard.

När det gäller Youtube så tjänar de på hur många som tittar. inte innehållet.

Permalänk
Skrivet av QuinnoX:

FEL, det är EA, inte Activison, kolla om videon.

Visste jag inte, verkar som att EA har blivit monsterföretaget nr 1 :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Visste jag inte, verkar som att EA har blivit monsterföretaget nr 1 :S

Vi får alla bli medlämmar på deras forum och sitta och skicka massa piratlänkar

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Visste jag inte, verkar som att EA har blivit monsterföretaget nr 1 :S

EA och Activision slåss om den titeln.. =/

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Det är ironiskt att USA som är så anti kommunism börjar likna sovjet-Ryssland mer och mer med alla dessa idiotiska lagar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noobenu:

När det gäller Youtube så tjänar de på hur många som tittar. inte innehållet.

Ja. Genom andras kreationer.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Var sa jag att uvecklaren ska tjäna pengar? Jag menar att man inte ska tjäna ett öre på det. För man äger inte rättigheterna för innehållet annat än just... sin röst, om man nu kommenterar.

Nämn en enda?

Totalhalibut är en Dreamhack fjolla som kommenterar lite spel. Men han beter sig som en total idiot när det gäller hans viewers (plus man kan inte ens kontakta personen, eller kommentera på hans kanal) och han blockerar ALLA som inte håller med honom.

TotalHalibut är en väldigt duktig kommentator men han kommenterar inte bara "lite spel". Kolla hans kanal så får du se allt han gör. Man kan visst kontakta honom personligen genom Twitter. Men isåfall om vi ska gå efter ditt resonemang kan inte heller filmrecensenter eller musikrecensenter osv ha sina jobb kvar heller, de tjänar trots allt sitt levebröd på andra personer och deras arbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Battlefield 3 är gjort i en motor som heter Frostbite 2.
Trolla vidare.

Och de har nog köpt rättigheterna

Som ganska definitvt är skrivet i ett IDE. Mjukvara skrivs i mjukvara av mjukvara.

Skrivet av anden12:

Foliehatten på min vän? Man kanske inte ska tro på alla rykten man hör..

Det läckte (utav wikileaks) som han sen länkade till ett telegram från amerikanska ambassaden till amerikanska regeringen där de diskuterade framgångar med ny svensk lagstiftning

Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är just nu faktiskt mer som vill att det ska gå igenom än vad det är som vill att det inte ska gå igenom.

Adobe
Apple
Autodesk
AVEVA
AVG
Bentley Systems
CA
Cadence Design Systems
CNC Software – Mastercam
Compuware
Corel
Dassault Systèmes SolidWorks Corporation
Dell
Intel
Intuit
Kaspersky
McAfee
Microsoft
Minitab
Progress Software
PTC
Quark
Quest
Rosetta Stone
Siemens PLM Software, Inc.
Sybase
Symantec
TechSmith
The MathWorks

Är det företag som är på ''SOPAS'' Sida

Och de företag som inte vill ha ''SOPA''

Google
* Yahoo!
* Facebook
* Twitter
* Reddit
* AOL
* LinkedIn
* eBay
* Mozilla Corporation
* Wikimedia Foundation
* the Brookings Institution
* Reporters Without Borders
* the Electronic Frontier Foundation
* Human Rights Watch
* Tumblr
* Mozilla
* Reddit
* Techdirt

Det är riktigt stora företag som har mycket pengar som faktiskt vill att denna lagen ska gå igenom.

Dold text

kortade ner det lite med spoiltaggar
Kaspersky är inte för SOPA (källa)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av FribBe:

TotalHalibut är en väldigt duktig kommentator men han kommenterar inte bara "lite spel". Kolla hans kanal så får du se allt han gör. Man kan visst kontakta honom personligen genom Twitter. Men isåfall om vi ska gå efter ditt resonemang kan inte heller filmrecensenter eller musikrecensenter osv ha sina jobb kvar heller, de tjänar trots allt sitt levebröd på andra personer och deras arbeten.

Han trollar, relax bro

OnT: Microsoft har dragit sig ur stödjandet av SOPA:
http://www.techdirt.com/articles/20111123/11042416888/microso...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

TotalHalibut är en väldigt duktig kommentator men han kommenterar inte bara "lite spel". Kolla hans kanal så får du se allt han gör. Man kan visst kontakta honom personligen genom Twitter. Men isåfall om vi ska gå efter ditt resonemang kan inte heller filmrecensenter eller musikrecensenter osv ha sina jobb kvar heller, de tjänar trots allt sitt levebröd på andra personer och deras arbeten.

Filmrecensenter bör inte tjäna pengar nej.
Allt de gör är att titta på en film och sedan skriva en recension. Värt att få betalt för? Nej.

Totalhalibut gör ingenting, han spelar spel och kommenterar över dom. Inget mer än det.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB