Permalänk
Medlem

4 frågor om bios

4 frågor om bios av en noob !

1 Resettas bio inställningarna om man installerar om operativ systemet?
2 Jag har en cpu kylare med 4 pin processor fläkten jag fick med hade 3 pin nu kan den inte hitta cpu kylarn och säger att jag inte har någon kylare alls.
(processor temepraturen går max till 35 grader så funkar tror jag den gör )
3 är det farligt att använda automatiska moderkorts klockning ? har gjort det 3 gånger nu fram och tillbaka för att göra lite tester
4 Mina minnen ska vara 1600 mhz men bios säger att jag har 1333 mhz

tack på förhand

Permalänk

Nej de resettas inte.

Är de fel antal pin så funkar inte pwm styrning har jag läst någonstans.

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

ait ait

Permalänk
Medlem

Angående minnena måste du manuellt höja hastigheten till 1600 Mhz

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

jaha, borde man göra det då, eller finns det några nackdelar ?

är lite nojig men jag har inte bytt något manuellt i bios då jag inte kan så mycket utan bara fixat lite med presets som moderkortet erbjuder ^^

Permalänk
Medlem

hmm min pwr_fan01 körs på 4000 rpm också även fast allt är på väldigt låg temeperatur

dom 2 andra fläktarna rullar på typ 900 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

4 frågor om bios av en noob !

1 Resettas bio inställningarna om man installerar om operativ systemet?
2 Jag har en cpu kylare med 4 pin processor fläkten jag fick med hade 3 pin nu kan den inte hitta cpu kylarn och säger att jag inte har någon kylare alls.
(processor temepraturen går max till 35 grader så funkar tror jag den gör )
3 är det farligt att använda automatiska moderkorts klockning ? har gjort det 3 gånger nu fram och tillbaka för att göra lite tester
4 Mina minnen ska vara 1600 mhz men bios säger att jag har 1333 mhz

tack på förhand

1: Nej, men bios resetas om du flyttar om en bygel på moderkortet, se moderkortsmanualen för härledning. "Clear Cmos" kan du kika efter.
2: Din processor har fyra pins? Det står i moderkortsmanualen hur du ansluter en trepinskontakt till ett fyrpinsuttag på moderkortet.
3: Det kan vara direkt olämpligt, lite beroende på vad du har för delar. Allt som har med överklockning att göra utförs på egen risk, vet man vad man håller på med, så ställer man manuellt in inställningar i bios för att få systemet som man vill ha det.
4: Vad har du för minnen och moderkort? Du har eventuellt inte valt korrekt minnesprofil i bios.

En bra början när man ställer frågor om ett specifikt system, är att skriva vilka delar alternativt vilken dator man har, så slipper folk gissa sig till vad det är du vill ha hjälp med, dessutom kan du få mer utförlig hjälp om specifika inställningar om du gör detta.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

Bios resettas genom CMOS eller restore to default innanför BIOS.

AutoOC är lite av en mixed bag. Asus och MSI har en mesig överklock, kolla bara så vCore inte är tok för högt mot standard.

Om det inte finns något alternativ över 1333mhz så stödjer moderkortet inte högre vid 100/200MHz BLK. Genom att höja BLKen så kan du nå 1600MHz.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren, som ni kanske förstår är detta min första dator jag sätter ihop själv tänkte att det är dags att börja lära sig.
Kan ju börja med att posta min spec
Seagate Intern Hårddisk Barracuda Green 2TB
Samsung DVD±RW Samsung 22X SATA Bulk Svart
Asus P8Z68-V PRO, Z68, Socket 1155, ATX
Gigabyte GTX580 1536MB PCI-E
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
Kabinett Fractal Design Define R3, Svart
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair SSD Performance Pro 128GB
Corsair Cooling Hydro H60
ax 650 watt corsair nätagg

Permalänk
Medlem

pwr fan 1 måste väl vara nätagg fläkten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

pwr fan 1 måste väl vara nätagg fläkten ?

Nej. Pwr_fan sitter på moderkortet.. Hur skulle datorn ha någon som helst koll på fläkten i nätagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

ingen aning som sagt det är första datorn jag bygger! hur mycket visste du när du började ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nej. Pwr_fan sitter på moderkortet.. Hur skulle datorn ha någon som helst koll på fläkten i nätagget?

Jag tror han menar att fläkten till nätagget ska registreras till PWR_FAN vilket är korrekt. Men egentligen är det bara ett namn på fläktanslutningen för att ge oss byggare nått namn att gå på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

ingen aning som sagt det är första datorn jag bygger! hur mycket visste du när du började ?

Haha, jag visste nog mindre än dig.. på den tiden fanns det inte så där tokmånga forum att hänga på, där man kunde få snabba svar att halvgnälliga besserwissers som jag.. Sorry om det lät hårt, var inte meningen... hsh så finns det ingen koppling mellan fläkten i nätagget och moderkortet, tyvärr kanske man skulle säga.. den styrs av elektronik i agget, som oftast går efter hur mycket det belastas... Tittar du på moderkortet då hittar du en fläktutgång som benämns pwr_fan .. På mitt asus mb finns det tom två...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.