Trådlöst mellan två lägenheter (ca 200m)

Permalänk
Medlem

Trådlöst mellan två lägenheter (ca 200m)

Vi är två pers som spånar om att eventuellt dela på en BBB gigabit-lina i framtiden. Vi bor relativt nära varandra (ca 200 meter) men hur skall vi gå tillväga för att sätta upp en vettig trådlös länk. Byggnaden mellan oss är låg och är inte i vägen för signalen.

Jag har just nu en panelantenn utanför mitt fönster (A) och vi överväger en yagi på hans balkong (B). Men hur kommer det fungera i praktiken? Vilken typ av accesspunkt orkar med gigabit trådlöst?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Vi är två pers som spånar om att eventuellt dela på en BBB gigabit-lina i framtiden. Vi bor relativt nära varandra (ca 200 meter) men hur skall vi gå tillväga för att sätta upp en vettig trådlös länk. Byggnaden mellan oss är låg och är inte i vägen för signalen.

http://i40.tinypic.com/2wc0az4.jpg

Jag har just nu en panelantenn utanför mitt fönster (A) och vi överväger en yagi på hans balkong (B). Men hur kommer det fungera i praktiken? Vilken typ av accesspunkt orkar med gigabit trådlöst?

Hmm, man måste ha en brutalt kraftig sändare + en bra mottagare som även kan skicka tillbaka en lika start signal.
Finns några men jag minns inte om man måste ha någon licens för några lite kraftigare, men återkommer om jag hittar någon starkare.

Permalänk
Medlem

Prylarna som du behvöer för att skicka den signalen lär ge dig cancer

Permalänk
Medlem

Gigabit via trådlöst nätverk finns mig veterligen inte. Snabbaste är n-standarden med teoretiska 300 Mb/s.
Om jag tolkar din ritning rätt så har du inte fri sikt från din lägenhet till din kompis. Det kan nog utgöra ett problem.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Verkar tämligen meningslöst då wlan ens över korta avstånd inte har en chans att maxa en Gbit-lina..

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Det där blir nog svårt.. möjligen inte omöjligt, men förmodligen så besvärligt/dyrt att det slutar med att ni skaffar vars en lina (alt. flyttar så ni blir vägg-i-vägg-grannar).

Situationen påminner mig om när jag för en massa år sedan jobbade i Köpenhamn. Vi hade ett kontor i Malmö också, och ville koppla ihop våra nät. Lösningen blev två monster till antenner på taken, de var inte helt olika de där grejerna som sitter monterade på bryggan på Star Destroyers. Det funkade bra, men två gånger om dagen gick länken ner. Alltid vid ganska precis samma tidpunkter, och det dröjde inte länge innan vi insåg att de där bjässiga färjorna som trafikerar Köpenhamn-Oslo var lite högre än våra hustak ^^

Permalänk
Medlem

blir nog billigare och bättre för er båda att dra in varsin lina i husen.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Laserlänk på det avståndet kan du få i gigabit. Däremot är det nog risk att priset för de leksakerna vida överskrider många års separata gig-förbindelser till båda platserna....

Permalänk
Medlem

Med riktade antenner med så hög förstärkning som möjligt borde ge ett acceptabelt resultat men du kommer aldrig komma i närheten av 1 gigabit. Tror det här skulle kosta mer än vad det smakar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag tror du får köpa en micro och koppla in signalerna där och skicka ut ist:)
200 meter är riktigt långt och 1gbit njaaaa

Permalänk
Medlem

Skaffa varsin lina istället, summan det skulle kosta att försöka få Ggigabit trådlöst på det avståndet om det överhuvud kan gå är säkert flera 100.000
plus skulle behövas massa tillstånd som också skulle kosta dyrt och med säkerhet ej beviljas

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

WLAN

Nej gig finns inte ännu men trådlös borde du kunna få till bra.

Ett bättre alternativ till Yagi, är denna - om du inte har något emot att ha en parabol på balkongen
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

24dBi förstärkning och 10/14 grader, slår alla Yagi jag sett. Ej testat själv dock.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

blir nog billigare och bättre att dra opto mellan er, dubbelkolla med fastighetsägarna först dock

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Önsketänkade kanske

Mer realistiskt.. skulle det fungera med en vettig .n-accesspunkt i vardera ända och skapliga rikt- eller parabolantenner för cirkus 100mbit?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Önsketänkade kanske

Mer realistiskt.. skulle det fungera med en vettig .n-accesspunkt i vardera ända och skapliga rikt- eller parabolantenner för cirkus 100mbit?

Absolut. Tex 2 st av dessa räcker troligen. (AP/Brygga med inbyggd antenn)